Alggroei tijdens indraaien


W

Wb

Guest
Hoi allen,

Mijn aquarium draait nu 15 dagen in. En op mijn javamos en hout groeit alg.
Ik heb geprobeerd het met de hand te verwijderen, maar het zit goed vast. Hoe los ik dit op?
 
Dat zie je vaker bij de opstart. Om welke alg gaat het en wat zijn de waterwaarden? Je moet wel zorgen voor voldoende voeding en niet meer dan 8 uur licht.
Nitraat en fosfaat zijn belangrijk net als sporen en co2. Misschien kun je een foto posten.
 
De waardes zal ik vanavond even meten. De eleocharis parvula doet het wel erg goed. De mos groeit ook goed verder

20190214_163810.jpg
 
Dit lijkt op penseel en draadalg, dus is er iets niet in orde.

En idd spaarzaam zijn met licht, ik ben ook sinds 2 weken een bak aan het starten en mijn verlichting brand maar 6 uren.
Tot nu toe alleen heel iets bruinalg.
 
Laatst bewerkt:
Het licht brand inderdaad te lang, die ga ik bijstellen naar 8 uur. De bodem is Dennerle Scapers Soil. Plantenvoeding zit daarin. De kavamos groeit op hout bovenin de bak. Daar zit alg op. Op de eleocharis parvula zit geen alg. Zowel bodembedekker als javamos groeien goed. 5 dagen geleden water ook getest. Toen kh en ph laag. En no3 te hoog. Sinds toen is de kh gezakt, en de gh, en de CI2 gestegen. Op advies na vorige meting wat visvoer erin gedaan. Een heel klein beetje. Zodat bepaalde bacterien aan het werk zouden gaan.
 
De po4 kun je niet meten? En waarmee heb je dit gemeten? Ik vermoedt strips en die zijn verre van betrouwbaar:sorry:
 
Inderdaad strips. Vond die druppeltesten zo duur. Toch maar eens kijken dan
 
Dennerle Scapers Soil
Hoeft er dan helemaal geen plantenvoeding in, ook niet voor de planten die hun voedingsstoffen uit het water halen?
En afgezien van de betrouwbaarheid van de test strips, hoe komt het Nitraat zo hoog?

En heb je sterke verlichting? zo ja dan is 6 uur voorlopig voldoende
 
Ik zou vooral je aquarium even rustig in laten draaien. Op de foto zie ik voornamelijk wat normale opstartalgen. Die gaan vanzelf weg als je water wat stabieler is. Kies een goede complete voeding en niet te veel licht. En dan vooral niet te veel tegelijk willen veranderen ;)
 
Jawel hoor want kijk maar op de voorkant van de koffer wat er staat. Ik heb deze ook namelijk.

Ja nu zie ik het, in de beschrijving word er overigens met geen woord over gerept.

Ik weet nu overigens wel zeker dat Wesdijk huismerk hetzelfde koffertje is als Colombo alleen met een ander stickertje op de doos :D
 
is echt weinig alg ik heb soms echt veel alg met op starten en dat gaat dan weer weer weg wanneer me plante meer groeien ik haal dan ook af en toe wat alg weg om de planten de kans te geven ik doe ook gewoon 12 uur me lampen aan
 
Bij de opstart heb je in de regel geen of weinig voeding en dan ga je algen krijgen als je 12 uur het licht aan hebt Patton.
 

Terug
Bovenaan