Algen


J

Jack Nons

Guest
Ooit heb ik eens ergens gelezen dat algen verband houden met de hoeveelheid licht en de hoeveelheid zuurstof in de bak. Wij hebben op kleine schaal van algen, op de bladeren van planten vooral. Zou een zuurstofsteentje hierbij kunnen helpen? Of heeft iemand andere tips?
 
Algen zijn meestal een teken van een tekort in de voedingsstoffen. Wat voor bak heb je en wat zijn de waterwaarden en kun je zeggen om welke algen het gaat of heb je een foto?
En kun je iets meer over de verlichting zeggen en wat je toevoegt aan het water?
 
Ik had veel last van draadalg, binnen een week alle ramen vol planten ook. Na het schoonmaken zag je al na enkele dagen de ruiten weer groen worden. Alles geprobeert kreeg het niet weg.
Je begint te zoeken in licht, plantenvoeding, co2 enz.
Na maanden heb ik het gevonden, het was mijn visvoer.
Altijd tetra vlokken gevoerd, tot ik een voerautomaat aanschafte en gebruik ben gaan maken van een ander merk voer kleine korrel.
Daar viel mij toevallig op dat het voer polyfosfaten bevat, daar doen de vissen weinig mee maar de algen des te meer.
Ben gestopt met dat voer en opnieuw met terta vlokken begonnen, wat valt op geen draadalg meer.
Nu aquarium 2 weken lang eens niet gepoets, kijken wat de algen doen. Nauwelijks draadalg en ruiten blijven schoon.
Veel factoren zoals hierboven staan beschreven tellen mee, maar vergeet het voer ook niet bij mij had dit wel degelijk invloed.
 
Intressant verhaal froggies

In jouw geval werd door de voeding het fosfaat gehalte verhoogt en is de balans verstoord.
Weet je ook wat toen je NO3 waarde was?

En wat voor bak heb je het over en dan ben ik vooral geintresseerd in de beplanting.
 
IMG_2513.jpg


Goedemorgen Dirk,
Feitelijk een heel lang vehaal, je ziet uiteindelijk dat de bak niet gaat zoals het moet.
Je verandert vanalles totdat je aan het voer denkt. Heb ook met het licht gespeeld omdat ik dacht dat het daaraan lag. In mijn beleving niet dus.
Ik wil over paar weken weer met dat voer gaan beginnen om zeker ervan te zijn dat mijn bevinding klopt, van de andere kant ziet bakje er weer goed uit.
Waardes waren juist normaal, NO3 was rond de 20 en mijn bak is goed bepland.
Foto is week nadat ik schoongemaakt had, dat hoefde ik niet te proberen als ik met die korrels voer.
 
zou me niets verbazen als je weer begint met voeren met dat fosfaathoudend spul je weer problemen krijgt
fosfaat heb je gauw een overschot van
de ellende is dat fosfaat met onze meet methode niet echt betrouwbaar is te meten
daarnaast bind het zich ook heel gemakkelijk aan allerlei materialen denk aan bodem /hout
 
Feit bij mij was ik neem voer weg draadalg probleem verholpen
Tja wat is de oorzaak
 
Fosfaat veroorzaakt geen alg maar een onbelans in alle elementen wel.
Dit komt waarschijnlijk nog van een gedachte die vroeger wel heerste, nl. dat een teveel aan fosfaat maar ook nitraat , eigenlijk überhaupt, het hebben van fosfaat/nitraat tot algengroei zou leiden.

https://www.aquascaping-blog.com/486/voedingsstoffen-algen-aquarium

Maar er zijn er nog steeds die deze gedachte aanhangen! Zie hier maar eens!:

https://www.dse.nl/~dekempvis/planten/algen.html
 
Kan het niet zo zijn dat door veel voer een deel niet werd opgegeten en je daardoor een licht verhoogde nh3/4 hebt gehad wat dan weer een boost is voor de algen?

Ik hoor graag hoe hoog je po4 was want zoals Dirk al zegt veroorzaakt fosfaat geen algen tenzij je heel veel aanwezig hebt en de plant hierdoor andere stoffen niet of moeilijker kan opnemen.
 
Lastige is dat ik het niet kan staven aan meetwaardes.
Feit is dat ik vanalles heb geprobeerd om mijn algen probleem op te lossen. Kreeg dat niet onder controle.
Het voer wat ik gebruikte was volgens de handel goed voer en zou het water niet vertroebelen ( hikari). Dit voer paste mooi in mijn voerautomaat die ik alleen gebruikte op vakanties.
Ik voer altijd handmatig 1 keer per dag klein beetje.
Dan krijg je alg en je weet niet waarom, dus licht zal wel te sterk of te veel zijn aangepast algen bleven komen.
CO2 aangepast ook dat hielp niet, elke week verversen, enz.
Middelen erin gegooit tegen draadalg hielp eventjes en kwam weer terug.
Andere plantenvoeding gebruikt ook geen resultaat. Je werd er moedeloos van.
Tot ik nieuwe voeding ging kopen en ik lees polyfosfaat en denk he kan dat een oorzaak zijn.
Nu mag iedereen roepen dat fosfaten geen algengroei veroorzaken, ik weet wel in de haren 70 a 80 mocht in wasmiddelen geen fosfaten meer gebruikt worden omdat te veel aan fosfaten enorme algengroei veroorzaakte in onze buiten wateren.
Je ziet nu IJsselmeer zie je bijna geen algen meer.
Ik ben ca een maand terug weer terta vlokken gaan gebruiken en ik voer dezelfde hoeveelheid, ik heb geen algen meer. Hier en daar enkele penseelalgen.
Voor mij de conclusie dat voer wel degelijk iets kan uitmaken.
 
klopt als een bus Froggies
men denkt nu dat fosfaten geen algen groei veroorzaakt terwijl zoals jij al aangeeft met verwijderen van fosfaten uit oa wasmiddel
het tegendeel blijkt
daarnaast heb ik de indruk dat er bv de ei methode gewoon een verhoudings-berekening gemaakt wordt
zet het 1 weg tegen de ander en het probleem is opgelost en wat er teveel is spoelen we wekelijks we weg door het riool
nog een mooi linkje over fosfaat en de invloed op water http://www.chemischefeitelijkheden.nl/Uploads/Magazines/h025.pdf
 
Ik denk dat je onze bakken niet met het Ijsselmeer kan vergelijken maar als fosfaat zo snel algengroei zou geven dan zouden alle EI gebruikers een dot alg hebben. Ik zit hier rond de 3-4mg gemiddeld denk ik en voeg wekelijks al 2 mg toe.
Als de po4 erg hoog zou oplopen dan zou het een probleem kunnen worden als de rest in verhouding niet voldoende voorhanden is voor de planten.
Als je veel meer fosfaat hebt in verhouding dan andere stoffen dan zal de plant de andere stoffen moeilijker eruit pikken en dan kun je wel problemen krijgen.
 
John bij de ei methode wordt toch het 1 tegen over het ander gezet bv po4 1 tegen no3 20
dus lost zich het probleem van een scheve verhouding zelf op
op moment dat deze verhoudingen uit de pas lopen ga je problemen krijgen
met andere woorden met een te veel aan fosfaat krijg je wel degelijk algen groei
 
Ja dat kan maar dat is ook zo als je geen EI toepast. Dat is net als dat je een hele hoge kh hebt of heel veel van en andere voedingsstof. Elke stof kan algen veroorzaken bij een sterk overschot of tekort. Bij een overschot kan het toxisch worden maar dan moet je heel veel gebruiken maar door erg scheven verhoudingen kun je ook algen krijgen maar ja dan moet het denk ik flink uit de pas lopen ergens en of voer dat veroorzaakt dat weet ik niet. jammer is dat er hier geen waarden kunnen worden genoemd zodat het inzichtelijk zou zijn hoe hoog de po4 is geweest.

In het topic hier kun je zeggen het teveel aan po4 is de oorzaak maar aan de andere kant is er een tekort aan de andere stoffen in verhouding tot de fosfaat dus is een tekort de oorzaak;)
Het is maar net hoe je het bekijkt.
 
Waarom kun je IJsselmeer niet vergelijken met aquarium alleen factor gigant groter.
Als in IJsseelmeer de waarden niet kloppen krijg je ook alg of blauwalg of andere ongein
 
Wat mij opviel in de vroegere tijden toen iedereen vrijwel alles deed zonder Co2 en een bruisteen gebruikte voor beluchting er altijd wel groene wier algen weelde in de toppen van planten die aan de opervlakte kwamen, nu hadden we T8 buizen die bijna nooit tot over belichten reikte en al lag je in een meter bak 4 buizen kwam je nog niet aan de lumen met 2x T5 buis die later kwam.
Nu was het wel zo dat veel visvoer in die tijd soms fosfaten bevatten en daarom riep men vroeger altijd dat je zomin mogelijk fosfaat moest hebben in je bak, tja met voeren vulde je dat gebrek elke dag weer aan natuurlijk en liep dat op dan zagen sommige bakken er groen uit op de ruiten.

Er is wel degelijk een verband met fosfaat waarde en nitraat waarde en overige macrovoeding en microvoeding, wanneer deze zo in onbelance raken verschijnen er allerlei algen die dan juist op de overschotten gaan teren waar er teveel van is.
Fosfaat is wel degelijk een probleem als deze ver boven de rest uitschiet, met name groene algen en wieralgen zijn er verzot op en helemaal als het zuurstof peil hoog is in het water met weinig Co2. (vandaar veel wier algen met een bruisteen zonder co2 toevoegen zoals vroeger)

Alles moet in balance blijven en vaak bij een gezonde bak gaat dat vanzelf door de weelderige planten groei en water verversing elke week en vervolgens vullen wij onze micro en macro voeding weer aan om het in evenwicht te houden.
Als je overbelicht hoeft dit nog geen algen op te leveren mits je te korten in je water gaat krijgen zoals Co2 en voeding , maar heb je een fosfaat overschot dan kunnen groene algen en wier algen wel even flink opdoemen.
Blauw alg is geen alg maar een bacterie, deze ontstaan vooral door teveel afbraak bacterien in uitwerpselen met combenatie met veel licht en andere afvalstoffen zoals veel nitraat en fosfaat ophoping in stilstaand water of dode hoeken van meren en sloten waar amper door stroming is.
 
Waarom kun je IJsselmeer niet vergelijken met aquarium alleen factor gigant groter.
Als in IJsseelmeer de waarden niet kloppen krijg je ook alg of blauwalg of andere ongein

Je kan ook niet in grove lijnen een vergelijking maken tussen een Aquarium en het IJsselmeer of een sloot, rivier omdat in een Aquarium het gehele jaar de zelfde omstandigheden worden nagebootst, aantal uren belichting en elke dag zelfde aantal lumen aan licht.
Geen temperatuur verschillen in waterlagen en geen winter/zomer water temperatuur verschillen en korte dagen met licht.
Ook geen weer invloeden, zoals zonnige dag en daarna 3 dagen regen of windstil en een week winkracht 6 die het water in beweging zet en ga zo maar door.
Wij kunnen ook helemaal niet spreken van een biologische evenwicht in het aquarium, zonder ons ingrijpen en onderhoud zal het gedoemd zijn om te falen en gezond te houden voor vissen en planten.
Wat wij wel doen is een stukje natuur na bootsen in een beperkte ruimte met noodzakelijke hulpmiddelen en met kennis en ervaring maar meer is het ook niet !
 
Laatst bewerkt:
Fosfaat is wel degelijk een probleem als deze ver boven de rest uitschiet

Dat ben ik met je eens maar dan moet de verhouding flink verstoord zijn inderdaad. Op zich geeft een hoog fosfaatgehalte geen algen maar enkel als er onbalans is met de andere stoffen in de bak en dan is de vraag of het door het teveel aan fosfaat komt of door een tekort aan andere voedingsstoffen;).

Er zijn bakken met 5-10mg fosfaat en die staan er heel mooi bij maar daar zullen de andere stoffen naar verhouding ook voldoende aanwezig zijn.
 
Precies, zolang de andere waardes zoals Nitraat ook vrij hoog is bijv 50-75mg met voldoende Co2 en microvoeding dan zal er geen probleem optreden dan enkel opletten met sommige vissen die hier gevoelig voor zijn.
Wel loop je een risico als je de fosfaat waarde lang te hoog houd en absorberende materialen gebruikt zoals kienhout en dergelijk die het fosfaat absorberen en gaan afgeven op den duur en er na een water wissel ineens groen algen opdoemen op bladeren van planten en ruiten.
logische bij een water wissel verlaag je het nitraat en gaat de verhouding te ver uit elkaar maar het fosfaat stijgt weer omdat kienhout en dergelijk het weer gaan afgeven in het water.
Deze fout kwam vroeg veel voor en veroorzaakte voor veel beginners meestal ook einde van de hobby omdat men de oorzaak niet kon achter halen en met allerlei middeltjes begon te bestrijden wat tijdelijk werkte en na enkele dagen weer gewoon terug kwam.
Dit was vroeger ook met voeren een probleem en met name levend voer zoals muggenlarve en levend tubifex wat van nature een fosfaat bron is als je dit te vaak voerde.
 
Dat is dus net zo als dat levend steen ook fosfaat opneemt en afgeeft als de hoeveelheid in de waterkolom minder is dan in het steen;)
 
Update, ik voer nu een maand de bekende vlokken, mijn aquarium heb ik nu 2 weken niet schoongemaakt er beginnen nu weer wat algen op de ruiten te groeien heel licht.
Dit is ook voormij het normale beeld qua algengroen.
Ik heb geen draadalgen meer op de ruiten, planten kienhout enz. Iedereen valt het op wat is je bak mooi.
Ik probeer nog te achterhalen hoeveel polyfosfaten in het voer zitten, die fosfaten doet een vis niets mee, die poept dat weer uit.
Maar de planten algen vinden dat wel heerlijk. Ik geloof best dat er in mijn waterbalans gevoeligheid ligt, zodat het voer die balsns uit balans brengt maar voor mij blijft het een feit, dat voer wel degelijk eenondereel is algen geen algen.
 
Jep top, ben erg tevreden.
Wil nog wel wat rode planten in de bak, daar kan ok mij nu weer oprichten.

IMG_2664.jpg
IMG_2665.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Vandaag de mogelijkheid gehad om fosfaat te meten, kom uit op 0,50% PO4
Had eerlijk gezegd meer verwacht maaar dit is het.
 
Wat mij opviel in de vroegere tijden toen iedereen vrijwel alles deed zonder Co2 en een bruisteen gebruikte voor beluchting er altijd wel groene wier algen weelde in de toppen van planten die aan de opervlakte kwamen, nu hadden we T8 buizen die bijna nooit tot over belichten reikte en al lag je in een meter bak 4 buizen kwam je nog niet aan de lumen met 2x T5 buis die later kwam.
Nu was het wel zo dat veel visvoer in die tijd soms fosfaten bevatten en daarom riep men vroeger altijd dat je zomin mogelijk fosfaat moest hebben in je bak, tja met voeren vulde je dat gebrek elke dag weer aan natuurlijk en liep dat op dan zagen sommige bakken er groen uit op de ruiten.

Er is wel degelijk een verband met fosfaat waarde en nitraat waarde en overige macrovoeding en microvoeding, wanneer deze zo in onbelance raken verschijnen er allerlei algen die dan juist op de overschotten gaan teren waar er teveel van is.
Fosfaat is wel degelijk een probleem als deze ver boven de rest uitschiet, met name groene algen en wieralgen zijn er verzot op en helemaal als het zuurstof peil hoog is in het water met weinig Co2. (vandaar veel wier algen met een bruisteen zonder co2 toevoegen zoals vroeger)

Alles moet in balance blijven en vaak bij een gezonde bak gaat dat vanzelf door de weelderige planten groei en water verversing elke week en vervolgens vullen wij onze micro en macro voeding weer aan om het in evenwicht te houden.
Als je overbelicht hoeft dit nog geen algen op te leveren mits je te korten in je water gaat krijgen zoals Co2 en voeding , maar heb je een fosfaat overschot dan kunnen groene algen en wier algen wel even flink opdoemen.
Blauw alg is geen alg maar een bacterie, deze ontstaan vooral door teveel afbraak bacterien in uitwerpselen met combenatie met veel licht en andere afvalstoffen zoals veel nitraat en fosfaat ophoping in stilstaand water of dode hoeken van meren en sloten waar amper door stroming is.
In de vroegere tijden had ik zo'n bak zonder CO2 maar toch zonder dat de alg welig tierde in de toppen van de planten, zoals je schrijft. Er waren uiteraard wel algen maar die kon je redelijk in bedwang houden door je gelimiteerde licht mogelijkheden maar ook door de keuze van je planten die uiteraard veel meer beperkt was. Beperkt in het aanbod ook, trouwens. En door het feit dat de waterverversingen die je nu doet toen lang niet zo veelvuldig nodig waren. Te vaak zorgde zelfs voor problemen.
 

Terug
Bovenaan