Algeneters gaan steeds snel dood


A

Antonioo

Guest
Ik heb een nieuw aquarium met vooral sluierstaarten. Heb de nu een maand of 2 draaien en de goudvissen doen het goed. Ik kreeg laat van algen dus ben ik algeneters (ancistrussen, garra rufa, garra flavatra en siamese algeneter) gaan kopen maar steeds gaan ze binnen enkele dagen dood. Ze doen het de eerste dagdelen goed en gaan direct grazen , maar gaan later toch dood. De algeneters heb ik steeds na elkaar gekocht en uit verschillende bakken, winkels en van verschillend formaat.

De waterkwaliteit heb ik goed in de gaten gehouden en deze was altijd goed. pH 7,5 KH en GH 8°DH. Nitriet en nitraat 0. Het water ververst automatisch (2x per dag gaat 3 min de kraan open) en die zorgt voor een 120% verversing per week. Er zit een sump onder die zorgt voor de filtratie over lavastenen.

Heeft iemand een idee wat het kan zijn? Waarom gaat het mis bij alleen de algeneters?

Tot slot een foto van de bak.

IMG_20190511_200030.jpg
 
WAt geef je ze te eten?
Wat is de temperatuur.
 
Als het alleen de algeneters zijn die het loodje leggen, is je onderkant van je bak niet goed, dat water wat uit zichzelf ververst, stroomt dat van boven of van onder uit de bak?
Waarom ik dit vraag: alle nitraten/fosfaten/mineralen/poep/pies bezinkt op de bodem en als je niet van de bodem afhevelt zullen bodembewoners er last van gaan krijgen, en dat meten van je waterwaardes gebeurd doorgaans in de bovenlaag dus zijn ook niet leidend (die waardes)
 
Erg mooi aquarium en sluiers. Geen idee waarom de algen eters dood gaan maar die kun je beter niet bij de sluiers houden. sluiers slapen/doen tukkies op de bodem en algeneters willen wel eens de sluiers gaan af slobberen waardoor je sluiers beschadigen of slijmhuid word beschadigd met alle gevolgen van dien.

Sluiers en algen is niet te voor komen. Is gewoon kwestie van poetsen :sorry:
 
Als het alleen de algeneters zijn die het loodje leggen, is je onderkant van je bak niet goed, dat water wat uit zichzelf ververst, stroomt dat van boven of van onder uit de bak?
Waarom ik dit vraag: alle nitraten/fosfaten/mineralen/poep/pies bezinkt op de bodem en als je niet van de bodem afhevelt zullen bodembewoners er last van gaan krijgen, en dat meten van je waterwaardes gebeurd doorgaans in de bovenlaag dus zijn ook niet leidend (die waardes)

Heb ik ook aan gedacht al lijkt me dit onmogelijk omdat het zo'n nieuwe bak is met een dunne laag zeer grof grind. Maar heb het water uit de onderste waterlaag ook getest en de resultaten waren prima.

Kan het zijn dat ik teveel water ververs??
 
Ja teveel kan bijna niet, misschien ververs je op de verkeerde manier en moet je zorgen dat het water van de bodem afgeheveld word, denk echt dat je het daar moet zoeken, wat is je geleidbaarheid? (tds)
 
Een dun laagje grof grind is ook niet bevorderlijk, daar zakt alle troep tussen en blijft daar.

Erg grof grind is sowieso niet goed eigenlijk

En je ververst met koud water neem ik aan?
 
Met koud water verversen kan totaal geen kwaad, zelfs hartje winter niet, als je hartje winter 20% ververst met koud water zakt de temperatuur slechts 2 graden, iets wat in de natuur in een tienfout gebeurd als het regenseizoen begint, dan hebben de vissen met veel grotere temperatuursverschillen te maken. Het is ook een fabel dat met koud water verversen slecht is voor vissen.
 
Ja dat is waar, 20% is ook niet zoveel, maar met een 50% zou ik het persoonlijk niet doen.
 
In grof grint bouw je ook geen bacterie op. wat met en andere bodem wel is.
 
We hebben het hier over sluiers. Niets natuurlijks aan en koud water verversing vinden ze echt niet fijn. Was een beetje nieuwsschiering naar TS omdat ik natuurlijk een sluier fan ben en zag aan zijn sluier dat dit een kwaliteits sluier is. Die ene mooi dikke. :smitten:Is geen LFS sluiertje of moet dan net een hele goede toevqals treffer zijn


Antoinoo is niet een beginner zoals ik al vermoede. Te zien aan aantal post even kijken naar lang geleden berichten. Welkom back Antonioo en zoals ik al vermelde hele mooie bak en sluier! Natuurlijk neemt niet weg dat het ontzettend vervelend is dat je algen eters dood gaan.

Maar waarom algen eters erbij doen met alle risico s van dien. Je sluiers zijn al mooi genoeg :thumbs:
 
Er zit een flinke stroming in de bak en heb al onderzoek gedaan naar de eventuele bodemrot. Maar ben er van overtuigd dat het dat niet is.

Geen idee wat de tds is.

@Bertus sluiers worden vaak zonder bodem gehouden, dat gaat heel goed.

@michelle1 klopt, hobby al 16 jaar met aquaria en met name sluiers. Deze sluiers komen gewoon uit een tuincentrum. Ik ben inmiddels wel zeer kritisch op kwaliteit dus ga veel winkels af om kwaliteit te vinden.
Maar een paar algeneters vind ik van belang om de algen bij te houden en het achtergebleven voer te eten. Ik wil er graag albino ancistrus longfin bij doen. Maar dan moeten ze het wel overleven.
 
Sluiers zonder bodem ja.


Met algeneters wordt het toch anders.
Daar heb je toch een zand of grint bodem nodig.
 
Ik heb het ook niet over bodemrot hoor, ik heb het over het water vlak boven de bodem (zeg zo'n laatste 10 cm van je water)
Dus nog maar eens de vraag: dat automatisch water verversen, gebeurd dat van bovenuit de bak of van onderuit de bak? als je namelijk enkel het water van bovenaf eruit haalt, gebeurd er onderin niet zoveel en blijft alle vervuiling zoals fosfaten/nitraten/poep/mineralen, in die onderste 10 cm water en dan gaat alles wat op de bodem leeft dood.
 
Erg mooi z on long fin. Mijn neefje heeft een hele grote zwarte, zeer mooi beest. Heb er ook wel eens aan gedacht maar loop liever het risico maar niet. Voer resten is bij mij echt geen sprake van met die vreet monsters.....

Misschien eens even met dat spuitje wat water tussen je grind opzuigen en dit testen? Maar erg logisch klinkt dit niet want je sluiers zullen ook voornamelijk je bodem door grondelen en zouden dan ook hierop reageren lijkt me.

Misschien toch die groffe bodem? Misschien eens een zand bodem proberen? Of het vele vers water? Hebben algen eters niet een hoger NO3 nodig wat jij wellicht door het vele water wisselen niet heb?

Ik heb geen verstand van algen eters hoor maar denk graag mee.........

Het moet toch ergens door komen als er al verschillende algen eters dood gaan en erg veel oorzaken kunnen het in jouw aquarium niet zijn.
 
Ik heb het ook niet over bodemrot hoor, ik heb het over het water vlak boven de bodem (zeg zo'n laatste 10 cm van je water)
Dus nog maar eens de vraag: dat automatisch water verversen, gebeurd dat van bovenuit de bak of van onderuit de bak? als je namelijk enkel het water van bovenaf eruit haalt, gebeurd er onderin niet zoveel en blijft alle vervuiling zoals fosfaten/nitraten/poep/mineralen, in die onderste 10 cm water en dan gaat alles wat op de bodem leeft dood.
Het het verversen gebeurt in de sump. Maar daar komt water vanaf het bovenste deel van het aquarium in. Maar heb veel stroming, ook onderin, en de bak heeft nog amper afvalstoffen kunnen opbouwen in deze korte tijd dat de bak draait. Ook heb ik het water onderin getest en die is in orde. Ik ga er dus echt vanuit dat het dat niet is.
Goudvissen scharrelen ook continue op de bodem maar die lijken er geen last van te hebben.

Ik bedenk me nu wel dat ik van die klei staafjes bij de wortels van de planten heb gedaan. Door het grove grind liggen deze niet volledig afgesloten. Kan het dat zijn?
 
Het het verversen gebeurt in de sump. Maar daar komt water vanaf het bovenste deel van het aquarium in. Maar heb veel stroming, ook onderin, en de bak heeft nog amper afvalstoffen kunnen opbouwen in deze korte tijd dat de bak draait. Ook heb ik het water onderin getest en die is in orde. Ik ga er dus echt vanuit dat het dat niet is.
Goudvissen scharrelen ook continue op de bodem maar die lijken er geen last van te hebben.

Je tds weet je niet, en juist onderin stapelt zich alles op van datgene wat je met standaard testen niet meet maar er wel is, die stroming in je bak, heb je die al eens bekeken met een kleurvloeistof hoe die is? Ik durf er mijn hoofd onder te verwedden dat het namelijk wel aan het water ligt, is overigens vrij simpel op te lossen: stromingspompje onderin zetten
 
Je tds weet je niet, en juist onderin stapelt zich alles op van datgene wat je met standaard testen niet meet maar er wel is, die stroming in je bak, heb je die al eens bekeken met een kleurvloeistof hoe die is? Ik durf er mijn hoofd onder te verwedden dat het namelijk wel aan het water ligt, is overigens vrij simpel op te lossen: stromingspompje onderin zetten

Hhm ik ga er van uit dat je hoofd zeer belangrijk voor je is dus misschien ligt het dan toch aan het water
Ik ga zorgen voor extra stroming over de bodem. Hoe lang duurt het voordat ik het met nieuwe algeneters kan proberen? En verleg ik niet alleen het probleem, zodat mijn goudvissen straks ook er onder gaan lijden?
 
Ik heb een 4 cm grintbodem, daar zitten er 25 op. in 1.60 m.
de 1,25 m 4 cm grintbodem zitten er 6 op en 2 naaldmeervallen.

Dus ook bacterie in de bodem.

Als je filter niet toereikend is, bljjf je dat houden.

En zitten ook veel meer zuurstofplanten in. echte.



 
Hhm ik ga er van uit dat je hoofd zeer belangrijk voor je is dus misschien ligt het dan toch aan het water
Ik ga zorgen voor extra stroming over de bodem. Hoe lang duurt het voordat ik het met nieuwe algeneters kan proberen? En verleg ik niet alleen het probleem, zodat mijn goudvissen straks ook er onder gaan lijden?

Ja ik denk dat je als je de stromingspomp hebt geplaatst je na 1 week een lageneter kan introduceren, en als je een goed filtersysteem erop hebt staan zijn de slechte stoffen die je van de bodem blaast met die stromingspomp redelijk snel omgezet.
Wat je ook kan doen voordat je de stromingspomp aanzet, handmatig een deel water verversen van de bodem vandaan, dan voer je ook al een hoop slechte stoffen af.
 
Zou het erg leuk vinden om je ervaring mee te maken betreft een long fin bij de sluiers. Zou je zo af en toe eens een update willen plaatsen hoe dit gaat? Heb veel gelezen dat het niet kan, maar echte langdurige ervaringen, wat die 2 soorten bij elkaar doen ben ik nog niet tegen gekomen.
 
Zou het erg leuk vinden om je ervaring mee te maken betreft een long fin bij de sluiers. Zou je zo af en toe eens een update willen plaatsen hoe dit gaat? Heb veel gelezen dat het niet kan, maar echte langdurige ervaringen, wat die 2 soorten bij elkaar doen ben ik nog niet tegen gekomen.

Ik heb er zelf ook geen ervaring mee, maar ik heb een aantal klanten die ze succesvol samen houden en nooit problemen ondervinden
 
Hoe zit dat met de watertemperatuur dan, sluiers worden over het algemeen toch onverwarmd gehouden?
 
Ik heb inderdaad onverwarmt maar dit is eenvoudig te veranderen. Paar graadjes hoger zal geen probleem zijn. Ik heb altijd rond de 20/21 graden. Als het warmer word stijgt dit natuurlijk.

Het is dat ik bang ben dat z on vis zich op mijn sluiers gaan vast zetten en af slobberen. Dat lijkt me niet erg fijn voor de slijmhuid etc. Nu zullen jonge sluiertjes wel vertrekken en me ruykin zullen zich ook niet laten af slobberen maar ik heb ook nog 2 oude lobbesen die ook wel eens gestapeld op elkaar slapen dus die zullen dan niet vertrekken die blijven gewoon gezellig liggen.......

Het is nu ook niet zo dat ik z on vis erbij gaat zetten en dan denk als het niet gaat dan vertrekt de long fin weer. Als deze op maximale grote is, waar moet ie dan naar toe en man lief zal het niet pikken dat ik nog een mega aquarium ga plaatsen voor slobber.......... Die was al erg op zijn .... getrapt dat hij s avonds thuis kwam er de 1.60 bak geinstalleerd en al opeens in het huis stond voor me visjes. Ik ben nogal een ontwijkend persoon qua overleg wat bij voorbaat elle lange discussies en gezeur gaat worden. Dat was een click and go actie :D Denk echt heibel als ik dit nog eens herhaal voor me slobbel:stop:
 
Nicolientje kweek jij ook de long fin versies?
 
dat hij s avonds thuis kwam er de 1.60 bak geinstalleerd en al opeens in het huis stond voor me visjes.
Herkenbaar, dat heb ik gedaan met mijn vorige 140 cm bak, als ik het had gevraagd was ie er niet gekomen denk ik:D
2 oude lobbesen die ook wel eens gestapeld op elkaar slapen
Haha, echt waar ja.


Wat de Longfins betreft, die kunnen al vanaf 20 graden lees ik.
 
Ik zie het voordeel van zogenaamde alg eters hier niet. .
Gewoon bij het water verversen het vuil vsn de boded hevelen en de ruit schoonmaken met een oud pasje.
 
Wat de Longfins betreft, die kunnen al vanaf 20 graden lees ik.

Tja er staan helaas meer onwaarheden op internep dan waarheden, longfins kunnen niet zo koud, worden ze niet blij van, 24 graden is het minimum
 
Waarom neem je niet gewoon een paar grote slakken om de bodem proper te houden? Of worden deze voer voor de sluiers?
 
Appelslakken.
 
Waarom neem je niet gewoon een paar grote slakken om de bodem proper te houden? Of worden deze voer voor de sluiers?
Appelslakken doen niks aan je water en zullen dus alleen maar je water meer belasten, zoals gezegd is e rniks mis met d ebodem zelf maar met het water direct boven de bodem
 
Ik heb wel XXXL appelslakken erbij gehad want kleintjes gaan ze inderdaad proeven dan kans dat slak in keel vast komt te zitten maar slakken ook link ivm ziekte verwekkers. Na plaatsing van 3 nieuwe appelslakken had ik wormen probleem in me aquarium. Die eten niet zoveel algen is mijn ervaring. Bij sluiers teveel algen.

Ik neem aan dat TS verwarming erin heeft voor de algen eters? Sluiers kunnen ook tegen 23/24 graden dat moet geen probleem wezen. Anders zou dit heel goed de dood doener zijn.

Mijn aquarium is tussen de 19 en 24 graden kamer tempratuur omdat er geen noodzaak is om verwarming erin te doen.

@nicolientje. Hebben long fin ook schuilholen nodig? Sluier aquarium is meestal nogal minimaal ingericht dus weinig schuil mogelijkheden zou dit een probleem zijn stress etc?

Maak vanavond even eigen topic aan anders vervuild topic van TS zo. Heb neefje even foto gevraagd van zijn slobber want dat is volgens mij geen ancistrus. Op net zie ik allemaal sprieten op kop en dat heeft die van hem niet volgens mij.
 
Laatst bewerkt:
@Michelle, alle slobbers hebben een leghol nodig, dat is hun huisje, in de natuur graven ze een hol in de rivierwanden en leven daarin en gaan dan 's nachts opzoek naar eten (1 van de redenen waarom slobbers zich slecht laten zien in een aquarium) (uitzondering daarop is de ancistrusfamilie die ook actief is overdag) Overigens krijgen bij de longfins doorgaans alleen mannen een borstel op hun neus (uitzonderingen daar gelaten) en vrouwtjes niet.
 

Terug
Bovenaan