Wat is er nieuw

algenprobleem op stenen en hout

• Onderwerp starter Onderwerp starter Marijn Arts
  • Startdatum Startdatum
M

Marijn Arts

Guest
hoi,

ik ben nieuw hier, dus ik zal me ff snel voorstellen.
ik ben Marijn ik ben 14 jaar oud (vergeleken met de rest van het forum nog al jong) ik woon in zuid gelderland en heb tot nu toe 1 aquarium van 126 liter.

maar nu het onderwerp waar het topic om draait.
ik heb zelf een stuk hout in mijn aquarium staan en een paar stukken stenen. nou heb ik een kleine algen plaag in mijn aquarium die op een paar planten zitten en ook op mijn stenen en hout. ik weet hoe ik het een beetje kan oplossen met het licht en het langzaam een klein beetje het water 1 of 2 graden naar beneden doen.
maar weet iemand hoe je gemakkelijk algen van stenen en hout kan weg halen?

ik zou het erg waarderen want elke keer wanneer ik bij mijn aquarium kom zie ik die algen zitten en dat staat niet zo heel mooi.

alvast heel erg bedankt.

gr. Marijn

Welkom, op het forum.
Algen kun je van hout en stenen schrobben. Maar beter pak je de oorzaak aan.
Kun je een foto plaatsen? Dan is het mss duidelijk om welke alg het gaat.

mijn fototoestel doet het nu even niet, moet dus even wachten tot dat mijn vader komt die kan het wel repareren. dus ik ga dan vanavond proberen de foto's te uploaden sorry.

maar volgens mij is het een vrij voorkomende algensoort die ontstaat bij een hoge tempratuur. hij is groen met kleine soort pluisjes. met foto's weet je denk ik welke ik bedoel.

alvast bedankt voor de hulp!

gr. Marijn

Waarom denk je dat de temperatuur er iets mee te maken heeft? Heb je dat heel toevallig ergens op internet gelezen?
Zo ja: waat je nog waar? Misschien worden we er dan al wijzer van en kunnen we daarmee al wat helpen.

En over de foto: je hebt niet toevallig een telefoon waarmee je foto's kunt maken?

~ Ivo

Ik denk zelf dat de temp er niet zoveel mee te maken heeft.
Heb je wat meer info over je bak zoals de waterwaarden en hoelang de verlichting brandt en wat je toevoegd in je bak.
Met een foto kunnen we veel meer over je alg zeggen.
Zijn het haartjes of echt pluisjes?? Penseelalg is een soort pluisje maar die is niet groen.
Kijk anders eens bij Aquascaping-blog.com om bij de algen je alg te herkennen.

Mascha&Ivo zei:
Waarom denk je dat de temperatuur er iets mee te maken heeft? Heb je dat heel toevallig ergens op internet gelezen?
Zo ja: waat je nog waar? Misschien worden we er dan al wijzer van en kunnen we daarmee al wat helpen.

En over de foto: je hebt niet toevallig een telefoon waarmee je foto's kunt maken?

~ Ivo

ik heb eigenlijk al tijd al het idee gehad dat als de tempratuur wat hoog is dat dan algen makkelijk kunnen komen in het aquarium. ik heb echt geen idee van wie ik dat heb gehoord. ik heb nu 4 jaar een aquarium, dus dat kan goed,toen ik net een aquarium had dat iemand dat heeft verteld (ben toen vaak naar de dierenwinkel geweest dus het kan zijn dat de man van de dierenwinkel dat verteld heeft. als dat zo is dan klopt het niet want ik heb begrepen dat een dierenwinkel niet te geloven is.) ik heb een goeie telefoon om foto's mee te maken(Htc one DesireHD) maar de foto's zijn nooit duidelijk en ik kan hem niet laten verbinden met de pc.( komt door dat de schijf vol zit mijn vader moet een keer wat ruimte maken)

jessicapilon zei:
Ik denk zelf dat de temp er niet zoveel mee te maken heeft.
Heb je wat meer info over je bak zoals de waterwaarden en hoelang de verlichting brandt en wat je toevoegd in je bak.
Met een foto kunnen we veel meer over je alg zeggen.
Zijn het haartjes of echt pluisjes?? Penseelalg is een soort pluisje maar die is niet groen.
Kijk anders eens bij Aquascaping-blog.com om bij de algen je alg te herkennen.

misschien dat wat ik nu vertel een beetje dom is maar ik heb eigenlijk nog nooit een waterwaarden meet set gekocht.. is die belangrijk? als die echt belangrijk is dan ga ik hem denk ik wel kopen. de lamp brand nu 12 uur per dag en wordt in het weekend verlaagt naar 10 uur (misschien zelfs 8 uur) ik heb nu niet veel tijd in verband met school en zo. stoffen die ik er bij toe voeg zijn:
plantenvoeding van Easy-Life
AlgExit van Easy-Life
ik heb alleen het idee dat die AlgExit niet veel helpt..
de hele kleine algen die op het hout en de stenen zitten die zich razendsnel verspreiden zien er uit al kleine groenen bolletjes. ze hebben hele kleine pluisjes. (en ik heb het idee dat er baardalgen of penseelalgen op mijn planten groeien. (gellukkig heel weinig) maar als ik hier echt een probleem van krijg open ik wel een nieuw topic.)

ik moet nog even wat huiswerk maken en dan ga ik even kijken hoe je foto's van af je mobiel meteen kan uploaden.

erg bedankt voor jullie hulp zover!

gr. Marijn

Wellicht handig als je je algenprobleem in 1 topic houdt.
Tja een foto zou dan echt wel handig zijn denk ik.
Ik zou dan de duur van de verlichting naar 8 a 9 uur terugbrengen waardoor er minder voeding wordt gevraagd.
Een test voor de nitraat en fosfaat is erg gemakkelijk en ook om de ph en de kh vast te stellen kan dat geen kwaad.
Je hebt soms al koffertjes met diverse testen voor enkele tientjes.
De alg heeft een oorzaak dus dan is het fijn om de waterwaarden te kunnen posten.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan