Alleen een voedingsbodem?


thirsa

Well-known member
Lid geworden
18 november 2011
Berichten
47
Hoihoi,

Ik ben bezig mijn juwel125 in te richten.
Ik wil dit doen met de drystart methode.
Ik twijfel heel erg of ik een aquarium kan inrichten met alleen een voedingsbodem. Dus zonder grind/zand enz. Eroverheen.

De voedingsbodem die ik zal gebruiken is flourite seachem black. Met een lichte bodemverwarming naast mijn staaf verwarming.

Ik denk, met oog op evt bodemrot, waarom zou je er überhaupt grind of zand overheen doen? Het is alleen maar onhandig met schoonmaken, alles gaat door elkaar heen, uugh!
Of, blijven anders mijn planten niet zitten?

Ofwel, is grind naast een voedingsbodem nodig? Of is dit puur decoratie?

Goede groet,
 
Voedingsbodems zijn helemaal niet zo ideaal als dat de winkel je laat geloven, een voedingsbodem werkt gemiddeld maar 6 maanden en daarna is alle voeding eruit en ligtie maar nutteloos te liggen met grote kans datie gaat rotten, beter kun je dan inderdaad zoals hierboven ookal gezegd word voedingscapsules of kleibolletjes bij de wortels steken, maar veel planten kunnen prima zonder plantenvoeding omdat je bewoners poepen en dat opzich is vaak al voldoende voeding voor je planten
 
Flourite seachem black is geen voedingsbodem die wij kennen. Het is met voeding geimpregneerde leem/kleigrind.
Je kunt het zien als een combinatie ouderwetse voedingsbodem en aquasoil.
Het geeft iedergeval geen modderbende als je er een plantje uittrekt en daarbij is het materiaal is gecoat waardoor het niet pH verlagend is.
Je kunt het eventueel mengen met grind, maar alleen 'stand-alone' is de meest gebruikte manier.

In mijn optiek de allerbeste bodem die je kunt gebruiken icm de EI
 
Mijn ervaring wijst uit dat een voedingsbodem helemaal niet slecht hoeft te zijn. Natuurlijk is zo'n bodem een keer uitgewerkt maar dat hoeft helemaal niet te betekenen dat er dan rotting ontstaat. Zelf heb ik altijd met voedingsbodems gewerkt en nog nooit rotting gehad. Ook mijn huidige bodem ligt er een jaar of zeven in en is nu natuurlijk uitgewerkt. Dus nu werk ik met kleibolletjes. Planten zijn overigens wel voeding nodig. De hoeveelheid hangt af van de soort. Het hangt van de levende have af hoeveel of er bij gemest moet worden. In mijn bak is zowel voeding via de waterkolom én via de bodem nodig.
 
Flourite seachem black is geen voedingsbodem die wij kennen. Het is met voeding geimpregneerde leem/kleigrind.
Je kunt het zien als een combinatie ouderwetse voedingsbodem en aquasoil.
Het geeft iedergeval geen modderbende als je er een plantje uittrekt en daarbij is het materiaal is gecoat waardoor het niet pH verlagend is.
Je kunt het eventueel mengen met grind, maar alleen 'stand-alone' is de meest gebruikte manier.

In mijn optiek de allerbeste bodem die je kunt gebruiken icm de EI
Bedankt voor je reactie!

Ik wist idd dat de seachem een goede 'voedingsbodem' is. Maar bedankt, is leuk om te horen!

Waar staat El voor?

En je zegt dus, alleen deze bodem, zonder grind is voldoende, maar je kan het combineren?
 
Ik kende dit niet maar hier staat juist dat het niet gecoat is:

Zou kunnen idd. Maar in principe is het een voedingsbodem zoals het vroeger gedaan werd. En jaren (tot 10 jaar) werkzaam. Vandaar mijn keuze.

De informatie die ik erover gevonden heb word er gezegd dat je het liever niet mixt, maar wel gemixt kán worden. Maar goed. Dit kan natuurlijk een verkooppraatje zijn. Vandaar mijn vraag of ik hierover alsnog grind zal doen, of juist niet!
 
Geen ervaring met deze bodem dus weet niet hoe hij eruit ziet maar zelf in het verleden een gewone voedingsbodem gehad met grind erop en dit gaat in de loop der tijd toch vermengen wat ik zelf niet mooi vond.
 

Terug
Bovenaan