Algenexplosie


Hans D

Active member
Lid geworden
22 januari 2024
Berichten
32
Leeftijd
70
Ik heb vroeger wat afgeklooid met aquaria. Te kleine bakjes, vissen die te groot werden, waterwissels 1x in de 2 weken, kibbeling bij Neon Tetras en nog meer van deze ongein. Ik probeer het te vergeten, maar ik heb er wel lering uitgehaald. Beslagen ten ijs komen, inlezen, en geduld hebben is de remedie.
Zo krijg ik volgende week mijn nieuwe aquarium. Als een kind zo blij !!!
Ik had een plekje bij uitstek gereserveerd. Lekker centraal in de huiskamer. De man van de honden hadden er omheen nog plek zat. Maar........ Gisteren scheen het zonnetje en daar is niets op tegen, natuurlijk Die grijze donkere dagen ben je gauw moe. De zon heeft ook rechten en ik kan niets inbrengen om deze anders te laten schijnen. Helaas... Het zonnetje laat zijn stralen na op de plek wat ik voor het aquarium heb gereserveerd. Een baantje van 5 centimeter breed en 30 centimeter lang. Nu staat de zon nog laag en straks wanneer de blaadjes achter de bomen verdwijnt zal het wel meevallen. Toch maak ik me zorgen. Zijn deze zorgen terecht is mijn vraag. Kan ik een algenexplosie verwachten bij het plaatsen van mijn aquarium. In dat geval moet ik een andere strek vinden voor het aquarium. Voorzorg voorkomt zorg zei mijn onderwijzer altijd bij de seksuele voorlichting. Ik dat deze term wel opgaat bij het plaatsen van de bak. Dus graag jullie ervaren mening over zonneschijn in het aquarium. Het is maar een straaltje en de zon staat heel laag. Wellicht dat de zon hoger gaat stralen en dat dan het leed geleden is, maar ik wil niet eigenwijs zijn en later een 200 liter bak moeten verplaatsen. Laat ik meteen maar goed beginnen.
 
Schijnt hij dan vanuit de zijkant de bak in of vanaf de voorruit? Anders zou je het zijraam zwart kunnen schilderen, heb ik toendertijd ook gedaan
 
Tja, dat hangt van de situatie af.. er schijnt bij mij ook wat zon door het raam om op de bak in het voor/na jaar. Op die plek moet ik de ruiten wat extra schoonmaken.

Het hangt echt af van de duur, hoeveelheid, hoe dicht bij t raam etc..
 
Ik zie ook als ik zon toelaat sneller algen vormen dus ik zou proberen om geen zon toe te laten op je bak.
 
In deze tijd van het jaar valt het wel mee. En is het vaak maar een enkele week, daarna staat de zon weer hoger.

Heb hier een doorzon woonkamer met een voorraam van 3.75m, dus kom er niet onderuit dat een enkele week per jaar een half uur, tot een uur per dag de zon door de kamer straalt
Ik heb dit ondertussen met 4 verschillende bakken gehad, maar doordat de zon zo laag staat, vielen de algen reuze mee, en bleef het beperkt tot 1x per maand het glas schoonmaken ipv per 2-3 maanden (En de vissen kleuren altijd zo mooi op zonlicht.)

Extra tip: als blijkt dat het toch te veel is, kun je altijd een gordijntje dicht doen.
 
Ja dat is een andere situatie en hier draait hij voor het raam langs en is de tijd dat er zon op de bak valt eerder 2 uur.
 
Denk dat het wel meevalt voor de topic starter als ik dat lees, hoogstens idd. een beetje groene alg op de ruiten als het zonnetje er eventjes op schijnt, denk dat elke bak in de woonkamer wel eens een streepje zon pakt.
Is een ander verhaal als je de bak in de vensterbank zet waar de hele dag de zon is, dan heb je welk kans dat t erwtensoep wordt...;)
 
Je kunt er ook gebruik van maken: op die plaats de planten zetten die nƩt ietsje meer licht kunnen gebruiken, en meteen het licht filteren voor de rest.
Dit zo zijnde, ik heb ook een hoek zonlicht op mijn bak, ik heb 3 lampen erboven (2x1m en 1x 1m) en heb die ene meter wat meer naar de donkere hoek geschoven. Ik heb geen last van alg, alleen van maanvissen die het noorden kwijt zijn als het zonnetje naar binnen schijnt.
En in de zomer gaan de screens dicht, anders wordt het toch ook te warm.
 
Ik zou me niet zo druk maken over eventualiteiten. Wacht af wat er gebeurd en geef je reactie. Misschien moet je wat vaker je ruit reinigen. Wat je dan overigens niet moet doen met zo'n (algen-)magneetje om je krassenrisico te verminderen.
 
Schijnt hij dan vanuit de zijkant de bak in of vanaf de voorruit? Anders zou je het zijraam zwart kunnen schilderen, heb ik toendertijd ook gedaan
De zon schijnt vanaf de zijkant in het aquarium. NU zijn de bomen nog kaal, maar in het voorjaar groeit de hele handel weer dicht. Ik zou inderdaad het zijraam zwart kunnen schilderen of beplakken met folie.
 
Je kunt er ook gebruik van maken: op die plaats de planten zetten die nƩt ietsje meer licht kunnen gebruiken, en meteen het licht filteren voor de rest.
Dit zo zijnde, ik heb ook een hoek zonlicht op mijn bak, ik heb 3 lampen erboven (2x1m en 1x 1m) en heb die ene meter wat meer naar de donkere hoek geschoven. Ik heb geen last van alg, alleen van maanvissen die het noorden kwijt zijn als het zonnetje naar binnen schijnt.
En in de zomer gaan de screens dicht, anders wordt het toch ook te warm.
Goede suggestie. Bedankt
 
Denk dat het wel meevalt voor de topic starter als ik dat lees, hoogstens idd. een beetje groene alg op de ruiten als het zonnetje er eventjes op schijnt, denk dat elke bak in de woonkamer wel eens een streepje zon pakt.
Is een ander verhaal als je de bak in de vensterbank zet waar de hele dag de zon is, dan heb je welk kans dat t erwtensoep wordt...;)
Het is slechts een half uurtje. In deze tijd van het jaar staat de zon ook laag
 
Ja dat is een andere situatie en hier draait hij voor het raam langs en is de tijd dat er zon op de bak valt eerder 2 uur.
Nu met die lage zon schijnt de zon een half uurtje vanaf de zijkant in het aquarium.
 
Ik zou me er niet al te druk over maken. En mocht het in voor- en najaar wat te veel zon in de bak betekenen: even een half uur het gordijn dicht.

Maarre... kibbeling?
 
Ik zou me er niet al te druk over maken. En mocht het in voor- en najaar wat te veel zon in de bak betekenen: even een half uur het gordijn dicht.

Maarre... kibbeling?
Ja kibbeling. Een familiezak op de markt. ..... Prima idee om de gordijnen een poosje dicht te doen
 

Terug
Bovenaan