Algen probleem en plantensterfte


M

Maickel

Guest
Goedenavond allemaal,
Ik ben al enkele weken aan het rommelen met mijn planten. Probleem 1 is algengroei op de bladeren. Probleem 2 is sterfte van mn planten. Stengels knakken letterlijk af en worden zacht.
Ik gebruik dagelijks profito voeding de geadviseerde hoeveelheid gedeeld door 7 (dus elke dag). Daarnaast gebruik ik Co2 en heb mn ph tussen de 6.80 en 6.90 zitten bij en Kh van 5.
Verdere waardes:
No2= 0
No3= 3
Po4= 0.1

Het betreft een 650 literbak van Eheim.
Visbezetting hoofdzakelijk maanvissen en regenboogvissen. 5 Algeneters (chineese en ancistrus ).
Advies van de aquariumwinkel is voeding verhogen of anders andere verlichting erin...
Verlichting staat van 9.00u tot 22.00u aan. Het zijn 3 led bright lampen van superfish en 1 led colorlamp van hetzelfde merk.

Hebben jullie nog tips of ideeen? Ik hoor het graag!
Groetjes Maickel
 
Je no3 en po4 zijn veels te laag.

Zonder nitraat en fosfaat geen plantengroei.

In profito zitten alleen sporenelementen.
Nifraat en fosfaat moet je verder nog toevoegen met easylife Nitro en Ferro.

Over welke planten gaat het precies? en gebruik je ook kleibollen/capsules in de bodem voor de planten die de voeding via de wortels opnemen?

Kans dat de algen afnemen als je de planten aan het groeien krijgt is goed aanwezig ;)
 
Dag Maickel. Weet je wat voor alg het is en/of heb je foto's?
De belichtingstijd is ruim, en je NO3 en Po4 zijn erg laag. Daartussen kan een verband zitten, en dat is op het eerste oog iets om verder in te duiken.

edit: Rich was me voor...
 
Dank voor de snelle reacties! Mag Nitro en Ferro naast profito toegevoegd worden? Ik gebruik geen kleibollen. Wel heb ik van easy life wat sticks bij de wortels gedaan. Maar dit zou ook voeding zijn volgens de aquariumwinkel. De alg ken ik niet bij naam... Het is bruin groene verkleuring van de bladeren. Ik zal morgen fotos maken (ben nu op mn werk). Namen van de planten ben ik niet goed in... maar ik geloof dat het javavaren zijn en valserneria. Ook wat rode planten.
Water ververs ik wekelijks 30%. Zou dit minder mogen/kunnen?
 
Deze had ik vandaag gemaakt. Kwam er zojuist achter

20161201_160150.jpg


20161201_160059.jpg
 
Ik zie ook groene puntalg en zou eerst de waarden op orde brengen in de bak zodat er geen tekorten meer zijn.
 
Ik heb nu easy life foso toegevoegd. Nu maar even afwachten of dit helpt!
 
Ook de nitraat is met 3 mg te weinig denk ik. Dat mag bij een gemiddelde verlichting wel 15mg zijn.
 
Ik heb ook deze bruine plekken op sommige planten
 
Probeer anders ook eens 1,5 dosering planten voeding te geven als je co2 gebruikt.
 
Nifraat en fosfaat moet je verder nog toevoegen met easylife Nitro en Ferro.
Easy life Ferro is ijzer geen Fosfaat, daarvoor moet je Easy life Fosfo hebben. ;)

Zou met een bak van zoveel liters, dan wel eerder aan eigen stock oplossingen (poeders mengen) gaan denken voor je plantenvoeding. Een stuk goedkoper dan steeds alles van Easy life te kopen. Let wel als je over wil gaan stappen van de ene voeding op de andere, je planten daar aan zullen moeten wennen, dit heeft tijd nodig. Ik begon ooit ook met Easy life, voor ik op stock oplossingen overstapte. Heb toen enkele weken de voeding van zowel Easy life als stock gebruikt en steeds minder van Easy life per keer toegevoegd en meer van de stock oplossing.
 
Inderdaad zijn de poeders veel goedkoper. Je kan hiervoor bijvoorbeeld kijken bij aquariumbemesting.nl of ons lid Backplay een pb sturen.
 
Bedankt voor de tip! Ik ga eens op onderzoek uit. Nu koop ik de jerry cans met profito.
 
Vooral met een beetje een grote bak is dat veel duurder dan de poeders.
 
En als je een 500ml aanmaakt, hoe lang blijft dit goed? Of moet je per keer aanmaken?
Groetjes
 
Meer dan een jaar als ik de meneer van plantedbox mag geloven.
 
Het enige ''nadeel'' is dat je alle oplossingen separaat moet gaan toedienen (nu is het eenmaal per dag profito). Overigens ook geen ramp hoor :)
 
het zijn 2 oplossingen waar een dagje tussen moet zitten met doseren, daarna kan je weer een week vooruit :) 50% verversen en weer opnieuw beginnen.

weet niet hoeveel planten je hebt, maar je kan misschien ook wel toe met een halve dosering.
 
Ik heb besteld! Ben benieuwd
 
Het enige ''nadeel'' is dat je alle oplossingen separaat moet gaan toedienen (nu is het eenmaal per dag profito). Overigens ook geen ramp hoor :)
Met profito voeg je geen nitraat en fosfaat toe, dus ook met profito moet je extra dingen toevoegen. ;) Zelf gebruik ik de CSM+B is zeg maar de profito en daarnaast nitraat en fosfaat.
 
Even een update. Opnieuw de waterwaarden gemeten.
Ph 6.82
Kh 5
Nitraat 20mg/l
Fosfaat 0,5mg/l
Nitriet 0

Planten lijken het nu iets beter te doen.
Fosfaat mag nog wel wat omhoog lijkt mij, of heb ik het mis?
Bedankt weer!
 
nitraat fosfaat ratio is best 10/1 dus bij 20 nitraat zou je 2 fosfaat moeten hebben.

maar ik denk dat je met 1 punt fosfaat ook al een heel eind komt hoor.
 
Oke super. Heb zojuist weer 10ml easylife fosfaat toegevoegd. Of is dit wat weinig op 600 liter?
Thanks voor de snelle reactie.
 
Sinds een tijdje gebruik ik de plantenvoeding van Backplay. Hij is hier op de site regelmatig te vinden. Bevalt zeer goed!
 
Ik las zojuist een topic over waterwaarden. Daar staat dat het nitraat max 20mg/l mag zijn (is bij mij nu dus ook zo hoog)! Of is dit afhankelijk van planten, verlichting etc?
Ik vraag mezelf af, is het nu tijd om te verversen of niet... Of kan ik heb nog even aankijken, zonder te verversen?
Ik meet nu elke dag het fosfaat/nitraat met een colombo druppel testsetje. Ben een beetje bang dat ik doorschiet :(
 
Ik volg de EI en voeg wekelijks al 20mg toe. Tot 50mg kan prima hoor al is het vaak niet nodig maar het kan dan geen kwaad.
 
Oké, dan ben ik gerust. Wat is EI?
 
Dat is de Estimative Index. Klik maar eens op link in mn onderschrift. Zo kun je tekorten op een makkelijke wijze voorkomen;).
 
De EI- methode betekend dat je rond pasen wat eitjes voor de vissen verstopt in de bodem ;)

Precies ;)

Maar als je bedoelt qua plantenvoeding dan is het een methode dat je veel plantenvoeding geeft en veel ververst, zo kunnen de waarden niet te veel oplopen door het verversen, maar de planten hebben dan meer dan genoeg voeding
 
Oké bedankt. Ik ga me inlezen! Ennuh, die regenboogzalmen zullen blij zijn met paaseitjes... dat zijn zulke slokkoppen dat er voor de andere vissen weinig overblijft :D
 
Oké bedankt. Ik ga me inlezen! Ennuh, die regenboogzalmen zullen blij zijn met paaseitjes... dat zijn zulke slokkoppen dat er voor de andere vissen weinig overblijft :D


Nou dan gaat de EI nog duur worden zeg:D:D;).
 

Terug
Bovenaan