Wat is er nieuw

Algenprobleem

  • Onderwerp starter Onderwerp starter NLAnaconda
  • Startdatum Startdatum
N

NLAnaconda

Guest
Hallo.

Sinds een week of 4 heb ik een aquarium draaien en de algen steken zich alweer aardig de kop op.

In week 1 heb ik alleen water laten draaien met in het filter van die keramiek buisjes uit mijn broertjes aquarium zodat het rijpen sneller zou gaan.
Heel klein beetje algen op de ruit gehad. Maar niet noemenswaardig.

Week 2 heb ik planten besteld en de bak vol gepoot. Regelmatig het water ververst. De eerste algen begonnen de kop op te steken.

Week 3: begonnen met ei methode (krijg je geen algen.. zegt men 😛). Ook nieuwe verlichting gehaald (2x t5 buizen)
Algen begonnen te komen.

Week 4: nog meer algen. 7 Rasbora galaxies (heel kleine visjes, 5 ottocinclus, tig garnalen)

Wat doe ik fout?

51775A52-0D8A-4E02-A129-B69C24116BBB.jpeg
AC74567B-A332-4B3B-A486-40A7834A5385.jpeg
E650793E-2AB2-47F1-AABE-DCBFE833346F.jpeg
A3FB6C40-AAE2-48FF-BD75-7B501BA14986.jpeg
F073B49B-4B56-4F6D-88E0-668BFF0C4D5F.jpeg
A55D0833-7B63-4BC4-8701-8DBF811495EC.jpeg
 
Hoe lang staat het licht aan per dag? Draad- en baardalg is een teken dat je bak niet stabiel is(of/en een tekort aan CO2).
 
Ik heb de lampen 8 uur aan per dag en voeg CO2 toe met zon fles en een atomizer na de pomp. De CO2 gaat 2 uur voor het licht aan en gelijk met de lampen uit. Het indicator balletje is groen. De bak is 200 liter (120 lang)

Ik zal vanavond het water testen met een druppeltest. Maar ik ververs elke zaterdag 50% van t water volgens de ei methode.
 
Dan even ammonia meten. Daar is alg ook gek op.
 
Klinkt of je alles goed doet.
Wat is de kh en ph?
 
Ik denk dat je te maken kan hebben met een verhoogde nh3/4 tijdens de opstart en dat je een co2 tekort kan hebben.
 
Ph: 7
No3: 0
No2: 0
Nh3: 0
Kh: 5
Gh: 5
Po4: 5

D54991A1-D411-477A-9470-E0D98514D1BD.jpeg
1F3BF6EA-9776-491F-A592-ADB6BD79E0CA.jpeg
AFC26F27-EA87-4110-B575-E92DAFE4989B.jpeg
 
Po4 terug brengen naar 2 en de no3 naar 20!
 
Po4 5 en no3 0 dat ia noet goed
 
De wat hoge po4 hoeft geen probleem te zijn maar de nitraat moet in elk geval omhoog. Zijn de stockoplossingen goed want met de EI zou je normaliter niet zo n hoge po4 hebben en geen no3 van 0.
 
Hele vreemde verhouding, PO4 =5 en NO3 =0 ? PH =7 met Co2 toedienen ?

Heb je fosfaat houdende plantenvoeding gebruikt ? of levend/diepvries voer aan de vissen gevoerd zoals rode muggen larve of Tubifex ?

Je hebt geen Nitraat dat duid dat je filter duidelijk nog niet is gerijpt met bacterien maar je meet ook geen Nitriet of Amoniak wat ik dan wel wat raar vindt met deze verhouding van PO4 op 5mg.

Kan je nader verklaren wat je de vissen hebt gevoerd of welke plantenvoeding je geeft ?

Dit soort waardes heb ik zelden gezien bij een pas opgestart aquarium.

Er gaat iets behoorlijk scheef of je meet setje deugt niet.
 
Je hebt geen Nitraat dat duid dat je filter duidelijk nog niet is gerijpt met bacterien


De EI wordt momenteel gevolgd en dan dien je al kno3 toe dus het is inderdaad raar dat deze 0 is.
 
Bedankt voor de berichten. Ik heb een eigen doseer setje van aquariumbemesting.nl gekocht. Met allerlei van die poeders die je moet afmeten en wegen.
Op zaterdag ververs ik 50% van het water en doe ik 120 ml van de Macro er in. De zondag doe ik 120 ml van de Micro.
Dit staat aangegeven op het recept wat ik er bij krijg. Is dit dan niet voldoende?


EXCUUS
Terwijl ik dat typte heb ik nog een keer getest omdat ik t niet vertrouwde toen Jessicapilon vertelde dat het met de EI methode haast niet mogelijk kon zijn om een NO3 van 0 te hebben. En inderdaad,ik heb de poedertjes die je bij de test moest gebruiken omgewisseld. (Loser, sukkel, idd verzin wat)

De NO3 is tussen de 20 en 50. Ik neig naar er tussen. (40).
De PO4 zit tussen de 2,0 en 5. (Ik zeg 2,0)

Is dat beter? Kan ik hieraan ook zien of de CO2 goed is?

BFA59CE9-0242-4C41-8E73-32D5D212931F.jpeg
B0036286-2CF4-4DC6-A01E-CCBBC2A39C7D.jpeg
 
1) Je bemesting is niet op orde
2) Je hebt teveel licht in relatie met de aanwezige CO2

Hoeveel liter water heb je?
En... heb je de stenen getest op kalk?

Ik had dus de test verkeerd gedaan zie hierboven.
Ik heb 240 bruto / 200 netto liter water.
Als zand heb ik filterzand van de Welkoop.
De grote stenen zijn Breuksteen aqua rock

Ik heb 2 aquariumpompen:
- JBL 1501 en de JBL 1901. Beide niet op full power want dan kolkt het water, maar op een snelheid dat het oppervlaktewater stilstaat en vrijwel alle plantjes rustig deinen in de stroming.
 
Die waarden komen beter overeen met de EI in elk geval en een foutje kunnen we allemaal maken natuurlijk.
 
Bedankt voor de berichten. Ik heb een eigen doseer setje van aquariumbemesting.nl gekocht. Met allerlei van die poeders die je moet afmeten en wegen.
Op zaterdag ververs ik 50% van het water en doe ik 120 ml van de Macro er in. De zondag doe ik 120 ml van de Micro.
Dit staat aangegeven op het recept wat ik er bij krijg. Is dit dan niet voldoende?


EXCUUS
Terwijl ik dat typte heb ik nog een keer getest omdat ik t niet vertrouwde toen Jessicapilon vertelde dat het met de EI methode haast niet mogelijk kon zijn om een NO3 van 0 te hebben. En inderdaad,ik heb de poedertjes die je bij de test moest gebruiken omgewisseld. (Loser, sukkel, idd verzin wat)

De NO3 is tussen de 20 en 50. Ik neig naar er tussen. (40).
De PO4 zit tussen de 2,0 en 5. (Ik zeg 2,0)

Is dat beter? Kan ik hieraan ook zien of de CO2 goed is?


Hahaha geeft niks wees blij dat de oorzaak is achterhaalt 🙂

Maar je PH =7 en KH=5 en GH=5 ?

Verder zou ik gezien de algen die ik zie in jou aquarium meer Co2 gaan toedienen en tijdelijk Easy carbo gaan gebruiken om de voorlopig de algen goed te gaan bestrijden, maar ik zie ook slijmalg en bruinalg op de bladeren wat weer duid op te weinig licht of een te kort aan microvoeding.
stop eens 2 weken met de Macrovoeding toe te dienen omdat je wat teveel NO3 en PO4 hebt en meet dan daarna weer eens de waarde, ze zijn nu wat te hoog en door toedienen van macro's verhoog je het alleen maar verder als de planten het niet voldoende verbruiken.

Dien wat meer microvoeding toe met de waterwissel zeg 150ml in plaats van 120ml, dan moet alles na een week of 2 a 3 wel veranderen en de algen langzaam gaan verdwijnen, wat ook goed zou helpen is snelgroeiende planten tijdelijk gaan gebruiken zoals waterpest, Cabomba of gedornd hoornblad om je fosfaten en nitraten te verlagen..dit zijn de echte nitraat en fosfaat vreters en hebben een zuiverende werking voor het water om het helder te maken.
 
Bruinalgen zie je vaak blak na de opstart door een gebrek aan voldoende bacterien en dat trekt in de regel wel weg als alles op orde is gekomen.
 
Hahaha geeft niks wees blij dat de oorzaak is achterhaalt 🙂
Maar je PH =7 en KH=5 en GH=5 ?
Ja die heb ik niet dubbel gemeten maar die testen hebben geen poedertjes nodig, verwacht niet dat ik daar veel fout aan kan doen maar ik ga ze morgen nog eens meten 😉

Verder zou ik gezien de algen die ik zie in jou aquarium meer Co2 gaan toedienen en tijdelijk Easy carbo gaan gebruiken om de voorlopig de algen goed te gaan bestrijden, maar ik zie ook slijmalg en bruinalg op de bladeren wat weer duid op te weinig licht of een te kort aan microvoeding.
Ik zal het aantal bubbels per seconde verhogen en Easy Carbo toevoegen. Ik heb sinds deze week het aantal licht uren verhoogt naar 8. Ik had ze op 6 staan omdat ik bang was voor algen door te veel licht. Ik weet nog niet of dit die slijmalg en/of bruinalg ten goede komt. Puntje om in de gaten te houden dus.

stop eens 2 weken met de Macrovoeding toe te dienen omdat je wat teveel NO3 en PO4 hebt en meet dan daarna weer eens de waarde, ze zijn nu wat te hoog en door toedienen van macro's verhoog je het alleen maar verder als de planten het niet voldoende verbruiken. Dien wat meer microvoeding toe met de waterwissel zeg 150ml in plaats van 120ml, dan moet alles na een week of 2 a 3 wel veranderen en de algen langzaam gaan verdwijnen
Ik heb nu 2 weken ei methode vloeistoffen toegevoegd waarbij de eerste keer daarvan tussentijds veel water ververst heb (om de dag 50%, omdat dat moest tijdens opstarten had ik gelezen) daarmee is natuurlijk wel veel voeding de eerste week verdwenen. Ik zal extra Micro gaan toevoegen en wat minder Macro. 100ml om 150ml. Ik denk dat het te snel is om de Macro compleet weg te laten aangezien ik nog maar zo kort bezig ben? Plus, ik doe alles in 1x (niet elke dag een x aantal milliliter). De Macro is er zaterdag in gegaan en zit er nu dus 3 dagen in en moet nog 4 voor de volgende waterwissel.

, wat ook goed zou helpen is snelgroeiende planten tijdelijk gaan gebruiken zoals waterpest, Cabomba of gedornd hoornblad om je fosfaten en nitraten te verlagen..dit zijn de echte nitraat en fosfaat vreters en hebben een zuiverende werking voor het water om het helder te maken.
Zal ik gaan bestellen. Ik heb wel Sterrenkruid wat ook achterlijk hard groeit (cm per dag oid). Ik zat net te kijken voor Cabomba maar die is verboden las ik. Gedoorend hoornblad ga ik bestellen.

Kan ik ook Easylife alg exit erin doen om de algen van nu onder controle te houden? Of moet ik ze juist laten zitten om als indicator te gebruiken?


Bedankt voor het goede advies.
 
Ik doe ook alles op 1 dag normaal met de EI want anders vergeet ik het snel. Wel niet de plantenvoeding gelijk met de nitraat en fosfaat toedienen en hier enkele uren tussen laten zitten.
 
Hiervoor zou ik een co2 continutest gaan gebruiken maar met de ph en de kh kun je met de tabel hiervoor een redelijke indicatie krijgen.
Ik heb een balletje. Die is gewoon groen, donker groen.

Bruinalgen zie je vaak blak na de opstart door een gebrek aan voldoende bacterien en dat trekt in de regel wel weg als alles op orde is gekomen.
Ja daarom had ik ook nog niet aan de bel getrokken, maar ik heb het idee dat het nu dat stadium wel aan het ontgroeien is.
 
Ik had dus de test verkeerd gedaan zie hierboven.
Ik heb 240 bruto / 200 netto liter water.
Als zand heb ik filterzand van de Welkoop.
De grote stenen zijn Breuksteen aqua rock

Oké, dan blijft de CO2 over...

PH 7 en KH 4 = ongeveer 15 ppm. Dat mag wel een beetje meer worden. Als ik zo naar de planten kijk mag je wel richting de 20-25 gaan.
De waardes zijn nu beter. En als je volgens EI doseert en je hebt elke week een reset door de waterwissel maakt het niets uit wat de verhouding van de macro's zijn. We spreken nml over 'Estimated'.
Met micro's moet je wel oppassen want deze zijn immobiel.
Voor de rest niet teveel veranderen de de bak de kans geven dat ie gaat rijpen.

Ik heb een balletje. Die is gewoon groen, donker groen.
Donker groen is te weing
 
Ja zo n ei bedoel je denk ik en die mag best lekker lichtgroen zijn hoor. Donkergroen wijst op te weinig co2. Moet zeggen dat bruinalg soms best lang kan aanhouden hoor want voordat alles echt goed is ingedraaid ben je vaak wel even onderweg.
 
Oké, dan blijft de CO2 over...

PH 7 en KH 4 = ongeveer 15 ppm. Dat mag wel een beetje meer worden. Als ik zo naar de planten kijk mag je wel richting de 20-25 gaan.
De waardes zijn nu beter. En als je volgens EI doseert en je hebt elke week een reset door de waterwissel maakt het niets uit wat de verhouding van de macro's zijn. We spreken nml over 'Estimated'.
Met micro's moet je wel oppassen want deze zijn immobiel.
Voor de rest niet teveel veranderen de de bak de kans geven dat ie gaat rijpen.


Donker groen is te weing

Kijk hier valt weinig aan toe te voegen😉
 
Mag ik u allen bedanken. Waardeer het enorm. Ik heb weer wat om verder mee te kunnen.
 
Ja die heb ik niet dubbel gemeten maar die testen hebben geen poedertjes nodig, verwacht niet dat ik daar veel fout aan kan doen maar ik ga ze morgen nog eens meten 😉


Ik zal het aantal bubbels per seconde verhogen en Easy Carbo toevoegen. Ik heb sinds deze week het aantal licht uren verhoogt naar 8. Ik had ze op 6 staan omdat ik bang was voor algen door te veel licht. Ik weet nog niet of dit die slijmalg en/of bruinalg ten goede komt. Puntje om in de gaten te houden dus.


Ik heb nu 2 weken ei methode vloeistoffen toegevoegd waarbij de eerste keer daarvan tussentijds veel water ververst heb (om de dag 50%, omdat dat moest tijdens opstarten had ik gelezen) daarmee is natuurlijk wel veel voeding de eerste week verdwenen. Ik zal extra Micro gaan toevoegen en wat minder Macro. 100ml om 150ml. Ik denk dat het te snel is om de Macro compleet weg te laten aangezien ik nog maar zo kort bezig ben? Plus, ik doe alles in 1x (niet elke dag een x aantal milliliter). De Macro is er zaterdag in gegaan en zit er nu dus 3 dagen in en moet nog 4 voor de volgende waterwissel.


Zal ik gaan bestellen. Ik heb wel Sterrenkruid wat ook achterlijk hard groeit (cm per dag oid). Ik zat net te kijken voor Cabomba maar die is verboden las ik. Gedoorend hoornblad ga ik bestellen.

Kan ik ook Easylife alg exit erin doen om de algen van nu onder controle te houden? Of moet ik ze juist laten zitten om als indicator te gebruiken?


Bedankt voor het goede advies.


Nee geen algexit gaan gebruiken !! dit goedje tast ook bacterien aan en zelfs slakken gaan dood bij te lang gebruik en jou bak draait nu pas 4 weken dus niet aan beginnen , algen bestrijden is de oorzaak wegnemen en niet tijdelijk oplossen met een middeltje.

Belichting van 8uur is prima daar krijg je niet algen door dan enkel door tekorten van voeding en Co2 of een overschot aan nitraat of fosfaat en ophoping van dierlijke eiwitten en organische afval.

Waarom je beter even geen macro moet toedienen is als volgt, zo kan je controleren of je filter goed werkt en hoeveel nitraat is omgezet daar kan je iets aan afleiden met voeren van je vissen , teveel of gewoon prima, en 10mg nitraat met 1mg fosfaat is een hele nette verhouding voor een plantenbak met geen tekorten maar ook nooit een overschot. 20mg nitraat is ook nog goed maar dan moet je fosfaat op 2mg uitkomen (verhouding 10:1 beste resultaat)
 
Sorry zat in de tram dus was mijn antwoord wat kort.
Maar volgens is het de TS wel duidelijk wat er moet gebeuren.
 
Nee geen algexit gaan gebruiken !! dit goedje tast ook bacterien aan en zelfs slakken gaan dood bij te lang gebruik en jou bak draait nu pas 4 weken dus niet aan beginnen , algen bestrijden is de oorzaak wegnemen en niet tijdelijk oplossen met een middeltje.

Belichting van 8uur is prima daar krijg je niet algen door dan enkel door tekorten van voeding en Co2 of een overschot aan nitraat of fosfaat en ophoping van dierlijke eiwitten en organische afval.

Waarom je beter even geen macro moet toedienen is als volgt, zo kan je controleren of je filter goed werkt en hoeveel nitraat is omgezet daar kan je iets aan afleiden met voeren van je vissen , teveel of gewoon prima, en 10mg nitraat met 1mg fosfaat is een hele nette verhouding voor een plantenbak met geen tekorten maar ook nooit een overschot. 20mg nitraat is ook nog goed maar dan moet je fosfaat op 2mg uitkomen (verhouding 10:1 beste resultaat)

Oke, duidelijk. Dank u. Alg exit nog snel geannuleerd. De rest ga ik doen en zal dan dit topic updaten.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Kleine update: de CO2 bel/indicator is nu lichtgroen. Ben begonnen met de easy carbo en heb er snel groeiende planten in gedaan.

Let the battle begin
 
Zo een update:

De algen lijken weg te trekken (zie foto, links was vorige week, rechts nu)
Met name die op de stenen verdwijnen snel en de draad alg op de bodem is ook grotendeels weg. Wel zijn er nog "bruine vlekken", waarschijnlijk een restant?

Ik heb het advies van @edje555 opgevolgd.
- Snelgroeiende planten erin
- Elke dag 5ml Easy Carbo
- CO2 verhoogd (belletje is nu licht groen)
- Afgelopen zaterdag weer 50% ververst (ei methode)
- Ei methode, geen Macro gedaan, 150ml micro (ipv 120).


Ik heb de waterwaardes ook weer getest:

PH: 7 (was 7)
KH: 7 (was 5)
PO4: 0.5 (was 2)
NO2: 0 (was 0)
NO3: 5/10 (was ~ 40)
NH3: 0 (was 0)

Is dit goed?

Wat ik nog niet zie afnemen is die 'bruine derrie' op de planten (zie 2e foto), en die 'haar achtige alg' op de bladeren (foto 3).

naamloos.png
naamloos.png
naamloos.png
 
Bij een kh van vijf zou je ph rond de 6.7 moeten zitten om genoeg co2 te hebben.
Hoe meet je de ph?
 
AquaCafe
Help Users
  • No one is chatting at the moment.
      Chat Bot: Ice78 has left the room.
      Terug
      Bovenaan