Algen


M

Marlon

Guest
He ik heb een vraagje aan jullie. Ik heb nu sinds ongeveer een maand. Een 60l aquarium van superfish. Hier zit op dit moment 1 volwassen vrouw gup. Ongeveer 15-20 baby guppen en 6 otocinclus.
Ik begin nu langzaam aan steeds meer alg op mijn rotsen te krijgen. De algeneters eten het niet op. Wie kan mij helpen met mijn. Probleem?
IMG_20181106_224547.jpg
IMG_20181106_224600.jpg
 
Dat lijkt me bruinalg toe wat je vaker in het begin ziet. Ik zou lekker wat planten toevoegen en vooral snelgroeiers en het trekt normaliter wel weer weg.
 
Dat trekt inderdaad weg. Ik heb zelf meegemaakt dat ik een enorm dikke laag kreeg. Uiteindelijk kwam die er in 'schilfers' vanaf omdat de laag zo dik was.

Je kunt de stenen natuurlijk even afborstelen, maar dat is symptoombestrijding. Het zal toch weer terugkomen totdat er een goed evenwicht in het bakje is.
 
Schaarse verlichting is toch ook een (mede)veroorzaker van deze alg?
 
Nou dan zou ik in alle 60cm met slechts 15W ook bruinalg hebben en ook in de 30 liter nano met slechts 3,5W. Er zijn heel veel soorten diatomen met allemaal eigen wensen en wellicht dat er soorten bij zijn die weinig licht waarderen en dan beter groeien maar de oorzaak is het in mijn ogen niet.
 
Als weinig licht een oorzaak zou zijn, zou het niet vanzelf verdwijnen in bakjes met weinig licht.
Ik heb bijvoorbeeld maar 12 Watt , licht hangt 45 cm boven de bodem en moet ook nog eens door een glazen afdekplaat heen (reflectie!). Toch verdween de bruinalg vanzelf.
Bij de laatste opstart heb ik helemaal geen last van bruinalg gehad, wat ook pleit voor een andere reden dan de hoeveelheid licht.
 
Ik merk in mijn eigen bak dat ik soms ook wat bruine aanslag heb, en dan alleen op de minder verlichte plekken, onderste bladeren van de planten bv.

Vandaar mijn reactie, maar hier zal het opstarten dan wel de oorzaak zijn idd
 
Ja dat denk ik ook Patrix maar goed wellicht heb jij een soort diatoom die het wat beter doet in een bak met minder licht. Geduld is vaak de oplossing.
 
Vergat er nog bij te zeggen dat ik 12 Watt heb op 72 liter netto.
 

Terug
Bovenaan