Wat is er nieuw

alle dwrg garnalen dood

Rick85

Well-known member
Lid geworden
4 augustus 2014
Hoi allemaal,

Sinds een week heb ik geen dwerg garnaal meer over 🙁

Ben maanden geleden begonnen met 4 japonica
Iets later 4 citroen garnalen en 4 crystal red
Daarna weer 4 crystal red en orange rabbit slak
en 2 weken geleden 2 waaierhand garnalen, 6 langneus garnalen, 2 blue rabbit slakken, 1 orange rabbit slak en 2 boettgeri kikkers

vorige week merkte ik dat de kikkers spoorloos waren en ook alle crystal red en citroen garnalen. Heb wel 2 crystal reds dood zien liggen.

Wat ik nu nog zie zijn de 2 waaierhand garnalen, alle 4 japonicas, 2 langneus en de 3 nieuwste slakken. de eerste orange rabbit (en de mooiste) is ook weg.

Heb gister bij de verversing (wat ik elke week doe met osmosewater) grondig gezocht maar niks gevonden.

Mijn waterwaardes zijn goed.

Ben een beetje met stomheid geslagen op dit moment :|

Ik voeg trouwens voedingsstoffen toe zoals CSM+B Sporenelementen. Is het misschien mogelijk dat de hoeveelheid koper te hoog is? Voeg er 3x 1.8ml van toe per week.

Balen hoor.
Wat zijn die goede waterwaarden dan precies?
Ben er zelf niet voor om zulke middeltjes in combinatie met garnalen te gebruiken trouwens,zo kan je dat iig altijd als oorzaak uitsluiten.

Hoe groot is je bak? Misschien dat de stoffen wat zijn opgehoopt in je bak waardoor uiteindelijk de garnalen er last van hebben? Ik heb zelf een meterbak met vuurtjes waar ik alles ruimschoots in doseer maar daar heb ik geen problemen mee....met een klein bakje zou ik dat echter niet durven.

btw: onlangs planten extra toegevoegd?

Ik gebruik het aangezien ik erg veel planten heb. Het rare is ook dat dit zo al weken draait met de bemesting.
Eigenlijk is het begonnen na mijn laatste aankoop.

Water waardes zijn
pH 7.2
gH 8
kH 3
NO3 50
PO4 0.5
NO2 0.1
NH3 0

Ik stop even met kaliumnitraat toe te voegen sinds deze meet resultaten

Je hebt ook blauwalg en ik weet niet wat daar de invloed van is op garnalen.

juwel rio 180L dus ook een meter

heb verder niks veranderd aan de bak alleen wat extra bewoners toe gevoegd 2 weken geleden

Het allergekste is dat de 2 kikkers zijn verdwenen van de een op de andere dag. Ook al worden die door slakken gegeten moet er toch botjes overblijven?

Dat is erg veel nitraat in je bak zeg.
Hoeveel mg/L voeg je wekelijks toe en hoeveel zit er in het leidingwater??
Ik denk dat dit de garnalen teveel is geworden.
Mij is weleens verteld op een garnalenforum dat ze tot 25mg kunnen hebben.
Ligt denk ik ook aan de gradatie van je garnalen.

Dan kan ik me slecht voorstellen dat het aan doseren van plantenvoeding ligt. Je hebt geen garnaleneter in je bak? 🙂 En zoals John zegt: blauwalg misschien?

voeg wekelijks 27mL = 4,40gr Kaliumnitraat toe. Schrok zelf ook van de donkere kleur die het potje aangaf
Gebruik alleen osmosewater

Heb je de dosering juist aangehouden van de verpakking? Misschien flink water verversen en dan verder minder doseren?

Ik zet toch mijn geld op de toevoegingen en als de garnalen van verschillende kwekers komen kan het ook nog door kruisbesmetting zijn.

Als ik 1/3 ververs dan doe ik er een paar liter kraanwater bij

En de bemesting is zelf gemaakt met poeder

Na mijn laatste verversing ben ik ook gestopt met het toevoegen van no3 en po4

WAAROM doe jij zoveel osmose?
Waarom zet jij alle garnalen bij elkaar.??
Weet je wat overbemesting is?
IK geef, op een 1.m bak 10 druppels profito. .
Meer niet.

Als ik google zie ik vele site waar wordt gesproken over dat nitraat niet giftig is tenzij het in extreme hoeveelheden aanwezig is. 50mg is niet echt extreem alleen beetje hoog.

WAAROM doe jij zoveel osmose?
Is osmose water nu ineens slecht voor garnalen??

Waarom zet jij alle garnalen bij elkaar.??
Heb de soorten uitgezocht en deze doen volgens de schema's niet met elkaar kruizen. Wat is het probleem om deze soorten bij elkaar te houden? Ze hebben elkaar gewoon met rust gelaten.

Weet je wat overbemesting is?
Heb de EI aangehouden en ik geef juist minder sporenelementen dan beschreven staat.

Ik weet donders goed wat overbemesting is maar als de NO3 van 20 naar 50 stijgt in de 2 weken dat ik de waardes niet heb gemeten met dezelfde hoeveelheid toevoeging elke week, dan kan ik daar ook niet veel aan doen.

Niet te veel van Bertus aantrekken hoor,heeft soms een aparte manier van communiceren zoals je merkt! 😉
Nog dode garnalen gezien?

Vandaag in de winkel heb ik het gevraagd en mij werd verteld dat het weleens aan concurrentie om voedsel kan liggen.
Het werd mij ook afgeraden om weer dwerg garnalen te kopen aangezien ik al waaierhand garnalen en japonica garnalen heb. Ook wou ik 6 japonica kopen zodat ik totaal 10 heb.

Dit verhaal klopt wel want ik heb ook alleen gevoed voor mijn neon tetras aangezien naar mijn weten alle garnalen zelf hun voedsel grazen. Japonica garnalen doen dit dus wel maar dwerg garnalen schijn je toch gericht te moeten voeden.

Daarnaast zijn die japonicas altijd zo snel dat ze wel een korreltje voor de tetras weg pikken.

Mijn slak heb ik trouwens weer gevonden dus het waren alleen de garnaaltjes en die kikkers die het niet hebben gered.

Nee want al die dwerg garnalen zijn er niet meer.
Van die langneus garnalen heb ik er weer wat meer gezien dus denk ik dat die er alle 6 nog wel zijn maar zijn haast niet te zien tussen de planten.

de 4 japonicas grazen gewoon vrolijk door en sinds vandaag zijn er 6 jongere bij gekomen 🙂

Ik ga geen dwerg garnalen meer kopen aangezien deze het gewoon te moeilijk hebben om voor voedsel te concurreren

Pas opgestarte bakken zijn een uitzondering maar is verder juist ook zo dat dwerggarnalen hun kostje wel vinden in een bak.
Heb hier een bakje met enkel garnalen gehad en gaf ik op het laatst niks geen voer meer,de garnalen deden het prima met flink wat nakweek ook.
Kikkers en dwerggarnalen zijn gewoon een stuk kwetsbaarder.
Waaierhandgarnalen kan je het beste wel gericht (stof)voer geven anders gaan ze enkel de bodem afschrapen waardoor na verloop van tijd de waaiers zo beschadigd zijn dat ze ze niet meer kunnen gebruiken.

Heb levend voer, diepvries voer en die tabletten gekocht vandaag.
Ook heb ik 2 afrikaanse waaierhand garnalen besteld.

Ik ga gewoon geen dwerg garnalen meer kopen.

Je zegt tis begonnen na je laatste aankoop, laatste aankoop van wat? planten toevallig?

nee
2 waaierhand garnalen, 6 langneus garnalen, 2 blue rabbit slakken, 1 orange rabbit slak en 2 boettgeri kikkers
planten heb ik al een tijdje niet meer gekocht

Vandaag heb ik voorin mijn bak een steen weg gehaald en daarachter ligt al sinds het begin een plat stuk hout welke denk de beste schuilplek is in mn aquarium.

Tot mijn grote verbazing zag ik daar 2 piepkleine garnaaltjes 🙂 Ze zijn heel licht van kleur dus kan niet zijn welke soort het is.

edcW1a2QacN1WQMGngrXpPn4v-VsXOv7.jpeg

Zit op het achterste witte steentje

Ik gok citroengarnaaltjes maar is lastig te zien.

Ze waren wat meer in het open gekomen en de ene leek wel licht geel. Ik had ook 1 citroengarnaal die 2x eitjes heeft gehad.
Zouden deze grotere overlevingskans hebben aangezien ze in mijn aquarium opgroeien?

Zojuist zag ik een citroen garnaal vrolijk op het hout :| Deze heb ik dus weken niet meer gezien en nu ineens zit die daar.
Misschien is dit er eentje van de eerste lading eitjes? Hoe lang zou het duren voordat ze deze grote bereiken?

ruEpjM2XLFom3WMwIWM2m8CO-qmOpAc3.jpeg

Tja het zijn soms meesters in verstoppen hoor. eer ze de volwassen maat bereikt hebben ben je wel enkele maanden verder.
Hoeveel maanden dat duurt durf ik niet te zeggen maar denk gauw richting een half jaar.

Seabait zei:
Niet te veel van Bertus aantrekken hoor,heeft soms een aparte manier van communiceren zoals je merkt! 😉

Klopt, spring wel eens op,als ik dat lees. Sorry.
Vind het zo zonde,he.

de 4 japonicas grazen gewoon vrolijk door en sinds vandaag zijn er 6 jongere bij gekomen ??/

Heb je die dan ook gekocht.

Dat het jongen uit ei zijn ,kan niet ,hoor. Larven moeten in brakwater.

Zullen het andere garnaaltjes zijn.

Bertus zei:
Seabait zei:

Klopt, spring wel eens op,als ik dat lees. Sorry.
Vind het zo zonde,he.

Soms helpt het ook om even tot 10 te tellen en desnoods door tellen naar de 20 😀 😉.
Je moet maar zo denken, we zijn allemaal mensen en niemand is volmaakt hoor.

Bertus, deze had ik inderdaad gekocht en ze zijn wat kleiner (jonger)

Rick85 zei:
Bertus, deze had ik inderdaad gekocht en ze zijn wat kleiner (jonger)
:thumbs:

Vind het zo zonde,dat zo ineens aan massa dood gaat, en ook die kikkers? Waarom kikkers bij garnalen, kunnen ook ziekte mee nemen,he.
Maar ja, is gebeurt.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan