Allemaal kleine belletjes


J

jan zwolle

Guest
Hallo,
Ik draai al een hele tijd mijn aquarium met CO2. Het is een Colombi Profi de reactor is de reactor die bij het systeem werd geleverd. Daar had ik geen probleem mee. Totdat ik draagalg kreeg en ik naar de doorstroming ben gaan kijken. Ik heb de uitstroom uit het filter op een andere plaats gezet. De uitstroom is links en de CO2 komt rechts uit de reactor. Sindsdien heb ik heel veel minuscule belletjes in het water van het aquarium. Dat vind ik niet mooi. Heeft iemand een oplossing?
 
Hallo,
Ik draai al een hele tijd mijn aquarium met CO2. Het is een Colombi Profi de reactor is de reactor die bij het systeem werd geleverd. Daar had ik geen probleem mee. Totdat ik draagalg kreeg en ik naar de doorstroming ben gaan kijken. Ik heb de uitstroom uit het filter op een andere plaats gezet. De uitstroom is links en de CO2 komt rechts uit de reactor. Sindsdien heb ik heel veel minuscule belletjes in het water van het aquarium. Dat vind ik niet mooi. Heeft iemand een oplossing?

Het is goed om je CO2 invoer zo lang mogelijk in het water te houden. Bij een difussor wordt daarom vaak aangeraden om deze onder de filterinstroom te zetten zodat de naar boven stijgende belletjes weer naar onder gedrukt worden. Dit gaat het beste met een spraybar. Je schrijft hier over een reaktor maar heb je wel een reaktor? Bij die Colombo profi series worden, voor zover ik weet, difussors geleverd?
 
Ja excuses het is inderdaad een diffusor. Maar wel met heel veel belletjes.
 
Je difusor moet onder de instroom van je filter zitten om de belletjes zo lang mogelijk in het water te houden. Dat vergroot dus de oplostijd. Je kan ook denken aan een ander principe, bijvoorbeeld een Cerges reaktor bouwen. Dat is heel een voudig, ik deed het ook:
Wil je toch kant en klaar is dit ook een mogelijkheid:
Verder kan je ook je huidige difussor houden maar een Spraybar op de achterwand aanbrengen. Gewoon een PVC buis met kleine gaatjes. Die buis zet je vlak onder het wateroppervlak met de gaatjes licht naar onder gericht. Je stroming gaat zo kaatsen op je voorruit en wordt naar beneden geduwd en gaat over de bodem naar achter waar ze weer boven komt. Je krijgt zo een spiraalvormige beweging in je bak richting je (filter-)aanzuiging. Hierdoor krijg je een heel goede waterdistributie maar ook een prachtige CO2 verdeling. Je zal nog wel wat van je belletjes zien met deze methode. Bij de eerste twee mogelijkheden wordt dit sterk verbeterd.
 

Terug
Bovenaan