algen


S

smart

Guest
ik heb heel veel alg . de doorstroming van filter was verstopt geraakt. hoe geraak ik er terug vanaf?
 
ben aan het proberen fotos door te sturen maar lukt niet
 
Onder het veld waar je de tekst intikt staat de knop upload bestand.
Ik denk dat je water vervuilt is geraakt door het verstopte filter. Heb je al het filter aangepakt en flink ververst?
 
zal eens eens zoeken
 
zoiets ongeveer heel erg

20181010_151727.jpg
 
en zo
 
enzo

20181010_151123 (1).jpg
 
enzo

20181010_151058.jpg
 
dit was het vroeger

20180319_192453.jpg
 
Ja dat ziet er niet uit ivm de foto van vroeger. Wat zijn je waterwaarden overigens want je hebt wel erg veel algen.
En hoeveel licht en hoelang staat dat aan? Heeft de filter lang niet goed gewerkt?
 
is een rio 125 met led origineel staat ongeveer 10 uur aan heeft wel een paar weken geduurd voor ik het doorhad dat ik ontdekte dat de filter niet werkte .dom van mij tis echt een ramp hoeveel algen er zijn waterwaardes heb ik niet......zullen er waarschijnlijk wel slecht uitzien gezien de hoeveelheid algen.....krijg ik dit nog opgelost
 
is een rio 125 met led origineel staat ongeveer 10 uur aan heeft wel een paar weken geduurd voor ik het doorhad dat ik ontdekte dat de filter niet werkte .dom van mij tis echt een ramp hoeveel algen er zijn waterwaardes heb ik niet......zullen er waarschijnlijk wel slecht uitzien gezien de hoeveelheid algen.....krijg ik dit nog opgelost

Ik vrees dat de boot gezonken is... :sorry:;)

Maarre, ernstig nu.
Je schrijft dat je filter een paar weken niet heeft gewerkt? Dat in combinatie met het uitzicht van de bak doet me vermoeden dat je waterkwaliteit momenteel echt niet visvriendelijk is. Eigenlijk zou dat nu de prioriteit moeten hebben.
Dus een periode veel en frequent verversen (meerdere keren de eerste week, minstens 50% per keer) en zoveel mogelijk algen en dode planten verwijderen.
Dan een paar flinke bosjes snelgroeiers erin en even laten stabiliseren zou ik zeggen.
 
Stond je filter volledig stil eigenlijk?

Edit: wil je geholpen kunnen worden inzake je algenprobleem ga je een pak meer info moeten geven over je bak, bemesting en zo meer... :thumbs:
 
Laatst bewerkt door een moderator:
het is een rio 125 led brand ongeveer 10 uur enkele weken voor ik doorhad dat de filter niet meer werkte....waterwaardes heb ik niet...maar gezien de algen zal die wel slecht zijn .krjig ik dit nog opgelost
 
filter was volledig stil geen bemesting gemakkeleke plantjes gewoon voer droog
 
:'(:'(:help::help:al bedankt voor de info
 
zal ik de bak misschien een paar dagen volledig verduisteren?
 
het is een rio 125 led brand ongeveer 10 uur enkele weken voor ik doorhad dat de filter niet meer werkte....waterwaardes heb ik niet...maar gezien de algen zal die wel slecht zijn .krjig ik dit nog opgelost

Oké, dat is al iets.
Nog wat vragen:

-Welke en hoeveel vissen heb je?
-Hoe groot is de bak juist?
-Hoe lang draait de bak al?
-Heb je een totaalfoto van de bak (voor en na de algenaanval) zodat we de planten eventueel kunnen identificeren?
Ik zie nu (denk ik) javavaren op de boot, lobelia cardinalis achteraan en misschien ook wat Staurogene repens (mogelijks de "brown" variant) voor de boot?

filter was volledig stil geen bemesting gemakkeleke plantjes gewoon voer droog

Je filter lag compleet stil dus al je bacteriën zullen dood zijn. Met andere woorden: je filter kan de huidige vervuiling niet verwerken waardoor je water snel vuiler en vuiler wordt. Je riskeert nu dat er nitriet/ammonium/ammoniak in je water zit of komt. Dit kan je vissen doden en effectief ook algen uitlokken.

Daar komt nog bij dat je helemaal niets van plantenvoeding gebruikt terwijl je 10 uur belicht per dag... Dim je de lichten eigenlijk?
Alles samen is dat een tikkende tijdbom, het is een wonder dat je vissen nog leven.

Is het nog op te lossen vraag je... Een totaalfoto zou het iets makkelijker maken om dit te beantwoorden maar het is nooit te laat dus alles kan, op voorwaarde dat je er voor gaat!. Sommige planten zullen waarschijnlijk niet meer te redden zijn maar de bak als geheel moet zeker kunnen...
De aanpak die ik zou aanraden:

1. Zoals gezegd nu frequent grote waterwissels doen terwijl je zoveel mogelijk vuil weg zuigt. De ergst aangetaste planten/bladeren verwijderen en herplanten wat te redden lijkt.
2. Lichtduur terugschroeven naar maximaal 7 uur zolang je zoveel algen hebt.
3. Licht dimmen (dimmer, deel afplakken, drijfplanten, lamp hoger hangen,...)
4. Je filter schoonmaken zodat het goed doorstroomt (sponzen spoelen in emmer met aquawater, nieuwe watten, pompkop schoonmaken).
5. Veel en verse planten toevoegen, liefst wat bosjes snelgroeiers, wat drijfplanten.
6. Al dan niet tijdelijk easy carbo gebruiken (eventueel spot-treatment, misschien een carbo-stootkuur gedurende een paar dagen, ...)
7. Plantenvoeding beginnen doseren (micro en macro, desnoods een all in one mix van planted box of aquariumbemesting.nl)
8. De luchtpomp verwijderen (of ligt ze al stil?)
9. Indien mogelijk bovenstaande vragen beantwoorden zodat de situatie beter te beoordelen is... ;)

zal ik de bak misschien een paar dagen volledig verduisteren?

Dat zou ik niet doen, je planten hebben al genoeg afgezien voorlopig... ;)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
lobelia cardinalis achteraan en misschien ook wat Staurogene repens (mogelijks de "brown" variant) voor de boot?

Of bij nader inzien lijkt de plant achteraan eerder Hygrophila corymbosa en vooraan zie ik misschien een blaadje van één of ander crypto-soortje? :juggle:
Maar dat verandert verder weinig aan mijn eerder bericht...
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Honeybadger heeft al prima tips gegeven en hou er rekening me dat de filter opnieuw moet indraaien. Dus voer ook zuinig en laat de waarden meten als je dat zelf niet kan. Voor zo n 35 euro heb je zelf al een prima koffertje met druppeltesten.
 
heb er wat aan gewerkt. 50 procent waterwissel voorste cryptos eruit javas eruit de achterste heel kort gesnoeid filter gereinicht in aqua water
 
nu ziet het er zo uit

20181011_172508.jpg
 
dus ik hoop dat het nu goed komt hartelijk dank voor de hulp:petjeaf:
 
Ziet er al een pak beter uit! Serieus verschil. :thumbs:

Nu zou het zeker ook helpen om nog wat bosjes snel groeiende planten toe te voegen. Hoe meer plantenmassa hoe beter. Dan wat minder en korter licht en wat plantenvoeding en je bent vertrokken!
Succes alleszins.
 
Hoe verloopt dit project nu?
 

Terug
Bovenaan