Algen!

B

Bonky

Guest
Ook bij mij heeft het noodlot toegeslagen, algen algen en nog eens algen, en dat terwijl alles in orde blijkt te zijn.
Ben al een paar weken bezig om die groen/grijze prut te verwijderen maar het blijft maar komen (de aanhouder wint hoop ik).

Algenplaag 001.JPG


Algenplaag 002.JPG


Algenplaag 003.JPG
 
Wat zijn de waterwaarden en heb je info over de verlichting en wat voeg je verder nog toe?
 
Des gevraagd: NO-3 = 10 (mg/l), NO-2 = 5 (mg/l), GH = 4 d, KH = 6 d, CI = 0,8 (mg/l).
Verlichting vind plaats d.m.v. "Easy Led" 742 mm, 35W, (word d.m.v. controler voor 90% lichtsterkte) verstrekt gedurende ca 7 uren per dag, de lichtbron is er eentje van het Full Spectrum sigment.
Er word verder gebruik gemaakt van een Co 2 installatie van het JBL systeem waarbij een permanent PH en Co2 indicator is geïnstalleerd welke een gras groene kleur vertoond.
De waterplanten assimileren goed wat te zien is door de vele luchtbelletjes welke er van opstijgen.
Aan plantenvoeding word er teven 1 maal daags een dosis van zes druppeltjes JBL Ferropol 24 aan het water toegevoegd en 1 maal in de week na het verversen van 1/3 aquariumwater welke word vervangen door 1/3 osmosewater word er nog bemest met V30 van Dennerle 2x 3 ml per 100 l .
 
Je hebt een vrij hoge nitriet met 5 mg. Dan heb je ook nh3/4 (gehad) en dat is een boost voor de algen. 5mg no2 kan schadelijk zijn voor bewoners.
 
Enig idee hoe ik aan zo een hoog nitriet gehalte kom John?
 
Zou kunnen door teveel belasting of als je de filter te goed hebt schoongemaakt of in de bodem hebt gezogen. Draait de bak lang?
 
In de bodem zuig ik niet, zo,n dertig visjes in een bak van 180 L lijkt me toch niet zo,n zware belasting, de bak draait nu vanaf mei 2016.
 
Waar heb je mee gemeten? 5 mg nitriet is best wel veel voor een bak die normaal is ingedraaid.
 
Hierbij een afbeelding van hetgeen waarmee ik m,n water meet.
Tetra meet 6 in 1 001.jpg
 
De site is erg traag John.:sorry:
 
Ik zal terstond nog eens weer even het water gaan meten, even geduld a.u.b.
 
Strips zijn niet echt nauwkeurig maar goed met een uitslag van 5 mg zal er vast wel iets aan no2 inzitten. Ik wacht nog ff dus;)
 
Zojuist gemeten (zie afbeelding).

Meten is weten  (tetra set) 001.JPG
 
Zoals je kunt zien is het op dit moment wel inorde met de waarden John.
 
Als werkelijk je nitriet te hoog is zou ik dit eerst onderzoeken. Hier heb ik niet zo veel verstand van, alleen weet ik dat er dan iets uit ballans is.

Misschien zou je het licht iets kunnen temperen door wat drijfplantjes toe te voegen, bv Limnobium laevigatum. Deze laten ook nog wat licht door en doordat deze snel groeien nemen ze veel voedingsstoffen op.
Je zou even kunnen googlen over deze zwarte alg. Dit heb ik ook gedaan en ben gewoon gaan uitproberen. En je moet heel veel geduld hebben. Jammer genoeg is er weinig over ervaringen te vinden. Ook denk ik omdat ieder aquarium anders is.

Ik zelf heb ook last gehad (pas na drie jaar draaien) van deze alg en heb hem nu onder controlle. Mijn bak (nano 50 liter) is natuurlijk niet te vergelijken met die van jouw. Ik gebruikte van begin af aan geen co2. Ik ben EasyCarbo gaan gebruiken en bent tijdelijk gestopt met plantenvoeding. Ik heb ook planten die hier redelijk tegen kunnen. Ze vonden het niet zo leuk maar mijn crypto's heb ik wel steeds een kleibolletje gegeven. Toen het redelijk onder controlle was ben ik met drijfplantjes begonnen en merk nu dat ik weer een balans heb. Ik voeg nu ook weer een beetje plantenvoeding toe.

Voer je misschien te veel? Kun je misschien gaan 'spelen' met plantenvoeding, co2, visvoer?

Ik ben benieuwd hoe mede forummers hier over denken. Ik kan alleen uit ervaring spreken.

Hieronder een paar linken die ik gevonden heb:

http://www.aquariumfans.nl/baardalg-hoe-bestrijd-je-dat/
http://www.aquascaping-blog.com/2189/baardalg-aquarium-strategie
http://www.nimmervoll.org/aquarium/algen/algen.html (Duitstalig)

Heel veel succes gewenst met deze erg moeilijke alg.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Het kan dat je algen hebt omdat je wel no2 hebt gemeten een tijdje terug. Ik zou nu proberen om ervoor te zorgen dat alle voeding aanwezig is voor de planten en voldoende circulatie. Met een uur of 9 licht zou het dan goed moeten komen.Volgens mij heb je volgens de strip ook geen of weinig nitraat maar ik kan het niet echt duidelijk zien.
Wat voor bak had je ook alweer en wat voor licht en hoe lang?
 
Ook zou ik bealgde bladeren weghalen en alg op andere zaken met de hand verwijderen. Volgens mij zie ik ook Staghorn en dat zie je vaak bij een korte nh3/4 piek (wat ook weer die boost kan zijn voor de algen).
Probeer anders eens bij Frits je water te laten testen met druppels zodat alles goed in beeld komt. Dat is een stuk betrouwbaarder dan met strips.

Hoeveel bedraagt je co2 nu met de info die je hebt? Al is dat met strips gemeten;). Baard en penseelalg krijg je ook door een co2 tekort of instabiele co2.
Ik zou zelf bij Frits de waarden eens goed laten meten en dan plannen maken om alles voldoende op orde te houden.
 
Lijkt het zo of is de alg grijs aan het worden en aan het doodgaan?
 
Het lijkt er niet alleen op John, de alg is inderdaad grijs geworden en op sommige plaatsen zelfs zwart.
Zou m,n geduld dan toch nog worden beloond, k,heb er echt alles al aan gedaan, de hele trukendoos heb ik open gehaald, van algeneters tot slakken, van osmose water tot licht reductie, van filters vervangen (incl. nitraat filter) tot Co 2 verhoging en van planten voeding stop tot manuel verwijderen van plantendelen welke er werkelijk helemaal onder de alg was bedekt.
 
Als dat dan inderdaad zo is dan zou dat mooi zijn .
 
We zullen moeten afwachten John.:S
 
Het lijkt op staghorn algen.
Dit voelt een beetje aan als naaigaren, maar dan wel met wat vertakkingen ;) .

Ik heb hier last van wanneer ik veel in de bak heb gewerkt, of dingen heb omgezet.
Dan is je balans zoek. Het zou ook met voedingsstoffen te maken kunnen hebben.

Kun je nog eens alles op een rijtje zetten?

-waterwaarden
-filtersysteem (merk capaciteit)
-plantenvoeding
-totaal foto van je bak

Eén tip, je zegt dat je alles al hebt geprobeerd, maar probeer niet allerlei dingen tegelijk te veranderen.
Daar krijg je en geen evenwicht door en je weet niet wat nu wel of niet goed werkt tegen de algen.
 
Het lijkt op staghorn algen.
Dit voelt een beetje aan als naaigaren, maar dan wel met wat vertakkingen ;) .

Ik heb hier last van wanneer ik veel in de bak heb gewerkt, of dingen heb omgezet.
Dan is je balans zoek. Het zou ook met voedingsstoffen te maken kunnen hebben.

Kun je nog eens alles op een rijtje zetten?

-waterwaarden
-filtersysteem (merk capaciteit)
-plantenvoeding
-totaal foto van je bak

Eén tip, je zegt dat je alles al hebt geprobeerd, maar probeer niet allerlei dingen tegelijk te veranderen.
Daar krijg je en geen evenwicht door en je weet niet wat nu wel of niet goed werkt tegen de algen.

Hallo Sanneke,
Lees al mijn m,n topic,s omtrent dit euvel even grondig door dan krijg je antwoord op al je vragen, het heeft weinig zin om alles nog eens weer van haver tot gort uit de doeken te doen.:p
Even zo goed toch bedankt voor het mee denken.:thumbs:
 
Ik wist niet dat je hier verschillende topics over hebt, heb nu even geen energie om uit te pluizen waar die allemaal staan en waar ik welke info uit kan plukken. ;)
 
Ik wist niet dat je hier verschillende topics over hebt, heb nu even geen energie om uit te pluizen waar die allemaal staan en waar ik welke info uit kan plukken. ;)


Ik denk dat de ts eerdere reacties bedoeld in dit topic want zo goed alles wat je vraagt staat een aantal berichten terug in dit topic.
 
Ik denk dat de ts eerdere reacties bedoeld in dit topic want zo goed alles wat je vraagt staat een aantal berichten terug in dit topic.

Ik heb idd over de plantenvoeding heengelezen, sorry daarvoor!

Qua waterwaarden was ik wel benieuwd, omdat we nu een week verder zijn, maar ook omdat de nitriet zo sterk wisselde, van 5 naar 0.
Het filter kan ik niet terugvinden, maar wellicht lees ik ook daar overheen.

Een totaaltje van de bak zie ik ook niet, daar was ik benieuwd naar ivm het filtersysteem/stroming.
 
Nogmaals dan maar?
Het filtersysteem is het z.g.n. Biofilter systeem (Juweel). Afbeelding 1.
Op afbeelding 2 ziet u de uitstromer van dit filter in het aquarium (de flow laat niets te wensen over).
Afbeelding 3 toont een totaal blik op het aquarium zoals die er op dit moment voor staat.

Andermaal Algen 001.JPG


Andermaal Algen 002.JPG


Andermaal Algen 003.JPG
 
Ik zou zelf handmatig zoveel mogelijk van de algen weghalen. Dat oogt ook gelijk veel beter denk ik;).
 
Word ook nog steeds met enige tussenpozen door mij gedaan John, alleen is het bij de Tennelus wat moeilijker aangezien je dan gelijk de gehele zode mee trekt.
 
Terug
Bovenaan