Algen


Erik Pereij

Well-known member
AquaForum Donateur
Lid geworden
4 april 2022
Berichten
68
Leeftijd
55
Locatie
Einighausen
Beste Lezer
Ik kamp met heel veel algen. ( Geen draad-alg ) Als ik de algen van de ramen en stenen zo ver heb verwijderd. Zijn de ramen binnen 3 dagen zo als te zien op de foto's. Groen
Mijn bak draait vanaf 4 augustus dit jaar en voeg CO2 toe. Ik vindt het nu wel beetje vervelend aan het worden :):).
Zou mij iemand hiermee willen / kunnen helpen of weet iemand hoe ik dit zoveel mogelijk kan verhelpen. Ik zal de waterwaardes vandaag even meten en mee verzenden.
Ik heb oase verlichting 2 lampen en een EAC controller. Zie foto daar staan mijn tijden op inclusief fade-in tijd.
Mvg Erik Pereij
 

Bijlagen

  • IMG_5657.jpg
    IMG_5657.jpg
    590.2 KB · Weergaven: 76
  • IMG_5662.jpg
    IMG_5662.jpg
    472.5 KB · Weergaven: 76
  • IMG_5661.jpg
    IMG_5661.jpg
    497.9 KB · Weergaven: 79
  • IMG_5660.jpg
    IMG_5660.jpg
    452.9 KB · Weergaven: 82
  • IMG_5659.jpg
    IMG_5659.jpg
    430.1 KB · Weergaven: 74
  • IMG_5658.jpg
    IMG_5658.jpg
    558 KB · Weergaven: 78
  • IMG_5663.PNG
    IMG_5663.PNG
    494.2 KB · Weergaven: 81
Algen duidt op een tekort tov het licht Erik. Als ik je dropchecker bekijk dan is die niet echt lichtgroen. Ik denk dat het een tekort aan co2 is als je groene algen hebt. Ben benieuwd naar je waterwaarden. Ook fosfaat kan een rol spelen.
 
Hoi John,
Dit zijn mijn waterwaardes net gemeten.

No2 = Nitriet >0,1 mg/L
No3 = Nitraat 10 mg/L
GH Gezamenlijke hardheid 8
Ph zuurgraad 7.06
KH Carbonaathardheid 7
NH3/4 Ammoniak 0.0 mg/L
PO4 Fosfaat 0,1-0,2mg/L
CO2 150 bpm +-
 
Niet vergeten dat je bak eigenlijk net draait. Je plantengezondheid ziet er goed uit, van wat ik zie. Idd dropchecker zou groener kunnen, wat John ook al aangeeft. Over een paar maanden zal de boel veel meer in evenwicht zijn. Hier hoort helaas nog wel wat schrobwerk bij 😅.
 
Mag ik nu dan de CO2 opschroeven naar +- 240bpm.
 
Mag ik nu dan de CO2 opschroeven naar +- 240bpm.
Ik zou dit rustig aan doen. Per 30 bellen meer ongeveer en een aantal uren erna dropchecker bekijken. Er is een kans dat je anders teveel toedient met alle gevolgen van dien.
 
Ik heb nu ongeveer 10 bellen per 10sec ingesteld maar heb wel 2 flessen. Wat mag het nu zijn ? dan stel ik het straks in.
 
Ik wil er even bij vermelden dat mijn CO2 om 8 uur aan gaat en 20 uur uit gaat. Zie aub even mijn lichtschema of de CO2 goed staat ivm tijden
 
Ik heb nu ongeveer 10 bellen per 10sec ingesteld maar heb wel 2 flessen. Wat mag het nu zijn ? dan stel ik het straks in.
Het verschilt per bak maar ik doseerde op de 190 liter al vaak rond de 150 bellen. Jij zit op 60 of 120 bellen dus ik zou de co2 wat verhogen tot de indicator lichtgroen is. Gewoon elke dag er bv 10-20 bij toevoegen per minuut.
Ook denk ik dat de po4 vrij laag is en die mag wel naar 1,0.

No2 = Nitriet >0,1 mg/L
Groter dan 0,1 bedoel je?
 
John ha ha Sorry kleiner dan 0,1 NO2. Ik heb dinsdag watergewisseld
 
En als ik het goed begrijp heb je de verlichting zonder fade time van 10 tot 20.00 draaien. Dat is op zich ook best lang naast andere genoemde redenen voor alg.

Dat terzijde vind ik het echt een prachtige bak en scape :)
 
Beste Rednas ik zit ongeveer 11 uur totaal aan dag verlichting
 
Beste Rednas ik zit ongeveer 11 uur totaal aan dag verlichting
Persoonlijk zou ik op 8h gaan zitten excl zons op en ondergang en je CO2 toevoeging daarop aanpassen. 1h voordat je licht aangaat aan, 1h voordat je licht uitgaat uit.
 
Je planten zien er prima uitdus het is geen voedingstekort. Mijn 1e ingeving is een CO2 probleem. Ik zou de al CO2 starten minimaal 2 uur van te voor. Wellicht is het verstandig om een keer een pH profiel te maken.

Ook geen blauw maanlicht gebruiken gedurende de nacht, dat is beter als je bak stabiel draait.
 
Beste Cornelius
Hoe kan het dan dat mijn bak elke einde van de dag tegen de avond begint te assimileren.
 
Cornelis
Mag het dan wel warm wit en koud wit zijn ? Ik heb nu namelijk koud wit 3% warm wit 3% en blauw ook 3% ingesteld.
 
Hoe kan het dan dat mijn bak elke einde van de dag tegen de avond begint te assimileren.
Dan zijn de CO2 waarden in het begin van belichtingstijd niet in orde m.a.w. te weinig.
Je zal bemerken als je elke uur je pH zal meten dat deze niet stabiel is, maar gedurende de belichtingstijd steeds verder zakt. dat komt omdat de CO2 waarden gedurende de belichtingstijd
steeds verder oplopen. Tot op het punt dat er genoeg CO2 aanwezig is dat de planten hun zuurstof niet meer kwijtkunnen en zichtbaar gaan assimileren.
Daarom vermoed ik sterk dat er in het begin van de belichtingstijd de CO2 nog niet op het noodzakelijke niveau is. Dus minimaal een uur eerder beginnen.
Mag het dan wel warm wit en koud wit zijn ? Ik heb nu namelijk koud wit 3% warm wit 3% en blauw ook 3% ingesteld.
Zo weinig mogelijk blauw.
Algen maken namelijk met minimale hoeveelheid licht nog steeds gebruik van fotosynthese, dit in tegenstelling tot planten. Deze stoppen al hun fotosynthetische activiteit
als het licht onder een bepaalde hoeveelheid komt. Algen bezitten een bepaald pigment die planten niet hebben: phycobillin. En dit absorbeert effectief straling uit het blauwe spectrum.
Het kleine beetje licht dat word gegeven door de 'nachtbelichting' is niet genoeg voor de planten op te groeien maar dus wel genoeg voor alg om zich verder te ontwikkelen in je bak.
 
Persoonlijk zou ik met een controller gaan werken want dan heb je een stabiele waarde.
 
Hoi john
Wat voor één controller
 
Ik heb die van Dennerle en die bevalt prima maar is niet de goedkoopste.
 
Over welke controller hebben wij het ?
 
Ja klopt een ph controller en ik dacht dat het duidelijk was;)
 
Hoi John
Ik heb een ph controller en 2 co2 flessen zie foto.
 

Bijlagen

  • IMG_5131.jpg
    IMG_5131.jpg
    365.6 KB · Weergaven: 61
Ik kan de dag verlichting verkorten. Maar nu is mijn vraag ? de zonsondergang en de zonsopgang moet ik dit mee rekenen in dag verlichting of niet. want ik heb natuurlijk ook fade-in tijd in het programma. Zie foto schema
 

Bijlagen

  • Lichtschema Erik.PNG
    Lichtschema Erik.PNG
    494.2 KB · Weergaven: 44
Zie nu pas dat je gebruik maakt van een pH controller. Dan zijn mijn vorige opmerkingen over de CO2 afstelling niet relevant.
En als je gebruik maakt van een controller snap ik eigenlijk niet goed waarom je bellen gaat tellen... :juggle:
 
Geef mij dan eens een reden waarom ik niet de Bellen moet tellen. Dit is volgens mij voor de hoeveelheid CO2 wat je toevoegd of zit ik er naast. Ik lees het graag
 
Als je een controller gebruikt dan stel deze toch in op een bepaalde pH, en die pH heb je bepaald aan de hand van je KH om de beoogde CO2 in je water te krijgen.
Als je die hebt ingesteld op een pH 7.00 (met een KH van 7) heb je toch de beoogde CO2 van in dit geval 21ppm Dan weet je toch hoeveel CO2 je in je bak krijgt en hoef je toch geen bellen te tellen...?
 
Ik kan de dag verlichting verkorten. Maar nu is mijn vraag ? de zonsondergang en de zonsopgang moet ik dit mee rekenen in dag verlichting of niet. want ik heb natuurlijk ook fade-in tijd in het programma. Zie foto schema
Ik zou de zonsopgang langer laten duren bv van 8 tot 11 en de zonsondergang van bv 19u tot 23u.
Dan heb je nog steeds 8 u volle verlichting wat meer dan genoeg is .
Dan heb je ineens ook geleidelijke overgangen van lichtintensiteit.
 
Maar heb ik dan genoeg aan 8 daglicht uren of toch misschien naar 9 uur want ik zit ook met mijn fase-in tijd of moet ik dit niet mee berekenen
 
Beste Cornelius
Ik heb in het blauwe licht uit het maanlicht verwijderd en alleen warm wit erin zitten eens kijken of dit helpt na een paar weken.

Groet Erik
 
Ik kan de dag verlichting verkorten. Maar nu is mijn vraag ? de zonsondergang en de zonsopgang moet ik dit mee rekenen in dag verlichting of niet. want ik heb natuurlijk ook fade-in tijd in het programma. Zie foto schema
Een goede richtlijn is om je verlichting 8 uur per dag exclusief de eventuele dimtijden in te stellen. Dat is de lichtduur. De lichtsterkte stel je altijd in op de lichtsterkte vraag van je planten! Je merkt nu ook lichtsterkte is iets anders als de lichtduur. Wanneer je ook de lichtsterkte goed hebt ingesteld wordt je (planten-)voedingspatroon voor je planten een afgeleide van je licht. En daar valt dus ook CO2 onder. Kort gezegd: Je planten bepalen je lichtsterkte, het voedingspatroon stel je altijd daar naar in. Zie de gouden driehoek hieronder:
Gouden driehoek.png
 

Terug
Bovenaan