Algen probleem.

Ongelooflijk zoveel algen, dat je filter (een paar weken geleden) een dag heeft stilgestaan lijkt me het probleem niet.
Hoeveel osmose water gebruik je en waarom? de KH van osmose water is 0 dus vreemd dat je dan een KH van 7 meet, of meng je dit met kraanwater welke een erg hoge KH heeft?
En weet je de GH van je water ook?

Verlichting is wel oké met 20 Lumen per liter, de stroming hoeft net perse hard te gaan, je gebruikt een spraybar dus is er overal wel beweging.
 
ja lijkt me ook, ik gebruik 30 liter osmose perweek omdat mijn kraanwater zeer hard is 50/50 osmose water/ kraanwater
 
Nu is dripchecker wel al groener boven in de bak. Morgen eens op andere plekken kijken.
20191024_204833.jpg
 
Hoe hard? met 30 liter osmose water per week kom je niet zo ver als het kraanwater al een KH van 10 of 12 heeft.
Kh van 14 wat hier uit de kraan komt. wissel 50% water en daar helft osmose water.
 
zal het ook helpen om de filtermatten te vervangen voor siporex
 
Krijgt je aquarium direct zonlicht ? indien ja hoelang ?
Hoelang staat je verlichting aan ?
Neem eens een handje zand uit je aquarium en kort laten uitdruipen vuil met dit zand een glas voor 1/3 en voeg daar 2/3 osmose water bij laat dit een paar dagen staan en meet de kh waarde hiervan .
 
Nee aquaroium krijgt niet of nauwelijks direct zonlicht.
Verlichting brand 8 uren per dag op 65%.
Maar ik meet geen verandering in kh in een week tijd.
Maar weet al waar het algen probleem vandaan komt.
Door verkeerde opbouw van het filter werd de nh3 niet voledig afgebroken en hier smulden de algjes weer lekker van.
 
heb daar sterke twijfels over
oke heb dat testje dan maar wel even ingezet Kh is nu 1 van het zand met osmose.
Zand had ik wel al eens getest met azijn en daar kwam geen reactie uit.
 
azijn is eigenlijk maar een zwak zuur.
laat je je test zand/osmose maar ergens staan tot volgen weekend en dan testen
 
Nee aquaroium krijgt niet of nauwelijks direct zonlicht.
Verlichting brand 8 uren per dag op 65%.
Maar ik meet geen verandering in kh in een week tijd.
Maar weet al waar het algen probleem vandaan komt.
Door verkeerde opbouw van het filter werd de nh3 niet voledig afgebroken en hier smulden de algjes weer lekker van.
Wat versta je onder opbouw van je filter?
bacterieen en dan met name nitrificerende boeit het niks hoe een filter is opgeebouwd, als er filtermedium is, een goede doorstroming dan wordt ammonium omgezet naar nitriet en nitraat.
Biofiltratie is geen hocus pocus, wel is er matig filtermateriaal, en veel te lage doorstroming en een ophoping van nutrienten waarbij algen bijzonder goed gedijen op ammonium.
Metingen is leuk, maar in een bak met zoveel algen is dat gewoon niet goed. Je meet nl in de waterkolom, en dat is een stuk lager dan wat er in werkelijkheid is. Immers de algen hebben al heel wat geconsumeerd.
Met zoveel algen zou ik niet gaan blind staren op een nitraat en fosfaat verhouding van 20:2 en EI, daar ligt je probleem niet.
Ik zou kritisch kijken naar je filter, filter doorstroming en filtermedium. het wordt nu nl erg lastig om een goed werkend filter te krijgen....de bacteriën krijgen nl veel later en weinig ammonium aangeboden omdat het meeste in je aqaurium al door de algen is geconsumeeerd.
 
.de bacteriën krijgen nl veel later en weinig ammonium aangeboden omdat het meeste in je aqaurium al door de algen is geconsumeeerd.

Toch is er nog voldoende voorhanden zo te zien want anders krijg je dat groene water niet door teveel nh3/4.
 
Wat versta je onder opbouw van je filter?
bacterieen en dan met name nitrificerende boeit het niks hoe een filter is opgeebouwd, als er filtermedium is, een goede doorstroming dan wordt ammonium omgezet naar nitriet en nitraat.
Biofiltratie is geen hocus pocus, wel is er matig filtermateriaal, en veel te lage doorstroming en een ophoping van nutrienten waarbij algen bijzonder goed gedijen op ammonium.
Metingen is leuk, maar in een bak met zoveel algen is dat gewoon niet goed. Je meet nl in de waterkolom, en dat is een stuk lager dan wat er in werkelijkheid is. Immers de algen hebben al heel wat geconsumeerd.
Met zoveel algen zou ik niet gaan blind staren op een nitraat en fosfaat verhouding van 20:2 en EI, daar ligt je probleem niet.
Ik zou kritisch kijken naar je filter, filter doorstroming en filtermedium. het wordt nu nl erg lastig om een goed werkend filter te krijgen....de bacteriën krijgen nl veel later en weinig ammonium aangeboden omdat het meeste in je aqaurium al door de algen is geconsumeeerd.
Daarvoor verwijs ik je even naar mijn andere topic over mijn filter. Daar staat uit gelecht wat ik gedaan en verandert heb.
 
Krijgt je aquarium direct zonlicht ? indien ja hoelang ?
Hoelang staat je verlichting aan ?
Neem eens een handje zand uit je aquarium en kort laten uitdruipen vuil met dit zand een glas voor 1/3 en voeg daar 2/3 osmose water bij laat dit een paar dagen staan en meet de kh waarde hiervan .
Testje uitgevoerd en na een week is de kh van het test water niet verandert.
 
Door verkeerde opbouw van het filter werd de nh3 niet voledig afgebroken en hier smulden de algjes weer lekker van.

Opbouw van het filter lijkt me het probleem niet, ik heb de e902 in gebruik zoals die standaard is geleverd, heb enkel de bioballetjes één mandje omhoog geplaatst zodat ze wat schoner blijven.
Maar dat heb ik pas een paar maanden geleden gedaan, daarvoor ging het ook goed eigenlijk.
 
Opbouw van het filter lijkt me het probleem niet, ik heb de e902 in gebruik zoals die standaard is geleverd, heb enkel de bioballetjes één mandje omhoog geplaatst zodat ze wat schoner blijven.
Maar dat heb ik pas een paar maanden geleden gedaan, daarvoor ging het ook goed eigenlijk.
oke maar de 902 heb jij op een 180 liter aquarium draaien. Ik heb de 701 op een 170 liter aquarium draaien en mischien is dit net wat te ligt voor dit aquarium.
 
Testje uitgevoerd en na een week is de kh van het test water niet verandert.
Goed geen kh verhoging
Was er alg vorming of bruine aanslag in het glas?
Rook het water nog fris?
Is er verandering/beterschap in je aquarium?
 
Als de waarden kloppen die Jan eerder noemde voor een 701 dan heeft dit filter lang geen 700 liter aan capaciteit. Met de filterinhoud is dat beduidend minder en als dat vervuild gaat er nog een groot deel af. Dus dan zou deze 701 wellicht krap zijn.
Ik zou anders een Eheim 2217 op de bak kopen want die heeft een capaciteit van 1000 liter incl het substraat. Daar hou je dan zo n dikke 500 van over als het filter vervuilt.
 
Goed geen kh verhoging
Was er alg vorming of bruine aanslag in het glas?
Rook het water nog fris?
Is er verandering/beterschap in je aquarium?
Nee was geen alg vorming of bruine aanslag op het glas en water in het glas rook ook nog goed.
Het aquarium is zelf ook al aan de beterende hand maar net nog te maken gehad met een blauwalg uitbraak.
 
oke maar de 902 heb jij op een 180 liter aquarium draaien. Ik heb de 701 op een 170 liter aquarium draaien en mischien is dit net wat te ligt voor dit aquarium.
Nee dat lijkt me niet, zo heel veel verschil maakt dat niet, daarnaast heb je amper bezetting.
Ik heb een Fluval U4 binnenfiltertje gehad op een bak van 240 liter, zelfs dat ging goed.
6.JPG
 
Als de waarden kloppen die Jan eerder noemde voor een 701 dan heeft dit filter lang geen 700 liter aan capaciteit. Met de filterinhoud is dat beduidend minder en als dat vervuild gaat er nog een groot deel af. Dus dan zou deze 701 wellicht krap zijn.
Ik zou anders een Eheim 2217 op de bak kopen want die heeft een capaciteit van 1000 liter incl het substraat. Daar hou je dan zo n dikke 500 van over als het filter vervuilt.
Ja ik ga er ook een ander filter op zetten maar welke zit ik nog een beetje over te twijfelen. Had ook de eheim prof 4 250 gezien ook leuk filter en doet ook 900l/h.

De blauwalg gaat de goede kant uit vanmiddag weer even water wissel doen en alles weer afzuigen maar is al heel erg veel troep uit het aquarium gekomen.
 
Mooi dat het al beter gaat met de blauwalg want dat is een rot goedje hoor.
 
Ja ik ga er ook een ander filter op zetten maar welke zit ik nog een beetje over te twijfelen.
Zonde van je geld, het probleem zit niet in je filter namelijk.
Mijn 902 doet idd meer liters per uur maar hij draait maar op halve kracht.

Ik zou als ik jou was helemaal opnieuw beginnen, makkelijke planten veel co2, voldoende voeding en de verlichting kort en zwak houden, bij mij brand de verlichting slechts 6 uurtjes en dat blijkt al voldoende
De 6 uurtjes heb ik nu omdat het winter is, in de zomer brand het 7,5 uur.
 
Als je al wilt kijken naar het filter zou ik gaan voor een goed verzorgt vóórfilter zoals ik hier al eens heb uitgelegd. Mocht je een 901 filter hebben zou je over kunnen denken om een 902 dubbele basket als voorfilter te gebruiken en die ook weer drielaags indelen. Je verdeelplaat van de 901 verwijderen en deze mandjes gebruiken. Dat is in ieder geval een goede verbetering omdat je vóórfilter oppervlakte sterk toeneemt.

Wanneer de grove blauwe spons vervang door de grijze soort met de "noppen" zoals je op de foto ziet, vergroot je het oppervlak nog meer.
IMG_20191215_105508.jpg

Maar dit gezegd hebbende ligt daar je probleem niet. Bij groene alg moet je je tekorten oplossen. Geen ingewikkeldheden, geen rekenmethodes, in de Amerikaanse sportwereld kennen ze een kreet die veel waarheid bevat en misschien hier ook wel te gebruiken is; KISS! En dat staat voor: Keep It Save & Simple! Blijf je glas en je voorfilter, zo mogelijk je planten en bodem schoonhouden en vind je oorzaak dus je tekort.
 
Zonde van je geld, het probleem zit niet in je filter namelijk.
Mijn 902 doet idd meer liters per uur maar hij draait maar op halve kracht.
oke maar waar dan in.
Als je al wilt kijken naar het filter zou ik gaan voor een goed verzorgt vóórfilter zoals ik hier al eens heb uitgelegd. Mocht je een 901 filter hebben zou je over kunnen denken om een 902 dubbele basket als voorfilter te gebruiken en die ook weer drielaags indelen. Je verdeelplaat van de 901 verwijderen en deze mandjes gebruiken. Dat is in ieder geval een goede verbetering omdat je vóórfilter oppervlakte sterk toeneemt.

Wanneer de grove blauwe spons vervang door de grijze soort met de "noppen" zoals je op de foto ziet, vergroot je het oppervlak nog meer.
Bekijk bijlage 285374
Maar dit gezegd hebbende ligt daar je probleem niet. Bij groene alg moet je je tekorten oplossen. Geen ingewikkeldheden, geen rekenmethodes, in de Amerikaanse sportwereld kennen ze een kreet die veel waarheid bevat en misschien hier ook wel te gebruiken is; KISS! En dat staat voor: Keep It Save & Simple! Blijf je glas en je voorfilter, zo mogelijk je planten en bodem schoonhouden en vind je oorzaak dus je tekort.
voor filter en zo heb ik al aangepakt.
Waar de tekorten kunnen liggen moet het bijna door stroming komen want co2 wordt nu via ph gestuurde schakeling gedoseerd dus dat is voldoende aanwezig.
Planten voeding voeg ik 35ml per week toe en dit is voldoende volgens de beschrijving.
KNO3 en KPO4 heb ik samen met de Kso4 in een fles maar als ik het aanmaak vormt er een neerslag dit zou ook nog wel eens een probleem kunnen zijn van dat er ergens tekorten ontstaan.
Want na een tijdje is er wel een onbelans tussen KNO3 en KPO4 te zien.
 
Mijn nitraat en fosfaat, ik heb ze van aquariumbemesting.nl, doseer ik apart. In mijn Rio 180, zal netto zo'n 150 liter zijn, komt 28 ml. fosfaat en 14 ml nitraat per week. Maar ik doseer dagelijks! Ik doe niet aan EI of wat dan ook maar doseer wat er gevraagd wordt, niet meer en niet minder. Mijn doseringshoeveelheid heb ik aanvankelijk afgeleid van de adviezen op de aquabemesting site. De menging van de poeders doe ik precies volgens hun advies. De dosering die ik hiervoor aangaf is in de loop van de tijd aangepast aan de vraag van de planten. Want alleen dáár kijk ik naar! Of je met een automaat, die ik ook heb, voldoende CO2 doseert hangt natuurlijk af van je instelling! Waterdistributie en sterkte van je stroming spelen hier ook een, belangrijke, rol.
 
Ik heb de kaliumnitraat en kaliumfosfaat ook in 1 fles maar heb geen neerslag of residu. Lost dit niet vlot op als je even goed schud? Ik los in 1 liter 165 gram nitraat op en 16 gram fosfaat en kom dan uit op 20/2 bij een toevoeging van 20 ml per 100 liter.
 
zie op de eerst foto een behoorlijke kaam laag vormt die nog steeds zo ja dan is een skimmer een idee
Haal je al vast een behoorlijk probleem mee weg.
 
goed dat het beter gaat met je aquarium.
- blijven alg verwijderen van je bladeren en bodem
- co2 afstellen op je continu test tot licht groen
- zorgen dat no3 en po4 meetbaar blijven
- persoonlijk zou ik hierbij nog:
- andere toevoegingen ferm verlagen naar 1/4
- de lichtperiode naar 6uur brengen

ps
ben nog altijd voorstander om stock oplossingen apart te houden
 
de lichtperiode naar 6uur brengen Tuurlijk licht gaat in de natuur ook na 6 uur licht op zwart :stom:
Och och arme plantjes en yes feest voor de algen duur niet verlagen maar sterkte misschien hangt van de kleur temperatuur af
 
Ik ben het in zoverre met Jaap eens dat 6 uur erg weinig is. Zelf zou ik het op zo n 8 uur houden.
 
Terug
Bovenaan