aliexpress led controller voor aquarium leds


vinnig

Well-known member
Lid geworden
14 mei 2022
Berichten
254
Leeftijd
39
Ik heb net een TC421 binnen, maar dat ding werkt iig voor mij niet echt.

Heeft iemand hier het misschien geprobeerd met zoiets als dit?
De magic home pro app ziet er op t eerste gezicht wel ok uit.

Ik heb nu de novolux 60 maar in de toekomst waarschijnlijk andere led verlichtin, of 2 van deze.
Zijn de leds op dit soort strips addressable zodat ik de voorbijgaande zon kan simuleren? of heb ik daar een andere strip voor nodig?
bijv alles rechts 80% en alles links 10%, om zo direct zon licht en ambient te maken.
 
Misschien kun je aangeven tegen welk probleem je aanloopt met de tc 421. Zijn genoeg leden die wel kunnen helpen volgens mij.
 
Wat wil er niet met de tc 421 en zijn deze strips wel geshikt voor de aansturing door een tc 421
 
Ook bij Ali kan je producten kopen die goed zijn is mijn ervaring. Maar bij de ledstrips die aangeboden worden bij de controller die TS aangeeft moet je voorzichtig zijn. Zo moet je sowieso de types met minimaal IP67 waterbescherming gebruiken. Maar ook qua lichtsterkte zijn ze, zeker de RGB types, ongeschikt. Overigens is het een slecht idee om verlichting te beschouwen als een sluitpost bij je aquarium. Het is zelfs een van de meest belangrijke onderdelen in deze hobby.
 
of het geschikt is hangt af van je lamp. Als de tc421 geschikt is zou dit in veel gevallen ook moeten lukken, Maar als je al een tc421 hebt zie ik niet echt in waarom je iets anders zou nemen.
 
Ik heb net een TC421 binnen, maar dat ding werkt iig voor mij niet echt.

Heeft iemand hier het misschien geprobeerd met zoiets als dit?
De magic home pro app ziet er op t eerste gezicht wel ok uit.

Ik heb nu de novolux 60 maar in de toekomst waarschijnlijk andere led verlichtin, of 2 van deze.
Zijn de leds op dit soort strips addressable zodat ik de voorbijgaande zon kan simuleren? of heb ik daar een andere strip voor nodig?
bijv alles rechts 80% en alles links 10%, om zo direct zon licht en ambient te maken.
Dit wil je niet.
 
Ik heb net een TC421 binnen, maar dat ding werkt iig voor mij niet echt.

Heeft iemand hier het misschien geprobeerd met zoiets als dit?
De magic home pro app ziet er op t eerste gezicht wel ok uit.

Ik heb nu de novolux 60 maar in de toekomst waarschijnlijk andere led verlichtin, of 2 van deze.
Zijn de leds op dit soort strips addressable zodat ik de voorbijgaande zon kan simuleren? of heb ik daar een andere strip voor nodig?
bijv alles rechts 80% en alles links 10%, om zo direct zon licht en ambient te maken.
Ff een wat uitgebreidere reactie.
Om te beginnen:
Wat staat er op de adapter van je huidige led-verlichting?
Als dit namelijk een constant current driver is gaat dit niet zomaar werken met een TC421 of de dimmers uit jouw link.

De gelinkte ultra goedkope led dimmers met WiFi/ir afstandsbediening heb je niet altijd evenveel controle hebt over het “schema”
Dus inschakel en uitschakel moment en dimcurve.
Daarnaast zijn dit soort dimmers niet geschikt voor adresseerbare leds in de zin zoals je er mee wilt gaan werken.
Daarvoor heb je een “speciale” controller nodig die de leds vertelt wat ze moeten doen.
En adresseerbare leds zijn in de regel vaak RGB of RGBW, en niet altijd even water bestendig.
En RGB(W) is vaak niet geschikt als hoofd verlichting voor een plantenbak
Alleen is niet gezegd of het hier over een beplant aquarium gaat.
 
Mag ik vragen waarom niet ?
RGB is enkel rood groen en blauw.
Ookal lijkt het wit of iedere andere kleur die je wilt maken, het is het niet.
Dat betekent dat je voor planten een heel deel licht mist om fotosynthese goed mogelijk te maken.
RGBW is dan wel met wit maar vaak zijn die ledjes dermate zwak dat je er weinig aan hebt voor fotosynthese
 
RGB is enkel rood groen en blauw.
Ookal lijkt het wit of iedere andere kleur die je wilt maken, het is het niet.
Dat betekent dat je voor planten een heel deel licht mist om fotosynthese goed mogelijk te maken.
RGBW is dan wel met wit maar vaak zijn die ledjes dermate zwak dat je er weinig aan hebt voor fotosynthese
Ahzo, ja ik weet waar het voor staat maar wist niet dat een wrgb niet goed genoeg was. Thanks voor je uitleg :) sorry back on topic
 
Duidelijk.
het probleem met de tc421 is dat de stappen een half uur zijn, daar kan ik helaas niks aan veranderen, en dat het onhandig schijnt te werken als je even snel je aquarium verlichting aan of uit wil zetten of savonds er even wil van kunnen genieten.
En het programma voor in windows werktte niet. (het startte niet en heel veel geprobeerd om hem te starten, van compatibliteits modus tot andere pc)
Een werkende app heb ik inmiddels wel gevonden.
Welke led chips worden er eigenlijk gebruikt in aquarium verlichting?
Die chips maken de merken vast niet zelf?
 
En aangezien de ali controller dus niet geschikt is,
Hebben jullie ook tips qua setup die ik zoek (mogelijkheid om kleur adresseerbare leds aan te sturen en geleidelijke overgangen te maken, mogelijkheid om aan te sluiten op apps als home assistant, google .e.d., en uiteraard timer.
en dan ben ik op zoek naar de goedkoopste range of missch eentje daarboven denk ik die de juiste specs heeft.
Tot 150 euro is ongeveer mn max budget wat ik zo zou kunnen uitgeven, daarboven wordt het even sparen.
 
Duidelijk.
het probleem met de tc421 is dat de stappen een half uur zijn, daar kan ik helaas niks aan veranderen, en dat het onhandig schijnt te werken als je even snel je aquarium verlichting aan of uit wil zetten of savonds er even wil van kunnen genieten.
En het programma voor in windows werktte niet. (het startte niet en heel veel geprobeerd om hem te starten, van compatibliteits modus tot andere pc)
Een werkende app heb ik inmiddels wel gevonden.
Welke led chips worden er eigenlijk gebruikt in aquarium verlichting?
Die chips maken de merken vast niet zelf?
Nee klopt, en niet iedere fabrikant is er even eerlijk over wat ze gebruiken.
Maar vaak zijn het Cree XT-E of epistar, althans dat was het veel ik heb me er al een tijdje niet meer zo ver in verdiept.
En aangezien de ali controller dus niet geschikt is,
Hebben jullie ook tips qua setup die ik zoek (mogelijkheid om kleur adresseerbare leds aan te sturen en geleidelijke overgangen te maken, mogelijkheid om aan te sluiten op apps als home assistant, google .e.d., en uiteraard timer.
en dan ben ik op zoek naar de goedkoopste range of missch eentje daarboven denk ik die de juiste specs heeft.
Tot 150 euro is ongeveer mn max budget wat ik zo zou kunnen uitgeven, daarboven wordt het even sparen.
Daar ben ik nog minder in thuis.
Maar een hue strip oid zou ik niet vertrouwen in een aquarium.
(Spat)water dicht is wat anders dan 24/7 in een warme damp hangen.
Dat resulteert dat een hoop van de goedkopere en soms ook duurdere IP68 ledstrips alsnog vol komen met water en kapot gaan
 
Ik zie dat de dimmer die ik had gepost door een aantal mensen gebruikt wordt met twinstar verlichting in aquascapes, en ook door aqarium winkels verkocht wordt specifiek om met deze verlichting te gebruiken.
Ik zie er verschillende youtubes over ook.
Zou deze dan toch goed zijn, of is twinstar een heel ander soort verlichting dan novolux?
Of zijn dit straks allemaal huilende twinstar eigenaren? :p kan ook nog natuurlijk.
Als deze controller werkt met twinstar 60B, en deze is even goed as de novolux zou dit voor mij wel een hele mooie optie zijn.
Kleurenspectrum van beide kon ik niet zo snel vinden.
De novolux is 6w en heeft ong 600lm.
De twinstar 60B ia 23w heeft er 1740.
Dan heb ik maar een fractie van de power nodig, en het ligt binnen mn budget.
 
De Twinstar is ontworpen voor en vissen/garnalen aquarium, en mijn inziens minder geschikt voor een plantenaquarium.
 
Dus de novolux 60 is beter dan de twinstar 60b ?
En in welke specs zijn beter van de novolux? want twinstar heeft wel meer leds en meer vermogen. of heeft dat met het spectrum te maken?
In mijn aquarium zitten zowel vissen als planten. De meeste planten behalve de rode doen het prima onder de novolux.
Ik weet niet of dat nou te maken heeft met het licht of de bodem of andere factoren.

de vissen zijn 4 danio's, 5 vijfstreep barbeeltjes, 4 white cloud minnows, en 12 neons
 
Laatst bewerkt:
De specs van beide lampen heb ik niet paraat. De keuze van een je hangt af van de planten die je graag wil houden.
Makkelijke planten vragen grofweg 20 lumen per liter en moeilijke planten hebben soms 40+ lumen per liter nodig. Het spectrum is hierbij ook belangrijk. Verlichting met een kelvin waarde van ongeveer 5000 vinden de meeste planten prima. Deze lampen geven een "warmer" licht met meer rood in het spectrum. Je hoeft dus niet perse verlichting te hebben met veel lumen per liter, maar het beperkt je in de plantenkeuze.
 
De Twinstar is ontworpen voor en vissen/garnalen aquarium, en mijn inziens minder geschikt voor een plantenaquarium.
Twinstar is de meest gebruikte LED in het scapen, dat komt omdat het een groot aandeel heeft in het ver rood ten opzicht van andere LED
Dan met name de de E en S serie's.
Of zijn dit straks allemaal huilende twinstar eigenaren? :p kan ook nog natuurlijk.
Ik gebruik al jaren een Ali dimmer naar volle tevredenheid en probleemloos op mijn Twinstars

Dus de novolux 60 is beter dan de twinstar 60b ?
Spullen van Juwel Novolux zijn prima voor een gezelschapsaquarium. Dus als je een bakje wilt met wat plantjes en wat leuke visjes voldoet het prima.
Ga je voor een gekleurde plantenbak bevind Twinstar zich in het topsegment.

Ik weet niet of deze ALI dimmer op de Novolux past. Wellicht heb je een DC adaptieplug nodig
 
Laatst bewerkt:
Leuk om te horen dat het kan werken!
Iig heb ik voor monochroom een goed werkende setup in het vizier dan :)

Ik nam aan dat die twinstars rgbw controlleable zijn, maar ik kan dit niet vinden eigenlijk, alleen dat ze single color aanstuurbaar zijn?
Beetje gek wel, of zoek ik nou verkeerd?
Bij de elds staat overal - en + op die twinstar, vraag me ook af waarom ze dat op die plaat aan de zichtbare kant hebben gezet.. Kun je dat ding ook openmaken om daar 4 draadjes aan te treffen? :p
 
de oase highline premium led en controller heeft alle features die ik zou maken als ik zelf n aquarium licht zou maken, maar deze ligt helaas wat boven mn budget op het moment. Verder echt een goed product naar wat ik zie!
 
Ik nam aan dat die twinstars rgbw controlleable zijn, maar ik kan dit niet vinden eigenlijk, alleen dat ze single color aanstuurbaar zijn?
De RGBW van de Twinstar zijn niet apart in te stellen.
Dit in tegenstelling tot de nieuwste generatie Chihiros WRGB. Deze zijn wel allemaal apart in te stellen.
 
Net deze besteld
Rgbw Wifi Controller(with 24key Remote Control) bij amazon duitsland :)
op de app, en met zo'n standaard led remote dingetje, rgbw, 5-28v tot 100w.
en een 24v 2a adaptertje
Ik denk / hoop dat t wel gaat werken, ik ben heel benieuwd!
Ik laat het weten als ik het binnen heb..
Ik kan nu ook evt 2 lichten aansluiten op zelfde blokje en remote , 1 witte en 1 voor de kleuren.
 
Hopelijk is hier in de toekomst iemand mee geholpen,
Bij mij werkt het iig voor nu goed op de juwel novolux 8w :) tztkomt er n andere lamp op.
Klein en timer per minuut en per kleur in te stellen,en naar believen crossfaden qua kleuren, lampen of kanalen, of wat je er ook maar op aansluit.
Ook is het zo te zien eigen functies instellen met allerlei apps zoals "onweer of wolken" , maanlicht gekoppeld aan de stand vd echte maan, zonsopgang samen met de zon, zodat je hem door het jaar heen niet de hele tijd aan hoeft te passen.
ik heb een 2a adapter, de ali dimmer, de RGBW versie, en een bus connector op de pinnetjes gesoldeerd bij gebrek aan tussenkabeltje, beetje provisorisch maar voor nu werkt t alvast:)
 

Bijlagen

  • 20220922_175246.jpg
    20220922_175246.jpg
    468.8 KB · Weergaven: 59
Terwijl ik zoek was naar een andere lamp voor de dimmer, heb ik een gevonden die niet duur is en al n dimmer heeft :)
de nicrew 24/7 rgbw, degene zonder het ronde klokje op de remote.
Reviews waren overwegend goed, los van wat QC dingen.
Was 65 euro, dus voor de prijs wou ik de gok wel wagen.

nou.. WOW!! Qua kleur weergave echt een verschil van dag en nacht!

Die novolux lijkt gewoon ontzettend flets vergeleken met de nicrew. Logisch ook wel met wit + rgb, maar voor de 25 euro meer wel een ander level.
Vissen en rots zijn nu heel mooi rood, en de planten steken fel groen af tegen achtergrond, en de neons zie ik nu vanaf n kilometer zwemmen zeg maar.
Ook geeft hij meer licht in het aquarium zelf en minder erbuiten. de novolux verlichtte ook een flink pak buiten het aquarium

Het mooie is ook dat ik vanaf 0 per kanaal de bak in kan kleuren tot een warm iets waarin alle kleuren wel eruit schieten, en dan de wit erbij kan doen om het letterlijk helderder te maken.
Er zit genoeg blauw en rood in dus ik kan me voorstellen dat de planten dit ook wel fijn gaan vinden.

Ik heb de novolux omgedraaid naar boven toe, zodat de geblindeerde kant naar beneden wijst, en savonds aan als soort van maanlicht op komt, en dan weer uit gaat.
De echte maan reflecteerd ook, en al dan niet toevallig geeft mij dit ook de indruk van maanlicht :)
 

Terug
Bovenaan