algenprobleem caridina aquarium


BlupGup

Well-known member
Lid geworden
11 mei 2014
Berichten
976
Locatie
Hutje op de hei
Hoi middag,

Sinds enige tijd een probleempje met baard en groene algen op een aantal anubiassen en wat verkleurd javamos. Stengelplanten en bucephalandra lijken nergens last van te hebben en blijven netjes groeien.
In het begin groeide alles goed zonder problemen, groene bladeren en groen javamos.
Verlichting is niet aangepast en er zit geen verwarmingselement in (constand rond de 19 graden)

Iemand een idee wat er evt. tekort is aan voedingsstoffen (ben hier zelf geen held in maar begrijp wel dat de balans ergens niet oke is ;-) )
Aangezien het garnalen betreft ben ik extra voorzichting v.w.b. 'zomaar' iets erin gooien. (voeg geen plantenvoeding toe in dit aquarium)

Onderstaand de waarden met druppeltesten gemeten:
PO4 0,5 mg/L
NH3 0,0 mg/L
NO3 20mg/L
NO2 niet gemeten, als dit er zou zijn zouden de garnalen al op hun rug liggen.
GH 9 DH
KH < 1 DH
Temp. 19,8 C
pH 5,1

Licht van 13:00 - 22:00 (7 uur, misschien wat weinig)

Aquarium 40x40x100 (160ltr)
> 200 Taiwanbee garnalen en 15 corydoras pygmaeus


1.png
2.png
 
Je totale waterhardheid is 9 en de KH afgeleide is 1. Dat is een groot verschil, hopelijk heb je deze waterwaarden gemeten met een druppeltest? Met strookjes zijn dit soort gemeten waarden erg onbetrouwbaar. Je PH staat weer in relatie met je KH. Baard alg en ook Groene harde alg zie je vaak bij CO2 tekorten t.o.v. je lichtsterkte. Vervuiling, rottende planten bijvoorbeeld kunnen ook wel een trigger voor Baardalg zijn. Maar beide alg soorten tegelijk wijzen toch meer in de richting van een CO2 tekort. Daarom kijk ik toch wat wantrouwend naar je waterwaarden.
 
Bodem is een Dennerle scapers soil.
pH is met een digitale meter gemeten, overige met Colombo druppeltesten (niet over datum).

Vervuiling en rottende planten zal meevallen aangezien ze minimaal voer krijgen en blaadjes netjes opeten.

Wordt dan toch iets van carbo toevoegen, na een beetje zitten googlen moet een minimale dosering geen kwaad kunnen.
Iemand ervaring met de carbo van aquariumbemesting.nl ? Is die gelijk aan die van easylife (glycofosfaat uit mn hoofd).
 
Carbo is geen co2 en doet erg weinig. Het kan nut hebben in bakken met erg weinig licht maar verwacht daar niet teveel van. Het wordt meer gebruikt om algen te bestrijden.
 
Dit heeft Corne enige tijd geleden gepost:

Planten maken glucose door CO2 op te nemen en het aan elkaar te hechten tot langere koolstofketens.
Eerst maken ze eenheden van 3 koolstofatomen lang (voor de meeste planten), dit gebeurt in de Calvin-cyclus. Vervolgens hechten ze die
aan elkaar tot 6 koolstofeenheden: glucose (en andere suikers). Dit proces wordt gluconeogenese genoemd (fotosynthetische koolstofcyclus)

Glutaaraldehyde is een 5-koolstofverbinding die een lijkt op sommige tussenstadia in de gluconeogenese en die de plant kan gebruiken
omdat het niet veel energie hoeft te verbruiken aan het samenvoegen van CO2-moleculen, maar in feite gratis een 5-koolstofeenheid krijgt aangeboden door het toevoegen van Glutaaraldehyde.
Glut kan dus worden gezien als een vervangingsstof voor CO2 omdat het leidt tot hetzelfde product (glucose) als opgenomen CO2
en dus op dezelfde manier bouwstof en energie kan leveren als CO2.
Een maximale dosering Glut geeft zo weinig koolstof aan de plant dat het verwaarloosbaar is, en we door die lage concentratie nauwelijks verbeterde
groei gaan waarnemen in high-light bakken. In low-light bakken kan het wel bijdragen tot efficiëntere groei omdat de plant nu minder koolstofeenheden hoeft te fabriceren om tot hetzelfde netto product (glucose) te komen.
 
filter of bodem zal wel vies zijn paar druppels planten voedingen per week help ook wel
 
Miss. meer waterwissels of minder doorstroming van het filter door vervuiling ?
Zoveel garnalen vervuilen ook natuurlijk...zijn wel mooie trouwens !(y)
 
Zal de filters vandaag weer is uitspoelen, doorstroming lijkt opzich wel goed maar keer spoelen kan geen kwaad.
Waterwissels gebeurt met osmose water en GH+ en gemiddeld 1x in de 2wk 10%

Zal is kijken hoe ze op 1 druppel plantenvoeding gaan reageren om dit wat verder op te bouwen. Aangezien het eerste jaar eigenlijk geen problemen waren denk ik dat ze nu toch iets missen v.w.b. voeding wat is opgeraakt.
 
De twee xl sponsfilters uitgespoeld, was mooi donkerbruin water en een van de twee filters iets meer lucht gegeven, stroomde niet mooi door. 2 druppels plantenvoeding toegevoegd, we gaan het zien de komende weken, bedankt voor de reacties tot nu toe (y) (CO2 gaat hem niet worden, enige wat ik mij wel afvraag of ik dit probleem dan al niet veel eerder had moeten tegenkomen als het daar aan zou liggen).
 
Heb 5 aquaria met deze bodem en alles zit rond de pH5,5
Ga bij vervanging wel overstappen naar glasgarten, zou makkelijker moeten zijn met bodem vervanging. 2 draaien inmiddels met deze bodem zonder indraaien en dat gaat eigenlijk perfect. (wel ingedraaid filter).
 
Ik vraag me af hoe het komt dat je zo lage pH hebt. Dat zal met een goede kwaliteitssoil toch nooit lager kunnen uitvallen dan rond de 6.7 ?
Mocht de KH waarde echt zo laag zijn, dan zou er een ph crash kunnen ontstaan indien er co2 wordt toegediend?
Overigens betwijfel ik of de KH waarde echt zo laag is, want de GH is wel hoger. Meestal staan deze twee waardes wat meer in verhouding...
 
Dacht dat dat hoort bij osmose en de GH+?
CO2 gaat het hem sowieso niet worden... dan eerder de anubias eruit als het niet beter met ze gaat.
 
Dacht dat dat hoort bij osmose en de GH+?
CO2 gaat het hem sowieso niet worden... dan eerder de anubias eruit als het niet beter met ze gaat.
Ja maar de PH moet gebufferd worden met een KH waarde. Een goede kh waarde in het aquarium ligt tussen de 4 en de 6.
Je zou kraanwater kunnen mengen met osmosewater om zo een goede/gewenste KH te krijgen. Maar ik denk wel dat de KH waarde wat lager mag zijn (2 of 3) als je geen co2 toe voegt.

Ik denk dat het zinloos is om alleen de GH te verhogen. De KH waarde is onderdeel van de GH waarde.
Dat is althans zoals ik er verstand van heb... :)
 
Mocht de KH waarde echt zo laag zijn, dan zou er een ph crash kunnen ontstaan indien er co2 wordt toegediend?
Overigens betwijfel ik of de KH waarde echt zo laag is, want de GH is wel hoger. Meestal staan deze twee waardes wat meer in verhouding...
Nee, een pH crash komt niet voor in onze hobby. Of je moet wel heel erg veel zuur in je water kieperen.

De verhoudingen KH/GH zijn niet zo belangrijk. Voor plantengroei wel te verstaan. Ik zie genoeg bakken met hoge waarden CO2 die draaien op een KH van 0.5 en een GH van 6.
Voor garnalen weet ik dat niet, geen verstand van
 
Nu met 2 ml carbo en 1 ml basis plantenvoeding wordt het langzaamaan opgeruimd! (1x ingesopt met carbo)


anubias.png
 
Mooie garnalen Andre en goed dat de carbo werkt en ze hebben er dus geen nadeel van begrijp ik.
Je hoort nog aleens verhalen hoe giftig het wel niet is die carbo;)
 
Compleet geen ander gedrag na het toevoegen als ervoor en ook geen omgevallen erdoor dus dat valt wel mee gelukkig.
Vroeger wel easycarbo gebruikt en eigenlijk ook niet echt problemen met toendertijd neocaridina ondervonden.
Carbo wat ik nu gebruik evenals de plantenvoeding is van aquariumbemesting.nl
 
Laatst bewerkt:

Terug
Bovenaan