Wat is er nieuw

Algeneter Plectomus binnen enkele minuten overleden.

• Onderwerp starter Onderwerp starter AquaChristian
  • Startdatum Startdatum
A

AquaChristian

Guest
Hallo,

Ik heb een aquarium van 60 centimeter met 3 goudvissen, 1 modderkruiper, 1 corydoras, 1 algeneter (ancistrus) en tot een halfuur geleden zat er ook een plecostomus algeneter in. Nou was er rond vanmiddag 16uur niks aan de hand met mijn plecto (gewoon gevoerd), ik ging om 17uur naar mijn werk en ik keek net om 23uur bij thuiskomst eens goed naar mijn aquarium en zag tot mijn schrik dat mijn plecto moeite had met op de bodem te liggen (hij had ook een (licht) opgezette buik en het leek iets rood te zijn). Binnen 5 minuten lag hij op zijn rug en in alle paniek viste ik hem uit het aquarium en stopte ik hem in een emmer water. Daarin leefde hij nog heel even op waarna hij direct weer stil dreef. Heb helaas afscheid moeten nemen van mijn mooiste vis en heb hem zijn laatste afscheidstripje naar het riool bezorgd. Heeft iemand enig idee wat dit zou kunnen zijn en hoe dat ik het zou kunnen voorkomen mocht het in de toekomst weer willen gebeuren? Het rare vind ik ook dat ik geen enkel teken gezien heb maar dat de vis binnen 15 minuten is overleden. Wat ik er ook bij moet vertellen is dat ongeveer 2 weken geleden mijn kempvis ook een pop-eye ziekte heeft opgelopen in hetzelfde aquarium. Die heb ik ook apart gezet in een ander aquarium en behandeld met een medicijn. Zijn ogen zijn weer geslonken en het is bijna weg (ben nu bezig met de 2e behandeling. Morgen ga ik ook direct met een beetje aquarium water naar de dierenwinkel om het te late testen.

Met vriendelijke groet,
Christian

Je hebt vissen die 40 cm. kunnen worden in een 60 cm. bakje. Controleer de waterwaardes eens, want deze kunnen niet goed zijn met zulke grote vervuilers.

Heb je een foto van de bak? Hoeveel en hoe vaak ververs je?

De goudvissen horen in een vijver thuis. Bij een goede verzorging worden dat echte joekels.

Ik wist inderdaad dat deze vis enorm kon worden. Ik dacht alleen dat ik hem misschien kon opvoeden tot 10cm en daarna kon afstaan aan een vriend van mij (1,5 meter bak).

Ik ga vanmiddag direct naar de dierenwinkel en daar laat ik mijn water testen. Ik zal de waardes straks ook sturen. (welke waardes kan ik het beste allemaal testen? nog tips?)

Ik ververs de bak elke maandag. en dan wel direct zon 35 tot 45%
Ik heb als filter een Juwel Bioflow Mini Filter 280l. En voor extra zuurstof heb ik nog een klein zuurstofpompje er in zitten.
Weet niet of het iets uitmaakt maar ik heb ook geen voedingsbodem.

Ik heb wel een vijver ter beschikking voor de goudvissen alleen die zit vol alg. Ik zal hem dan waarschijnlijk eerst leeg moeten scheppen en opnieuw moeten vullen. Is het trouwens nodig om een pomp in mijn vijver te stoppen?

Ik krijg het niet voor elkaar om een foto bij te voegen. Heb je misschien een manier hoe dat wel kan, of kan ik je een foto mailen?

Groet,
Christian

Beste Christian,

Het "opvoeden" van vissen in een te kleine bak is pertinent geen goed idee. Niet voor de vis zelf (ze kunnen niets anders doen dan vergroeien), maar ook voor de rest van de bak (de hoeveelheid afval is enorm).

Zowel goudvissen (50 liter per vis + koudwatervissen) als de Plectostomus horen daarin dus zeker niet thuis. Het klinkt dan ook als een vervuilingsprobleem, wat dus niet zo heel erg gek is.

Afscheidstripjes naar het riool van nog (deels) levende vissen worden hier op het forum ook niet echt gewaardeerd kan ik je zeggen. De (meeste) leden op dit forum zien vissen (levende wezens) graag en in mijn ogen ook terecht met respect behandeld. Het soms noodzakelijke euthanaseren van zieke vissen is daar een onderdeel van.

Herhuisvest je goudvissen en zorg dat je een stabiele bevolking van je bak krijgt. Dan zal je veel minder problemen krijgen. Diverse leden zullen je daarbij willen helpen.

Groet,
Aad

AquaChristian zei:
Ik ga vanmiddag direct naar de dierenwinkel en daar laat ik mijn water testen. Ik zal de waardes straks ook sturen. (welke waardes kan ik het beste allemaal testen? nog tips?)

De voornaamste waardes in dit geval zijn NO2 en NO3, nitriet en nitraat

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan