alternanthera reckinii mini alternanthera reckinii mini


Nijat

Member
Lid geworden
17 augustus 2022
Berichten
13
Leeftijd
31
Dag iedereen! Ik heb moeite met AR-minigroei.
Ik gebruik kraanwater (Nootdorp - Den Haag).
Ik doseer EI uit een beplante doos. Al mijn planten groeien goed, maar AR mini niet.
Gebruik ook worteltabs van tetra/tropica.
Mijn aquarium is 80 cm hoog.Het enige wat ik vermoed is Zetlight Lancia en dit enige wat ik vermoed.
Ik denk erover om aquatlantis easy lead aan te schaffen ter vervanging.
Ik zal uw advies op prijs stellen.
Zie bijgevoegde foto's.
Bij voorbaat dank.
 

Bijlagen

  • 1.jpg
    1.jpg
    236.2 KB · Weergaven: 42
  • 2.jpg
    2.jpg
    223.8 KB · Weergaven: 40
  • 3.jpg
    3.jpg
    236.5 KB · Weergaven: 38
  • 4.jpg
    4.jpg
    198.3 KB · Weergaven: 37
Er zijn 3 globale oorzaken: te weinig licht op de bodem voor dit soortje, te weinig CO2 voor dit soortje of een te weinig voeding beschikbaar vanuit de bodem.

Dus; wat zijn de verdere specs van je bak, de eigenschappen van de Zetlight, gebruik je CO2 en wat is de opbouw van je bodem?
 
Er zijn 3 globale oorzaken: te weinig licht op de bodem voor dit soortje, te weinig CO2 voor dit soortje of een te weinig voeding beschikbaar vanuit de bodem.

Dus; wat zijn de verdere specs van je bak, de eigenschappen van de Zetlight, gebruik je CO2 en wat is de opbouw van je bodem?
Ik gebruik co2 en krijg een pH-daling van 1,4.
Het substraat is fijn grind verrijkt met worteltabletten (elke 1-2 maanden)

Ik heb veel gezocht naar de specificatie van Zetlight en alleen aqua-life zegt dat het 5200 lum is, geen andere informatie
 
Laatst bewerkt:
Als ik de foto’s bekijk en de lamp is het een aqualife bak, dus dan kan dat zomaar. Die maken bakken op maat indien gewenst.
 
Waarschijnlijk hebben sommige forumleden ervaring met Zetlight light van aqualife, moet ik deze vervangen? Zo ja, wat is een goed alternatief? Ik zat te denken aan Aquatlantis Easy Led 2
 
Dag iedereen! Ik heb moeite met AR-minigroei.
Ik gebruik kraanwater (Nootdorp - Den Haag).
Ik doseer EI uit een beplante doos. Al mijn planten groeien goed, maar AR mini niet.
Gebruik ook worteltabs van tetra/tropica.
Mijn aquarium is 80 cm hoog.Het enige wat ik vermoed is Zetlight Lancia en dit enige wat ik vermoed.
Ik denk erover om aquatlantis easy lead aan te schaffen ter vervanging.
Ik zal uw advies op prijs stellen.
Zie bijgevoegde foto's.
Bij voorbaat dank.
Een Alternanthera reinieckii mini vraagt een hoge lichtsterkte, en dat is niet hetzelfde als een lichtduur die je op 8 uur kan zetten exclusief eventuele dimtijden. Naast die hoge lichtsterkte ontkom je niet aan CO2 toevoeging. Denk daarbij ook aan een voedselrijk substraat.
 
Volgen mijn staat je plantje er nog gezond bij zie niet onmiddelijk algvorming of onderste blaadjes die de plant afstoot.
Je geeft dit plantje al extra voeding aan de wortels (zou je wel aanraden om die osmocote korrels die los liggen op de bodem te verwijderen)
Dus heb je vermoedelijk teweing licht om die plant( iets )sneller te laten groeien
 
Ik gebruik co2 en krijg een pH-daling van 1,4.
Het substraat is fijn grind verrijkt met worteltabletten (elke 1-2 maanden)

Ik heb veel gezocht naar de specificatie van Zetlight en alleen aqua-life zegt dat het 5200 lum is, geen andere informatie
Je schrijft dat je bak 80 cm hoog is. Dat alleen maakt al de je verlichtingssterkte mogelijkheden hoog moeten zijn. Wat zijn precies de maten van je bak? Je kan uitrekenen hoeveel lumen licht je per liter water tot je beschikking hebt? Voor je Alternanthera moet je denken aan minimaal 45 + Lumen/ltr. Past dit bij je overige planten? Want ik zie bijvoorbeeld Anubias die nu juist geen fel licht wil, daar moet je dus een beschaduwde plek voor zoeken. Wanneer je je lichtsterkte verhoogt betekent dit ook een groeisnelheid verhoging van je planten en dientengevolge een hogere voedselvraag waaronder ook CO2 hoort.
 
Je schrijft dat je bak 80 cm hoog is. Dat alleen maakt al de je verlichtingssterkte mogelijkheden hoog moeten zijn. Wat zijn precies de maten van je bak? Je kan uitrekenen hoeveel lumen licht je per liter water tot je beschikking hebt? Voor je Alternanthera moet je denken aan minimaal 45 + Lumen/ltr. Past dit bij je overige planten? Want ik zie bijvoorbeeld Anubias die nu juist geen fel licht wil, daar moet je dus een beschaduwde plek voor zoeken. Wanneer je je lichtsterkte verhoogt betekent dit ook een groeisnelheid verhoging van je planten en dientengevolge een hogere voedselvraag waaronder ook CO2 hoort.
De tankafmeting 180x55x80. Volgens aqualife is zetligh 5200 lumen, ik heb ook Dennerle Trocal led aan de achterkant die 8400 lumen is.
Dus 5200+5200+8400=18800
De tankhoogte is 80, maar het water reikt tot 70 cm, dus in liters is het ongeveer 700
18800/700= 26,85

Je zei dat bij veel licht meer plantenvoeding nodig is, ik denk dat ik dat ruim voldoende doe
30 ppm NO3
3 ppmPO4
30 ppm K
Spoorelementen
0,5 ppm FE
50% wekelijkse waterverversing.

Dus als ik Zetlight ga vervangen door Aquatlantis Easy Led 2.0 (er staat een goede deal op marktplaats), is het dan de moeite waard, of moet ik op zoek naar iets krachtigers?
 
Volgens mijn zijn die Zetlight's wel degelijke lichten.
Is het geen optie om je lichtbalken iets op te schuiven naar de voorruit ?
Meer of extra licht kan natuurlijk ook , maar brengt soms andere problemen mee.
 
Als ik het goed begrijp heb je dus ongeveer 27 lumen/ liter, dat lijkt me dus gewoon te weinig met @benvo 's opmerking (45+ lumen) in gedachten. Welke lamp je er dan bij moet zetten, weet ik zo niet, maar dan moet je dus iig dáár de oorzaak zoeken.
 
Als ik het goed begrijp heb je dus ongeveer 27 lumen/ liter, dat lijkt me dus gewoon te weinig met @benvo 's opmerking (45+ lumen) in gedachten. Welke lamp je er dan bij moet zetten, weet ik zo niet, maar dan moet je dus iig dáár de oorzaak zoeken.
Ik bedoel dat als TS tevreden is over het type licht en de mogelijkheden in de horizon app, het mogelijk is een 2e vergelijkbare lamp toe te voegen. Die kunnen dan samen vanuit dezelfde app bediend worden en toch meer lumen toevoegen. Ik heb persoonlijk de voorkeur alle lampen van 1 merk te hebben.
 
Volgens mijn zijn die Zetlight's wel degelijke lichten.
Is het geen optie om je lichtbalken iets op te schuiven naar de voorruit ?
Meer of extra licht kan natuurlijk ook , maar brengt soms andere problemen mee.
Als ik het goed begrijp heb je dus ongeveer 27 lumen/ liter, dat lijkt me dus gewoon te weinig met @benvo 's opmerking (45+ lumen) in gedachten. Welke lamp je er dan bij moet zetten, weet ik zo niet, maar dan moet je dus iig dáár de oorzaak zoeken.
Ik bedoel dat als TS tevreden is over het type licht en de mogelijkheden in de horizon app, het mogelijk is een 2e vergelijkbare lamp toe te voegen. Die kunnen dan samen vanuit dezelfde app bediend worden en toch meer lumen toevoegen. Ik heb persoonlijk de voorkeur alle lampen van 1 merk te hebben.
Ik denk dat het toevoegen van extra Zetlight niet zal helpen, omdat het niet krachtig genoeg is om substraatniveau te bereiken. Ik dacht aan een daytime matrix, maar kost net zoveel als een nier.
 
De tankafmeting 180x55x80. Volgens aqualife is zetligh 5200 lumen, ik heb ook Dennerle Trocal led aan de achterkant die 8400 lumen is.
Dus 5200+5200+8400=18800
De tankhoogte is 80, maar het water reikt tot 70 cm, dus in liters is het ongeveer 700
18800/700= 26,85

Je zei dat bij veel licht meer plantenvoeding nodig is, ik denk dat ik dat ruim voldoende doe
30 ppm NO3
3 ppmPO4
30 ppm K
Spoorelementen
0,5 ppm FE
50% wekelijkse waterverversing.

Dus als ik Zetlight ga vervangen door Aquatlantis Easy Led 2.0 (er staat een goede deal op marktplaats), is het dan de moeite waard, of moet ik op zoek naar iets krachtigers?
Je bakhoogte kan een flinke lichtsterkte vragen. Lichtsterkte, met name rood, belangrijk voor planten, verliest aanzienlijk in water. 26,85 lumen per liter water is een lichtsterkte die ongeveer voldoende is voor planten die weinig tot een gemiddelde lichtsterkte vragen. Voor een gemiddelde lichtsterkte moet je denken aan rond de 35 lumen per liter water. Voor planten die veel licht vragen is minimaal 45 lumen per liter of meer nodig. Op mijn eigen bak heb ik altijd zo'n 49 lumen per liter gehad ook met rode planten overigens. Wat jij aan voeding in je bak geeft is voor mij op een afstand niet zo duidelijk. Maar je ziet dat, als het goed is, onmiddellijk aan je planten, het zijn namelijk de beste verklikkers die er zijn! Je CO2 zou het best op een van niveau van 23 á 24 mg/l mogen zijn.

IMG_20201003_154928.jpg
IMG_20201003_154851.jpg
IMG_20201003_154934.jpg
IMG_20201017_200309.jpg
 
Je bakhoogte kan een flinke lichtsterkte vragen. Lichtsterkte, met name rood, belangrijk voor planten, verliest aanzienlijk in water. 26,85 lumen per liter water is een lichtsterkte die ongeveer voldoende is voor planten die weinig tot een gemiddelde lichtsterkte vragen. Voor een gemiddelde lichtsterkte moet je denken aan rond de 35 lumen per liter water. Voor planten die veel licht vragen is minimaal 45 lumen per liter of meer nodig. Op mijn eigen bak heb ik altijd zo'n 49 lumen per liter gehad ook met rode planten overigens. Wat jij aan voeding in je bak geeft is voor mij op een afstand niet zo duidelijk. Maar je ziet dat, als het goed is, onmiddellijk aan je planten, het zijn namelijk de beste verklikkers die er zijn! Je CO2 zou het best op een van niveau van 23 á 24 mg/l mogen zijn.

Bekijk bijlage 368958Bekijk bijlage 368957Bekijk bijlage 368959Bekijk bijlage 368960
Ik gebruik deze plantaardige voeding https://planted-box.com/product/estimative-index-kit/

Ja, ik ben het volledig eens met je lichte uitspraak. Ik heb dus hulp nodig om het juiste licht voor mijn aquarium te kiezen. Er zijn te veel opties op de markt, maar ik weet niet of ze geschikt zijn voor een tank van deze hoogte.
Wat CO2 betreft, ik heb een CO2-reactor geregeld met een pH-controller, een klein probleem dat ik heb als bioloog en er is veel waterbeweging. Maar ik krijg een pH-daling van 1,2 en de dopr-checker wordt groen
 
Ik gebruik deze plantaardige voeding https://planted-box.com/product/estimative-index-kit/

Ja, ik ben het volledig eens met je lichte uitspraak. Ik heb dus hulp nodig om het juiste licht voor mijn aquarium te kiezen. Er zijn te veel opties op de markt, maar ik weet niet of ze geschikt zijn voor een tank van deze hoogte.
Wat CO2 betreft, ik heb een CO2-reactor geregeld met een pH-controller, een klein probleem dat ik heb als bioloog en er is veel waterbeweging. Maar ik krijg een pH-daling van 1,2 en de dopr-checker wordt groen
In jouw geval, gezien de hoogte en grootte van je bak, zou ik denken aan Daylight matrix. Kostbaar maar wanneer je het systeem eenmaal hebt is het gemakkelijk uitbreid baar met matrix modules. En het heeft veel kleur, belangrijk voor planten, mogelijkheden. Zelf was ik ook erg tevreden met JMB. Maar mijn bak was veel lager. Bovendien zou ik nog willen toevoegen: Belichting, vraag maar eens aan kwekers, kan helaas nooit een sluitpost zijn. Het is voor elke bak erg belangrijk maar wordt bij de aanschaf sterk onderschat. Hoe dan ook; veel succes!
 
Dan kun je ook nog op zoek gaan naar diepstralende ledarmaturen, want bij een stralingshoek van 120 bij reguliere leds komt dan het gros vh licht op je ruiten terecht.
 
Dan kun je ook nog op zoek gaan naar diepstralende ledarmaturen, want bij een stralingshoek van 120 bij reguliere leds komt dan het gros vh licht op je ruiten terecht.
Kunt u mij alstublieft een voorbeeld laten zien?
 
Regelbaar van 30watt tot 300 mooie lichtweergave! Als je zoiets in het midden kunt plaatsen dan moet je ze toch wel aan het bubbelen kunnen krijgen.
17011862862351672536156.jpg
geen diepstralende leds nog steeds 120hoek maar daar van diepstralend heb ik ze niet precies als van diep infrarood, wel geconcentreerd!
 
marshydro
17011881008581869381433.jpg
1701188192463546309053.jpg
die zijn nu wel mooi en sterk natuurlijk.
Via internet bekomen .
Juwel helialux spectrum was veeel duurder per watt.
 
Dan kun je ook nog op zoek gaan naar diepstralende ledarmaturen, want bij een stralingshoek van 120 bij reguliere leds komt dan het gros vh licht op je ruiten terecht.
Dat hoeft nu juist niet zo te zijn. Want de lichtspreiding van een led is op zich naar beneden gericht maar gelijk qua lichthoeveelheid in de spreidingsbundel. Dus bij een120 graden bundel gaat er evenveel licht opzij als naar beneden. Maar de afstand die bereikt moet worden is dan vaak wel anders in het midden van de bundel t.o.v. het licht wat naar opzij gaat. Die afstand kan naar opzij langer zijn en daar zal dan ook een kleinere lichtsterkte bereikt zijn. Maar je kan uiteraard de bundel versmallen, vaak middels lensjes, Maar ook hoe de leds geplaatst zijn in het armatuur maakt een verschil.
 
Wat altijd ook nog een optie is, is je beplantingskeuze aanpassen aan je verlichting. Is in ieder geval een stuk goedkoper. Planten dus die een pak minder licht vragen.
 
Persoonlijk zou ik investeren in een soortje of misschien 2 die minder licht vragen dan de reineckii. Je hebt een schitterende bak met voornamelijk planten uit de lage en midden klasse qua lichtsterkte en op de voorgrond eentje die veel licht vereist. Je voedingsaanbod lijkt mij ok van wat ik lees, maar om dan een paar 100 euro neer te leggen voor een andere lamp voor dit plantje..........

Met de Easyled die jij opnoemde kom je er in ieder geval niet.

Misschien een veldtje klein blijvende crypto's. Daarmee bedoel ik geen parva, maar een slag groter. Deze heb je tegenwoordig ook in veel groen, rood en bruintinten. Zelfs roze achtig is al op de markt. Zoiets zou volledig in jou set up passen, maar nogmaals dat is mijn mening 😉.
 
Laatst bewerkt:
Dat hoeft nu juist niet zo te zijn. Want de lichtspreiding van een led is op zich naar beneden gericht maar gelijk qua lichthoeveelheid in de spreidingsbundel. Dus bij een120 graden bundel gaat er evenveel licht opzij als naar beneden. Maar de afstand die bereikt moet worden is dan vaak wel anders in het midden van de bundel t.o.v. het licht wat naar opzij gaat. Die afstand kan naar opzij langer zijn en daar zal dan ook een kleinere lichtsterkte bereikt zijn. Maar je kan uiteraard de bundel versmallen, vaak middels lensjes, Maar ook hoe de leds geplaatst zijn in het armatuur maakt een verschil.
Precies jij geeft het goed aan.
 
Mooie bak ! Besef wel dat als je er nog meer licht op zet zodat de lage beplanting ook genoeg licht krijgt je zeer waarschijnlijk problemen krijgt met je Echinodorus die bijna tot aan de oppervlakte groeit, en met het mos/hout. Ik denk zelf dat je beter kan onderzoeken of je zeer plaatselijk wat kan bijschijnen met een spot of met matrix modules.
Succes.
 
Mooie bak ! Besef wel dat als je er nog meer licht op zet zodat de lage beplanting ook genoeg licht krijgt je zeer waarschijnlijk problemen krijgt met je Echinodorus die bijna tot aan de oppervlakte groeit, en met het mos/hout. Ik denk zelf dat je beter kan onderzoeken of je zeer plaatselijk wat kan bijschijnen met een spot of met matrix modules.
Succes.
Bij Echinodorus of ook mos krijg je niet zo gauw problemen. In mijn bak bleek dat mos en bijvoorbeeld Javavaren, planten die aan een gemiddelde lichtsterkte voldoen hebben, het licht bovenin de bak juist opzochten. En dat terwijl ik een lichtsterkte van 49+ lumen per liter water voerde. Heel veel planten die het goed doen bij een gemiddelde lichtsterkte doen het vaak beter bij veel licht. Denk er maar eens over na hoeveel licht planten in de natuur krijgen. En die "buiten" lichtsterkte halen wij nooit op onze bakken!
 
Iedereen bedankt voor jullie advies, zeer gewaardeerd!
 

Terug
Bovenaan