Wat is er nieuw

Algenplaag?!

• Onderwerp starter Onderwerp starter Max_Aquarium
  • Startdatum Startdatum
M

Max_Aquarium

Guest
Hallo iedereen,

4 weken geleden ben ik begonnen met het opstarten van mijn nieuwe bak. Het gaat om een 525L aquarium van Aquatlantis.

De afgelopen dagen is er veel alg gevormd in het aquarium.. Ik vermoed draadalg. De alg zit over de planten, bodem, hout en de ruiten heen.. Kan deze alg kwaad en kan ik nu wel vis erin gaan zetten, of is het verstandiger daar nog even mee te wachten?

Hoe kom ik er vanaf? Kan ik het best de algen handmatig verwijderen en water verversen? Of beter de verlichtingsduur aanpassen?

Ik voeg Easy Carbo en Profito toe, geen CO2.. Misschien moet ik die toch maar gaan aanschaffen aangezien daar de algen misschien ook van weggaan?

Waterwaardes zijn:
Ph 7,5
Kh 7
Gh 8
Nh3 0,0 mg/l
No2 0,0 mg/l
No3 0,0 mg/l
Po4 0,0 mg/l

Ik ben benieuwd naar jullie reacties en ik hoop dat de bak er snel weer netjes bij staat, want dit is geen gezicht! :S

Draadalg is normaal een co2 probleem. Hoeveel uur heb je het licht aan?? Zit het op alle planten want het kan ook met de gewenning van planten te maken hebben in het begin.
Je no3 en po4 zijn ook 9 zie ik en dat mag ook echt wel hoger maar goed er zitten nog geen bewoners in denk ik dus dat trekt misschien nog bij.
Kwaad kan draadalg niet echt.

@ John : Ok�, zou het helpen als ik nu een co2 apparaat aansluit of is dat meer ter voorkoming ipv bestrijding? De voorste 2 LED balken staan van 13:30u - 23:30u en de achterste 2 LED balken van 17:00u - 23:30u aan.

De alg zit idd over alle planten heen, sommige leiden hier echt aan, andere wat minder.

Jij zou dus zeggen dat ik de vissen er gewoon in kan zetten?

Zitten die balken er standaard in??
Ik zou max 8 uur licht geven dan. De alg kan echt geen kwaad voor de vissen hoor.
Minder belichten kan al helpen. Anders misschien het extra dempen met bv drijvers.

@ John : Ja, die balken zitten er standaard in! Ik heb het nieuwe model van Aquatlantis. Ik zal de verlichtingsduur voor nu van 15:30u - 23:30u aanzetten en de achterste hetzelfde laten, dus van 17:00u - 23:30u.

Ik zal is gaan kijken voor wat drijfplantjes. Verder is het miss handig om al te beginnen met de vissen erin te zetten aangezien er dan wat nitraat en fosfaat in de bak komt..

Verder alg handmatig weghalen, miss verstandig om een keer wat water te verversen?

En wat betreft de aangetaste planten; kan ik de lelijke bladeren eruit snoeien of beter even laten zitten?

Zoals in je andere topic reeds aangegeven, missen je planten basis voedsel.
Het nitraat en fosfaat is 0. Algen zijn zeer sterk en maken daarom nu gebruik van de stagnerende plantengroei.

Het visbestand langzaam op gaan bouwen. En de waterwaarden in de gaten gaan houden.

Je kunt pas gaan sturen (of corrigeren) als je bak echt draaid. Dus compleet voorzien van vissen.
Ga je dan iets missen, CO2, nitraat, fosfaat, dan kun je dit gaan toevoegen.

Ik zou nu wel de dosering profito halveren, aangezien de planten dit niet gebruiken.
Geen groei is geen verbruik.

@ Marcel : Dank voor je weer duidelijke antwoord 😀 Voor hoelang zou je de aangepaste hoeveelheid Profito aanbevelen? Easy Carbo nog wel zelfde hoeveelheid?

Zolang de no3 en de po4 0 zijn zal er een probleem voor de plantengroei aanwezig zijn.
Ik zou dus langzaam vissen gaan toevoegen.

Ik had steeds gelezen dat je een bak van dik 50 liter had maar ik zie net 525 liter :sorry:.

Met deze waarden is je co2 heel erg laag en dat veroorzaakt denk ik de draadalg.
Daarbij heb je het probleem van te weinig nitraat en fosfaat voor je bak.

@ John : Haha, 50L en 525L is nogal een verschil 😀

Ik ga deze week alvast de eerste scholenvis halen. Nitraat en fosfaat komt, zoals ik begrijp, vanzelf in de bak wanneer er vis inzit. Co2 ook of dat niet?

Max_Aquarium zei:
@ Marcel : Dank voor je weer duidelijke antwoord 😀 Voor hoelang zou je de aangepaste hoeveelheid Profito aanbevelen? Easy Carbo nog wel zelfde hoeveelheid?

Ik zou de dosis aanpassen(profito en carbo), todat de planten weer beginnen te groeien.
Dit zal denk ik pas over 2 weken zijn. Er van uitgaande dat je deze week en volgende week wat vissen gaat uitzetten.

Je zult dan zien dat het nitraat en fosfaat ook wat oploopt.

Waterverversen doe je om van afvalstoffen af te komen. Maar zonder vis, en met weinig plantengroei heb je geen afvalstoffen.
Dus doe dat ook pas over 2 weken. Dan kan de bacteriecultuur ook groeien.

Max_Aquarium zei:
@ John : Haha, 50L en 525L is nogal een verschil 😀

Ik ga deze week alvast de eerste scholenvis halen. Nitraat en fosfaat komt, zoals ik begrijp, vanzelf in de bak wanneer er vis inzit. Co2 ook of dat niet?

Ik denk dat het gisteren iets te laat is geworden bij John. :petjeaf:

@ Marcel : Ik heb wel wat plantengroei in mn bak, veel planten beginnen namelijk nieuwe bladeren aan te maken, die er w�l goed en gezond uitzien. Verder bij de Echinodorus ook al uitlopers en een mooie bloem gehad :thumbs: Maar zal je advies opvolgen en de hoeveelheid maar even halveren de komende weken. Ik denk dat ik namelijk wel langer de tijd nodig heb om de vis uit te zetten dan 2 weken (elke week wat nieuws halen en niet alles in een keer) 😀

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan