Wat is er nieuw

Algeneters

• Onderwerp starter Onderwerp starter Testkill
  • Startdatum Startdatum
T

Testkill

Guest
Hallo ik ben niet zeker of dit hier moet... sorry als het fout is.

Ik heb vandaag nieuwe vissen toegevoegd aan mijn aquarium en het aquarium opnieuw gedecoreerd. Er zitten 2 algeneters in dat aquarium ze hadden elk hun plek van de grote algeneter heb ik zijn 'huisje' veranderd en vervangen door een groter en beter 'huisje' maar nu valt de kleine algeneter de grote aan en de kleine heeft het huisje in beslag genomen, de kleine algeneter valt nu vaak de grote aan en de grote heeft nu gescheurde vinnen

het is nu een beetje gekalmeerd de kleine zuiger heeft nu dat 'huisje' genomen en de grote zit ergens anders maar zit vol met scheuren zal dat herstellen? of zal hij nu met zulke vinnen moeten leven (ze zijn niet kapot maar er zitten grote scheuren in)

Welkom op het forum! Heb je een foto van de vissen? Hier heb je een lijstje met vissen welke vaak als 'algeneter' wordt verkocht: https://voervoorvis.nl/algeneters

Veel meervallen kunnen wat territoriaal zijn, indien je genoeg schuilmogelijkheden hebt voor de vissen komt het waarschijnlijk wel goed (Moet je aquarium wel groot genoeg zijn). De gescheurde vinnen zullen denk ik niet meer helen echter zal hij er waarschijnlijk wel goed mee kunnen leven.

het is een Cirrhosus (de kleine) en de grote die aangevalen werd (hij verdedigde zich niet echt) Pterygoplichthys joselimaianus

ze zijn nu beiden ongeveer gekalmeert maar nu is die vis wel beschadigt jammer 🙁

Zo ,heb jij dan zo,n grote bak? Vertel ons dat eens.

Pterygoplichthys joselimaianus - FishBase

Image of Pterygoplichthys joselimaianus ... Etymology: Pterygoplichthys: Greek, pterygion, diminutive of pteryx = wing, fin + Greek, hoplon = weapon + Greek, ...
www.fishbase.de/summary/speciessummary.php?id=51927 -

Die wordt een 30 cm.
Dus mag jouw bak wel 1.50 - 2.00 m
zijn.

Hoe groot is je aquarium? De Pterygoplichthys joselimaianus kan aardig groot worden, wil je de vis een beetje ruimte geven dan heb je uiteindelijk wel een aquarium nodig van minimaal 2 meter.

Misschien is het verstandig om nu alvast afstand van de vis te doen zodat hij ook niet meer wordt aangevallen.

Het is een bak van 60 l, die 2 wonen nu al jaren samen

Ze wonen dus al jaren samen in een bepaalde harmonie (anders had je eerder aan de bel getrokken).
Nu verander je iets aan de bak en dat reageren ze duidelijk op elkaar af.

Overigens heb ik meelij met een joselimaianus die al jaren in een 60 liter bakje woont. Ga heel snel op zoek naar een beter (lees: veeeel groter) onderkomen voor het diertje.

~ Ivo

Zat te denken hoe ik het moest brengen maar dat heb je weer mooi verwoord Ivo,helemaal mee eens!

dat 'dierte' heeft meer dan genoeg plaats hoor het heeft plaats om zich te verstoppen en rond te zwemmen (ook al zwemt het niet vaak(wel s'nachts)) hij is ongeveer de grote van een muis (pcmuis)
Mascha&Ivo zei:
Ze wonen dus al jaren samen in een bepaalde harmonie (anders had je eerder aan de bel getrokken).
Nu verander je iets aan de bak en dat reageren ze duidelijk op elkaar af.

Overigens heb ik meelij met een joselimaianus die al jaren in een 60 liter bakje woont. Ga heel snel op zoek naar een beter (lees: veeeel groter) onderkomen voor het diertje.

~ Ivo

Je hebt duidelijk geen kaas gegeten van aquariumvissen en hun verzorging,geeft ook niet want zo zijn we allemaal begonnen.
Wel jammer dat je er (tot nu toe) verder ook niet voor open staat om je er in te verdiepen.

Je hebt dus 25 vissen in een 60L bak waaronder: Pterygoplichthys joselimaianus?

Je vraagt je af waarom vissen aan het oppervlak "luchthappen"?

En je zegt gerust: 25 vissen in 60L bak (waaronder: Pterygoplichthys joselimaianus) valt wel mee!

En: "dat 'dierte' heeft meer dan genoeg plaats hoor het heeft plaats om zich te verstoppen en rond te zwemmen (ook al zwemt het niet vaak(wel s'nachts)) hij is ongeveer de grote van een muis (pcmuis)"

Dit vertel je dus tegen een boel mensen die geruime tijd ervaring hebben met aquaria en daardoor bestempeld kunnen worden als aquariumwijs...........

Soms is het verstandig om een goede raad ter harte te nemen

Vissen die 30 cm. kunnen worden horen niet in een 60l. bakje, dat is toch niet heel onlogisch? Dat hij nu nog zo klein is komt doordat hij niet de ruimte heeft gehad om normaal te groeien. Dat is niet iets om trots op te zijn, want zo'n vis groeit van binnen helemaal kapot. Klein aquarium --> kleine vissen.

Maar wat ik ook niet begrijp is dat je in de ene topic aangeeft dat je vissen (bijna) allemaal bovenzwemmen en daar dus een probleem hebt. En hier weer aangeeft dat je nieuwe vissen hebt toegevoegd!?

Je vraagt hulp voor een probleem, maar intussen verander je zelf de condities waarin je het probleem hebt. En nog erger je vertelt niet alles bij het ene probleem (vissen zwemmen boven). Daar heb je het over guppies e.d.) en hier komen we erachter dat je ook ageneters in je bak hebt zwemmen.

Ik vindt het zonde van mijn tijd en denk ook van anderen die je met alle plezier met raad en daad willen bijstaan.

Ik denk dat we je allemaal het beste toe wensen en een mooi aquarium gunnen en daar zeker ook voor jou over willen nadenken om je te helpen, maar wees dan in ieder geval "eerlijk" wat wel en niet en probeer te luisteren naar de mensen die al heel lang aquariums houden, vissen kweken etc.....ik kan alleen maar hopen dat dit een leermoment is en uiteraard wens ik je een heel mooi en gezond aquarium toe waar je heel lang plezier van zal beleven.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan