Wat is er nieuw

Algeneters

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Ivoludwig
  • Startdatum Startdatum
I

Ivoludwig

Guest
Goeie avond. Ik heb mijn pleco algeneter weg gedaan. Nou achteraf ben ik me tog aan het afvragen of dat wel zo slim is. Ik heb een 125 liter aquarium. Nou weet ik niet meer precies welke ik had. Maar hij werd niet zo heel groot. Ik heb dan wel nog 5 japonica garnalen en 5 otocinclus.

Iemand misschien een goed advies of het zo ook wel kan. Of tog weer zoon kleine pleco erbij te zetten.

Had de pleco eruit gehaald omdat ik hij zich nooit liet zien. En vond ik beetje saai. Maar als het tog wel van grote waarden is wil ik er miss tog weer 1 inzetten.
 
Als je bang ben dat je nu alg problemen krijgt kan ik je gerust stellen.
Dat gaat namelijk niets uitmaken.

Er zijn heel veel soorten alg en er zijn vissen die sommige algen soorten eten maar maar dan meestal maar één soort.

Dus vissen als middel tegen alg is zelden effectief.

De japonica’s eten wel draad alg maar als dat echt een plaag wordt heb je er echt heel veel nodig om dat tegen te gaan.
 
Oke dankje. Heb geen last van alg. Maar je krijgt altijd wel beetje aanslag op de ruit. En had het idee dat nou misschien wat sneller zou gaan. En aangezien ik bijvoorbeeld op mijn achter ruit niet overal goed bij kom met schoonmaken.
 
De japonica’s eten wel draad alg maar als dat echt een plaag wordt heb je er echt heel veel nodig om dat tegen te gaan.
Eigenlijk "dweilen met de kraan open" alg bestrijding is alleen effectief door de oorzaak aan te pakken en niet de symptomen.
 
En vond het nadeel van de pleco dat die veel ontlasting heeft.
 
Waar je bij kan weghalen met een oud bank of kortings pasje.
 
Haha ja doe ik inderdaad al met een pasje. Wil miss ook nog zoon ruiten krabber nemen. Met een lange steel. Kom ik overal wat beter bij.
 
Ga eerst je waterwaarden eens na. op nitraat en fosfaat.

Ja, een pleco. zal wel een ancistrus geweest zijn. .
De houden de boel ook niet schoon.
 
De japonica's en otocinclussen zijn vele betere algeneters!!!

Ik heb hier japonica's , otocinclussen en een l187.
Japonica's hele dag bezig op de bodem en achterwand. Otocinclussen de ramen en planten.
L187 doet helemaal niks, overdag hangt die bij de thermostaat en s'nachts gaat die vreten als er tabletten of komkommer in de bak ligt en anders gaat die de boel op de kop zetten 🙂
 
Maar het gaat mij ook niet om alg te bestrijden. Maar gewoon al een beetje onderhoud zeg maar. Maar met de algeneters die ik al heb is dat prima zo?
 
Maar het gaat mij ook niet om alg te bestrijden. Maar gewoon al een beetje onderhoud zeg maar. Maar met de algeneters die ik al heb is dat prima zo?
Daar hoeft niets bij.
Een algenkrabber, zo'n mesje kan snel krassen veroorzaken, dan beter met een pasje of een spons.
 
Ja mijn waterwaardens zijn goed. Maar wil gewoon wat algeneters in de bak. Voor wat onderhoud zeg maar.
 
Oke dankje wel. :thumbs:
 
Als je verder geen algen hebt op je planten of bodem, zou ik alleen de zicht kanten schoon maken en de achterwand lekker zo laten mits het "de spuigaten niet uitloopt" een beetje alg is gezond voor een bak als zijnde een natuurlijk proces, ook eten veel dieren daar kleine beetjes van als aanvulling op hun dieet.
 
Ja dat doe ik ook ben elke week wel uurtje tot 2 bezig met de bak. Water verversen ruitrn schoon maken en hevelen. En doe 2 keer in de week die witte schuimpjes boven in de filter schoon maken. Moet wel nog veel leren over waterwaardes. Die laat ik nou nog altijd checken in de zaak. Maar dat wil ik ook zelf gaan doen.
 
Ja dat doe ik ook ben elke week wel uurtje tot 2 bezig met de bak. Water verversen ruitrn schoon maken en hevelen. En doe 2 keer in de week die witte schuimpjes boven in de filter schoon maken. Moet wel nog veel leren over waterwaardes. Die laat ik nou nog altijd checken in de zaak. Maar dat wil ik ook zelf gaan doen.
Dan doe je veel te veel, een bak heeft ook rust nodig om de natuurlijke processen uit te voeren, mijn 2 meter bak kan ik 1x per week in een uur doen en dan ververs ik 50% van het water, de filters doe ik eens in de aantal maanden, dus mogelijk heb je een te klein filter vermogen of je rommelt te veel aan je bak.
 
Oke. Ja 2 uur is miss lang gerekent. Maar ik heb wat mos op een paar plekken wat ik kort wil houden dat doe ik meestal wat bij knippen. En ik heb sinds kort een paar planten die ik van onder doe bijknippen om een mooie boven kant te houden dus daar gaat beetje tijd inzitten. En ik doe niet heel veel aan de filter alleen die witte schuimpjes boven in. Ik doe wekenlijks 30% waterwissel.
 
Wat zijn de beste sets om mijn waterwaardes zelf te meten. Zodat ik zelf alles beter in de gaten kan houden.
 
Avond foto.

Ben wel erg blij met mij aquarium. Heb hem nou 2 en halve week omgebouwd naar deze setting. En wil hem natuurlijk ook zo houden.

15576017766676790963406104243030.jpg
 
Oke dankje. Ik heb een bioflow filter van juwel. Gewoon de standaart die erbij kwam. Ja ik had laats ergens gelezen dat als je pomp harder moest werken dat het niet goed was. Dus dacht die witte schuimpjes vaker schoon te maken. Omdat die altijd snel vol ligt. Maar kan zeker zijn dat ik dat dan te veel doe.
 
Kortingspasje?

Ik d8 dat dat heiliger was dan een bankpas?
Die zitten tegenwoordig in een app op je telefoon, dus houd je de pasjes voor de hobby 😀
 
Oke dankje. Ik heb een bioflow filter van juwel. Gewoon de standaart die erbij kwam. Ja ik had laats ergens gelezen dat als je pomp harder moest werken dat het niet goed was. Dus dacht die witte schuimpjes vaker schoon te maken. Omdat die altijd snel vol ligt. Maar kan zeker zijn dat ik dat dan te veel doe.
Ik zou dat zeker minder doen, en pas schoonmaken als je stroming duidelijk verminderd.
Mooie bak verder :thumbs:
 
Ik gebruik mijn oude heftruck certificaat pasje in die ook prima.😀
 
Dankje ton:thumbs:
 
Die zitten tegenwoordig in een app op je telefoon, dus houd je de pasjes voor de hobby 😀
Haha dat is waar 🙂 tegenwoordig kan je ook Mobiel bankieren he en contactloos betalen
 
Haha dat is waar 🙂 tegenwoordig kan je ook Mobiel bankieren he en contactloos betalen
Ik heb deze ook in een app voor de diverse winkels als de AH, de DekaMarkt en de Gamma.

Maar nu weer on topic (zeg ik tegen mijzelf) 😀
 
AquaCafe
Help Users
      jessicapilon: Ja klopt Arend heeft het slim gedaan Wie is Arend dan want de naam zegt me niets
      Terug
      Bovenaan