Algen


S

Sjac

Guest
Hallo,

Zou iemand mij kunnen helpen met deze algen? Ik weet niet welk soort algen het is of hoe ik er van af kom... Door de algen groeien mijn planten dus ook niet goed, de meeste zijn al afgestorven. Ik weet ook niet of het slecht is voor de vissen?

IMG_0647.JPG


IMG_5240.JPG


IMG_9785.JPG
 
Ik zie veel algen waaronder blauwalg. Kun je iets over de bak zeggen over de waterwaarden wat je toevoegt en over het licht? Hoelang draait hij al?
Heb je voldoende watercirculatie en is de filter proper?
 
Ja je grootste probleem is blauwalg zo te zien en daar kom je niet zomaar vanaf. Heb er zelf pas mijn achterwand voor uit moeten snijden.

Mocht je er van af willen heb ik wel paar goede tips voor je. Maar eerst maar eens de stappen volgen die John hierboven opnoemt. Nog zoiets, je bodem is behoorlijk dik. Zou ook een oorzaak kunnen zijn.

Dus:

Wat zijn je waterwaarden?
Hoe is de circulatie in de bak?
Hoeveel opgehoopt vuil ligt er in je bak/hoe goed maak je hem schoon?
Heb je een achterwand waar vuil achter kan?
Heb je overmatig lichtgebruik?
Wat voeg je toe aan voeding, stoffen enz?
 
De waterwaarden heb ik nooit getest dit zal ik van de week eens gaan doen als ik langs de dierenwinkel kom! De filter maak ik eens in de 2 weken schoon. Het aquarium draait sowieso een half jaar, heb hem overgenomen met de steentjes en een paar vissen. Vandaag heb ik hem nog schoongemaakt alles dus. De lamp staat aan van 8 tot 1 uur ik weet niet of dit lang is? De achterwand kan absoluut geen vuil achter zitten want deze is vastgekit. Ik heb 2 luchtsteentjes. Wat bedoelen jullie met de luchtcirculatie?
 
Wat bedoel je precies met 8 tot 1 uur de lamp aan? van 8 uur in de ochtend tot 1 uur in de middag?
 
De lamp staat aan van 8 uur sochtends tot 1 uur snachts
 
De lamp staat aan van 8 uur sochtends tot 1 uur snachts
Een uurtje of 17 is zeer lang, gemiddeld is dit 9 uur lang. doordat de planten veel en/of lang licht krijgen verlangen ze ook veel voeding waar mogelijk een deel van je probleem zich bevindt.
 
Ik voeg trouwens ook nog easycarbo toe, dit zou goed zijn voor de plantengroei? Maar dat werkt bij mij dus niet vanwege de algen denk ik, ik zal de klok verzetten zodat de lamp 9 uur aanstaat per dag
 
Easy Carbo is geen directe voeding maar meer een algwerend middel, welke ook vervelende stoffen bij zich heeft en sommige planten slecht op reageren, beter is om je te verdiepen dat planten Nitraten, fosfaten en sporenelementen nodig hebben,
Hoe vaak ververs je het water en met welk percentage?
 
Ik ververs het water eens in de 2 weken soms iets later, als ik het doe met ongeveer 1/3 eruit, vandaag 2/3 gedaan in de hoop dat het iets helpt tegen de algen, moet ik stoppen met easycarbo dan? Want ik merk er niet echt een positief effect van.
 
Het effect van EasyCarbo is gering door de mogelijk verkeerde waterwaarden, ook de reden dat daar naar word gevraagd, om een goed beeld te krijgen is het belangrijk dat we bepaalde informatie goed hebben.
Hoe groot is de bak.
Welke en hoeveel vissen zitten daar in.
De water waarden zou je laten testen dus dat laat nog even op zich wachten, misschien een optie om zelf een goede watertest aan te schaffen? zoek eens naar de Colombo druppel testen.
 
De bak is 60 cm in lengte 30 hoog en 30 diep 50l dus, in de bak zitten 6 tetras (5 neon 1 zwarte), 1 roodkopzalm, 6 corydoras (geen speciale), 1 guppy en 1 Barbus Tetrazona 15 vissen dus.
 
Houdt voorlopig je verversingen op een maal per week op een derde van het totaal en laat je filter ( welke heb je?) even met rust.
 
Op de filter staat Elite-Jet-Flo-75
 
Ik heb zelf goede ervaringen met het verduisteren van de bak gedurende 48 uur en tijdens verduisteren luchtsteentje erin hangen. Vissen kunnen gewoon blijven zitten. Na 48 uur is blauwalg bruin geworden en dient deze afgeheveld te worden met een slang.
 
Je hebt zoals Ton al aangeeft het licht veeeeel te lang aan. Ik zou ook teruggaan naar een uur of 8-9. Als alle planten zo zijn als wat ik op de foto zie dan zou ik alles eruit donderen om het even plat te zeggen en opnieuw op te starten.
Je hebt namelijk ook 2 soorten bodem zie ik want op het grind ligt een grovere kiezel en dar kan makkelijk vuil tussen gaan zitten wat weer rotting mee kan brengen.

ook maak je de filter om de week schoon eigenlijk en dat is veel te vaak want dan spoel je de goede bacterien juist weer weg. Je moet hem pas lichtjes uitspoelen als je ziet dat de uitstroom echt minder wordt. Ik denk dat ik het bij mijn binnenfiltertjes zo eens per 4-5 weken doe.

Je zou eventueel kunnen proberen om de bak te verduisteren zoals Wouter aangeeft maar als ik naar de bodem kijk dan ben ik bang dat je het probleem niet oplost.

Ik heb zelf een 5tal bakjes van 60cm en heb de verlichting rond de 9 uur aan.
 
Ik zou even goed kijken naar jouw verschillende soorten bodemmateriaal, dit ziet er niet heel gunstig uit.
 
Daar zou ok de oorzaak kunnen zitten of misschien ook mede door het te vaak schoonmaken van je filter. Het kan ook een combi zijn van factoren.
 
Ik zal kijken voor een andere bodem, dit doe ik vanmiddag of vanavond nog! Dan zal ik in het einde van deze week de bodem er proberen uit te halen, heeft het zin om een voedingsbodem te halen en die onderin te leggen met evt. steentjes er op? En dan vroeg ik me nog af of de planten echt niet meer te redden zijn aangezien ze wel goed geworteld zijn.
 
Ik zou zeker geen voedingsbodem nemen maar een gewone grindbodem met een niet te grove korrel. Je kan voor planten die dat verlangen kleibolletjes of voedingscapsules gebruiken. Lid Backplay verkoopt deze en is per pb te bereiken.
Ik kan moeilijk inschatten of je planten te redden zijn want daarvoor zien we te weinig op de foto denk ik.Volgens mij zie ik ook nog potjes met planten en wol in je bak staan en eigenlijk moet je de planten in de bodem zetten en dat wol moet je niet in de bak willen hebben;).
 
Ik zal even een duidelijke foto maken van de planten, hoezo raad je een voedingsbodem niet aan, ik heb een mooie bodem gevonden waar bij staat 1 mm zou dat goed zijn?

IMG_0999.JPG


IMG_4405.JPG


IMG_4845.JPG


IMG_6648.JPG
 
Vaak raad men dat af omdat het na bepaalde tijd ook weer is uitgewerkt en je de bak weer op de kop kan zetten en je loopt het risico op rotting. Beter is een gewone grindbodem of wat grover zand en dan voeding in de bodem toevoegen dmv bolletjes of capsules. Tja, je hebt flink last van blauwalg en je kan het proberen weg te krijgen met verduisteren en dan kijken of ze weer gaan aanslaan. Risico is wel dat je het eventueel ook weer op de nieuwe bodem kan krijgen.
 
Dan haal ik de er dan uit en dan doe ik er gewoon een nieuwe bodem in, dit kan geen kwaad voor de vissen dat er geen planten in zitten toch want ik heb ook een luchtpomp, excuses voor al de vragen maar ik ben echt een leek op dit gebied.
 
Ik heb zelf goede ervaringen met het verduisteren van de bak gedurende 48 uur en tijdens verduisteren luchtsteentje erin hangen. Vissen kunnen gewoon blijven zitten. Na 48 uur is blauwalg bruin geworden en dient deze afgeheveld te worden met een slang.
Heb net mijn nieuwe bak die ook in opstart is (die vol baard alg zat ) nu helemaal afgeplakt en verduisterd zodat er geen zonlicht aan kan gedurende een paar dag of een week,had ik bij mijn eerste bak ook gedaan en dat heeft mij goed geholpen(in de eerste bak zaten geen baard algen maar bruine en groene alg)misschien dat dit hardnekkiger is en langer zal duren Ook zie ik op mijn achterwand die er in gelijmd zit van de vorige eigenaar heel veel alg daarop zitten,heb er al redelijk veel afgehaald met een nieuw schuursponsje maar blijven nog grote zwarte plekken in die ik er niet af krijg,fingers crossed and hope for the best
 
Niet iets wat je snel aangeraden zal worden: maar ik denk ook dat dat geen slecht idee is als je de foto's ziet. Met blauwalg is 'overnieuw' beginnen vaak nog het beste.

Heb je een extern filter? Mijn ervaring is dat je óf je bodem volledig kunt vervangen óf je filter/pomp volledig kunt verschonen/vernieuwen/vervangen zonder problemen te krijgen in je bak. Niet allebei tegelijk dus. Maar het is zeker geen garantie.

- Je zou misschien filter niet schoon kunnen maken en die zo laten, dan eigenlijk je hele bak leeghalen.. dus bodem er uit, planten vernieuwen.
- Vervolgens nieuwe bodem er in: 2-3 cm is meer dan zat.
- Flinke waterwissel van wel 90% doen
- Dan je bak afplakken met doeken of vuilniszakken, elk plekje dat licht door kan laten goed afdekken. (of middeltje gebruiken zoals Aerocol)
- En dan een week bedekt laten en niet meer voeren. Je vissen kunnen dat wel even lijden, geen probleem. En evt. een bruissteentje in de bak hangen.
 
Ik was zelf aan het denken om de bak helemaal opnieuw te doen, omdat er toch een nieuwe bodem in moet en dan doe ik de planten in een emmer water met een deksel er op zou dit kunnen werken?
 
Verduisteren van een bak kan helpen, een levend organisme wat geen licht krijgt gaat dood.
Helaas de planten ook , zeker als deze al verzwakt zijn door te weinig voeding en andere oorzaken.
Beter en langdurig is het om de oorzaak aan te pakken tot dat deze na een tijdje goed is, dan zullen de planten zich weer kunnen herstellen en de algen weg blijven.
 
Niet iets wat je snel aangeraden zal worden: maar ik denk ook dat dat geen slecht idee is als je de foto's ziet. Met blauwalg is 'overnieuw' beginnen vaak nog het beste.

Heb je een extern filter? Mijn ervaring is dat je óf je bodem volledig kunt vervangen óf je filter/pomp volledig kunt verschonen/vernieuwen/vervangen zonder problemen te krijgen in je bak. Niet allebei tegelijk dus. Maar het is zeker geen garantie.

- Je zou misschien filter niet schoon kunnen maken en die zo laten, dan eigenlijk je hele bak leeghalen.. dus bodem er uit, planten vernieuwen.
- Vervolgens nieuwe bodem er in: 2-3 cm is meer dan zat.
- Flinke waterwissel van wel 90% doen
- Dan je bak afplakken met doeken of vuilniszakken, elk plekje dat licht door kan laten goed afdekken. (of middeltje gebruiken zoals Aerocol)
- En dan een week bedekt laten en niet meer voeren. Je vissen kunnen dat wel even lijden, geen probleem.

Dit lijkt me een goed plan, bedankt!
 
Wat Ton aangeeft is helemaal juist maar nu is het zaak om de oorzaak te vinden. Die bodem zou ik in elk geval aanpakken en de planten zoveel mogelijk schoon maken van de blauwalg. Mochten ze dan redelijk zijn dan zou je ze kunnen hergebruiken en de bak afplakken.

Zelf zou ik ervoor kiezen om geheel opnieuw te beginnen maar goed dan moet je wel nieuwe planten aanschaffen.
 
1 maar, die nieuwe planten er in is misschien niet het beste idee als je een week je bak donker maakt. Dat zou je evt. na die week kunnen doen.. en de oude planten erin laten. Wel dan de oude planten zo schoon mogelijk maken! Dus al het blauwalg op de plantjes zoveel mogelijk handmatig verwijderen.

Succes!
 
Ik ga sowieso een nieuwe bodem doen, dan ga ik de planten proberen schoon te maken en kijken of daar nog iets van komt, denk dat ik deze even apart zet in een ander bakje en dan zie ik wel wat ermee gebeurt! Iedereen bedankt voor de hulp!
 
En geen voedingsbodem nemen idd! Is helemaal niet nodig en zorgt op lange termijn eerder voor ellende.

Zoals boven al genoemd is, planten met wortels kun je kleinbolletjes bij plaatsen, planten zonder wortels hebben voldoende aan voedingsstoffen die je toedient. Als je nu echt denkt ik wil het zo makkelijk mogelijk kun je ook nog eens kiezen voor plantjes zoals Anubias, die niet voor niets wel eens de cactus van het aquarium wordt genoemd. Anubias doet het namelijk zelfs prima zonder voeding of stoffen. Heerlijk voor de luie of arme aquariaan.

Javavaren, nog zo'n relatief makkelijk plantje zonder veel eisen.
 
Wat ik hier heb gemerkt met een bak van een vriendin, dat het vaak een balans probleem is in de bak. Ik zou allereerst de verlichting terugzetten (paar uurtjes, max 8). Met de hand zoveel mogelijk blauwalg verwijderen. Kijken naar je bodem (of er geen sprake is van bodemrot enz) en deze eventueel verwisselen. Geen voedingsbodem nemen zoals is aangegeven! Goede plantenvoeding doseren (in die bak had ik gewoon profito en carbo). 1 keer in de week 30% water verversen. Toen ik dat had gedaan ben ik begonnen met Blue exit. Deze kuur heb ik twee keer gedaan. Wat (snelgroeiende) planten erbij gezet. Nu ben ik ervan af, het is niet meer teruggekomen, ook niet in de bodem. Afdekken en verduisteren kan ook nog helpen.
 
Maar Blue exit maakt toch ook de bacterien in je bak dood want het is een bacterie die blauwalg. Zo maak je ook de cultuur in je filter kapot lijkt me.
 

Terug
Bovenaan