algen (staghornalg, blauwalg en draadalg)


kaylee_D

Well-known member
Lid geworden
31 januari 2014
Berichten
938
Locatie
woerden
Hallo Iedereen,

Sinds een weekje zie ik plotseling op een van de stukken hout in m'n bak staghornalg komen, daarnaast zag ik in m'n waterpest wat draadalg. Nu heb ik eergister blauwalg op de bodem gevonden. Nu vraag ik mij af: wat kan ik het beste doen hiertegen.

Ik heb een rekord800 (110 liter) met een Eheim 2213 externe filter (440 l/u).

De waterwaardes zijn:
pH 7.2
kH 8
gH 4
No3 0
No2 0
Ik weet het, de No3 klopt niet, maar die heeft in deze bak nooit geklopt (ook niet voor herstart, in m'n andere 2 bakken heb ik een No3 van 10).
Ik voeg geen plantenvoeding toe (al m'n planten doen 't goed, behalve m'n echinodorus, nadat ik hem een kwartiertje buiten de bak had liggen tijdens het verplaatsen van wat planten), behalve 2 kleibolletjes bij de echinodorus. Ik voeg geen Co2 toe.

Ik ververs 1x per week 20%
 
Wat ik zo raar vind, voor de herstart voegde ik wel altijd kno3 toe, alleen toen stond 't ook altijd op 0. Daarom vraag ik me af, hoe en wat in die bak.
 
Waar meet je dat mee?? Ik zou dus wel no3 en plantenvoeding geven want dat hebben planten ook nodig. Hoeveel uur heb je de verlichting aan??
Staghorn zie je vaak bij een nh3/4 piek. Heb je iets met de filter of de bodem gedaan??
 
Planten zullen altijd voeding nodig hebben en net als wij vragen ze om een meerzijdig voedsel, in plantenvoeding zit over het algemeen meerdere stoffen welke de plant als totaal nodig heeft.

De populaire voedingen zijn die van Profito en de vloeibare plantenvoeding van aquariumbemesting.nl

Alleen Kno3 toevoegen blijft een "droge witte boterham" :D
 

Terug
Bovenaan