Algenprobleem in 25l bak


J

joost_be

Guest
Dag iedereen,

Ik ben nieuw op dit forum, en heb al wat zitten zoeken. Maar ik had graag mijn specificaties eens op tafel gelegd.
Oma en Opa krijgen het lumineuze idee om voor de kinderen twee goudvisjes te kopen met een 5 liter bakje.
Natuurlijk is het papa die ervoor mag zorgen. Na enkele weken heb ik er genoeg van en koop een grotere bak.
Ik heb een 25l Ciano bak met bijhorende CF40 pomp, momenteel met 2 stop-algae filter media en de spons.
Er liggen kiezels in en een plastic plant en grotje.
Nu, na volledige verversing wordt de bak na een week al groen van de algen aanslag. En dat wordt alleen maar erger.
Bij het verversen giet ik al het water eruit, verwijder de algen op het glas en de attributen. Maar keer op keer komen de algen terug.
De kiezels krijg ik wel nooit helemaal schoon.
Ik had gehoopt om die algengroei te kunnen vermijden met de stop-algae cartridges, maar dat werkt niet.

Is de pomp te licht, is de pomp bagger? Ik weet het niet meer.

Ik zou het top vinden om wat tips te krijgen van jullie. Foto's in bijlage.

gr,

Joost
 

Bijlagen

  • IMG_5230.jpg
    IMG_5230.jpg
    148 KB · Weergaven: 75
  • IMG_5231.jpg
    IMG_5231.jpg
    82.8 KB · Weergaven: 64
  • IMG_5232.jpg
    IMG_5232.jpg
    43.1 KB · Weergaven: 70
Joost, het is heel vervelend maar dit zijn echt vijver vissen en kun je eigenlijk niet in een aquarium houden. Nouja het kan, maar dan heb je een twee meter+ bak nodig en een flinke fabriek voor filtrage. De alg die je ziet zal dan ook van de verhoogde ammoniak waardes in het water komen en ga je niet vanaf komen. Die goudvissen zijn veel te vervuilend voor zo'n klein aquarium en tevens hebben ze gewoon zwemruimte nodig van meters, niet centimers.

Dit aquarium is wel super leuk om garnaaltjes in te houden met wellicht een paar kleien nano visjes (rasbora galaxy is leuk!) maar zelfs dan zijn de mogelijkheden erg beperkt. Wat ook leuk is om een enkele Kempvis (Betta) in dit bakje te houden. Voor kinderen erg leuk en het is ook een vis met een persoonlijkheid, zoals de goudvissen allicht ook zijn.

Het probleem zijn dan ook niet de algen maar de vissen.
 
Ow ok. Dat verandert de hele zaak natuurlijk.
Oma en opa hebben trouwens ook een (tamelijk grote) vijver met 30+ goudvissen erin.
Kan ik deze twee vissen er gewoon bijzetten? Zullen die overleven? Ze zitten nu meer dan een jaar in de tank.
Indien wel, dan doe ik dat en stop ik idd andere visjes in de tank.
Bedankt voor jouw snel antwoord, Daniel!

gr,

Joost
 
Joost, het is heel vervelend maar dit zijn echt vijver vissen en kun je eigenlijk niet in een aquarium houden. Nouja het kan, maar dan heb je een twee meter+ bak nodig en een flinke fabriek voor filtrage. De alg die je ziet zal dan ook van de verhoogde ammoniak waardes in het water komen en ga je niet vanaf komen. Die goudvissen zijn veel te vervuilend voor zo'n klein aquarium en tevens hebben ze gewoon zwemruimte nodig van meters, niet centimers.

Dit aquarium is wel super leuk om garnaaltjes in te houden met wellicht een paar kleien nano visjes (rasbora galaxy is leuk!) maar zelfs dan zijn de mogelijkheden erg beperkt. Wat ook leuk is om een enkele Kempvis (Betta) in dit bakje te houden. Voor kinderen erg leuk en het is ook een vis met een persoonlijkheid, zoals de goudvissen allicht ook zijn.

Het probleem zijn dan ook niet de algen maar de vissen.

Een 25ltr aquarium is niet geschikt voor de door jou genoemde rasbora galaxy, oftewel celestichthys margaritatus. Hooguit, met meer plantjes en mos voor wat garnaaltjes of een betta splendens.
 
Ow ok. Dat verandert de hele zaak natuurlijk.
Oma en opa hebben trouwens ook een (tamelijk grote) vijver met 30+ goudvissen erin.
Kan ik deze twee vissen er gewoon bijzetten? Zullen die overleven? Ze zitten nu meer dan een jaar in de tank.
Indien wel, dan doe ik dat en stop ik idd andere visjes in de tank.
Bedankt voor jouw snel antwoord, Daniel!

Jazeker dat is geen probleem, de vijver van opa en oma maak je de vissen en waarschijnlijk jezelf een stuk blijer mee!

Een 25ltr aquarium is niet geschikt voor de door jou genoemde rasbora galaxy, oftewel celestichthys margaritatus.

Daar verschillen wij van mening. Volgens Seriously fish is het minimale aquarium formaat 45x30 voor dit ~2cm visje en laat dat canio aquariumpje net 40x20x46cm zijn. Het is krap maar een klein schooltje met het juiste onderhoud moet kunnen. In ieder geval veel acceptabeler dan twee goudvissen ;). Maar eerlijk is eerlijk, een enkele betta of garnaaltjes is een veel beter idee.
 
Laatst bewerkt:
Ik zou het ook bij een leuke Betta houden of nog beter wat garnalen want voor een Betta vindt ik 20cm diepte ook wel erg weinig. Maar goed ook daarover verschillen de meningen soms.
 
Jazeker dat is geen probleem, de vijver van opa en oma maak je de vissen en waarschijnlijk jezelf een stuk blijer mee!



Daar verschillen wij van mening. Volgens Seriously fish is het minimale aquarium formaat 45x30 voor dit ~2cm visje en laat dat canio aquariumpje net 40x20x46cm zijn. Het is krap maar een klein schooltje met het juiste onderhoud moet kunnen. In ieder geval veel acceptabeler dan twee goudvissen ;). Maar eerlijk is eerlijk, een enkele betta of garnaaltjes is een veel beter idee.

Nee, zelfs volgens de maten van seriously fish kan het niet, zoals je zelf hebt gezien. Op deze afmetingen is 5cm en 10cm een groot verschil.

Bovendien is dit een vis die het beste functioneert in een groep van rond de 20 vissen, in een goed beplantte bak.

Op geen enkele manier vind ik dit een zinnig advies, sorry.
 

Terug
Bovenaan