Algeneters in het beginnersaquarium


Giebeltje

Well-known member
Lid geworden
30 juni 2019
Berichten
2,823
Locatie
Hakketakkebos
Wie met een aquarium begint komt al gauw tegen dat er van alles begint te groeien op hout, stenen en ruiten. Algen dus. En vaak krijgt men dan te horen: " schaf een algeneter aan". Het probleem is alleen, dat de gemiddelde verkoper in de plaatselijke dieren- of aquariumwinkel ( LFS) over het algemeen niet weet welke vissen hij/zij in huis heeft, laat staan welke door de groothandel geleverd zijn. En ook de groothandel is niet altijd op de hoogte van de eetgewoonten van de vissen die ze leveren, zeker als het om vissen gaat die de algen zouden moeten opruimen. Daarom maar even een overzicht van de verschillende soorten die je kunt tegenkomen als " algeneter".

1. De Ancistrus of Borstelneus komt uit Zuid-Amerika. De wildkleur is de Ancistrus cf. cirrhosus. De Ancistrus dolichopteris heeft een witte rand aan de rugvin. Er zijn veel Ancistrussoorten die in het wild voorkomen, en ze hebben kleuren die variëren van bruinachtig tot grijs en zwart, met lichtere vlekken. Ze kunnen zich in kleur aan de omgeving aanpassen, maar ook bij stress veranderen ze vaak van kleur. Er bestaan ook Longfin-ancistrussen, en rode en albino variëteiten, die allemaal gekweekt zijn. Er zijn veel Ancistrussoorten, en de grootsten worden zo'n 15 cm lang. De mannetjes hebben mooie uitsteeksels op de kop, de vrouwtjes niet. Sommige Ancistrussen vormen snel een koppeltje, waarbij de man op de eitjes past in een leghol. Andere Ancistrussen kunnen erg territoriaal zijn, en accepteren soms zelfs geen partner. Ancistrussen eten inderdaad algen, maar moeten wel bijgevoerd worden met spirulina in tabletten of in geloven ( repashy). Ook groenten staan op het menu, en je doet ze een groot plezier met een plakje courgette, geblancheerde kool of een spruitje. Ze lusten ook voer als diepvries muggenlarven, maar moeten dit niet al te vaak binnenkrijgen, omdat ze er snel van vervetten, en dan ook vroegtijdig overlijden. Ze produceren veel ontlasting, dus je moet voor een goede filtering en regelmatig waterwissels zorgen. De Ancistrus kan ook in een onverwarmd aquarium leven. De Ancistrus behoort tot de Harnasmeervallen, Catfish in het Engels.

DSC02031.JPG

2. L-nummers komen ook uit Zuid-Amerika. Er zijn de laatste jaren steeds weer nieuwe soorten ontdekt, en ze weten vaak nog niet tot welke familie ze behoren. Vandaar dat ze alles maar onder de noemer " L-nummers" hebben samengebracht. Qua vorm lijken soms erg op de Ancistrus ( soms ook totaal niet), maar veel van hen worden veel groter. Sommigen van hen eten ook algen, maar andere weer meer dierlijk voer. Zo werd mij in plaats van een Ancistrus een Rineloricaria geleverd, die helemaal geen algen eet, maar wel tussen de algen op zoek gaat naar kleine beestjes. Het is een echte carnivoor. Voor de meeste L-nummers geldt, dat ze op minimaal 22 graden gehouden moeten worden. De grootste hoeveelheid informatie over L-nummers en andere Harnasmeervallen vind je op Planet Catfish . Hier vind je ook informatie over Pantsermeervallen ( Corydoras), die geen typische algeneters zijn, maar alles opruimen ( ook dode vissen en voedselresten) wat op de bodem ligt.


3. De Pleco is een Harnasmeerval die vaak te koop wordt aangeboden op Marktplaats.Veel beginners op zoek naar een algeneter kopen er namelijk een van een centimeter of 7, maar weten niet dat dit dier kan uitgroeien tot een joekel van minimaal 40 centimeter. En de verkoper weet dit vaak ook niet... In de LFS vind je hem onder verschillende namen: Hypostomus plecostomus, Hypostomus gibbiceps, Pterigoplychthys pardalis, Pterigoplychthys gibbiceps en zo zijn er nog wel een paar. De Pterigoplychthys heeft in ieder geval 13 vinstralen. Op zich is het een leuke, sterke vis die wel in een bak van minimaal 2 meter breed gehouden moet worden, en ook hij kan in een onverwarmd aquarium. Net als de Ancistrus eet hij ook algen, maar lust hij ook dierlijk voer. Ook hier weer uitkijken voor vervetten. Een Pleco kan zich ook vergrijpen aan zieke of gewonde vissen, en ze opeten.

DSC00739.JPG

4. De Siamese Algeneter wordt soms aangeprezen als de " Koning onder de Algeneters". Het gaat hier om de Crossocheilus oblongus. Het is een langgerekte vis uit de karperfamilie met een bruinige zijstreep en een zuigmond. Als hij wat ouder wordt kan hij erg territoriaal zijn, en kan het beste alleen gehouden worden. Wij hadden hem vroeger in een tropisch gezelschapsaquarium van 120 cm. In de LFS kom je ook de Cyrinocheilus aymonieri gold tegen, die soms ook Siamese Algeneter wordt genoemd, maar ook wel als Indische Algeneter wordt verkocht. Voor deze geldt hetzelfde als voor de Crossocheilus: hij kan behoorlijk groot ( meer dan 15 cm) en territoriaal worden. Deze vis kan ook in een onverwarmd aquarium, maar wel een grote bak. Ik weet een aquarium van 200 x 80 x 40 waar zo'n goudgele vis al 10 jaar gelukkig samenleeft met 3 goudvissen ( enkelstaarten, dat wel, maar de bak is erg groot). Soms probeert een LFS een Vuurstaartlabeo als algeneter te verkopen. Ook deze komt uit de karperfamilie, maar is een echte alleseter en accepteert absoluut geen soortgenoten of naaste verwanten. Ook deze heeft een bak van minimaal 120 cm nodig. Net als de vorige vissen komt de Panda Algeneter of Panda Garra uit de karperfamilie. Hij wordt niet heel groot ( 7-9 cm) maar moet absoluut schoon, zuurstofrijk stromend water hebben. Ook niet zo'n makkelijke vis voor het beginnersaquarium dus.

5. De Otocinclus affinis of vittatis is een algenetende vis uit Zuid-Amerika die zich het prettigste voelt in een grotere groep. Ze zijn niet groot, rustig van karakter en passen prima in een tropische gezelschapsbak. Je kunt ze dan groepsgewijs aantreffen op de stengels van planten. Er zijn ook weer heel veel soorten van, ik kwam zelfs de Otocinclus Batmani tegen, waarvan de staartvlek op het beroemde Batmanlogo lijkt. Meer informatie en afbeeldingen vind je op deze pagina. Hier staat ook informatie over garnalen en slakken als algenopruimers in.

6. De Sewellia Lineolata of Vietnamese Algeneter is een vis die je de laatste tijd soms in de LFS tegenkomt. Hij is afkomstig uit Vietnam en Cambodja. Hij eet inderdaad algen als de beste, maar vraagt toch om een speciale behandeling, omdat hij oorspronkelijk uit heldere bergbeekjes komt. Hij voelt zich het lekkerst in een bak met zuurstofrijk water en veel stroming. Je kunt ze met meerdere tegelijk houden, maar de mannen kunnen territoriaal worden en schijngevechten houden. Hij is ook erg gevoelig voor nitriet, dus niet de gemakkelijkste vis om te houden. Voor een beginner is het dan ook niet aan te raden.

Ben ik nog soorten vergeten? Dan is iedereen natuurlijk welkom om mij aan te vullen.
 
Laatst bewerkt:
Leuk begin! Paar kleine opmerkingen of toevoegingen:

Bij de otocinclus mis ik nog een stukje over het eerst rijpen van je aquarium. In een nieuw opgezet aquarium houden die het vaak niet lang uit, minimaal 6 maanden wachten.
En de meest eenvoudige algeneter die ik zo even kan bedenken en niet in het lijstje staat is de Platy en Mollies. Wordt vaak over het hoofd gezien maar knabbelt aan de meest hardnekkige alg en is een erg goede algeneter.
Je noemt slakken en garnalen al zijdelings toch denk ik dat de japonica garnaal ook wel een eigen hoofdstuk verdient.
Siamse algenter gaat naarmate hij ouder en dominanter wordt ook steeds minder alg eten. Mijn ervaring met die druktemakers is dat het niet erg effectieve algenbestrijders zijn.
Die Sewellia Lineolata is eigenlijk echt een speciaal visje. Je hebt het erbij gezet maar kan niet vaak genoeg genoemd worden dit is echt een 'hillstream' vis die je in een gewoon aquarium niet goed houdt. Minimaal 10x per uur de bak filteren met zuurstofrijk water en super schoon houden. Meer iets voor een speciaalbak.
 
Dat is inderdaad belangrijke informatie, bedankt voor de aanvulling. Zeker in de beginnersbak zwemmen vaak Platy's en Mollies. Ik heb echter begrepen dat die ook wel van zout in het water houden. En inderdaad, op de pagina's met " Algeneters"staan ze niet vermeld...

De Japonicagarnaal is een soort waar ik eigenlijk niets van weet, dus als in deze topic een aparte post komt over dit diertje is dat heel welkom.
 
Kleine aanvulling op de term L-nummer, ze weten wel onder welk genus de vissen vallen, namelijk onder Loricarideae maar daarin heb je dus allemaal ondersoorten en ze vonden er dermate veel dat ze geen namen wisten en dus voor tijdelijk een nummer kregen toegewezen en dan zou later de wetenschap er een naam bij verzinnen.
Het is te vergelijken met de term "honden" het zegt wel watvoor dier het is maar niet watvoor ras, dus de vis is een loricarideae (daar komt de L van L-nummer vandaan) en dan het cijfer is het ras.
Overigens hebben veel L-nummers wel al een naam gekregen ondertussen maar blijven liefhebbers liever de nummers gebruiken omdat daar de vissen onder bekend zijn.


Dan nog 1 aanvulling, een ancistrus is ook een L-nummer
 
Ja, dat is waar ook. Maar dan weer wel een met een heleboel ondersoorten die op zich ook niet altijd gemakkelijk te onderscheiden zijn. Mijn eerste Ancistrus Japie was er zo een, en die was me verkocht onder de naam Otocinclus, terwijl ik destijds om een "Algeneter" vroeg. Ik moet nog ergens een duidelijke foto van haar hebben, ik zal eens zoeken...
 
DSC00600.JPG


Dit was dus mijn eerste Ancistrus Japie, een dame die ik in 2002 heb gekocht toen ze waarschijnlijk al een jaar oud was. De verkoper zei dat het een Otocinclus was, en ik had er natuurlijk helemaal geen idee van. Ze is 12 cm lang geworden en overleed afgelopen voorjaar, 18 jaar oud. Welke soort het was, weet ik nog steeds niet. Op PlanetCatfish heb ik wel vergelijkbare vissen gezien. Voor haar heb ik destijds het stuk mopanihout gekocht dat nog steeds in mijn aquarium ligt. Zij zat meestal aan de onderkant van de kruik verstopt, waar ze een soort hol had gemaakt. Je zag haar zelden, omdat ze nogal schuw was, en daarom ben ik blij dat ik deze foto heb teruggevonden.
 
Ik denk dat op het lijstje van algeneters slakken niet mogen ontbreken. Met name de Septaria porcellana zijn zeer nuttige diertjes bij het schoonhouden van de ruiten van het aquarium. Dat geldt ook voor de Neritina slakken, al hebben die wat meer als nadeel dat ze overal hun eitjes tegenaan plakken (die alleen in brak water uitkomen, dus je hebt er geen last van, het is alleen wat minder mooi). Persoonlijk denk ik dat, als je per se algeneters wilt hebben, slakken de beste optie zijn, zeker voor beginners omdat ze makkelijk bij bijna alle andere bewoners gehouden kunnen worden.
 
Er worden verschillende slakken in de handel aangeboden. Inderdaad de Septaria porcellana en de Neritina zebraslak, en ik zag op de Vivariumbeurs ook zoetwaterslakken uit Sulawesi, de Tylomelania of Rabbit snail. Wat betreft de Appelslak : deze valt tegenwoordig onder de invasieve exoten en mag niet meer officieel verhandeld worden ( edit: wel dus, zie post hieronder). Uiteraard zijn er veel liefhebbers die ze in hun aquarium hebben rondkruipen.

Een slakkensoort die vaak meekomt met planten is het bekende torenslakje, de Slanke knobbelhoren. Net als wormen op het land woelen ze de bodem om. Ze eten algen en afval, maar geen aquariumplanten.

Een andere slak die je meestal via plantjes meekrijgt is de Posthorenslak ,die zich soms nogal voort kan planten. en dan al gauw een plaag wordt. Soms worden er van deze soort ook rose of blauwe varianten in de handel aangeboden. Een minder gewenste meelifter met plantjes is de Poelslak. Het gebeurt soms dat ze parasieten meebrengen, dus wees daar op bedacht. Ze eten van alles, en als je te veel voert kun je een explosie van deze slakjes krijgen. Wil je van deze slakken af, dan kun je een slakkenetende slak inzetten, de Anatome helena, tegenwoordig de Clea helena. Let op met deze schoonheid: hij eet geen algen, wel alle andere slakken in je aquarium ( zie filmpje.)
 
Laatst bewerkt:
Deze mogen niet meer worden ingevoerd, verhandelen is officieel toegestaan.

Eh...niet helemaal juist Ton. Verhandelen is officieel verboden maar er worden in Nederland geen controles uitgevoerd: https://dibevo.nl/nieuws/verbod-op-import-van-appelslakken

Dit is de officiële bekendmaking van de uitvoering van de europese regels voor Nederland: Regeling van de Minister van Economische Zaken van 13 december 2012, nr. WJZ / 12367914, houdende wijziging van de Regeling invoer, uitvoer en verkeer van planten in verband met de uitvoering van Uitvoeringsbesluit 2012/697/EU van de Commissie van 8 november 2012 wat betreft maatregelen het binnenbrengen en de verspreiding in de Unie van het geslacht Pomacea (Perry) te voorkomen (PbEU 2012, L 311)


Hierin staat vermeld dat invoer EN verspreiding niet meer is toegestaan.
 
Technisch correct, invoer, verkoop en zelfs het houden van deze slakken is officieel verboden. In de praktijk zie je ze echter nog wel op marktplaats en zelfs mijn LFS heeft ze soms (kweek van hobbyisten), al moet je die wel echt reserveren want ze zijn ook zo weer weg.

Belangrijk om in ieder geval in gedachte te houden deze soort nooit in de natuur vrij te laten, al geldt dit eigenlijk voor elke vis en plant die we in de aquarium hobby houden.
 
Nog even ter informatie: dit topic heb ik gestart omdat ik een echt uitgebreid overzicht van algeneters miste, zowel hier als via Internet. Hier op het forum is zo veel kennis en ervaring aanwezig, en meestal staat het verspreid over vele topics en posts. Ik leer heel veel door van alles op te zoeken, dus wat ik vooral doe is informatie verzamelen, sorteren en plaatsen. En dat aanvullen met mijn ervaringen tot nu toe. Omdat ik niet met zo veel soorten ervaring heb, ben ik blij met iedere zinvolle aanvulling in dit topic.
 
Ik kwam zojuist in een ander topic een opmerking tegen over de Geweislak , een hele mooie Aziatische soort die ik ook al niet kende. Aangezien ze vrijwel uitsluitend algen eten, vermeld ik hem hier ook maar.
 
Bij zowel de Ancistrus als de Pleco's vind ik het aanmoedigen van onverwarmd houden toch niet helemaal correct. Het is natuurlijk wat afhankelijk van de omgevingstemperatuur hoe koud of hoe warm dit is, maar koudwatervissen zijn het niet. Als we bijvoorbeeld kijken naar Planetcatfish zien we dat 20°C eerder een minimum is voor de klassieke plecostomus. Ideaal is het dus niet. Bij de Ancistrus cf. cirrhosus wordt zelfs 21°C als minimum genomen. Tenzij dat je een heel warme kamer hebt, is een (eventueel beperkte) vorm van verwarming dus toch wel nodig.
 
Dat is ook de reden dat ik schreef: "kan in een onverwarmd aquarium", dus samen met bijvoorbeeld sluierstaarten, zoals hier in huis. Door de plaatsing in de kast en de verlichting blijkt de temperatuur in mijn bak niet onder de 21 graden te komen, en dat is in ieder geval voor genoemde vissen goed geweest. Maar koudwatervissen zijn het zeker niet.( Enkelstaartgoudvissen zijn dat bijvoorbeeld wel, en mede daarom ongeschikt voor in de woonkamer, waar over het algemeen toch wel een vorm van verwarming is).
 
Dat is ook de reden dat ik schreef: "kan in een onverwarmd aquarium", dus samen met bijvoorbeeld sluierstaarten, zoals hier in huis. Door de plaatsing in de kast en de verlichting blijkt de temperatuur in mijn bak niet onder de 21 graden te komen, en dat is in ieder geval voor genoemde vissen goed geweest. Maar koudwatervissen zijn het zeker niet.( Enkelstaartgoudvissen zijn dat bijvoorbeeld wel, en mede daarom ongeschikt voor in de woonkamer, waar over het algemeen toch wel een vorm van verwarming is).
Het is niet enkel het absoluut minimum dat belangrijk is, maar ook de jaarrond temperatuur. Als een vis een range heeft van 20-28 bijvoorbeeld, dan is het aan te raden om gemiddeld rond de 22-26 te zitten (en dat is eigenlijk nog ruim genomen). Het is niet omdat een vis die temperaturen aankan, dan het altijd gezond is om ze er langere tijd op te houden. Kijk maar naar gourami's die bij te warm houden continu in paarmodus zitten. Enkele uitzonderingen gelaten natuurlijk, die van nature het grootste deel van de tijd bij 1 van de extremen zitten, maar voor de Ancistrus en plecostomus is dat niet het geval.
 
De Siamese Algeneter wordt soms aangeprezen als de " Koning onder de Algeneters". Het gaat hier om de Crossocheilus oblongus. Het is een langgerekte vis uit de karperfamilie met een bruinige zijstreep en een zuigmond. Als hij wat ouder wordt kan hij erg territoriaal zijn, en kan het beste alleen gehouden worden.
Deze vis heet in de handel "oblongus" maar is eigenlijk de C. langei.

Dit is juist een soort (in tegenstelling tot de gelijkende Epalzeorhynchos kalopterum) die graag in een groep leeft. Worden ze alleen gehouden, dan kunnen ze inderdaad wat onverdraagzamer worden. In die zin zijn ze vergelijkbaar met garra's.

Maar mooi opgezet artikel! :D
 
Kortgeleden heb ik een telefoon overgenomen en ben de camera aan het uitproberen. Tijd voor een mooi plaatje van mijn Ancistrus cf cirrhosis, Bessie.

thumbnail_IMG_0120.jpg


Zij is nu als het goed is bijna 2 jaar oud en, met de staart meegerekend, 12 cm lang. Ze is redelijk territoriaal, accepteerde geen mannetje en is de koningin van de bodem in mijn ( onverwarmde) aquarium. Ze is niet schuw, en ik heb zelfs een keer haar kop aan kunnen raken bij het voeren van een spirulina plaktablet. Mijn 200 l aquarium staat in de woonkamer tegen een binnenmuur, en het water komt niet onder de 22 graden in de winter. Vanmorgen stond de thermometer op 22.9 graden . Ik denk dat, wanneer je een ruimte voor aquariums in een garage, schuur, kelder of zolder inricht, of in een oud huis je bak bij een buitenmuur hebt staan, je wel zorgen moet dat de temperatuur van het water niet onder de 22 graden komt.
 
Wat is dat een mooi dier, Antje. Die longfins zijn wat kleiner dan de cirrhosus denk ik? Als ik de foto's van Michelle bekijk en ze vergelijk met die sluiers lijkt dat wel zo.
 
Wat is dat een mooi dier, Antje. Die longfins zijn wat kleiner dan de cirrhosus denk ik? Als ik de foto's van Michelle bekijk en ze vergelijk met die sluiers lijkt dat wel zo.
Ja ligt eraan, ze groeien wat trager maar wel langer door, heb hier ook oudere vrouwtjes zitten en die zijn net een slag forser en langer dan deze van de foto, overigens is dit ook een cirrhosus, firered is gekweekt uit de cirrhosus
 
Deze vis heet in de handel "oblongus" maar is eigenlijk de C. langei.

Dit is juist een soort (in tegenstelling tot de gelijkende Epalzeorhynchos kalopterum) die graag in een groep leeft. Worden ze alleen gehouden, dan kunnen ze inderdaad wat onverdraagzamer worden. In die zin zijn ze vergelijkbaar met garra's.

Maar mooi opgezet artikel! :D

Ik vraag me af of dit allemaal juist is? De Crossocheilus langei is volgens mij een andere vis dan een Crossocheilus oblongus . Het zijn wel vissen van dezelfde soort maar ze behoren tot een verschillende ondersoort. Er zijn van de Crossocheilus nogal wat ondersoorten. De laatst genoemde (onder-)soort heb ik ook lang gehad. Op zich een vreedzame vis maar wanneer ze ouder worden kunnen ze tegen soortgenoten wel tekeergaan. Zeker als ze in het territorium van de ander komen.
 
Laatst bewerkt:
Volgens mij is er een hoop verwarring over deze soorten, omdat ze op elkaar lijken, of soms een soort die door meerdere ontdekkers van een naam is voorzien. Of soms omdat in de loop van de tijd ontdekt wordt dat bepaalde ondersoorten tot dezelfde soort behoren, of dat er juist op bepaalde kenmerken een nieuwe soort wordt onderscheiden. Helaas is er daardoor, vooral voor de beginnende aquariaan, vaak geen touw aan vast te knopen. Gelukkig valt er wel goed te zien of het om een karperachtige gaat of om een harnasmeerval. Bij de meeste in dit topic beschreven karperachtigen
( Labeo's, Crossocheilus, Eplazeorhynchos) geldt, dat ze als jong dier verkocht worden, maar als ouder dier veel ruimte nodig hebben, en/of soms erg territoriaal kunnen zijn. Voor de harnasmeervallen geldt, dat je in ieder geval moet zorgen dat je geen Hypostomus of Pterigoplychthis koopt als je een bak kleiner dan 120 cm breed hebt. Eigenlijk zouden we een soort determinatietabel moeten hebben om deze soorten te onderscheiden, waar een beginner mee uit de voeten kan.
 
Ik vraag me af of dit allemaal juist is? De Crossocheilus langei is volgens mij een andere vis dan een Crossocheilus oblongus . Het zijn wel vissen van dezelfde soort maar ze behoren tot een verschillende ondersoort. Er zijn van de Crossocheilus nogal wat ondersoorten. De laatst genoemde (onder-)soort heb ik ook lang gehad. Op zich een vreedzame vis maar wanneer ze ouder worden kunnen ze tegen soortgenoten wel tekeergaan. Zeker als ze in het territorium van de ander komen.
Er is inderdaad de nodige verwarring.

Een van de onderscheidende kenmerken van de langei is dat deze rond zijn "poepgat" een stukje zwarte pigmentatie heeft. Dit is alleen van achteren/onderen te zien. De oblongus heeft dat niet. De oblongus schijnt verder meer blauwig te zijn met gele vinnen, en een set baarddraden minder te hebben.




Blijkbaar ontdekt door een Nederlander.

Zelf vind ik willekeurige/foute wetenschappelijke namen gebruiken (zoals met deze soort maar ook met andere gebeurt) notttt done.
 
Ik ben nu dan ook bezig met het uitzoeken van de verschillende vissenfamilies en -geslachten en hun kenmerken. Dat wil ik dan mooi uitwerken in een plaatje, zodat iedereen er wat aan heeft.
 
Klopt helemaal, maar wat ik wil hebben kan ik sowieso niet op internet vinden. Maar binnenkort zet ik wat ik bedoel in dit topic...
 
Deze vis heet in de handel "oblongus" maar is eigenlijk de C. langei.

Dit is juist een soort (in tegenstelling tot de gelijkende Epalzeorhynchos kalopterum) die graag in een groep leeft. Worden ze alleen gehouden, dan kunnen ze inderdaad wat onverdraagzamer worden. In die zin zijn ze vergelijkbaar met garra's.

Maar mooi opgezet artikel! :D
Crossocheilus oblongus heette voorheen C. siamensis (of Epalzeorhynchus siamensis) en is in de handel bekend als "siamese algeneter", onder welke naam helaas ook Gyrinocheilus aymonieri (ook wel chinese of indische algeneter) verkocht wordt. Inderdaad een groepsvis, die overigens zeer goed als algeneter functioneert.

Belangrijker is echter ook slakken en garnalen, maar ook guppen, platy's, zwaarddragers en molly's zeker tot de algeneters te rekenen!
Als het aquarium aan de voorwaarden voldoet vreten die ook heel wat algen weg!

Ook Ameca splendens (hooglandkarpertje) is trouwens een uitstekende algeneter, maar die vraagt wèl een aquarium van minimaal een meter en is bij temperaturen boven 22 graden (waar deze vis overigens uitstekend tegen kan) een ware plaaggeest voor medebewoners, vinnen vormen dan een welkome aanvulling op het algendieet. En van het fokken kunnen guppen, platy's en muizen nog wat leren!
 
Zijn er ook klein blijvende van die prachtige l-nummers/plecos, onder 10cm ?. Zou er graag een willen maar ga het niet doen omdat ze te groot worden.
Hoe lang duurt het voordat ze groot worden ?
 

Terug
Bovenaan