Algeneter doet raar

  • Onderwerp starter Algenetrs.love
  • Startdatum

A

Algenetrs.love

Guest
Beste mensen ik heb een algeneters volgensmij een Ancistrus maar hij doe heel raar hij told en Gaat telkens op zijn rug hij eet niet veel want mijn sluierstaarten eten zijn vier op wat kan het zijn?
 
heb je een foto?
tollen is een probleem met de zwemblaas.
wat is de temperatuur van het water?

als ie aan het tollen is dat zal die niet lang meer leven.
 
wat meer informatie zou handig kunnen zijn, wat voor bak heb je, wat zijn de medebewoners, weet je welke waardes je water heeft ? Wat ik me wel afvraag is dat een ancistrus volgens mij warmer moet worden gehouden dan de sluierstaarten
 
43BA4D4C-4DC4-492D-A9ED-4C4007C1E581.png
Di zijn een paar foto’s ik heb de bak gewoon geen verwarming de mee bewoners zijn 2 sluierstaarten (die zijn voer opeten) en de bak is 30 liter en ik heb op mijn kamer ook nog.1 zo’nbeest samen met guppen de water waardes daar zijn20 graden en hij doet het prima alleen hij plakt niet aan het raam hij ligt dag en nacht op de grond
 
30 liter is veel te klein voor 2 sluierstaarten, kijk maar eens verder op het forum. Voor wat je ancistrus betreft, ik denk dat dat einde verhaal is. Je kan nog even wachten op een andere reactie maar anders zou ik hem zo snel mogelijk euthanaseren
 
Is dat niet een beetje zielig ik heb hem nog maar een week
 
Een standaard borstelneus (ancistrus sp.) zou in principe vanaf 21-26c gehouden moeten kunnen worden. Een 30 liter aquarium is alleen veel te klein, minimaal een 60L aquarium (voor 1 vis). Dan ook nog eens samen met twee sluierstaarten die ook veel en veel te klein zitten denk ik dat het een opeenstapeling van dingen is waardoor hij het waarschijnlijk niet gaat redden. Ik vermoed dat je nogal wat ammonia (nh3/4) en nitriet in het water hebt zitten, dit is giftig voor alle vissen. Veel water verversen en voor zowel je borstelneus als je sluierstaarten een nieuw plan bedenken. Weg doen of een veel groter aquarium.

En hoe zit het met het filter en indraaien van het aquarium? Ik lees namelijk in een ander topic van je dat ook de goudvissen geen normaal gedrag vertonen. Heb je dat wel gedaan of heb je de vissen direct in een aquariumpje gedaan zonder deze eerst een maand te laten opstarten?

En zielig? Een vis laten lijden tot hij vanzelf dood gaat is pas zielig. Hoe lang je de vis hebt maakt natuurlijk voor het definiëren van hoe zielig iets is niets uit, behalve voor jezelf.
 
Ja dat is waar ik zal kijken voor een grotere bak kan ik er een verwarming in de kom doen? (Die er in hoor hoor niet een ja je snapt het wel haha) eeh en kan een sluierstaart wel
Over warmte? En kan ik ook iets doen aan die stoffen in het water ik heb er wel een filter/zuurstof ding in maar niet genoeg zeker?
 
Vervelend om te horen dat het niet goed gaat met je Ancistrus.
Ja dat is waar ik zal kijken voor een grotere bak kan ik er een verwarming in de kom doen? (Die er in hoor hoor niet een ja je snapt het wel haha) eeh en kan een sluierstaart wel
Over warmte? En kan ik ook iets doen aan die stoffen in het water ik heb er wel een filter/zuurstof ding in maar niet genoeg zeker?

Sluierstaarten zijn behoorlijke vervuilers daarom hebben ze minimaal 50l per vis nodig en een goed filter. Maak je op dit moment gebruik van een filter of alleen een zuurstofpompje? heb je misschien een foto van je aquarium?
 
T klink allemaal heel vervelend en misschien wil je het niet allemaal horen/lezen...
maar zoals het nu is, is het niet voor het welzijn van je vissen op het moment.
 
22E83699-46F8-4370-A6AE-1742C557F029.png
Ik maak gebruik van allebij dit zit er in het aquarium
 
ik ben bang dat je Ancistrus het helaas niet gaat reden. Wat ik zou doen tot dat je een goede oplossing hebt gevonden voor je vissen is dagelijks een grote hoeveelheid water verversen en extra opletten dat je niet te veel voert. Hoe gaat het met de andere twee vissen?
 
Waarom worden er vaak veel te snel algeters in een aquarium gedumpt,helemaal niet nodig,zet er een in als de noodzaak aanwezig is.
Algeters vooraf in een aquarium plaatsen is geen garantie voor geen alg
 
Mijn hernieuwde bak draaid al sinds Januari van dit Jaar,maar nog steeds zonder algeter,maar die komt nog wel,maar nogmaals niet zo snel een algeter in de bak,het zijn eigenlijk vissen met een functie,zet ze erin als het noodzakelijk wordt.
 
Nee hij is vandaag dood gegaan
Jammer zeg. Maar zoals je hierboven al hebt kunnen lezen is vermoedelijk je waterkwaliteit de oorzaak. Te veel sterk vervuilende vissen in een te kleine ruimte geeft een overschot aan ammoniak en nitriet, wat giftig is voor alle vissen. Ancistrussen en andere bodemvissen krijgen dat het eerst binnen, en die gaan dan als eerste dood, vooral als ze jong zijn. En dat heb ik zelf helaas ook ondervonden:stom: Voor de toekomst kun je beter een grotere bak overwegen, minimaal 50 l per vis, goede filtering en heel veel waterwissels. Ik heb zelf een 200 l. bak en ververs minimaal 60 % iedere drie dagen.
 
Oké bedank en dan heb ik nog 1 vraag ik neem nu een pomp (filter en zuurstofpomp) voor mijn guppen die kon ik telkens niet vinden ik zoek een goedkope pomp omdat de andere erg duur zijn
 
Maak eerst eens een overzicht van het aquarium, de hoeveelheid guppen en wat je budget is. Dan kunnen we gericht een advies geven.
 
Nou mijn hoeveelheid vissen is ik doe 3 mannen weg dan heb ik 2 mannenguppen en dan kan ik een paar vrouwen erin doen want ze krijgen nu echt paargedrag en mijn budget is rond de 25 euro maximaal PS welk soort bodem kan ik het beste doen voor guppen en een algeneter?
 
Ancistrussen en andere pantser- en harnasmeervallen liggen graag op de bodem, dus filterzand werkt het beste.
 
Oke maar ik heb bijna overal gelezen dat filterzand snel gaat rotten en hoe maak je het school?
Ancistrussen en andere pantser- en harnasmeervallen liggen graag op de bodem, dus filterzand werkt het beste.
 
Van alle soorten zand geeft filterzand de minste kans op bodemrot, omdat de korrels meer afgerond en gelijkmatiger zijn dan bijvoorbeeld bij speelzand en wit zand. Het klontert dan ook niet, waardoor er weinig kans op verstikking en bodemrot is. Bovendien bevat het de minste hoeveelheid kalk, wat weer gunstig is voor de hardheid van je water. Ik gebruik een Sera bodemzuiger (hevelklok) en een gewone gardena tuinslang als ik mijn bak schoonmaak, en een rubber kwastje (keukengerei om bakblik in te vetten!) om het vuil uit de hoekjes tussen de stenen weg te halen. Ik waaier het naar de hevelklok toe, maar blijf een beetje boven de bodem. Daarin zitten nl. ook nitrifierende bacterien die ik niet kwijt wil. Ik doe iedere 3 dagen een 60% waterwissel, en maak op bovenstaande manier de bodem schoon.
 
Oke maar ik heb bijna overal gelezen dat filterzand snel gaat rotten en hoe maak je het school?
Valt wel mee. Je kan er torenslakjes bij doen. Die graven zich overdag in waardoor ze de bodem omwoelen en er dus zuurstof bij komt. Heb al jaren zandbodem en de bodem hier is altijd hartstikke schoon.
 

Terug
Bovenaan