Algen of schimmel?


M

Mariette van een Heuvel

Guest
Ik ben een nieuw aquarium aan het opstarten. Juwel vision 260 liter. Met voedingsbodem (floredepot van sera) wat stenen en diverse planten.
Hij draait nu een week. Bij de opstart bactoturbo van HS toegevoegd. Ik geef 1 keer per week profito en dagelijk 5 ml easycarbo.
De waardes van het water zijn; CO2 20 - KH 10 - PH 7,5 - NO2 0 - NO3 minder dan 0,5 en de Fe 0,15.
Nu heb ik sinds een aantal dagen een heel fijn rokerig soort waas overal op zitten. Welke steeds voller en langer wordt.
Is dit een schimmel ivm opstart en verdwijnt dit vanzelf of is het een alg en moet ik hier wel of geen aktie op ondernemen?
Alvast bedankt voor het meedenken
15848696782321324587597.jpg
 
De foto is niet heel duidelijk maar ik gok op schimmel die je vaker ziet bij de opstart.
 
De foto is niet heel duidelijk maar ik gok op schimmel die je vaker ziet bij de opstart.
Valt niet mee om er een duidelijke foto van te maken, het beweegt constant.
Dus niets aan doen behalve misschien wegzuigen en wachten tot het vanzelf verdwijnt?
 
Zo te zien is het gewoon bruinalg.
Het gaat meestal vanzelf weer weg, maar ik kan mijzelf voorstellen dat je er aan ergert. Dus kan je eventueel afzuigen met een slangetje oid.

Niet relevant, maar toch wel om even te benoemen: je waterwaarden kloppen niet;
het is namelijk niet mogelijk om met een KH van 10 en een pH van 7.5 een CO2 te hebben van 20ppm
 
Zo te zien is het gewoon bruinalg.
Het gaat meestal vanzelf weer weg, maar ik kan mijzelf voorstellen dat je er aan ergert. Dus kan je eventueel afzuigen met een slangetje oid.

Niet relevant, maar toch wel om even te benoemen: je waterwaarden kloppen niet;
het is namelijk niet mogelijk om met een KH van 10 en een pH van 7.5 een CO2 te hebben van 20ppm

Ik heb de druppeltest van jbl gebruikt, daarbij "bereken" je de co2 aan de hand van de kh en ph waarde. Nu kan het zijn dat ik niet zo goed ben met kleurtjes vergelijken. Wat is dan volgens u de co2? Ik gebruik nu easy carbo maar overweeg een overstap naar co2 systeem.
 
Ik heb de druppeltest van jbl gebruikt, daarbij "bereken" je de co2 aan de hand van de kh en ph waarde. Nu kan het zijn dat ik niet zo goed ben met kleurtjes vergelijken. Wat is dan volgens u de co2? Ik gebruik nu easy carbo maar overweeg een overstap naar co2 systeem.

Die zal met deze, door jou aangegeven waardes zo ongeveer op 9,5 mg/l liggen.
 
Die zal met deze, door jou aangegeven waardes zo ongeveer op 9,5 mg/l liggen.

U heeft gelijk, ik heb de tabel nog eens bekeken en ik zat idd een vakje te hoog. Het tekort aan co2 zal ook een bijdrage leveren aan de algen groei. Is dit door het gebruik van easycarbo omhoog te krijgen, of zal dat beter gaan met een co2 instal?
 
U heeft gelijk, ik heb de tabel nog eens bekeken en ik zat idd een vakje te hoog. Het tekort aan co2 zal ook een bijdrage leveren aan de algen groei. Is dit door het gebruik van easycarbo omhoog te krijgen, of zal dat beter gaan met een co2 instal?
Je, ik ben nooit een U geweest... ;)
 
Het tekort aan co2 zal ook een bijdrage leveren aan de algen groei. Is dit door het gebruik van easycarbo omhoog te krijgen, of zal dat beter gaan met een co2 instal?
Nee, CO2 is geen wondermiddel.
De keuze om CO2 te gaan gebruiken is vaak niet de oplossing voor alg en/of slecht groeiende planten.
Natuurlijk; koolstof is altijd bevorderlijk voor de kwaliteit van de planten maar ik zie dat beginners teveel en te vaak een heel slechte start maken. En daarmee bedoel ik teveel licht, een inherente bodem en vooral slechte plantbemesting.
En als ze dan last krijgen van plantproblemen, of alg, word er erg snel het toevoegen van CO2 in gasvorm als ultieme probleemoplosser gezien. En dat is het dus niet.
 
Nee, CO2 is geen wondermiddel.
De keuze om CO2 te gaan gebruiken is vaak niet de oplossing voor alg en/of slecht groeiende planten.
Natuurlijk; koolstof is altijd bevorderlijk voor de kwaliteit van de planten maar ik zie dat beginners teveel en te vaak een heel slechte start maken. En daarmee bedoel ik teveel licht, een inherente bodem en vooral slechte plantbemesting.
En als ze dan last krijgen van plantproblemen, of alg, word er erg snel het toevoegen van CO2 in gasvorm als ultieme probleemoplosser gezien. En dat is het dus niet.

Als aanvullingen mogelijk verduidelijking: CO2 hoeft geen oplossing te zijn maar dit kan dus wel. Koolzuur is iets wat planten nodig zijn. In ons aquarium hangt alles in verhoudingen aan elkaar waarbij deze omgeving een nabootsing is van de omstandigheden waarin planten gedijen. Om aan die juiste verhoudingen te komen moeten er soms consessies worden gedaan. Daar kan dus ook het toevoegen van CO2 bijhoren. Daar is bijvoorbeeld het principe van te tekorten op gebaseerd.
 
Nee, CO2 is geen wondermiddel.
De keuze om CO2 te gaan gebruiken is vaak niet de oplossing voor alg en/of slecht groeiende planten.
Natuurlijk; koolstof is altijd bevorderlijk voor de kwaliteit van de planten maar ik zie dat beginners teveel en te vaak een heel slechte start maken. En daarmee bedoel ik teveel licht, een inherente bodem en vooral slechte plantbemesting.
En als ze dan last krijgen van plantproblemen, of alg, word er erg snel het toevoegen van CO2 in gasvorm als ultieme probleemoplosser gezien. En dat is het dus niet.
Hartelijk dank voor je uitleg en het meedenken.
Ik heb een voedingsbodem in de bak, geef profito plantenvoeding en het licht is 6 uur per dag aan (daglicht en nature) dus dacht wat dat betreft niet al te ver uit de bocht te vliegen.
Voorlopog dus proberen de schimmel af te zuigen.
 
Je kan het weghalen maar vaak komt het net zo hard weer terug en het kan geen kwaad en zal vanzelf wegtrekken.
 
Ik lees dat je Easy-Life Profito en Easy-Life EasyCarbo toevoegt aan je bakje. Ik lees nergens dat je ook Nitraat en Fosfaat toevoegt. In Profito zit geen nitraat en geen fosfaat, dit kom je hoogstwaarschijnlijk dus al tekort.

Ik heb de druppeltest van jbl gebruikt, daarbij "bereken" je de co2 aan de hand van de kh en ph waarde. Nu kan het zijn dat ik niet zo goed ben met kleurtjes vergelijken. Wat is dan volgens u de co2? Ik gebruik nu easy carbo maar overweeg een overstap naar co2 systeem.
Laten we even verhelderen dat Easycarbo en CO2 twee andere dingen zijn. Easycarbo is geen vervanger van CO2 en CO2 is geen vervanger van Easycarbo. Ik gebruik in mijn bak een combinatie van CO2 en Easycarbo bijvoorbeeld. Ik zal in eenvoudige taal proberen uit te leggen waarom het aanschaffen van een CO2-set niet perse de oplossing hoeft te zijn.

Als je CO2 zou toevoegen aan je bak trap je eigenlijk het gaspedaal wat harder in. De planten willen harder groeien maar zonder een complete en juiste hoeveelheid plantenvoeding zullen er juist door het toevoegen van CO2 eerder tekorten zichtbaar zijn. Dit uit zich vaak in een explosie van algen en werkt vaak erg ontmoedigend. Je hebt immers net veel geld uitgegeven aan een mooie CO2-set. Als je CO2 wilt gaan toevoegen is het dus belangrijk om er voor te zorgen dat alle andere stoffen ook voldoende aanwezig zijn. Mijn aquarium waar ik CO2 toevoeg krijgt bijvoorbeeld 84 ml Profito per week(= 12 ml per dag) terwijl er op het flesje staat dat ik ongeveer 15-16 ml per week zou moeten toevoegen.
 
Ik lees dat je Easy-Life Profito en Easy-Life EasyCarbo toevoegt aan je bakje. Ik lees nergens dat je ook Nitraat en Fosfaat toevoegt. In Profito zit geen nitraat en geen fosfaat, dit kom je hoogstwaarschijnlijk dus al tekort.


Laten we even verhelderen dat Easycarbo en CO2 twee andere dingen zijn. Easycarbo is geen vervanger van CO2 en CO2 is geen vervanger van Easycarbo. Ik gebruik in mijn bak een combinatie van CO2 en Easycarbo bijvoorbeeld. Ik zal in eenvoudige taal proberen uit te leggen waarom het aanschaffen van een CO2-set niet perse de oplossing hoeft te zijn.

Als je CO2 zou toevoegen aan je bak trap je eigenlijk het gaspedaal wat harder in. De planten willen harder groeien maar zonder een complete en juiste hoeveelheid plantenvoeding zullen er juist door het toevoegen van CO2 eerder tekorten zichtbaar zijn. Dit uit zich vaak in een explosie van algen en werkt vaak erg ontmoedigend. Je hebt immers net veel geld uitgegeven aan een mooie CO2-set. Als je CO2 wilt gaan toevoegen is het dus belangrijk om er voor te zorgen dat alle andere stoffen ook voldoende aanwezig zijn. Mijn aquarium waar ik CO2 toevoeg krijgt bijvoorbeeld 84 ml Profito per week(= 12 ml per dag) terwijl er op het flesje staat dat ik ongeveer 15-16 ml per week zou moeten toevoegen.
Bedankt voor de aanvullende informatie. Ik lees dat je ook profio geeft, maar wat geef je dan voor fosfaat en nitraat?
 
Nitraat geef ik momenteel middels de fles Nitro van Easy-Life. Fosfaat voeg ik toe middels een poeder (kh2po4) dat ik heb opgelost in een oplossing. Ik meet iedere week na de waterwissel van 50% de nitraat en fosfaat waarde met een druppeltest en voeg dan genoeg fosfaat en nitraat toe om op 10 mg/l nitraat en 1 mg/l fosfaat uit te komen.
 
Ik lees dat je Easy-Life Profito en Easy-Life EasyCarbo toevoegt aan je bakje. Ik lees nergens dat je ook Nitraat en Fosfaat toevoegt. In Profito zit geen nitraat en geen fosfaat, dit kom je hoogstwaarschijnlijk dus al tekort.


Laten we even verhelderen dat Easycarbo en CO2 twee andere dingen zijn. Easycarbo is geen vervanger van CO2 en CO2 is geen vervanger van Easycarbo. Ik gebruik in mijn bak een combinatie van CO2 en Easycarbo bijvoorbeeld. Ik zal in eenvoudige taal proberen uit te leggen waarom het aanschaffen van een CO2-set niet perse de oplossing hoeft te zijn.

Als je CO2 zou toevoegen aan je bak trap je eigenlijk het gaspedaal wat harder in. De planten willen harder groeien maar zonder een complete en juiste hoeveelheid plantenvoeding zullen er juist door het toevoegen van CO2 eerder tekorten zichtbaar zijn. Dit uit zich vaak in een explosie van algen en werkt vaak erg ontmoedigend. Je hebt immers net veel geld uitgegeven aan een mooie CO2-set. Als je CO2 wilt gaan toevoegen is het dus belangrijk om er voor te zorgen dat alle andere stoffen ook voldoende aanwezig zijn. Mijn aquarium waar ik CO2 toevoeg krijgt bijvoorbeeld 84 ml Profito per week(= 12 ml per dag) terwijl er op het flesje staat dat ik ongeveer 15-16 ml per week zou moeten toevoegen.

Bij bovenstaande opmerkingen heb ik mijn bedenkingen. Ik ben geen wetenschapper en ook geen bioloog. Maar volgens mij moeten we de zaken in een volgorde houden. Een plant is in de eerste plaats licht nodig. Krijgt ze dit dan gaat ze vragen, om die groei verder mogelijk te maken om CO2 en natuurlijk ook om overige bemesting. Daarom lijkt me de opmerking, "Als je CO2 zou toevoegen aan je bak trap je eigenlijk het gaspedaal wat harder in." niet juist. CO2 op zich zorgt niet voor een snellere groei. Daarvoor is in de eerste plaats licht nodig en daarna zal de plant zoveel CO2 opnemen als ze kan, niet meer. En dat geldt natuurlijk ook voor overige bemestingsvormen. Let op: Geen kritiek, wel een mening.
 
Dan Is dit toch wel bemoedigend Benvo en Cornelius het toont aan dat plantjes laten groeien niet zo moeilijk is .
Het lukt zowel met de Ei methode die met een arme bodem een rijke waterkolom als insteek ,als bij de ADA stijl die een rijke bodem met voedingsarm water .
het lukt om planten gezond te laten groeien met een co2 van 10,20 of 40 mg/l
De één propageert veel verlichting een andere lukt het om een vergelijkbare bak te krijgen met veel minder licht.
 
Laatst bewerkt:
Bij bovenstaande opmerkingen heb ik mijn bedenkingen. Ik ben geen wetenschapper en ook geen bioloog. Maar volgens mij moeten we de zaken in een volgorde houden. Een plant is in de eerste plaats licht nodig. Krijgt ze dit dan gaat ze vragen, om die groei verder mogelijk te maken om CO2 en natuurlijk ook om overige bemesting. Daarom lijkt me de opmerking, "Als je CO2 zou toevoegen aan je bak trap je eigenlijk het gaspedaal wat harder in." niet juist. CO2 op zich zorgt niet voor een snellere groei. Daarvoor is in de eerste plaats licht nodig en daarna zal de plant zoveel CO2 opnemen als ze kan, niet meer. En dat geldt natuurlijk ook voor overige bemestingsvormen. Let op: Geen kritiek, wel een mening.
Heel goed dat je dit even met ons deelt hoor Ben! :thumbs:
 
Bij bovenstaande opmerkingen heb ik mijn bedenkingen. Ik ben geen wetenschapper en ook geen bioloog. Maar volgens mij moeten we de zaken in een volgorde houden. Een plant is in de eerste plaats licht nodig. Krijgt ze dit dan gaat ze vragen, om die groei verder mogelijk te maken om CO2 en natuurlijk ook om overige bemesting. Daarom lijkt me de opmerking, "Als je CO2 zou toevoegen aan je bak trap je eigenlijk het gaspedaal wat harder in." niet juist. CO2 op zich zorgt niet voor een snellere groei. Daarvoor is in de eerste plaats licht nodig en daarna zal de plant zoveel CO2 opnemen als ze kan, niet meer. En dat geldt natuurlijk ook voor overige bemestingsvormen. Let op: Geen kritiek, wel een mening.

volgens mij is in de meeste gevallen CO2 de limiterende factor voor de groei van onze planten (tenzij je echt met laag licht werkt). Extra CO2 toevoegen zorgt dan wel degelijk voor meer groei.
Dus wat je zegt klopt helemaal (in eerste instantie is licht het belangrijkst), maar als dat licht beschikbaar is (wat vaak het geval is) zal extra CO2 voor snellere groei zorgen.

Idealiter streef je naar licht als beperkende factor, want dan heb je geen nutrient en CO2 tekorten.

Die zal met deze, door jou aangegeven waardes zo ongeveer op 9,5 mg/l liggen.

En waar zou die CO2 dan vandaan moeten komen?
-Easycarbo verhoogt de CO2 concentratie niet tot nauwelijks
-Er wordt niet actief CO2 toegevoegd als ik het goed gelezen heb.
-De evenwichtsconcentratie (evenwicht aquariumwater-lucht) voor CO2 voor een gemiddeld aquarium , is zo'n 2-3 mg/L (bron: https://www.advancedplantedtank.com/choosing-co2-why.html). die 2-3 moet je dan ook nog eens als een maximum zien aangezien de planten dit direct zullen opnemen. Daarom zul je op veel plekken waarschijnlijk 0-1 ppm meten (als je het zou kunnen meten).

Enige wat ik kan bedenken: rottingsprocessen of een hoge vis-dichtheid.

Maar waarschijnlijk berust dit misverstand op het feit dat mensen CO2 denken te kunnen aflezen uit een tabel op basis van pH en KH. Maar zoals eerder aangegeven geldt dit alleen voor Osmosewater met carbonaat als pH-buffer. Niet van toepassing voor het meeste aquariumwater.
Het CO2 niveau van aquarium water kun je niet uit een tabel aflezen. Dat kun je alleen meten. En CO2 kan niet spontaan 'ontstaan' (uitzonderingen daargelaten) maar zal actief toegevoegd moeten worden.
 
Laatst bewerkt:
het is namelijk niet mogelijk om met een KH van 10 en een pH van 7.5 een CO2 te hebben van 20ppm
Het is 'chemisch' niet onmogelijk. Kwestie van wat ph-buffer (anders dan bicarbonaat) aan je aquarium toevoegen.
Maar in dit voorbeeld is het wel onwaarschijnlijk dat dat het geval is.
 
Leuk dat een simpele vraag (is dit schimmel of alg) tot zo'n interessant, leerzaam gesprek kan leiden. Daar steek je wat van op. Ik heb ondertussen een co2 set aan mijn aquarium toegevoegd.
Het was trouwens schimmel ?.
 

Terug
Bovenaan