Algen probleem

Hoe lang draait je bak? Bijna 1 maand


Wanneer we spreken over "een bak indraaien" wordt er verwezen naar de eerste weken, de opstartweken van een bak. Dit is een periode waarin de bak "bacterieel rijpt" zodat je veilig visjes kan toevoegen.
Eerst heb je namelijk gewoon water in je bak, "dood water" zou je kunnen zeggen.
Aanvankelijk zorgt je filter gewoon voor circulatie van water.
Door nu en dan wat voer te verkruimelen zorg je voor vervuiling van je water waardoor er een proces op gang komt (er zijn ook andere manieren maar het komt op hetzelfde neer: je zorgt voor vervuiling, belasting van het water).
Na verloop van tijd ontstaat er een kolonie "goede" bacteriën (in je filter, in je substraat) die leven van de afvalstoffen, de vervuiling in je bak.
Simpel gezegd: die bacteriën voorkomen de verdere vervuiling van je water doordat ze de gevaarlijke stoffen (nitriet, ammoniak,...) omzetten naar ongevaarlijke stoffen (nitraat,...).
Dit proces zorgt ervoor dat je veilig vissen kan houden in de bak.
Voeg je vissen toe voor een bak in balans is (= dus voor je filter/bodem gekoloniseerd is door die goede bacteriën) dan heb je veel kans op problemen.

Doorgaans wordt er 4 weken gewacht met het toevoegen van vissen. Dus een indraaiperiode van 4 weken.
In die weken is er dus nog geen sprake van balans en is het nog te vroeg om conclusies te trekken.

Jij schrijft ook:

Wat heb je al geprobeerd? Wel voeding/geen voeding, veel schoonmaken/weinig schoonmaken, veel en vaak water verangen

Tijdens de eerste maand moet je net proberen om niet teveel te veranderen. Moet je wat geduld hebben en kan je beter een vooraf bepaalde strategie volgen.
In jouw geval maak je bvb al de fout van teveel aanpassingen te doen op te korte tijd. En daar conclusies uit trekken is gevaarlijk omdat de kans groot is dat ze fout zijn.
Het duurt even voor je de gevolgen ziet van een aanpassing dus wanneer je te snel na elkaar iets verandert zal je nooit de juiste gevolgen zien van je aanpassingen.

Je schrijft dat je geen planten hebt?
Dan heb je ook geen licht nodig voorlopig zou ik denken.
Je kan perfect je filter indraaien zonder licht maar als je 8 uur per dag licht geeft aan een lege, nieuwe bak, tja, dan heb je veel kans dat er iets begint te groeien en aangezien je geen planten hebt zijn algen het logische gevolg. ;)

Dus eigenlijk moet je eerst beslissen hoe je het aan wil pakken.
Ofwel met planten ofwel zonder, het kan beide maar het bepaalt wel je verdere strategie.

Bepalen hoe je het aanpakt.
En dan even geduld hebben. Ondertussen heb je tijd om je wat in te lezen over zaken zoals
-juist filteronderhoud
-plantenkeuze en bemesting
-algen: bestrijding en beter nog: vermijding!

En advies vragen wanneer je vragen hebt! :thumbs:
 
Wanneer we spreken over "een bak indraaien" wordt er verwezen naar de eerste weken, de opstartweken van een bak. Dit is een periode waarin de bak "bacterieel rijpt" zodat je veilig visjes kan toevoegen.
Eerst heb je namelijk gewoon water in je bak, "dood water" zou je kunnen zeggen.
Aanvankelijk zorgt je filter gewoon voor circulatie van water.
Door nu en dan wat voer te verkruimelen zorg je voor vervuiling van je water waardoor er een proces op gang komt (er zijn ook andere manieren maar het komt op hetzelfde neer: je zorgt voor vervuiling, belasting van het water).
Na verloop van tijd ontstaat er een kolonie "goede" bacteriën (in je filter, in je substraat) die leven van de afvalstoffen, de vervuiling in je bak.
Simpel gezegd: die bacteriën voorkomen de verdere vervuiling van je water doordat ze de gevaarlijke stoffen (nitriet, ammoniak,...) omzetten naar ongevaarlijke stoffen (nitraat,...).
Dit proces zorgt ervoor dat je veilig vissen kan houden in de bak.
Voeg je vissen toe voor een bak in balans is (= dus voor je filter/bodem gekoloniseerd is door die goede bacteriën) dan heb je veel kans op problemen.

Doorgaans wordt er 4 weken gewacht met het toevoegen van vissen. Dus een indraaiperiode van 4 weken.
In die weken is er dus nog geen sprake van balans en is het nog te vroeg om conclusies te trekken.

Jij schrijft ook:



Tijdens de eerste maand moet je net proberen om niet teveel te veranderen. Moet je wat geduld hebben en kan je beter een vooraf bepaalde strategie volgen.
In jouw geval maak je bvb al de fout van teveel aanpassingen te doen op te korte tijd. En daar conclusies uit trekken is gevaarlijk omdat de kans groot is dat ze fout zijn.
Het duurt even voor je de gevolgen ziet van een aanpassing dus wanneer je te snel na elkaar iets verandert zal je nooit de juiste gevolgen zien van je aanpassingen.

Je schrijft dat je geen planten hebt?
Dan heb je ook geen licht nodig voorlopig zou ik denken.
Je kan perfect je filter indraaien zonder licht maar als je 8 uur per dag licht geeft aan een lege, nieuwe bak, tja, dan heb je veel kans dat er iets begint te groeien en aangezien je geen planten hebt zijn algen het logische gevolg. ;)

Dus eigenlijk moet je eerst beslissen hoe je het aan wil pakken.
Ofwel met planten ofwel zonder, het kan beide maar het bepaalt wel je verdere strategie.

Bepalen hoe je het aanpakt.
En dan even geduld hebben. Ondertussen heb je tijd om je wat in te lezen over zaken zoals
-juist filteronderhoud
-plantenkeuze en bemesting
-algen: bestrijding en beter nog: vermijding!

En advies vragen wanneer je vragen hebt! :thumbs:
Te gek! Bedankt voor die duidelijke verhaal. Ik ga hiermee aan de slag
 
Ik zie veel baardalg en dat is een gevolg van een co2 tekort.
 
@AQUAMAN129 : Dergelijke uitspraken kan je beter niet doen als je kennis mbt aquariumplanten eerder beperkt is... Met alle respect hé maar zo zet je anderen op het verkeerde been.
Jij roept hier van alles maar er klopt helaas niet zoveel van. :sorry:
Onderstaande uitspraak toont bvb aan dat je de bal compleet misslaat...



De algen komen door het ontbreken van een balans.
Gewoonlijk door een tekort (bvb aan voeding, co2, licht) of door een onbalans tussen deze factoren.
In praktijk bvb vaak door teveel licht tov de aanwezige co2 of de aanwezige voeding.
Of door een slecht bacterieel evenwicht ten gevolge van foutief (of te kort of helemaal niet) indraaien van de bak waardoor er nitriet of ammoniak in het water zit wat algen en andere problemen veroorzaakt.
Maar zelden tot nooit krijg je algen door een teveel aan plantenvoeding in het water.

Dus zomaar zeggen dat Planted box oplichters zijn omdat jij een fout maakt is niet oké.
Vandaar mijn reactie... ;)




Met die "rommel" bedoel je plantenvoeding?
Dus nogmaals: plantenvoeding veroorzaakt geen algen voor alle duidelijkheid... En algen "uithongeren" door te stoppen met plantenvoeding is zelden tot nooit een goede strategie! (tenzij in een bak zonder planten natuurlijk :D)




Je zou wat meer informatie moeten geven over je bak en je huidige aanpak om beter advies te krijgen.
Wat heb je al geprobeerd?
Welke planten heb je in de bak?
Wat doseer je aan voeding?
Gebruik je co2?
Zijn je tl lampen T5 of T8?
Welk filter gebruik je?
Hoe lang draait je bak?
Welk bodemmateriaal gebruik je?
...
Hoe meer info je geeft hoe makkelijker anderen kunnen inschatten waar het fout loopt.

er staat letterlijk op de verpakking dat het geen gevaar is voor algen dus ik weet niet wat u allemaal roept met alle respect
 
er staat letterlijk op de verpakking dat het geen gevaar is voor algen dus ik weet niet wat u allemaal roept met alle respect

Even een algemene opmerking maar je leest veel op verpakkingen wat niet altijd klopt. De fabrikanten willen ook graag verkopen dus ik zou voor de toekomst niet alles klakkeloos geloven ondanks een verpakking of verkoper iets beweert ;).
Ik denk weleens het is te mooi om waar te zijn als een middel alles kan wat men beweert.
 
er staat letterlijk op de verpakking dat het geen gevaar is voor algen dus ik weet niet wat u allemaal roept met alle respect
Niet zo letterlijk lezen. Er staat namelijk dat er geen gevaar voor algen is (dus dat het geen algen veroorzaakt), niet dat het niet helpt tegen algen.
 
er staat letterlijk op de verpakking dat het geen gevaar is voor algen dus ik weet niet wat u allemaal roept met alle respect

Niet zo letterlijk lezen. Er staat namelijk dat er geen gevaar voor algen is (dus dat het geen algen veroorzaakt), niet dat het niet helpt tegen algen.

Wat @DanielHoogland zegt :thumbs: Zie ook de tekst op de website van Gilles: "Ten slotte bevat All-in-One geen enkele stof die algen kan veroorzaken. Op die manier kunnen je planten zonder probleem lekker doorgroeien en kun jij volop genieten van een gezonde bak."
 
Terug
Bovenaan