Algen walhalla - langzaam gillend gek


DavidN

Active member
Lid geworden
6 september 2016
Berichten
36
Leeftijd
43
Ik heb last van een heel aantal algen en het lijkt alleen maar erger te worden. Ik bereik nu bijna en niveau waarbij ik echt niet meer weet waar te beginnen en wat te doen.

Een korte omschrijving:

Een jaar geleden mijn RIO 180 opgestart na 12 jaren stilstand. Oorspronkelijk met t8 lampen en intern filter (600ltr/u later vervangen door 1000ltr/u icm spraybar). Amazonia soil en JBL Sansibar en vnl epiphyten als beplanting (Bucephalandra, javavarens, anubias) en aardig wat crypto’s (met name parva).
Van meet af redelijke issues gehad met bruin alg. Dit heeft meerdere maanden (4/5)geduurd alvorens dit uiteindelijk uit zichzelf verdween, echter het werd afgewisseld met een blauwalg invasie. Eerst een aantal kleine spots maar als ik mijn reinigingsinterval langer was dan 1,5 week waren de plekken zichtbaar grote er waren diverse planten overwoekerd met dat smerige spul.
Qua waterwaardes viel mij op dat ik telkens last had van hoge PO4 waardes. Tussen de 4 en 10 ongeveer afhankelijk van voor of na verversen (50%). Om alles enigzins binnen de ratio’s te houden heb ik steeds mijn nitraat verhoogd maar uiteindelijk heeft dat ook niets opgelost.

Na meerdere manden zo te hebben doorgemodderd heb ik in oktober mijn bak leeg gehaald en ben ik opnieuw begonnen. Filtermedia vervangen door nieuwe sponzen en syporax, nieuwe bodem, stenen, hout en resterende planten gereinigd en een nieuwe lampenset in de vorm vn de Juwel Helialux Spectrum erboven. Co2 weer aangesloten, in mijn oude set up heb ik dit op een gegeven moment afgekoppeld uit wanhoop op zoek naar oplossingen.
Inmiddels draait de bak dus bijna 3 maanden en heb ik een baardalg invasie achter de rug. Nog steeds wat last na een stootkuur Carbo maar minder dan het was. Bucephalandra, hout en stenen nog wel enigzins bedekt. Na een maand kreeg ik ook weer kleine plekjes blauw alg maar die werden instant door mij verwijderd. Sinds een week of 3 heb ik een externe filter (JBL e1502) naast de Bioflow draaien. Wil nml dat interne filter eruit hebben. Merk min of meer vanaf dat moment dat ik erg veel last krijg van bruin alg. Vanwege de resterende baardalg hoopt dit bruinalg zich in plukken op op de bladeren en hardscape. Zelfs als ik zoveel als mogelijk afhevel is het na 2 / 3 dgn weer alsof ik niets heb gedaan. Zoveel bende geeft die meuk zonder dat ik de indruk krijg dat het minder wordt. De blauwalg lijkt intussen ook sneller en meer op te komen dan voorheen. Tot overmaat van ramp heb ik nu ook op bepaalde plekjes wat staghorn alg gekweekt. Ik ververs gemiddeld 50% per week als gevolg van de algophoping. Zou dit het liefst wat verminderen om wat meer rust in de bak te creeeren maar door de enorme toename telkens van bruinalg zie ik dit nog niet zitten.

Aan mijn doorstroming kan het niet liggen. Heb nu 1500 (JBL) met spraybar en 1000 ltr/u (intern) draaien en alles wappert meer dan voldoende. Co2 indicator geeft ook op meerdere plekken een mooie kleur en qua waterwaardes zie ik ook niet veel speciaals, hooguit dat mijn po4 en mijn Fe wat aan de lage kant is.

Mijn waterwaardes zijn voor verversing:

PH 7
KH 8
NO3 5
PO4 <0,5
NO2 0
NH3/NH4 0
Fe < 0,05

Mijn Po4 is dus onder controle naar de herscape, zelfs aan de hele lage kant. Met Fosfo hoog ik de po4 op naar ongeveer 0,5 - 1, nitraat met Nitro naar 5-10. Sinds eergister ook Ferro gekocht om op te hogen naar 0,5 - 0,75.

Heb sinds een week of 2 ook wat drijfplanten en Limnophila Seesiflora als tegenhanger voor de langzame groeiers. Maar het zijn volgens mij allemaal wanhoopspogingen want ik heb echt geen idee meer hoe al die algen te bestrijden. Als iemand een briljante oplossing heeft hoor ik dat uiteraard graag.
 
Ik denk dat je structureel te laag in je CO2 en/of NO3 zit. een NO3 waarde van 5 mg/L geeft al aan dat je aan de ondergrens zit.
Blauwalg zet typisch op als de bak een tijd op NO3= 0 mg/L staat.
PO4 van 0,5 mg/L is ook wel erg laag.
 
Mijn co2 lijkt mij niet te laag obv ph/kh kom ik met behulp vd tabellen uit in het ‘groen’. Ook mijn dripchecker laat een mooie kleur zien.
Dat mijn no3 met een waarde van 5 laag is kan ik nog enigszins inkomen. De blauwalg heb ik echter ook bij waardes gehad van >20. Deze waarde op zichzelf lijkt mij niet direct de oorzaak, temeer ook nu ik de verhouding tov mijn po4 rond de 10:1 hou. Het kan zijn dat de waardes, los vd verhouding, te laag zijn. Echter had dit blauwalg probleem ook bij een no3 van 30 en een po4 van 4.

dit maakt dat ik het spoor een beetje bijster ben
 
Nog even wat plaatjes van ‘het probleem’. Afgelopen zaterdag nog ontdaan van bruin/blauw alg (voor zover dit zonder staalborstel loskwam)

329D3738-F18D-494A-9C61-E4C7279E4D48.jpeg
8B592FD7-D095-43FC-AACB-EABFF3582AB8.jpeg
32C05CBD-BA7E-48E8-A18E-565C2C0B2E06.jpeg
D951290C-DA69-4062-B059-C0F69086A00F.jpeg
34223BA8-32C4-471B-BA83-7D8E57AE1A5F.jpeg
 
Algen is steeds een teveel aan voedingsstoffen/afvalstoffen in je bak, dit in combinatie met te lang en te veel licht.
Blauwalg gaat de kop opsteken wanneer er te weinig waterverplaatsing in je bak is. En specifiek op plaatsen waar er ophoping van afval is...vandaar is het dus zaak om voldoende waterverplaatsing te voorzien.
Waterverplaatsing door heel de bak, dus geen plaatselijke stroming, zoals bv. aan de waterlijn.

Blauwalg kan je uit je bak krijgen door de bak te verduisteren, niet te voeren, flink te beluchten en een bio-shock.
Bio-shock is het toevoegen van bacteriën, 10x de hoeveelheid welke je zou gebruiken voor de bakinhoud.
Dus bv. een bak van 100 L krijgt bacteriën voor 1000 L
Bacteriën in vloeibare vorm (te vinden in de vijvershop) zoals Velda Bacterial geven snel resultaat.
 
Mijn advies zou zijn:
Begin eens bij het begin. Wat is een plant het allereerst nodig om überhaupt te kunnen groeien? Licht! De verschillende soorten vragen ook om verschillende intensiteiten. Het is dus zaak om het gemiddelde op te zoeken voor je plantenbestand. Voor de planten in je bak, die je hierboven aangaf, zal die intensiteit niet zo hoog zijn. Je nieuwe Juwel Helialux Spectrum verlichting is behoorlijk fel en zal je zeker moeten dimmen. De maximum intensiteit hoe je zo ongeveer zo'n 8 uur aan. Bovendien zorg dat er zoveel mogelijk rood in je spectrum zit, de standaard waarden voor deze verlichting kent een m.i. nogal hoge kelvin waarde. Wanneer je de juiste instelling zo precies mogelijk hebt uit gevoerd gaan je planten vragen om bemesting. Via de waterkolom maar ook via de bodem! Uiteraard zal er nu ook gevraagd gaan worden om CO2. Alles pas je dus aan aan je verlichting! (Twee keer aan, is dat een goede zin? ;-)) Je verlichting is nu je vaste punt daar verander je niets meer aan. De eventuele alg soorten die je nu gaat zien vertellen je precies waar je tekorten liggen.

Mijn vermoeden is dat je problemen voortkomen uit je bemesting, beter gezegd, de tekorten daarin. En de bestrijding van blauwalg vraagt om een goede waterdistributie, voldoende nitraat en CO2. Uiteraard geldig alleen bij een juiste lichtinstelling. Regelmatig water verversen (minimaal 1x per week) en hou je filter schoon.
De oorzaken van blauwalg zijn namelijk te vinden in een hoge organische belasting, rottende bladeren o.i.d. Verder in een nitraat tekort en/of een ammonium piek die onder meer kan voorkomen doordat je bezig bent geweest met je planten of je bodem.
 
Bedankt voor de reacties zover.
Mijn Helialux brandt nu met het volgende profiel:
8 uur per dag met een opkomst en ondergang op zeer lage intensiteit. Vraag mij af welke waardes ik dan het best kan aanpassen om aan de behoeften vd planten te kunnen voldoen.
06C62FC7-D259-4ACC-83A2-051A0688FE5E.jpg

Doorstroming/distributie is inmiddels na herinrichting en bijvoegen externe pomp goed, nergens dode plekken overal wappert het alg lekker met de stroming mee. Mag ook wel met bruto 2500 liter pomp capaciteit op een bak van 180liter.
Mijn nitraat kan ik verder opwerken naar tenminste 10 of 15 en mijn po4 naar 1 of 2 maar is er een concrete waarde waar ik het beste op kan richten als benchmark / nulpunt zeg maar om vanuit die positie te gaan finetunen?
 
Bij de verhouding nitraat staat tot de fosfaat waarde wordt vaak gedacht aan 10:1 al is dat geen wetmatigheid. Je kan als voorbeeld dus denken aan nitraat 20 mg/l en fosfaat 2 mg/l. Zelfs zit ik overigens veel lager, beneden de 10 voor de nitraat en beneden de 1 wat fosfaat betreft.
Om je licht een juiste instelling te geven moet je ze zo exact mogelijk op de vraag van je plantenkeuze instellen. Die planten lichtvraag is bij elke online aanbieder bijna wel te vinden. Het staat bij alle soorten veelal vermeldt naast de overige vereisten. Je maakt dan een licht intensiteit gemiddelde. Voor de planten die te ver buiten dat gemiddelde vallen zal je misschien ook wat andere aanpassingen moeten doorvoeren. Wordt er bijvoorbeeld heel weinig licht gevraagd, Anubias is een mooi voorbeeld, dan zoek je als extra een beschaduwde plek in je bak. Heb je je plant die juist boven je gemiddelde uitkomt kan die een lichte plek krijgen in je bak.
 

Terug
Bovenaan