Alles over LED verlichting

Dank!
en qua werking? Ik heb dan de 113 cm nodig en neem er dan 2. Zou dit voldoende zijn voor een 65 cm hoog aquarium om de bodem ook nog goed te verlichten? Of kun je daar niks over zeggen adv deze gegevens?
 
Ik heb even gekeken en het zijn gewoon veredelde Led strips bestaande uit standaard 5050 smd Led's, deze geven gemiddeld zo'n 20 lumen per stuk, en de gekleurde nog minder.
Dus kom je met die twee balken/strips net aan de 2000 Lumen gok ik, hoeveel liter is de bak?
En de 65 cm is denk ik ook te hoog voor dit soort type Led om tot op de bodem door te dringen.

Daarnaast kosten deze 113 cm balken ook nog eens 100 Euro ?!? per stuk, Ik zeg niet doen echt zonde van je geld. daar heb je (bvb) ook JMB balken voor.
 
Laatst bewerkt:
351 liter, effectief 297 volgens de specs.
Beter om dus wel in de jmb leds te investeren?
 
Dank!
en qua werking? Ik heb dan de 113 cm nodig en neem er dan 2. Zou dit voldoende zijn voor een 65 cm hoog aquarium om de bodem ook nog goed te verlichten? Of kun je daar niks over zeggen adv deze gegevens?
Deze strips want dat zijn het zou ik niet nemen voor een 65 cm. hoge bak. Men heeft bij een RGB strip wat witte ledjes toegevoegd waardoor de intensiteit iets toeneemt omdat witte leds eenvoudigweg wat meer licht geven. De kwaliteit is ook niet echt hoog te noemen. In jou geval zou ik eerder kiezen voor witte leds met daaraan wat rood en blauw toegevoegd. JMB is geschikt maar ook Daylight heeft met haar matrix systeem goede mogelijkheden. De laatste is wel duur. Zelf heb ik al jaren JMB in mijn plantenbak.
 
Nou, eigenlijk doet Philips dit niet. Het vroegere Lighting, een divisie van Philips is al een poos terug omgedoopt naar Sinify. Zij maken trouwens nog wel lampen onder de merknaam Philips. Philips zelf heeft zich helemaal toegelegd op het medische segment.
voor de meeste mensen is het Philips en zal als zodanig ook bekend blijven, op de Chemelot site in Geleen zijn nauwelijks nog bedrijven van DSM...toch blijft dat terrein DSM genoemd worden.
 
Heel erg bedankt allemaal! Dan ga ik me verder oriënteren op JMB lampen. Zag dat ze met een stand op vivarium staan, kan ik mooi even kijken en advies vragen. :D
 
voor de meeste mensen is het Philips en zal als zodanig ook bekend blijven, op de Chemelot site in Geleen zijn nauwelijks nog bedrijven van DSM...toch blijft dat terrein DSM genoemd worden.
Ja, je hebt gelijk. Maar Philips heeft van heel veel zaken al afscheid genomen en houdt zich eigenlijk nog maar in een richting bezig. Jammer eigenlijk...
 
Brutto is jouw aquarium 275 liter, stelregel 20 lumen per liter = 275 x 20 = 5500 lumen benodigd.
Deze slimline levert, 38 x 150 lumen = 5700 lumen Als die op max staat.
Nu zal je aquarium netto minder zijn, reken eens met 225 liter. dan heb je nodig 4500 lumen.
dan ga je er van uit dat het allemaal witte leds zijn
ik kan nu nergens op de ghl site vinden wat nu het totaal aantal lumen is voor bvb de light bar 2 90 cm, die mijn voorkeur heeft.
150 lumen per watt voor de witte leds ok maar de rest?
wil wel zeker weten dat ik aan die balk genoeg heb voor planten die veel licht nodig hebben.
 
Ik heb vandaag de Daytime Matrix geïnstalleerd boven mijn lido200 aquarium.
Op het aluminium profiel zijn 3 modules Neutral White en 2 modules Sunlike gemonteerd.
De ledbalk geeft prachtig licht en de planten reageerden al snel door extra te gaan assimileren.
Ik vraag me af of de kleuren rood en blauw alleen gebruikt moeten worden voor de zonsopkomst en ondergang, of moeten ze ook overdag door het daglicht gemengd worden?
 
Ik heb vandaag de Daytime Matrix geïnstalleerd boven mijn lido200 aquarium.
Op het aluminium profiel zijn 3 modules Neutral White en 2 modules Sunlike gemonteerd.
De ledbalk geeft prachtig licht en de planten reageerden al snel door extra te gaan assimileren.
Ik vraag me af of de kleuren rood en blauw alleen gebruikt moeten worden voor de zonsopkomst en ondergang, of moeten ze ook overdag door het daglicht gemengd worden?

Ik zou ze zeker ook overdag gebruiken! De kleuren zijn belangrijk voor je planten groei.
 
dan ga je er van uit dat het allemaal witte leds zijn
ik kan nu nergens op de ghl site vinden wat nu het totaal aantal lumen is voor bvb de light bar 2 90 cm, die mijn voorkeur heeft.
150 lumen per watt voor de witte leds ok maar de rest?
wil wel zeker weten dat ik aan die balk genoeg heb voor planten die veel licht nodig hebben.
stuur ze een mailtje.
 
Ik heb even gekeken en het zijn gewoon veredelde Led strips bestaande uit standaard 5050 smd Led's, deze geven gemiddeld zo'n 20 lumen per stuk, en de gekleurde nog minder.
Dus kom je met die twee balken/strips net aan de 2000 Lumen gok ik, hoeveel liter is de bak?
En de 65 cm is denk ik ook te hoog voor dit soort type Led om tot op de bodem door te dringen.

Daarnaast kosten deze 113 cm balken ook nog eens 100 Euro ?!? per stuk, Ik zeg niet doen echt zonde van je geld. daar heb je (bvb) ook JMB balken voor.
Daarnaast verbaas ik me elke keer weer hoe de marketing bij dit bedrijf is.
Claim: dubbele lichtopbrengst. Hoezo? Dubbel waarvan? Nog een: 35% minder energie verbruik. 35% minder t.o.v. waarvan? Gebruik van collimator lenzen is ook helemaal niet nieuw, ze worden al veel langer door meerdere fabrikanten gebruikt. Dus wat is dan die nieuwste led technologie? En weer: nieuwste t.o.v. waarvan? Ja, er staat onder, in vergelijk met andere RGB Aquarium/Terrarium systemen? Maar daar kan je alle kanten mee op! Ze zullen niet vergeleken hebben met bijvoorbeeld Daylight of JMB! Met die van de Action?

Als voorbeeld even de pagina hieronder:
 
Als voorbeeld even de pagina hieronder:
Ja dat had ik gelezen, lachwekkend :D het enige wat enigszins klopt is dat RGBW meer lumen geeft dan RGB, maar dat is logisch omdat er witte led's tussen zitten.
En dan de prijs, die is minder lachwekkend, hoe durven ze!
 
Terug
Bovenaan