algenkweek


stejer2

Well-known member
Lid geworden
11 juli 2017
Berichten
214
Leeftijd
27
Locatie
zuid-limburg
hallo nu wil ik algen gaan keken voor water vlooien in te houden dit wil ik in de kelder met een oud aquarium en blauwe led verlichting gaan doen.

nu weet ik dat er een methode met gist en meld etc er is maar nu vroeg ik mij af of de methode wat ik wil gaan doen ook werkt.

wat ik nog op een rek achter door heb gevonden is een easy carbo over de datum in 2016 en een fles profito.

als ik deze nu bij de toevoeg zonder planten en enkel een bruis steentje zouden dan de algen ook moeten gaan woekeren of niet ?

wat is jullie kijk er op
 
Gewoon de bak vullen en flink licht erboven en dan gaan de algen wel groeien hoor. Carbo zal denk ik weinig toevoegen.
 
Gewoon de bak vullen en flink licht erboven en dan gaan de algen wel groeien hoor. Carbo zal denk ik weinig toevoegen.

dit heb ik nu al een weekje zo staan maar gaat erg langzaam.

en ik vraag me dat af omdat er verschillende meningen op het internet staat daarom deze vraag. ik heb er voor gezorgd dat er al flink wat nitraat in het water zit dit zou ook de algen groei stimuleren
 
Algen hebben in de regel genoeg aan heel weinig voeding dus dat zal het probleem niet zijn. Hoe meer licht hoe beter want dan zul je sneller algvorming krijgen.
 
Zon is er nu weinig dus dat zet denk ik weinig zoden aan de dijk maar normaliter kan het inderdaad gewoon buiten.
 
Ik had in de herfst een groene alg op het vloertje van het balkon, precies waar een plasje aquariumwater bleef staan na de waterwissel.
Het was me te koud en nat om het weg te schrobben in het najaar. Na de vorstperiode is het ook volledig verdwenen.
Los van het gebrek aan zon en zonkracht denk ik dat ook de nacht temperatuur er nu voor zorgt dat zich geen algen ontwikkelen.
 
ik heb een zwarte ton in de zon staan het is echt warm daar binnen zelfs nu met weinig zon maar je moet die watervlooien ook voeren met iets
 
watervlooien eten algen daarom is het zo belangrijk om een goede algen kweek neer te zetten en er zijn allemaal manieren met gist etc maar die gist is dan weer niet goed voor de watervlooien.

daarom zoek ik een manier om de algen met een aquarium vriendelijke manier de algen flink te laten woekeren zo dat ik deze manier kan blijven toepassen als ik de water vlooien al heb
 
watervlooien eten algen daarom is het zo belangrijk om een goede algen kweek neer te zetten en er zijn allemaal manieren met gist etc maar die gist is dan weer niet goed voor de watervlooien.

daarom zoek ik een manier om de algen met een aquarium vriendelijke manier de algen flink te laten woekeren zo dat ik deze manier kan blijven toepassen als ik de water vlooien al heb

Gigantische hoeveelheid aan verlichting erboven hangen
 
ik heb nu 2 led verlichtingen er boven hangen en 1 er in liggen (waterdicht) en in de nacht een blauwe lamp
 
Ik zie daar ook niet de meerwaarde van in en het kan zoals je zegt de algen zelfs aantasten. Carbo gebruikt men ook vaak als kuur tegen roodwieren of draadalgen.
 
hallo nu wil ik algen gaan keken voor water vlooien in te houden dit wil ik in de kelder met een oud aquarium en blauwe led verlichting gaan doen.

nu weet ik dat er een methode met gist en meld etc er is maar nu vroeg ik mij af of de methode wat ik wil gaan doen ook werkt.

wat ik nog op een rek achter door heb gevonden is een easy carbo over de datum in 2016 en een fles profito.

als ik deze nu bij de toevoeg zonder planten en enkel een bruis steentje zouden dan de algen ook moeten gaan woekeren of niet ?

wat is jullie kijk er op
IK neem aan dat je de profito bedoelt en niet de carbo deze remt de groei van algen juist
Iets toevoegen is eigenlijk helemaal niet nodig algen groeien van zelf wel met juiste licht/temperatuur verhouding in de bak of alleen blauwe led gaat werken :juggle:
Heb hier een bak met gewoon de lichtbalk van de juwel er boven T5 daar groeit de alg de bak uit als het de kans krijgt :D
Je moet het wel de tijd geven natuurlijk is niet zo dat het binnen 1-2 weken al vol met algen zit
 

Terug
Bovenaan