Alggroei bevorderen


mastertaga

Well-known member
Lid geworden
7 september 2012
Berichten
426
Simpele vraag:

Wat is eigenlijk de beste en simpelste manier om goede algen te stimuleren voor een hillstream?
 
Veel licht dat geeft vaak snel draadalg . Bij veel licht en weinig co2 kan dat vrij hard gaan. Seabait heeft ook flink draadalg zo af en toe in zn bakje:)
 
Ja dat licht is al voor elkaar John. De bak staat daarvoor expres in het zonlicht. En CO2 voeg ik niet toe. Algen groeien prima in mijn bak dat is het probleem niet. De titel had iets specifieker moeten zijn.

Even uitgelegd: van de week mijn achterwand er uit gesneden ivm blauwalg dat terug bleef komen. Die achterwand zat ook helemaal vol met bruine alg, wat nu dus verwijderd is. Dat is op zich geen probleem hoor, want er zit nog zat alg op de stenen en het hout.

Maar ik zie bij andere hillstreams altijd rivierkeien met echt groene alg er op. En mijn aquarium heeft nog nooit groene alg gehad.Is altijd bruin geweest.


Aangezien ik misschien een paartje stiphodon er bij wil plaatsen is dat wel nodig lijkt me. Vandaar de vraag. ;)
 
Ik denk dat het dan meer een kwestie van geduld is. Als ik de bakken van Seabait bekijk dan kun je vrij snel flinke draadalg op de stenen krijgen met te weinig co2.
Nou weet ik dat je algen krijgt als je deze liever niet ziet en dat het lastig is om ze te krijgen als je dat juist graag wil.
 
Maar die bak staat al 1.5 jaar he ;)

Zal eens Seabait zijn topic op zoeken en hem de vraag stellen.
 
Hé, deze vraag wilde ik precies net ook stellen:D
Alleen ik heb helemaal geen alg..... Nog geen pietsje beetje.... :br:
En toch staat de bak al meer dan een maand. Ook geen opstart alg:S
Jammergenoeg is mijn verlichting flut, dat zit er al twee jaar op dus totaal zijn intensiteit kwijt.

Geen mogelijkheid om stenen in de zon te zetten in een apart bakje?
 
Alleen maar Anubias bij mij idd. en volgens mij is de biotoop eigenlijk zelfs zonder planten.

Ty John, zit m al door te bladeren.
 
Ja dat klopt, aktie en gevolg.
Maar ik denk dat er daarom ook alleen maar super makkelijke planten in een hillstream staan. Denk ik hoor, ik heb totaal geen verstand van hillstream biotopen.

Ja, in mijne staan enkel vallisneria en wat drijfgrut
 
Ik heb volgens mij echt alle soorten alg in de bak maar gaat verder allemaal vanzelf en merk ook dat na verloop van tijd de kleuren van de algen vanzelf weer veranderen bv.
Ook veel draadalg zoals John al aangeeft maar is nu op het moment een stuk minder sinds ik de stenen heb schoongemaakt en worden wel weer groen.

Veel en lang sterk licht met veel stroming is het enige geheim volgens mij ;)
 
Heb ooit een voedingstabletje bij de Crypto gedaan maar verder ben ik niet zo van de plantenvoeding zoals je weet ;)
Moet misschien nu ook wel weer trouwens want de bladeren zijn een beetje geel aan het worden en is verder flink aan het woekeren,waarschijnlijk naar voeding aan het zoeken in het zand :juggle:
 
Tja John, ook de plante willen graag wat te eten natuurlijk al zullen ze geen friet met mayo verwachten van je. Maar een voedingsbol of capsule is misschien wel aan te raden voor de moerasplanten.
 
Ik denk dat genoeg licht wel een voorwaarde is voor een beetje algengroei.
Die draadalg wil ik niet in m'n bakjes; de vissen (Stiphodon, Sicyopterus,Gastromyzon , Sewellia etc.) eten dat niet en een teveel ervaar ik als storend.

Ik voeg wel af en toe wat plantenvoeding toe. (alleen Nitro en Profito en heel soms wat Easycarbo) voor de paar plantjes. De algen zullen ook wel wat voeding op prijs stellen.
 
IMG_8275.JPG
In mijn bak voeg ik niets toe. Gewoon veel licht, 3.000 lumen voor netto 100 liter water. Verder sterke stroming van mijn JBL cristalclear e901 en Eheim 1800. Op de uitstroom van het filter heb ik een Eheim difuser zitten voor het toevoegen van zuurstof. Na een week of drie was mijn bak mooi groen! Momenteel is het iets minder groen, want de vissen schrapen veel alg weg.

Trouwens, mijn Stiphodons eten graag draadalg! Het was binnen no-time weg.
 
Ik heb het licht in mijn nieuwe bak moeten dimmen want dat stond geprogrammeerd op 17 branduren per dag en nu staat de bak bij mij niet ver van het raam dus ik had serieus last van baard alg en ik wil HELEMAAL GEEN algen dus licht al manueel verminderd naar 9 uur per dag en is nog te veel dus zal het nog terug schroeven naar 7u per dag,de uitstroom van mijn e1501 is wel hevig en gaat hard maar hier kan ik geloof ik niks aan doen want het is geen spraybar maar een zuigmond of hoe noem je dat.
 

Terug
Bovenaan