All-in-one plantenvoeding van Planted Box,


Cédric Vleminckx

Well-known member
Lid geworden
18 december 2015
Berichten
8,821
Leeftijd
23
Locatie
Glabbeek (België)
Beste mede-aquarianen,


Zoals jullie wel weten heb ik me plantenvoeding aangeschaft van Planted Box, om eens uit te testen.
Maar is deze plantenvoeding ook wel all-in-one, en zitten er alle voedingsstoffen in die wel degelijk gewenst zijn voor mijn planten?
Graag hoor ik jullie mening/feiten hierover;).
 
Ik heb ook de all-in-one. Ik heb niet veel referentie materiaal qua andere voedingsstoffen maar mijn planten gaan er hard op!
 
Ik ben hier ook wel benieuwd naar! Als ik het goed begrijpt kun je met dit spul de EI methode dus laten varen?
 
Een andere goede is Festal. Je hebt compleet en sporen.
Ik vind het het superspul. Ik geef 1 ml per dag van beide. Op een 300 liter bak.
 
Er zijn meerdere die het gebruiken op het forum en ik hoor daar alleen goede verhalen over, zelf heb ik het ook een tijd gebruikt.
Nadeel is dat je de 3 hoofdgroepen niet onderling kan aanpassen, Fosfaten, Nitraten en sporen, en de prijs is bij redelijke hoeveelheden niet het prettigste.
 
wat je de volgende keer ook zou kunnen doen als het op is, is de EI kit nemen. hiermee krijg je een pakket met poeders die je volgens instructies zelf kan oplossen. deze gebruik ik en bevalt mij goed. en is goedkoper dan de all in one kant en klare fles.

wel iets meer werkt natuurlijk maar alsnog leuk om te doen.

en ik weet niet of dit de reden is waarom je het vraagt, maar planten doen er wel een paar weken over om er zichtbaar op te reageren. dus niet hup in de bak en de volgende dag alles gegroeid en groen :p
 
Alvast bedankt allemaal voor de reacties.



@ Ben
Nee, ik twijfel er niet aan, enkel wil ik zeker weten als er alles in zit, en niet extra moet gaan toedienen van een ander product.

@ John
Bedankt;).

@ Menno
om dat te horen. Ik ben benieuwd hoe de planten hier het gaan teweegbrengen.

@ kraikkonen
Ik heb geen idee als dit zowat de EI vervangt. Alsnog denk ik van wel, maar ben niet zeker;).

@ Marcel
Bedankt;).

@ Ton
Inderdaad. En toen jij het gebruikte, doseerde je dan ook per week zoals aangegeven of anders? Alsnog vindt ik de prijs nog wel meevallen als het zijn werk doet;).

@ Richard
Ik ben aan het denken geweest om ook plantenvoeding bij lid Backplay(Stefaan) plantenvoeding te nemen. Ik heb daar ook al zeer goede ervaringen over gelezen en gehoord, dus waarom niet eens proberen? Ik heb ook al even contact met hem gehad om dat wat te bespreken. Maar nu terug naar de All-in-one plantenvoeding van PlantedBox. Ik had deze aangeschaft, omdat deze in de LFS stond en ik hem ook al eens online had gezien. Dus ik dacht, laat ik hem maar eens meenemen.
Haha, nee, dat is niet de reden waarom ik dit topic gestart heb:D;). Ik wil enkel zowat de reacties en ervaring over dit product lezen, en als ik per slot van rekening nog iets extra zou moeten toevoegen.
Ik hoop wel dat de bak er mooi groen uit komt te zien, maar nog niet direct;).
 
@ Ton
Inderdaad. En toen jij het gebruikte, doseerde je dan ook per week zoals aangegeven of anders? Alsnog vindt ik de prijs nog wel meevallen als het zijn werk doet;).
Ik doseerde wekelijks de geadviseerde hoeveelheid (30 Ml op de 100 Liter water in mijn geval)
 
Ik doseerde wekelijks de geadviseerde hoeveelheid (30 Ml op de 100 Liter water in mijn geval)

Dat is een behoorlijke over dosering als je het mij vraagt. Dit komt van de site van Festal:

Festal compleet doseren we volgens PO4 gehalte.
Deze hou je best tussen 1-2ppm.
1ml Festal compleet per 100 liter verhoogt de po4 met 0,2ppm.
Festal Compleet bevat ook voldoende NO3 voor de plantengroei.
In de praktijk zal de dosering ongeveer rond de 5ml/100liter/week liggen.
---
Spoorelementen+ doseer je volgens Fe.
De Fe we het beste tussen 0,1-0,2ppm
1ml Spoorelementen+ per 100 liter verhoogt de Fe met 0,1ppm.
In de praktijk zal de dosering ongeveer rond de 3ml/100liter/week liggen.

Zelf hanteer ik lagere waarden, dus ik kom op 7 ml per week op 300 liter. Voor beide.
 
Ik heb hierover nog een vraagje.
Is het beter om de plantenvoeding te verspreiden over heel de week of enkel alles in één dag te geven?
 
zou het per dag doseren anders krijg je piek en daal gebeuren
daarnaast houd je po4 en no3 goed in de peiling

groet

jaap
 
De all in one planten voeding bevalt zo goed dat ik inmiddels een 5 liter jerrycan heb besteldt. De prijs per liter daalt dan van €23 naar €11,20

Ik doseer het ook dagelijks met een doseerautomaat omdat ik een week van huis ben.
 
Bij de EI wordt in de regel ook het eenmaal per week gedoseerd en dat mag geen gevolgen hebben. Dagelijks doseren kan maar de meesten doen het denk ik wekelijks.
 
Ik heb het altijd wekelijks gedaan, verpreid over twee dagen.
Maar ik wil het ook wel eens proberen om iedere dag te doseren.
 
Of het beter of slechter is weet ik niet, ik kan niet zeggen dat ik een duidelijk verschil merk.
 
Bij de EI wordt in de regel ook het eenmaal per week gedoseerd en dat mag geen gevolgen hebben. Dagelijks doseren kan maar de meesten doen het denk ik wekelijks.
ik neem aan dat je dan niet alles in eens geeft aangezien ik begrepen heb van verschillende verkopers dat middelen niet gemengd mogen worden


groet

jaap
 
Ik geef de no3 en po4 ineens ja. Deze meng ik ook in 1 fles tegenwoordig. Vroeger mengde ik 83gr nitraat en 4 gram fosfaat en doseerde dan op 100 liter 20 en 40ml. Nu verdubbel ik de dosis po4 van 4 gram naar 8 gram en dan is ook daarvan maar 20ml nodig op 100 liter en zo kun je dat prima dus in 1 fles doen.
Plantenvoeding geef ik de ene keer wel tegelijk met de rest maar soms ook later (ik vergeet het nogal snel namelijk).
 
dat klopt, bij mij moet er 1 dag tussen de dosering zitten omdat het met elkaar zou gaan mengen en klonteren. staat op de verpakking althans.
 
kalium nitraat en fosfaat op 1 dag, magnesiumsulfaat en sporenelementen op de 2e dag.
 
Ja dan snap ik het. Magnesium gebruik ik niet maar de po4 en de no3 doe ik zoals ik al zei in 1 fles en de sporen ook in een aparte fles. Het klopt inderdaad dat de sporen niet met de no3/po4 gemengd moeten worden.
 
gezien de grote van mijn bak geef ik de all-in-one per dag zou anders 300 ml in 1 keer worden lijkt me iets te veel van het goede:oops::D
daarnaast lijken de filters met name de routers het ook niet zo lekker te vinden zie foto
SAM 0821.jpg
SAM 0823.jpg


groet

jaap
 
Ik geef de no3 en po4 ineens ja. Deze meng ik ook in 1 fles tegenwoordig. Vroeger mengde ik 83gr nitraat en 4 gram fosfaat en doseerde dan op 100 liter 20 en 40ml. Nu verdubbel ik de dosis po4 van 4 gram naar 8 gram en dan is ook daarvan maar 20ml nodig op 100 liter en zo kun je dat prima dus in 1 fles doen.

Hier net zo en dat bevalt uitstekend!! (waarvoor mijn eeuwige dank John)
Hier eens per week profito + No3 + Po4 en de planten groeien de bak uit!

Plantenvoeding geef ik de ene keer wel tegelijk met de rest maar soms ook later (ik vergeet het nogal snel namelijk).

Ook dat is herkenbaar ;-)
 
Ik heb het gisteren voor het eerst gebruikt na een waterwissel.
Ik gebruikte tot voor kort Vimi Micro .
Ik heb een 70 l bak met garnalen en slakken.
Toen de lampen aansprongen schrok ik me een hoedje, de hele bak onder de draadalg :stom:
Meteen verwijderd, 60 % waterwissel gedaan en 1 lamp uitgezet.
Voor mij is het dus een absolute neen.
Ik ga de fles weggeven aan een andere aquariaan.
 
All-in-One plantenvoeding is meestal prima maar er zijn gevallen waarbij je de micro en macro voedingsstoffen apart wil doseren. Wellicht heb jij een aquarium die al genoeg nitraat heeft bijvoorbeeld en dat wil je dat juist niet extra toevoegen.

Wel gek dat draadalg zich binnen een dag heeft ontwikkeld, ik zou dat niet direct aan de nieuwe plantenvoeding willen koppelen. En dit merk wordt door vele van ons zonder problemen gebruikt. Maar goed, zoals ik hierboven al zei kan het dus per aquarium verschillen. Vooraf meten hoe het er mee staat kan helpen bepalen of je all-in-one voeding wilt gebruiken.
 
Goedenavond
Ik neem aan dat jullie ook co2 toevoegen?
Ben een beetje aan het uitvogelen wat ik het beste kan doen met de planten voeding want op moment veel alg:help:
Ik denk zelf te veel licht en de voeding niet juist
 

Terug
Bovenaan