Algengroei in opstartfase bak (idiot-proof advies gevraagd ;-)


Selino

Member
Lid geworden
23 mei 2021
Berichten
6
Leeftijd
41
Dag allen,

ik gluur al een paar maanden mee op het forum, maar voor het eerst een postje.
De voorgeschiedenis, voor wie graag wil volgen: ik heb 2 jaar geleden 2 komeetstaartgoudvissen "gered" uit iemands bokaal, deze bij mij overgeplaatst naar een bakje van 58 liter, en ik troostte me lang met de gedachte dat de vissen het tenminste beter hebben dan voorheen. Maar na veel inlezen toch tot het besef gekomen dat mijn reddingsoperatie wel erg mager uitvalt. Mja, al doende leert men. Heb dus geïnvesteerd in een upgrade (240 liter - 120 cm x 45 x 50 cm). Voor jullie het (volkomen terecht en begrijpelijk) advies uitbrengen om de visjes naar een vijver te verhuizen: ik ben me ervan bewust dat hun nieuwe habitat met ca. 200 liter netto nog verre van ideaal is, maar ik ben erg gehecht aan de vissen geraakt, wil ze graag zelf houden en dit nieuwe formaat is het absolute maximum wat mijn interieur aankan... Ik wil m'n goeie intenties dus graag een kans geven;)

De bak is intussen 3 weken aan het indraaien, zonder vissen, met 1x/week een klein beetje verkruimeld voer toegevoegd om de cyclus hopelijk een duwtje te geven. Volledige setup:

  • Bak: Juwel RIO LED 240 (120 cm) - licht brandt 2x 4uur per dag
  • Filter: Fluval FX4 met grof/medium/fijne watten en ca. 2kg Biohome Ultimate.
  • Planten: Vallisneria, Waterpest en eentje (met die stekels) waar ik de naam van kwijt ben (zie foto's). Planten toegevoegd na 2 weken indraaien. Geen toevoeging van CO2, noch bemesting. En als het kan: ook geen plannen in die richting.
  • Substraat: JBL Manado Dark.
  • Waterwaardes op 3 weken: PH=8, NH4 = 0, NO2 = 0,2 (piek?), NO3 = 1.
  • Nog geen waterwissels gedaan.

Sinds 3 dagen (dus een paar dagen na toevoeging van de planten) zie ik "bolletjes" donkergroene alg opduiken, vnl. op de bodem, en bruine vlekjes op glas en achterwand. Als relatieve beginneling heb ik nog vele blinde vlekken in mijn kennis, maar hoe om te gaan met planten en algengroei is momenteel het grootste hoofdbreken.

Doe ik iets heel grondig mis of was deze algengroei te voorspellen?
Kan ik best ingrijpen en hoe dan, zonder dat het me meteen begint te duizelen?

Veel dank alvast!

IMG_8675 - Copy.jpg
IMG_8676 - Copy.jpg
IMG_8677 - Copy.jpg
 
Mooie up grade (y)

Bruinalg/bruine alg. Opstartend aquarium. vaak last van. Trekt vanzelf wel weer weg. Op forum en google veel over te vinden. Ramen even met stukje filterwatten ofzo overheen poetsen en weg is het.

De Vallisnera mag niet te diep in je bodem. De witte stukjes onder aan de plant moeten boven de bodem.

Waar test je je waterwaarde mee?
 
Dankje, @michelle1 ! Ik leerde al erg veel bij van eerdere posts van je op het forum, dus waardeer je input!
  • Voor de bruinalg ga ik dan maar even dagelijks met watten poetsen, voorlopig laten begaan en wat bijlezen.
  • Goed advies i.v.m. de Vallisneria, ik las ook al wat in die richting maar het substraat blijkt wat te licht en de stroming wat te sterk om deze jonkies op hun plaats te houden, dus dacht: ik plant ze wat dieper. Allicht kan ik beter iets uitproberen met keitjes en lijm. Loodjes beter niet, toch?
  • De waterwaardes meet ik momenteel 2x/week met een JBL Pro Aquatest (druppels). De eerste 2,5 weken zat er nauwelijks verandering in, de laatste keer (na 3 weken) waren NO2 en NO3 heel lichtjes gestegen. Met wat ik begrijp van de stikstofcyclus ga ik ervan uit dat dat op dit moment bij het natuurlijk proces hoort. Of zie jij wat dat qua waardes na 3 weken abnormaal lijkt?
Hoop het forum sowieso op de hoogte te kunnen houden van de vorderingen, en over een paar weken een foto mét 2 gelukkige bewoners te posten ;)
 
Waarom twee keer vier uur per dag het licht aan en niet gewoon 8uren achter elkaar?

Die bolletjes algen? Voelen die slijmerig aan en stinkt het ook? Ik vind het een beetje op blauwalg lijken 🤔
 
Die bolletjes heb ik ook gehad in het begin volgens mij, lijken het net mini mosbollen?
 
Bedankt voor jullie vragen en input.
Tussen de 2x4 uur gaan de LED's een uurtje uit, had ik ooit ergens opgepikt maar heb niet echt een goede reden...
De algen voelen niet echt slijmerig aan. Ze ruiken een beetje "grasachtig" maar echt stinken vind ik het niet.
En het lijken inderdaad wat op kleine mosbolletjes.

Op 24 uur tijd is de algengroei wel substantieel vermeerderd. Er is niet 1 haard op 1 bepaalde plek. Overal op de hele achterwand zijn roestbruine vlekjes bijgekomen en (in mindere mate) licht- tot donkergroene mosachtige substantie. Die laatste is best weerbarstig en gaat er alleen af door er met een tandenborstel over te gaan, maar om dat de komende tijd nu elke dag een uur te doen, lijkt me niet echt de way to go. Op de plantjes zelf zie ik geen alg of verkleuringen. Wat ik lees over blauwalg bestrijden (gesteld dat het blauwalg is) vind ik wel heftig in dit stadium (blackout, nitraat toevoegen, ...)

Wat raden jullie aan? Dagelijks wat schoonvegen en ervan uitgaan dat het 'maar' bruinalg is en na 3 weken wat bij de opstart hoort? Toch maar een 50% waterwissel? Eens in de potfilter gaan neuzen of daar vooral van afblijven en zijn werk laten doen (uitstroom is m.i. niet verminderd tov. 3 weken geleden)?
 
Tussen de 2x4 uur gaan de LED's een uurtje uit, had ik ooit ergens opgepikt maar heb niet echt een goede reden...
Ik zie het vaker voorbij komen, bij sommige mensen schijnt het te werken. Zelf vind ik het erg onlogisch. Immers in de natuur gaat de zon ook niet even onder. De fotosynthese van de planten wordt onderbroken en dat is nou net wat de planten goed moeten doen om de concurrentie met algen te kunnen winnen :)
De algen voelen niet echt slijmerig aan. Ze ruiken een beetje "grasachtig" maar echt stinken vind ik het niet.
En het lijken inderdaad wat op kleine mosbolletjes.
Oké, dan is het waarschijnlijk geen blauwalg. Die roestbruine algen zijn bruinalg en dat hoort echt de bij de opstart van het aquarium. Ik zou alleen de ruiten en eventueel bladeren van de planten schoon vegen. De blaadjes van de planten moeten wel voldoende licht blijven ontvangen. De rest van de bruinalg maar laten gaan 🤔
Wat raden jullie aan? Dagelijks wat schoonvegen en ervan uitgaan dat het 'maar' bruinalg is en na 3 weken wat bij de opstart hoort? Toch maar een 50% waterwissel? Eens in de potfilter gaan neuzen of daar vooral van afblijven en zijn werk laten doen (uitstroom is m.i. niet verminderd tov. 3 weken geleden)?
Potfilter vooral vanaf blijven tijdens de opstartperiode tenzij de uitstroom echt verminderd.. Normaal gesproken (lees na het indraaien) probeer ik dit trouwens wel voor te zijn.

nitraat toevoegen, ...)

Hebben we het al over waterwaarden gehad? 🙈 Planten hebben wel fosfaat en nitraat nodig om te groeien. En sporenelementen.. voeg je plantenvoeding toe en meet je je waterwaarden?

Hoe beter de planten groeien, hoe minder de algen de kans krijgen.
Voor goede plantengroei heb je de "gouden driehoek". Met bovenaan licht. Hoe meer licht, hoe meer planten willen groeien en hoe meer voeding en CO2 (ook een voeding) ze nodig hebben :)

https://www.google.com/amp/s/www.aquascaping-blog.com/258/plantenvoeding-aquarium/amp

Om het makkelijk te houden is de ene plant ook de andere niet. Net als vissen hebben ze verschillende behoeften (bijvoorbeeld veel licht, extra toevoeging van CO2 of juist niet).

Nu is het in de opstartperiode vaak ook een wat vertekent beeld en ontstaan er in het begin wel vaker (wat) algen :)
 

Bijlagen

  • gouden-driehoek.jpg
    gouden-driehoek.jpg
    15.4 KB · Weergaven: 121
Je geef aan dat het aquarium al wat weken indraait zonder iets te meten en sinds een aantal dagen meet je stijgende NO2. Dat is een teken dat je bacties wat gaan doen en NH3 word omgezet. Dit is nu eenmaal even een algen trigger maar als het goed is gaat dat bruinalg vanzelf verdwijnen.

Ik wil je nu niet meteen ontmoedigen maar gezien je er 2 grotere komeetstaarten in ga plaatsen wen maar een beetje aan algen :DD Zolang het geen blauw alg is geen paniek. Ik heb een 260 liter gehad met z on achterwand die jij heb maar daar was geen stukje grijs meer te zien. Geheel begroeit met diverse soorten alg ;) Met een beetje mazzel lusten je kometen ook enig algje.

Als je de kometen ga over zetten probeer je oude filter even mee te laten draaien in je nieuwe aquarium. Oude inrichting zonder poetsen kun je ook even overzetten. Zo heb je even wat extra bacties want je nieuwe filter zal niet meteen " äfgesteld" zijn op je kometen. Na plaatsing NO2 goed monitoren (elke dag) en bij verhoging gaan verversen. Als het moet tot wel 90% eruit gaan halen en bijvullen op temperatuur. Als je NO2 op 3 staat en je haalt 50% eruit blijft er nog 1,5 inzitten wat snel vermeerderd.

Je aquarium en filter heeft even tijd nodig om in balans te raken. Er is geen standaard hoe dit bij een ieder gaat verlopen. Als vissen erin zitten. Meten is weten en verversen, verversen en verversen.

Ben eigenlijk wel benieuwd naar de kometen en een foto is altijd leuk
 
Dit is nu eenmaal even een algen trigger maar als het goed is gaat dat bruinalg vanzelf verdwijnen
Klopt helemaal en die bolletjes zal denk ik baardalg zijn. Gun de bak rust tijdens de opstart en zorg voor voldoende voeding waaronder ook no3. po4 en co2.
 
poetsen.

alg wegboenen, vuil afhevelen en waterverversen.

koop een complete plantenvoeding (met nitraat en fosfaat) en giet dat volgens de instructies op de verpakking in je bak.
CO2 is een fijne luxe, zeker in hard kraantjes water. Maar met vallisneria etc is het geen absolute noodzaak. Ga niet knoeien met vloeibare co2 middeltjes, spul is giftig.
 
Bedankt voor alle tips, ik leer bij en neem als huiswerk mee:
- bak rustig verder laten opstarten, filteruitstroom en waterwaardes blijven monitoren
- ik schuif de jeugdtrauma's van eeuwig slechte schoolcijfers voor chemie even opzij, en ga lekker met extra nitraat en fosfaat aan de slag :cool: Momenteel krijgen de planten geen bemesting, maar ik ga alvast wat all-in-one root tabs (voor de Vallisneria) en vloeibare bemesting toevoegen voor de andere plantjes.
- ivm CO2: ga ik in dit stadium inderdaad niet mee knoeien. De Vals en de waterpest stellen dacht ik sowieso geen te strenge CO2-eisen dus ik kijk voorlopig maar even aan hoe het indraaien verder verloopt, welke alg (hopelijk) verdwijnt en welke er eventueel blijft volharden in de boosheid.

Ik wil je nu niet meteen ontmoedigen maar gezien je er 2 grotere komeetstaarten in ga plaatsen wen maar een beetje aan algen :DD Zolang het geen blauw alg is geen paniek. Ik heb een 260 liter gehad met z on achterwand die jij heb maar daar was geen stukje grijs meer te zien. Geheel begroeit met diverse soorten alg ;) Met een beetje mazzel lusten je kometen ook enig algje.
Wow, goed om weten, ik ben klaar voor de strijd maar stel m'n verwachtingen alvast enigszins bij ;)
 
Mooi dat je zo van die 2 vissen houdt dat je deze bak voor ze gekocht hebt :)
 
5 weken later, bak intussen 8 weken ingedraaid... tijd voor een update! Wat is er intussen gebeurd en waar staan we nu?

Eerst: ik wilde afgelopen weken de balans zoeken tussen voldoende rust gunnen aan de bak en intussen toch wat kunnen experimenteren, bijleren en plezier beleven zonder ‘s nachts alleen maar over die alg te moeten dromen.

Week 3 tot 6 waren best frustrerend: zowat elke dag de donkergroene alg van de bodem afgeheveld, achterwand schrobben, 2x/week 40%-waterwissels en waterwaardes blijven meten.

Maar naast veel schrobben ook tijd om wat opnieuw in te richten, experimenteren met de Valisneria wortels (met gewichtjes, in terracotta, toch maar los in substraat,...) en Javavaren op wat hout gekleefd en toegevoegd. Voor aquascaping ga ik never-ever prijzen winnen en de ogen van alle juryleden ter wereld beginnen vast spontaan te bloeden bij de aanblik. Maar mijn 2 linkerhanden schudden mekaar met “ach”-jes en dat je ooit ergens moet beginnen ;)

Verder een Helialux Spectrum en controller aangekocht en conservatief lichtschema ingesteld: wit op 60, rood op 50, groen op 30 en blauw op 20. AIO en bodemtabletten toegevoegd. Filter ook toch maar eens gecheckt en bleek nodig: grovere sponzen gespoeld in aquariumwater en de fijnere watten waren ook veel viezer dan verwacht dus deels vervangen. Vriendelijk gepast voor de chemische goedjes en ook besloten niet voor CO2 te gaan: die linkerhanden van eerder gebaren druk van nee en dat ze er duidelijk nog niet klaar voor zijn. Bovendien zijn de flessen niet zo makkelijk te hervullen in mijn streek.

Maar dus: de algen. Na een week of 6 leek de combi van bovenstaande acties met waarschijnlijk een portie geluk toch aan te slaan! Bruinalg verdwenen (daar was ik na jullie advies wel gerust in) en ook de donkergroene bolletjes (jullie vermoeden was baardalg) lijken grotendeels weg te blijven. Inmiddels ook blijven meten en alles valt binnen normale waarden, behalve de NO3, die blijft al een tijd rond quasi nihil hangen? De plantjes lijken nochtans te gedijen - vooral leuk om de Vals scheuten en nieuwe bladeren te zien krijgen, zelfs in zo’n low-tech setup. Dus twijfel nu een beetje om nog meer AIO van Gilles toe te voegen. Ik doe nu ca. 40ml/week op een bak van 200 liter, dus ergens tussenin het advies voor een low-tech en een CO2-setup dacht ik. Welke problemen kan ik nog verwachten bij een blijvend te laag nitraatgehalte?

Om af te sluiten: na 8 weken kijken, bijlezen en soms gewoon op je gevoel afgaan was ik behoorlijk tevreden over de vooruitgang en besloot ik vandaag tot de officiële tewaterlating van de eerste komeetrakker van de twee. Het is vast herkenbaar voor velen, maar oh oh oh, wat is het fantastisch om die eerste uren verkenningsrondjes te observeren! Da’s een thread op zich, maar deze post ging over algen...

Met de tweede vis wacht ik nog een paar dagen, denk ik, om de filter wat extra gewenningstijd te gunnen.

In ieder geval: hierbij wat foto’s ;)

Bekijk bijlage 331401Bekijk bijlage 331402Bekijk bijlage 331403
 
Ooh wat zullen ze blij zijn :love:

Had persoonlijk liever een de thread "ter water lating komeet" gelezen/filmpje dan over die stomme algen :DD

Sla alvast wat PCM in want dit word een hoofdpijn dossier gezien je verdieping in algen :cooll:

Algen en planten dossier met goudvissen die ik me nog herinner. ruben (nog iets) en blackmoor. Die zijn je al voor geweest met allerlei experimenten. Hoef je niet het hele wiel opnieuw uit te vinden
 
Welke problemen kan ik nog verwachten bij een blijvend te laag nitraatgehalte?
Soms is een lage of geen no3 de oorzaak van blauwalg. Deze bacterie kan zelf in zn stikstofbehoeftevoorzien en weet dat bij weinig of geen no3 de planten het niet goed zullen doen en steken juist dan de kop op.
 

Terug
Bovenaan