Algenexplosie heeft wel iets sierlijks (foto)

Lid geworden
24 mei 2020
Berichten
20
Leeftijd
35
Hoi allemaal,

Na een fout met de verwarming en een 5 graden temperatuur verhoging is een cascade van foutjes geëindigd in een flinke algenexplosie.
Vooral de crypto vlak onder de lamp is er ‘sierlijk gesluierd’ vanaf gekomen.
De waterwaarden zijn hersteld en de eerste groei is alweer te spotten in het mos. Dus het komt vast wel weer goed.
maar...
Wat doe ik met de crypto bovenin? Helemaal terugsnoeien? Of gewoon laten?
Grtjs Bart
 

Bijlagen

  • DE7CCFD3-FCB0-481B-8D21-7A2263896384.jpeg
    DE7CCFD3-FCB0-481B-8D21-7A2263896384.jpeg
    585.3 KB · Weergaven: 144
  • 05AE2AFC-3589-476E-80F8-C254E9F65521.jpeg
    05AE2AFC-3589-476E-80F8-C254E9F65521.jpeg
    666.8 KB · Weergaven: 154
Opruimen, opruimen en opruimen.... en dan weer wachten.

Als je fan van Haloween bent dan is het wel mooi :DD
 
Cryptocoryne snoeien is geen goed idee. Probeer, voortdurend, zoveel mogelijk alg te verwijderen. Wanneer je de waterwaarden op orde hebt verdwijnen de restanten vanzelf.
 
crypto's en naaldgras kun je diep snoeien.
Alle andere planten zou ik beschadigde bladeren weg nemen.
 
Het hangt een beetje van de soort af natuurlijk maar gesnoeide bladeren verpauperen bij een Crytocoryne. Deze planten hebben als eigenschap dat ze niet van veranderingen houden en kunnen ook plotseling afsterven om vervolgens als een phoenix uit de as te herrijzen. Dit zie je nogal eens bij een nieuwe aanplant. Bij een balansae, ander voorbeeld, moet je de bladeren bij de bodem afscheuren om de plant mooi te houden. Bij lagere soorten als, becketii, wendtii of walkeri knip je de bladeren, bij wijze van uitdunning of verjonging, ook het best bij de bodem weg.
 
Laatst bewerkt:
maf spul da witten alg heb het ook een beetje in een van me bakken en die bodem is bedekt met groene alg die om steentjes heen zit
 
Volgens mij is dat een Staghornpruik. Zoiets zou ik Grunn niet mogen hoor ;)
 
Dank voor de reacties! Ik heb flink ververst, voeding op pijl gebracht, belichting wat gedimd en CO2 wat opgevoerd.
Het lijkt inderdaad staghorn nou je het zegt.

Ik denk dat ik er maar eens rigoureus in ga zagen dan. Hij werd toch al wat groot.
 
Waarom niet Ben ? in onwetendheid doe ik dat nl iedere week.

Cryptocoryne snoeien is geen goed idee. Probeer, voortdurend, zoveel mogelijk alg te verwijderen. Wanneer je de waterwaarden op orde hebt verdwijnen de restanten vanzelf.
als ze te groot worden zet ik ze volledig kaal
 
Ik denk dat er ook erg veel opgelost organisch koolstof ik het water gaat komen en al zit door alle plantensterfte. Veel verversen komende dagen denk ik
 
Dank voor de reacties! Ik heb flink ververst, voeding op pijl gebracht, belichting wat gedimd en CO2 wat opgevoerd.
Het lijkt inderdaad staghorn nou je het zegt.

Ik denk dat ik er maar eens rigoureus in ga zagen dan. Hij werd toch al wat groot.
Je hebt nu dus iets gedaan wat je bak in een onbalans brengt? Je veranderd twee dingen. Vooral zou je eigenlijk je licht moeten instellen op de vraag van je plantenkeuze. Wanneer er dan toch problemen ontstaan en je hebt als vast punt je juiste belichting is het probleem veel gemakkelijker te herleiden via het tekorten principe. Nu verander je meerdere zaken waardoor er een nieuw probleem kan ontstaan waarbij jij je gaat afvragen of je niet iets aan je licht moet doen of aan je bemesting. Maar welke ook weer? Mijn advies zou dus zijn; altijd eerst je licht op orde brengen. Van daaruit volgt dan vanzelf een bemesting vraag. Bij volgende problemen verander je dan nooit meerdere zaken tegelijk maar houdt het bij één wijziging. Wacht het gevolg af alvorens een eventuele volgende stap te doen. Maar altijd werken vanuit één vast punt, je licht. Een vrijblijvend advies, niet meer!
 
als ze te groot worden zet ik ze volledig kaal
Inderdaad, heb ook al div gewoon alle blaadjes weggeknipt, kreeg er veel mooiere voor terug
En de grote crypto bij mij hou ik met moeite in toom, als ik daar niet zou snoeien was die nu al de bak uit gegaan
Maar misschien doe ik wel niet goed.
 
Inderdaad, heb ook al div gewoon alle blaadjes weggeknipt, kreeg er veel mooiere voor terug
En de grote crypto bij mij hou ik met moeite in toom, als ik daar niet zou snoeien was die nu al de bak uit gegaan
Maar misschien doe ik wel niet goed.
Zo heeft een ieder een eigen manier, niks mis mee toch?
 
Je hebt nu dus iets gedaan wat je bak in een onbalans brengt? Je veranderd twee dingen. Vooral zou je eigenlijk je licht moeten instellen op de vraag van je plantenkeuze. Wanneer er dan toch problemen ontstaan en je hebt als vast punt je juiste belichting is het probleem veel gemakkelijker te herleiden via het tekorten principe. Nu verander je meerdere zaken waardoor er een nieuw probleem kan ontstaan waarbij jij je gaat afvragen of je niet iets aan je licht moet doen of aan je bemesting. Maar welke ook weer? Mijn advies zou dus zijn; altijd eerst je licht op orde brengen. Van daaruit volgt dan vanzelf een bemesting vraag. Bij volgende problemen verander je dan nooit meerdere zaken tegelijk maar houdt het bij één wijziging. Wacht het gevolg af alvorens een eventuele volgende stap te doen. Maar altijd werken vanuit één vast punt, je licht. Een vrijblijvend advies, niet meer!
Dat klinkt eigenlijk wel heel logisch. Ga ik in het vervolg doen. Dan weet ik achteraf als er weer balans is tenminste wat er aan scheelde.
In dit geval was het abusievelijk verhogen van de temp met 5 graden een behoorlijke trigger voor een ramp. En nu de bak toch een zooitje is heb ik besloten om het roer lichtjes om te gooien en met wat minder licht te gaan werken. Het verhogen van de CO2 matched daar niet echt mee maar was meer een gevolg van het opnieuw calibreren van de PH controler en het herintroduceren van 2 drop checkers. Die moet gewoon op 30 bij elke hoeveelheid licht toch?
 
Dat klinkt eigenlijk wel heel logisch. Ga ik in het vervolg doen. Dan weet ik achteraf als er weer balans is tenminste wat er aan scheelde.
In dit geval was het abusievelijk verhogen van de temp met 5 graden een behoorlijke trigger voor een ramp. En nu de bak toch een zooitje is heb ik besloten om het roer lichtjes om te gooien en met wat minder licht te gaan werken. Het verhogen van de CO2 matched daar niet echt mee maar was meer een gevolg van het opnieuw calibreren van de PH controler en het herintroduceren van 2 drop checkers. Die moet gewoon op 30 bij elke hoeveelheid licht toch?
Ook ik werk met een automatisch systeem maar gebruik geen dropchecker. Ook doe ik niets met bellentellers. Mijn CO2 wordt in een Cerges reaktor gemixt waardoor ik zelfs helemaal geen bellen zie in mijn bak. Mijn verlichting is vrij nauwkeurig afgestemd op mijn planten in mijn (planten-)bak. Ik werk dus volgens mijn eerder aangeven advies. (Als ook de Gouden driehoek) Zie eventueel mijn fotoboek.
gouden_driehoek-600x600.jpg
 
Ook ik werk met een automatisch systeem maar gebruik geen dropchecker. Ook doe ik niets met bellentellers. Mijn CO2 wordt in een Cerges reaktor gemixt waardoor ik zelfs helemaal geen bellen zie in mijn bak. Mijn verlichting is vrij nauwkeurig afgestemd op mijn planten in mijn (planten-)bak. Ik werk dus volgens mijn eerder aangeven advies. (Als ook de Gouden driehoek) Zie eventueel mijn fotoboek.
Bekijk bijlage 315778
Een Cerges reaktor ken ik niet, zal eens opzoeken. Ik heb een gewone reactor gevuld met meuk (zie foto)
image.jpg
en ook zelden belletjes. Hoe stem jij je CO2 af dan? PH-KH tabel?
 
er zij
Oxideren van de DOC doe je hoe?
Door ORP of REDOX verhogen
Er zijn verschillende mogelijkheden maar van uv-c lampen , ozon , doctor chihiros of twinstar ,enz ... zelf hou ik het h2o2 via oxidator samen met langer verlichten als je aan voldoende co2 en aan plantenvoeding kan voldoen

 
er zij

Door ORP of REDOX verhogen
Er zijn verschillende mogelijkheden maar van uv-c lampen , ozon , doctor chihiros of twinstar ,enz ... zelf hou ik het h2o2 via oxidator samen met langer verlichten als je aan voldoende co2 en aan plantenvoeding kan voldoen

Ok thanks. Snap het nog niet helemaal maar Ben me aan het inlezen. Pittige kost. Heb het UV filter maar vast aan gezet.
 
Een Cerges reaktor ken ik niet, zal eens opzoeken. Ik heb een gewone reactor gevuld met meuk (zie foto) Bekijk bijlage 315779en ook zelden belletjes. Hoe stem jij je CO2 af dan? PH-KH tabel?
Op mijn planten. Dat zijn de beste verklikkers die je kan hebben. Mijn Cerges reaktor is een zelfbouw. Zie mijn handtekening.
 
Ok thanks. Snap het nog niet helemaal maar Ben me aan het inlezen. Pittige kost. Heb het UV filter maar vast aan gezet.
Ik vermeld uv-c lamp omdat die je orp iets optrekt, maar h2o2 toedieningen hebben met lengten voorsprong mijn voorkeur
 
Terug
Bovenaan