Wat is er nieuw

algen op planten

• Onderwerp starter Onderwerp starter Mitchel.
  • Startdatum Startdatum
De druppeltesten van JBL zijn binnen!

NO3 20 mg/l (ppm)
PO4 1,8 mg/l (ppm)

Ik heb contact gehad met http://www.aquaplantsonline.nl/.

Hun reactie ivm de algen is als volgende:

Het ontstaan van alg heeft altijd een reden. Wanneer een bak goed in evenwicht is, dan komt er geen alg. Wij hebben uw waarden bekeken via de druppeltesten en zien dat u bij een KH 6 en een Ph van 7,6 veel te weinig opgeloste CO2 heeft in het water. Dit zou een oorzaak kunnen zijn. Daarbij lezen wij dat u een Grolux lamp heeft en die zijn leuk om de kleur van de vissen maar het is bekend dat Grolux ook een algen verwekker is.

Wat vinden jullie hiervan? Zou het dan beter zijn om alle twee de lampen van Juwel aquarium high-lite day 590mm/28W er in te doen? En hoe kan ik zorgen voor de juiste hoeveelheid opgeloste CO2?

Ik heb inmiddels de Grolux lamp uit m'n aquarium gehaald. Nu zit er 2x Juwel aquarium high-lite day 590mm/28W in.

Kan iemand mij meer informatie geven over CO2 toevoegen? Ik heb hier echt 0,0 verstand van namelijk.. Ik wil het liefste de makkelijkste en goedkoopste oplossing, want ik heb een erg laag budget helaas. Maar ik wil hier wel graag eerlijk over zijn...

Zelf denk ik dat 1x in de twee weken Profito wel voldoende is, omdat ik anders bang ben dat ik de algen juist ga voeren.

Ik weet niet hoe ik hier een foto moet plaatsen, dat is erg jammer. Want de tranen springen weer in m'n ogen als ik naar m'n aquarium kijk. Hij was zo mooi algen vrij!! Behalve op de planten, begint het nu ook weer op m'n decoratie. Ik heb echt hulp nodig......

Ik ga vanaf nu maar 1x per dag voeren i.p.v. 2x per dag.

Ik heb zojuist seachem excel besteld. Als dit binnen is, ga ik eerst het water verversen en daarna de excel gebruiken volgens de aanwijzing op het product.

Ook heb ik zojuist JBL ProFlora Bio160 CO2 besteld. Zodra deze binnen is, ga ik daarmee starten.

Ik vind het erg jammer dat ik eerst zo goed geholpen werd en nu niks meer van jullie hoor..

Ik ben vandaag gestart met Seachem Flourish Excel te gebruiken. Excel is een vloeibare CO2 en in excel zit iets waar algen niet blij mee zijn. Ik ben erg benieuwd naar het resultaat.

Vanavond/morgen ga ik me verdieping in de JBL ProFlora Bio160 CO2, zodat ik deze morgen/overmorgen kan aansluiten op m'n aquarium.

Seachem Flourish excel is inderdaad een vloeibare koolstofbron net zoals Easy Carbo van Easylife dat is. Ik denk dat je hiervan al na een dag of 3 wat resultaat zal zien. Ik zou even wachten met andere middeltjes in te brengen in je aquarium.

Bio Co2 is een goedkoop en goed idee en kan je Ph laten zakken waardoor je planten beter voedingsstoffen op kunnen nemen. Waar planten goed groeien, krijgen algen weinig kans.😉

Ik ben ook wel benieuwd naar een foto van je alg? Leuk misschien om elke dag een foto te maken van een bepaald stukje zodat je effect kan zien?
Ik las dat je NO3 waarde 20 was, is dat nog steeds zo? Weet je ook je Po4 waarde?
Mijn planten doen het het best met een no3 van rond de 10, een P04 tussen de 0.25en 1 mg/l en een ph van rond de 7.

Ik ga nu meteen een foto maken van hoe het er nu uit ziet. Ik weet alleen niet hoe ik die hier kan posten. Elke dag een foto maken is een leuk idee, dat ga ik doen.

Mijn NO3 waarde was 20/11; 20 mg/l (ppm).
Mijn PO4 waarde was 20/11; 1,8 mg/l (ppm).

Ik vind het wel erg jammer dat er nu 2x Juwel aquarium high-lite day 590mm/28W in m'n aquarium zit qua lampen. Toen de Sylvania Grolux lamp achterin zat, had alles een veel mooiere kleur; ook de vissen.

Seachem Flourish Excel heb ik vanmiddag voor de eerste keer en bij een grote waterwisseling 15 ml toegevoegd. Nu ga ik dit 1 a 2weken om de dag een half dopje in m'n aquarium doen. Daarna kijken of de alg weg is en dan effe stoppen met de excel.

Gisteravond (27/11) heb ik de kh gemeten en die was toen 6.

En rond 22:00 uur heb ik de CO2 opgestart!
Als alles goed is, zal deze binnen 24 a 48 uur uit zichzelf beginnen.

Helaas heeft 1 roodneuszalm afgelopen nacht het loodje gelegd.. Nu heb ik nog 9x roodneuszalm 'over'.
De algen zijn inmiddels verkleurd van donkerbruin/zwart naar bordeaux rood. Wat een verschil al!

Ik had ook last van draadalg. Van alles geprobeerd.
Nu na 3 bossen snelgroeiers in mijn aquarium te hebben gezet ,
zie ik mijn draadalg steeds minder worden.
Mijn bak is 110 liter met o.a 3 bossen cabomba ( 7 vissen)

mogelijk is de start dosis 15ml/100l van je Seachem Flourish excel teveel geworden voor je roodneusje goed je vissen kijken komende dagen of deze niet te snel ademen of kleur verliezen, indien dit gebeurt grote waterwissel doen.
hou je komende weken aan 2 ml per dag (afmeten met spuitje)

Mitchel. zei:
Ik vind het erg jammer dat ik eerst zo goed geholpen werd en nu niks meer van jullie hoor..

Ik ben vandaag gestart met Seachem Flourish Excel te gebruiken. Excel is een vloeibare CO2 en in excel zit iets waar algen niet blij mee zijn. Ik ben erg benieuwd naar het resultaat.

Vanavond/morgen ga ik me verdieping in de JBL ProFlora Bio160 CO2, zodat ik deze morgen/overmorgen kan aansluiten op m'n aquarium.

We zitten ook niet elk uur van de dag op het forum 😉
Algen blijft lastig, en heeft tijd nodig om te verdwijnen.Alles gaat om een goede balans in de bak, en heeft met licht en voeding te maken.
Als die in balans zijn zal je zien dat het beter gaat, geduld is een schone zaak , het verdwijnt niet zomaar de bak uit.
Goed blijven meten.
In het begin moet iedereen spelen met licht en voeding, en als het dan eenmaal goed gaat weet je hoe je de bak in balans moet houden.
Meten is weten 😉

Zoals ze ook hebben verteld al is denk ik het probleem een co2 tekort. Dus de oplossing is meer co 2 toedienen, wat via bio co2 heel goedkoop kan.
De Excel is wel een vervanger maar geen echte co2.
Ook is het een goede zet geweest de reflectoren te verwijderen. Ik heb dik de helft van het oppervlak in de rio125 vol met drijvers gehad en nu in de Ferplast 80 cm ook weer. Dan heb je behoorlijke demping van het licht en minder voedingsstoffen nodig en minder kans op alg. Wel moet je er op verdacht zijn dat er ook voldoende no3 en po4 aanwezig is want met (bio)co2 willen de planten harder groeien en vragen dus meer.

Dankje triple. Ik zal elke dag 2 ml toevoegen met een spuitje. Met de overige vissen gaat het goed. Maar zoals ik al zei, zonder de Sylvania Grolux vind ik de kleur van de vissen zoiezo een heel stuk minder helaas. Zou hem graag er terug in doen...

Tot nu toe gaat het met de rest van de vissen en kikkertjes gelukkig goed.

De bio co2 heb ik 27 november om 22:00 uur opgestart. We zijn nu 39 uur verder, maar zie er nog geen beweging in. Volgens de beschrijving duurt het inderdaad 24 tot 48 uur, dus ik wacht het nog rustig af.

Helemaal mooi voor kleur en toch nog voldoende opbrengst voor je planten is de arcadia tropical. Wel aan de dure kant.
Je zou ook kunnen kijken naar de Phillips 865 maar ik weet niet of ze die in de juiste afmeting hebben. Het is sowieso een lamp die meestal niet op voorraad is in winkels, maar wel te bestellen is. Een stuk goedkoper.

De arcadia tropical hebben ze bij www.zooplus.nl voor �24,99.

De Phillips 865 kan ik eigenlijk helemaal niet vinden om online te bestellen. Of is dat niet specifiek voor een aquarium?

Maar dan zie ik verschillende Watt en verschillende cm. Hoe kan ik weten welke ik nodig heb voor mijn aquarium?

En hoe werkt het precies? De voorste lamp de originele lamp behouden, dus de Juwel aquarium high-lite day 590mm/28W. En de achterste vervangen voor een andere? Of moet ik dan allebei vervangen door zo'n andere?

Die Phillips kan een elektronicazaak wel voor je bestellen.
Ik zelf heb de kleurlamp vooraan omdat ik dat effect mooier vind. Je kunt zelf proberen wat het verschil is en waar jouw voorkeur naar uit gaat. Ik zou de high lite day zeker behouden.

Volgens mij heeft 28 watt altijd dezelfde afmeting.

Vroeger hoorde ik nogal eens dat een andere lampsoort niet altijd in de juwel past, maar ik weet niet of dat nog steeds zo is. In mijn eigen 60 cm juwel past wel een ander merk lampen. De anderen hier zullen daar misschien wel antwoord op weten.

Dus als ik het goed begrijp, zou ik de Philips ook in 28W moeten hebben, net zoals de high lite day?

Ik zie de philips 865 28 watt ook alleen maar in 115 cm.

Wat denken jullie?

De prijs staat mij niet aan.

Philips kost rond de �5 en deze �32,25 (inclusief verzending)!!

Probleem van de Rio's is dat ze afwijkende maten T5 nodig hebben. Met een Philips lamp kun je dus niks. Je bent veroordeeld tot de duurdere lampen van Juwel zelf of de nog duurdere lampen van bv. JBL.

~ Ivo

Hm. Heeft iemand enig idee welke lamp dan de goedkoopste oplossing is voor mijn aquarium? Met wel een heel mooi/goed resultaat?

Is dat toch de JBL Solar Natur T5 Ultra 28 watt 590 mm? Of is er een goedkopere?

Arcadia lamp Original Tropical Pro T5 - kan ik bij zooplus.nl bestellen voor �27,49 (incl. verzendkosten). Dat is dan 28W en 59cm, dus de goede voor mijn aquarium.

JBL Solar Natur T5 Ultra 28W en 59 cm - kan ik bij aquaplantsonline.nl bestellen voor �32,25 (incl. verzendkosten).

Welke van die twee zou het mooiste/beste zijn in combinatie met 1 Juwel aquarium high-lite day?

Of weten jullie nog een betere/goedkopere?

Die JBL Solar nature heeft een kleurcode van 9000 Kelvin - extreem wit licht. De Juwel Highlite nature ook.

Ik zou er zelf een Juwel High-Lite Nature bijzetten. Nog beter zou zijn 2x Juwel High-Lite Nature of 1x Juwel High-Lite Nature en 1x Juwel High-Lite Colour.

De Juwel lampen zijn in ieder geval nog iets goedkoper als de JBL lampen.

~ Ivo

Marlene zegt dat ik maar 1 lamp moet vervangen en 1 Juwel aquarium high-lite day erin moet behouden.

Mascha&Ivo zegt dat ik beter alle twee de lampen kan vervangen.

Wat is nu het beste? 🙂

En wat is het verschil tussen 2x Juwel High-Lite Nature OF 1x Juwel High-Lite Nature en 1x Juwel High-Lite Colour?
Met alle twee de combinaties kom ik op �39 incl. verzending (bij Aquariaveldhuis.nl).

Ik zie dat ik hierboven een typfoutje heb gemaakt in de eerste zin. Het is de Juwel High-Lite DAY die ook een kleurcode van 9000 Kelvin heeft.

Reden dat beide lampen vervangen door een Juwel High-Lite Nature of Juwel High-Lite Nature + Colour mijns inziens beter zou zijn is dat die 9000 Kelvin voor planten niet echt fijn licht is. Ook vind ik het zelf onnatuurlijk wit, fel en helder ogen. High-Lite Nature heeft een wat zachtere kleur die bovendien fijne is voor plantengroei (4100 Kelvin).

Je kunt natuurlijk altijd beginnen met 1 lamp vervangen. Is er geen winkel bij je in de buurt waar ze die Juwel Nature hebben of kunnen bestellen?

~ Ivo

Het is nu met 2x Juwel aquarium high-lite day inderdaad heel fel en wit, daarom vind ik het ook echt niet mooi nu.

En wat is dan het verschil tussen 2x Juwel High-Lite Nature OF Juwel High-Lite Nature + Colour?

De enige winkel die wij hier in het dorp hebben is Dobey. Ik kan wel vragen of hij ze kan bestellen, maar hij is maandag pas weer open.

Colour zou de rode en blauwe accenten van planten en vissen iets accentueren. Ik weet niet echt of ik erin geloof, maar Marlene bijvoorbeeld heeft wel een kleurlamp (voorin schrijft ze).

~ Ivo

Ok�. Bedankt! Ik zal maandag eens gaan informeren bij Dobey en anders toch maar bestellen voor �39, dat is het goedkoopste wat ik kan vinden op internet.

Zal blij zijn als m'n aquarium een beetje op orde is. Het is echt een 'zooitje' momenteel. Vooral nu met die Seachem Flourish Excel hangt er een wazig beeld in en die algen die fel rood zijn, zien er ook niet uit...

Verwacht trouwens geen wonderen van alleen de lampen met betrekking tot de algen. Als ik het allemaal goed lees heb je toch last van weinig CO2 en dat is met andere lampen niet opgelost.

De makkelijkste en goedkoopste optie die je tegen de algen kan proberen zijn drijfplanten, maar dat is je al duidelijk gemaakt.

~ Ivo

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan