Wat is er nieuw

Alternanthera Cardinalis zijn bladeren brokkelen af.

Herbstnebel

Well-known member
Lid geworden
26 januari 2015
Een 3 weken terug heb ik een bovengenoemde plant in mijn bak bij gezet en sinds een weekje vertonen de bladeren gaten en happen. Iemand een iedee wat er aan de hand is met deze plant ? Zou er een vis durven aan knabbelen ? Alle andere waterplanten blaken van gezondheid.

20160225_185037.jpg

https://dl.dropboxusercontent.com/u/736 ... 185026.jpg

Alternanthera is over het algemeen een plant die nogal wat licht nodig heeft. Ook wordt extra CO2 en af en toe wat ijzerhoudende kleikorrels, wel op prijs gesteld. Dus hoeveel lampen en welke heb je er boven hangen, en hoe lang branden ze per dag en hoe groot is je aquarium ?

Als het die bak is van 64 hoog, dan zou het echt wel kunnen zijn dat er niet voldoende licht bij komt, en in combinatie met dat tekort aan voeding zou je dit resultaat kunnen krijgen

Het zijn de standaard lampen van een Juwel Vision 260, 2 x High-Lite Day 54 Watt. Dagelijks voeg ik EasyCarbo toe en wekelijks Easy Ferro. Ik zou ook nog Easy Profilo willen toevoegen maar ben nog niet tot bij de LFS geraakt.

Aan de binnenkant van de afdekplaten zitten reflectoren zodat er zoveel mogelijk licht naar de bodem weerkaatst wordt. De lampen branden 7 uur per dag.

7 uur is voor degelijk lichtbehoevende planten mijns inziens aan de vrij krappe kant.

Misschien heb je iets aan dit artikel

PS

Als ik sommige andere planten bekijk dan valt mij op dat ze ook vrij lange internodi�n (afstand tussen de diverse bladkransen) hebben, want duidt op een tekort aan licht

Dankjewel Aquavisie, ik heb de duur opgeschroefd naar 8 uur. Het zal wsl beter om dit geleidelijk aan te doen. Ik denk dat 9 uur uiteindelijk wel voldoende zal zijn.

Wellicht komt het ook door het ontbreken van plantenvoeding op het moment. En dat weer icm te weinig licht.

Veel licht en veel voeding bij de wortels wil nog weleens helpen.
Dit is een moeilijke plant die vaak problemen geeft.

groeten Albert

AquaVISie zei:
Als ik sommige andere planten bekijk dan valt mij op dat ze ook vrij lange internodi�n (afstand tussen de diverse bladkransen) hebben, want duidt op een tekort aan licht
Daar gaan ook andere theorieen over rond, namelijk z� veel licht dat de planten z� hard willen groeien dat de internodi�n juist verlengen.
Wij hebben hier Limnophila en die was in de bak met veel licht en CO2 toevoeging beduidend minder mooi (fors langere internodi�n) dan in een bakje met weinig licht en geen CO2.
En dit aquarium, met twee maal 54 Watt + reflectoren, zou hetzelfe zomaar eens aan de hand kunnen zijn. Zou ook mooi aansluiten bij de voedingstekorten, ook aangewakkerd door de grote hoeveelheid licht.

En dan nog iets: er wordt gesproken over 'te weinig licht' en 'lichttekort'.
Ongelukkig gekozen termen, want niet duidelijk was er nu bedoeld wordt. Er is immers een verschil tussen lichtduur en lichtintensiteit.

De Alternanthera waarvoor je het topic hebt geopend, was in onze bakken juist een plant waar lichtintensiteit veel belangrijker bleek dan lichtduur.
Je hebt een aardige bak licht erboven hangen, maar de plant staat wel in een hoekje. Ga eens op zoek naar een plek waar het licht intenser is.
En dat laatste dan in combinatie met het op orde brengen van het voedingsaanbod voor de plant.

Klink eens in de handtekening op de link van de Juwel, er staat een heel duidelijke foto van het aquarium op zoals het er nu uitziet. Volgens mij is links vooraan het meeste licht.

Als deze Vision 260 net zo is als de andere Visions 260 is dat niet het geval 😉

Ergens minstens 20 cm van zijruit en 10 cm van voor- of achterruit.
Je kunt ook wat verschillende stekken op verschillende plekken uitproberen, kijken wat het beste is.
't blijft natuurlijk licht in combinatie met voedingsaanbod.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan