Algen probleem


J

JordyK

Guest
Hallo allemaal,

Ik ben sinds 1,5 week overgestapt op de EI methode. Hierbij volg ik het opgegeven schema van aquariumbemesting.nl. De planten reageren hier erg goed op, ik merk dat deze een stuk sneller groeien en mooie lucht belletjes produceren.

Toen ik aan deze methode begon had ik al wat last van draad alg en ook wat penseel alg. Sinds een 2/3 weken heb ik een ph controler op de bak en zou volgensmij de penseel alg binnenkort verleden tijd moeten zijn door de stabiele ph waarde.

Ik heb echter het idee dat de draadalg nog steeds vrolijk verder groeit en niks verminderd. Ik heb nu volgens advies elke week 50% ververst.

Mijn licht gaat elke dag om 11:00 aan tot 22:00, boven mijn bakkie zit een juwel helialux led balk welke niet word gedimt. Uiteraard is er geen direct zonlicht in de bak.

Heeft er iemand tips hoe ik hier snel vanaf kan zijn? Is evt het toevoegen van algexit van easylife een optie, en mag dit gelijktijdig met de EI methode? Ook voeg ik trouwens dagelijks nog de aanbevolen hoeveelheid easycarbo toe.

Graag jullie mening / advies
IMG_20190401_203910.jpg
 
Je zit op 11 uur licht per dag, dat zou ik minderen tot een uur of 8 per dag.
En verwijder met een waterwissel zoveel mogelijk alg.
 
Je zit op 11 uur licht per dag, dat zou ik minderen tot een uur of 8 per dag.
En verwijder met een waterwissel zoveel mogelijk alg.

Ik merk dat hier de meningen erg over verdeeld zijn. De bak draaide eerst ook op 8 uurt per dag. Op aanraden van de LFS heb ik deze verhoogd naar 11 uur. Deze vertelde mij dat dan de planten genoeg tijd krijgen om de voedingstoffen voor de algen weg te kapen, klinkt logisch maar wat er van waar is geen idee...
 
Ik merk dat hier de meningen erg over verdeeld zijn. De bak draaide eerst ook op 8 uurt per dag. Op aanraden van de LFS heb ik deze verhoogd naar 11 uur. Deze vertelde mij dat dan de planten genoeg tijd krijgen om de voedingstoffen voor de algen weg te kapen, klinkt logisch maar wat er van waar is geen idee...
Ik lees bijna overal 8 uur. Maar lichtdimmer een idee?
 
Ik lees bijna overal 8 uur. Maar lichtdimmer een idee?

Een dimmer heb ik er nog nooit op gehad en lijkt mij ook niet echt noodzakelijk?

De tijd terug dringen naar 8 uur is wel wat ik waarschijnlijk ga doen, wacht heel even wat meer meningen af...
 
Draadalg is doorgaans toch een co2 probleem. Ik weet echter niet of easy carbo daar iets aan kan veranderen omdat dat een heel andere vorm is. Weet iemand of bv een dropchecker reageert op easy carbo?

Ik zou ook licht minderen.
 
Weet iemand of bv een dropchecker reageert op easy carbo?
Easy carbo is wel een vervanger voor Co2, maar het is geen Co2, Ph daalt er niet van dus de dropchecker reageert er ook niet op.

11 uur licht is wel behoorlijk lang ja, en dat je met langer licht voeding weg kaapt voor de algen vind ik een vreemde stelling, de planten hoeven alleen maar goed te groeien om algen tegen te gaan, 11 of 8 uur maakt daarbij niet uit.

Ik denk dat de verlichting ook wat te sterk is, met veel licht en veel planten mag je met de Carbo tot 2 ml op 50 liter per dag.

Alg exit zou ik niet gebruiken, zo goed werkt dat niet heb ik gelezen, en ook al zou het werken komt de alg toch weer terug als de omstandigheden hetzelfde blijven.
 
Laatst bewerkt:
ik heb er in het verleden ook last van gehad,co2 verhogen hielp toen niet ,mjjn verlichting ook helialux dimmen hielp wel en toen het weg was verlichting weer langzaam opschroeven
 
Zou Sws je verlichting dimmen tot je net geen bellen meer hebt, ook je duur kan je wat verkorten zou niet over de 10 uur gaan
 
Er zijn volgens mij genoeg mensen die het licht 11 uur aan hebben en dat moet ook kunnen zolang je voldoende voeding hebt. Dat zou je met de EI moeten hebben in elk geval. Hoeveel mg co2 heb je momenteel? Ik zou zoveel mogelijk handmatig weghalen en het even de tijd gunnen want je volgt nog maar kort de EI en je voegt nog maar kort de co2 toe.
Je kan misschien zoals Wouter al zegt een uurtje minder kunnen belichten. Het is een samenhang van vraag en aanbod en de hoeveelheid licht.
 
Een dimmer heb ik er nog nooit op gehad en lijkt mij ook niet echt noodzakelijk?

De tijd terug dringen naar 8 uur is wel wat ik waarschijnlijk ga doen, wacht heel even wat meer meningen af...

Naja dimmer is altijd goed. je begint rustig dan heb je je hoogste punt en dan ga je weer afbouwen. maar goed dat is mijn mening. je planten hebben licht maar niet geheel op 100%
 
Zou Sws je verlichting dimmen tot je net geen bellen meer hebt, ook je duur kan je wat verkorten zou niet over de 10 uur gaan

Ik heb inmiddels de verlichting terug gezet naar 8 uur.
Wat is precies de reden dat je adviseerd om het licht terug te dringen tot dat de planten geen bellen meer produceren? Ik dacht juist dat dit een gezond teken was?
 
Ik heb inmiddels de verlichting terug gezet naar 8 uur.
Wat is precies de reden dat je adviseerd om het licht terug te dringen tot dat de planten geen bellen meer produceren? Ik dacht juist dat dit een gezond teken was?
Deels.
Het licht is dan zo intens dat je planten zo snel gaan fotosyntheren dat het zuurstof niet meer oplos in het water maar direct opstijgt.
Wat er dan dus kan gebeuren is dat je daardoor een snelle en grote vraag krijgt naar voeding wat een dip in je voeding kan veroorzaken waardoor je dus (tijdelijk) tekorten kan krijgen wat weer slecht is voor de plantengroei en goed is voor de algen.
Maar zo’n dipje ga je niet opmerken met wekelijks testen, en ook niet met een dropchecker die ongeveer 1-4 uur na ijlt
 
Daar heeft Wouter het mooi verwoord alleen denk ik dat je met de EI dit niet zo snel zal krijgen. Wel is het mij nog onduidelijk hoeveel co2 er nu in je bak zit en gebruik je ook een continutest? En is de co2 ook continu of heb je veel verschil bij het aangaan en het uitgaan van de verlichting?
 
Daar heeft Wouter het mooi verwoord alleen denk ik dat je met de EI dit niet zo snel zal krijgen. Wel is het mij nog onduidelijk hoeveel co2 er nu in je bak zit en gebruik je ook een continutest? En is de co2 ook continu of heb je veel verschil bij het aangaan en het uitgaan van de verlichting?
Ts schrijft dat hij een controller heeft. Dan zou z'n CO2 niveau gelijkmatig moeten zijn. Zo'n ding hou je in de regel 24/7 aan.
 
Met een KH waarde van 7 heb ik de controller ingesteld op 6.90 en varieerd tussen de 6.95 en de 6.85, uiteraard staat deze 24 uur per dag aan en blijft deze waarde gelijk.

Ook heb ik een dropchecker welke mooi lichtgroen is
 
Ts schrijft dat hij een controller heeft. Dan zou z'n CO2 niveau gelijkmatig moeten zijn. Zo'n ding hou je in de regel 24/7 aan.

Klopt maar die heeft hij nog maar vrij recent. De algen waren er al voor die tijd begreep ik. Daarbij zegt een controller niets over de hoeveelheid natuurlijk.
In de laatste post lees ik net de waarden en die lijken mij niet verkeerd maar goed de situatie met de co2 is vrij recent.
 
Ja ok maar wellicht was er voor die tijd wel minder co2 aanwezig of een niet constante co2 wat algen heeft veroorzaakt. Je hebt nu een goede co2 lijkt me zo toe en met de EI voldoende voeding dus ik zou het even aankijken en de alg zoveel mogelijk handmatig verwijderen.
 
Daar heeft Wouter het mooi verwoord alleen denk ik dat je met de EI dit niet zo snel zal krijgen. Wel is het mij nog onduidelijk hoeveel co2 er nu in je bak zit en gebruik je ook een continutest? En is de co2 ook continu of heb je veel verschil bij het aangaan en het uitgaan van de verlichting?
klopt, maar naar het schijnt zou de groei zelfs harder kunnen gaan dan dat de planten de voeding op kan nemen en zo zichzelf om zeep kan helpen en/of alsnog de algen een kans hebben.
Ts schrijft dat hij een controller heeft. Dan zou z'n CO2 niveau gelijkmatig moeten zijn. Zo'n ding hou je in de regel 24/7 aan.
klopt, zou ook moeten.
maar ook die ijlt na
 
klopt, maar naar het schijnt zou de groei zelfs harder kunnen gaan dan dat de planten de voeding op kan nemen en zo zichzelf om zeep kan helpen en/of alsnog de algen een kans hebben.


Klopt en dat is vooral bij de langzame groeiers het geval zoals de Anubia.
 
Hier uitleg van Corne over hoe een Anubia met teveel licht toch algen kan ontwikkelen ondanks voldoende voeding (Dat is waar Wouter op doelt denk ik):


Heel beknopt (en onvolledige Jip en Janneke uitleg):
in mijn visie komt het door het licht als aanjager; licht is groei.
En als de aanzet tot groei hoger is dan de verwerking van voedingsstoffen gaat de plant dat niet bijhouden.
De plant kan niet voldoende voeding opnemen (verwerken) om dat tempo bij te houden
en kan zich daarbij niet beschermen tegen het teveel aan licht. Dit omdat de planten simpel te langzaam groeit om beschermend pigment op te bouwen.
Resultaat is kapot/ beschadigd weefsel waarop algen zich gaan ontwikkelen.
 
Bedankt voor de uitleg ;)

Gister met 8 uurtjes licht op een dag heb ik de planten niet of nauwelijks zien bellenblazen, was maar 1 plantje waar ik licht wat inieminie belletjes op de blaadjes zag zitten. Wel viel me op dat de algen helemaal onder de bellen zaten. Begrijp ik het nu goed dat dit een goed teken is, dat de algen nu snel tekort aan voeding gaan krijgen?
 
Bedankt voor de uitleg ;)

Gister met 8 uurtjes licht op een dag heb ik de planten niet of nauwelijks zien bellenblazen, was maar 1 plantje waar ik licht wat inieminie belletjes op de blaadjes zag zitten. Wel viel me op dat de algen helemaal onder de bellen zaten. Begrijp ik het nu goed dat dit een goed teken is, dat de algen nu snel tekort aan voeding gaan krijgen?
Je zou de algen zoveel mogelijk moeten weghalen, telkens weer.
 

Terug
Bovenaan