Wat is er nieuw

Alternanthera Reineckii "Red" groene algen

vinnig

Well-known member
Lid geworden
14 mei 2022
Leeftijd
41
Onze Alternanthera Reineckii "Red" worsteld al vanaf dat we het aquarium hebben,
Deze plant doet het het slechtst van allemaal. In het begin zat hij het meest onder de diatomeeen. Inmiddels zie ik haast geen diatomeeen meer in de bak na ong een half jaar.
Nu zit er een tapijtje groene algen over deze plant.
Zou dit te maken hebben met licht of co2 of iets anders?
Hij groeit wel iets en nu ook boven het oppervlak uit.. en sinds kort geleden wat worteltjes helemaal bovenin..
de 6w lamp is voor mijn gevoel al ontzettend fel en de montecarlo doet het goed, breidt zichzelf zelfs uit, maar als ik het vergelijk met de wattage van andere lampen is 6w niet veel.
Bijgaand een foto van het aquarium als geheel en de plant waar het om gaat.
De rest vd planten groeit goed, ik snoei elke week wel een schoteltje plant weg.

Ons aquarium:
Licht novolux 6w
pomp aangepaste juwel bioflow one
geen co2 toegevoegd

Vissen:
4 white cloud minnows gold
4 zebra danios
5 pentazona barbs
10 neon tetra's

planten:
Cryptocoryne Wendtii "green"
Echinodorus Grisebachii "Bleherae XL"
Pogostemon Quadrifolius
Alternanthera Reineckii "Red"
Micranthemum Tweedei "Montecarlo"
Echinodorus "Reni"
Alternanthera Reineckki Pink sunset
vallisnera torta
Limnobium leavigatum

bodem: hornbach aquarium grind 1-2mm
voeding: v30, e15

Bijlagen

• 20220908_103923.jpg
    20220908_103923.jpg
    668.7 KB · Weergaven: 143
  • 20220908_103933.jpg
    20220908_103933.jpg
    507.8 KB · Weergaven: 135
  • 20220908_112715.jpg
    20220908_112715.jpg
    619.2 KB · Weergaven: 144
Onze Alternanthera Reineckii "Red" worsteld al vanaf dat we het aquarium hebben,
Deze plant doet het het slechtst van allemaal. In het begin zat hij het meest onder de diatomeeen. Inmiddels zie ik haast geen diatomeeen meer in de bak na ong een half jaar.
Nu zit er een tapijtje groene algen over deze plant.
Zou dit te maken hebben met licht of co2 of iets anders?
Hij groeit wel iets en nu ook boven het oppervlak uit.. en sinds kort geleden wat worteltjes helemaal bovenin..
de 6w lamp is voor mijn gevoel al ontzettend fel en de montecarlo doet het goed, breidt zichzelf zelfs uit, maar als ik het vergelijk met de wattage van andere lampen is 6w niet veel.
Bijgaand een foto van het aquarium als geheel en de plant waar het om gaat.
De rest vd planten groeit goed, ik snoei elke week wel een schoteltje plant weg.

Ons aquarium:
Licht novolux 6w
pomp aangepaste juwel bioflow one
geen co2 toegevoegd

Vissen:
4 white cloud minnows gold
4 zebra danios
5 pentazona barbs
10 neon tetra's

planten:
Cryptocoryne Wendtii "green"
Echinodorus Grisebachii "Bleherae XL"
Pogostemon Quadrifolius
Alternanthera Reineckii "Red"
Micranthemum Tweedei "Montecarlo"
Echinodorus "Reni"
Alternanthera Reineckki Pink sunset
vallisnera torta
Limnobium leavigatum

bodem: hornbach aquarium grind 1-2mm
voeding: v30, e15
Het wordt bijna, nee, het is al een stokpaardje van me! De eerste vereiste van planten om te kunnen groeien is licht! Elke plant heeft zo z'n lichtsterktevraag die je gedurende acht uur exclusief dimtijden zou moeten geven. Zo wil een Alternanthera reineckii een hoge lichtsterkte en kan ze niet buiten extra CO2 toevoeging.

Dit alles betekend dat je eerst je verlichting aan moet passen aan de lichtsterkte vraag, LET OP LICHTSTERKTE IS NIET HETZELFDE ALS LICHTDUUR, van je planten keuze. Zodra je dit hebt gedaan gaan je planten groeien en vragen om voeding. Hoe hoger je lichtsterkte hoe groter de groeisnelheid en dientengevolge, hoe groter de voeding vraag waaronder ook CO2 hoort. Wanneer je dus planten wilt die een hoge lichtsterkte vragen, en dit geldt bijna altijd voor rode planten, moet je eerst bezien of je verlichting dit aankan. Zo ja, dan zal er dus een hogere voedingsvraag zijn een vrij zeker een toevoeging van CO2. Wil je dit of kan je hardware dit niet dan moeten er minder lichtsterkte vragende planten gekozen worden. Gezien je huidige plantenkeuze moet je een lichtsterkte van zo'n 45+ lumen per liter aanbieden én extra toevoegingen van plantenvoeding waaronder CO2. Je algen zijn namelijk naar boven gekomen door onder meer een CO2 tekort t.o.v. de lichtsterkte. Maar je hardware kan dit niet aan dus kies voor planten met een lage, 20 á 25 lumen per liter, of hooguit een gemiddelde lichtsterkte, 35+ lumen per liter.

Dankje voor de duidelijke uitleg! daarmee zijn echt al mijn vragen, ook die ik niet in de post had gezet beantwoord! XD
Weet ik hoe ik het ga aanpakken. Uiteindelijk wel licht upgraden en co2.
Sja die plantenkeuze... die was ook grotendeels op niks gebaseerd anders dan een bouwmarkt planten advies als in die is mooi en die is mooi 😛
Zijn we op zich ook nog wel goed mee weg gekomen ook.

Misschien ten overvloede maar waar is gesproken over co2 wordt echte co2 bedoeld en geen "vloeibare co2" wat dus de carbo is.

Daar ben ik van op de hoogte, maar wel goed dat je dat er nog even bij post .

Primaire oorzaak van alg op rode planten is een voedingstekort vanuit de bodem icm met een CO2 tekort.
Licht is secundair, omdat licht geen betekenis heeft als de plant de brandstof die het hoort te produceren voor de groei niet kan worden geproduceerd vanwege een gebrek aan voeding.
Alternanthera Reineckki kan prima groeien met zowel weinig licht als met veel licht: als je maar zorgt voor genoeg een compleet aanbod van voeding vanuit de bodem en waterkolom,
en goede stabiele CO2 waarden. Met veel licht worden ze wel roder van kleur.
Met minder licht worden ze niet zo rood, maar ze blijven wel gezond en algvrij mits bovenstaande in acht word genomen.

De groei en ontwikkeling van planten hangt in sterke mate af van de kwaliteit en de hoeveelheid licht die ze waarnemen. Planten hebben immers licht nodig voor de fotosynthese, het proces waarbij ze koolstofdioxide omzetten in koolhydraten. Omdat planten niet zelf kunnen bewegen, groeien ze naar het licht toe.14 nov. 2013

https://www.eoswetenschap.eu/natuur...ei en ontwikkeling van,ze naar het licht toe.

Waarom planten naar het licht groeien - EOS Wetenschap

https://www.eoswetenschap.eu/natuur...ei en ontwikkeling van,ze naar het licht toe.
En daarom is voeding altijd een afgeleide van het licht. Je kan een bak volstoppen met voeding maar wanneer het licht ontbreekt of te weinig is stopt of verminderd de plant met groeien en vraagt ze ook niet meer om voeding.

ik heb dat zo een beetje bestudeerd de afgelopen maanden. Dat maakt me nog lang geen kenner zoals Benvo, maar ik geloof dat ik de theorie langzaam wel begin te begrijpen. Het licht geeft de energie waarmee een plant kan groeien. De voeding en CO2 zijn de bouwmaterialen.
Vergelijk het met het bouwen van een huis. Voor je bouwmachines heb je brandstof nodig. Bij planten is dat licht. Hoe meer gas je geeft, hoe sneller het bouwen gaat. Maar natuurlijk alleen als er nog genoeg bouwmaterialen zijn. Als je probeert door te bouwen terwijl er bouwstoffen missen dan wordt het geen goede constructie en krijg je problemen. Gaat de bouw te langzaam dan stort het weer in voordat het af is. Ga je te snel, dan werk je jezelf over de kop en gaan er dingen stuk.

Dat licht essentieel is staat helemaal niet ter discussie. Maar dus niet teveel en niet te weinig. De vraag hier is wanneer het te weinig is. Cornelius geeft aan, ik neem aan op basis van ervaring, dat hij het met minder licht ook goed (of redelijk) doet. Dan zou het kunnen zijn dat er hier iets anders aan de hand is. Beetje extra mest in de bodem zou hierover uitsluitsel kunnen geven. Als hij het dan nog niet goed doet dan weet je redelijk zeker dat het licht het probleem is.

Dit is dus niet gebaseerd op concrete kennis, maar allemaal puur logica.

Een ding is wel duidelijk. Als je voor meer licht gaat zul je waarschijnlijk ook meer van de bouwstoffen nodig hebben.

Als je voor meer licht gaat zul je waarschijnlijk ook meer van de bouwstoffen nodig hebben
Dat kan ik beamen en met weinig licht is er minder voeding nodig.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan