Wat is er nieuw

algen

• Onderwerp starter Onderwerp starter dolfijn83
  • Startdatum Startdatum
D

dolfijn83

Guest
Hallo allemaal,

Ik heb heel veel algen in mijn aquarium. Het zit heel veel tussen de plantjes. Volgens mij is het draadalg, het begint de plantjes behoorlijk te verstikken.

Volgens de dierenwinkel, ligt het aan het aantal uren licht. Ik heb de lamp aan van 12.00 uur 's middags tot 22.30 uur 's avonds. En daarbij staat het aquarium voor het raam. Bij de dierenwinkel zeggen ze dat ik moet gaan naar 8 uur licht per dag. Maar dat vind ik wel heeeeel erg weinig.
Daarom dat ik jullie ff om raad vraag.
Er zit ook een algeneter in, maar die doet voornamelijk de bodem en de ramen. Voordat er algen waren had ik wel 2 algeneters. Nu dus 1.

Groetjes Jacqueline

algen krijg je meestal door een foute verhouding van teveel licht en te weinig plantenvoeding.

verlichting is het gemakkelijkst aanpassen waardoor het verkorten van de lichtperiode voorgesteld word.
zorg ervoor dat er voldoende npk,co2 en sporenelementen aanwezig zijn dit met een 8tal uur verlichten is ruim voldoende om de planten gezond te laten groeien ,indien je bak enkele uren vol zonlicht krijgt kan zelfs 5-6uren volstaan.

Hoi triple,
Bedankt voor je reactie. Wat npk en sporen elementen zijn dat weet ik niet. Ben niet zo thuis in al die moeilijke woorden. Maar dat licht kan ik natuurlijk wel minderen. Vind het wel jammer want je wilt natuurlijk wel wat zien van de visjes. Maar waarschijnlijk zet ik hem binnen kort ergens anders neer, niet meer voor het raam, en dat scheelt natuurlijk ook al een boel. Maar wat ik verder nog wil weten is; kan ik in 1 keer van 10 uur licht naar 8 uur licht? Of moet je dat geleidelijk afbouwen?

Groetjes Jacqueline

npk is
n=nitraat
p=fosfaat
k= kalium
sporenelementen= zijn metalen/mineralen zoals calcium, ijzer, zink, koper, molybdeen, boor, mangaan en magnesium, enz.

afbouwen van je verlichting is geen probleem

dus beter afbouwen? elke week een half uurtje minder? of in 1 keer een paar uur minder?

groetjes

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan