Wat is er nieuw

Alternanthera rosaefolia en Eleocharis Acicularis

benvo

Well-known member
Lid geworden
28 mei 2014
Website
aquaforum.nl
Zo, vandaag heb ik, dit keer bij Intratuin, Alternanthera rosaefolia en Eleocharis Acicularis gekocht. Na al een lange tijd gedaan te hebben met dezelfde planten wilde ik toch ook eens een keer weer wat anders. Dus de Ludwigia moest verdwijnen. Evenals wat Alternanthera reineckii mini. Eigenlijk is het niet de meest gunstige tijd om te beginnen met Eleocharis Acicularis want dit is een plantje wat je eigenlijk niet te warm moet zetten. Tot zo'n 25 graden gaat het wel goed maar daarboven vinden ze toch minder. De Alternanthera rosaefolia stond nog niet eens in de Intratuinbak. Kwam dus net van de kweker. Ze zien ook nog wat groenig maar dat veranderd vanzelf. Ik ben er weer blij mee.
IMG_20200518_161250.jpg
IMG_20200519_132110.jpg

Mijn Alternanthera rosaefolia laat na iets meer dan een week al prachtige rode kleuren zien. Over mijn Eleocharis Acicularis ben ik veel minder tevreden. Hoewel dit eigenlijk helemaal geen moeilijk plantje is laat het bij mij te wensen over. Er verschijnen gele stengels. Nu hoort dit plantje eigenlijk ook op een zanderige bodem, iets wat ik dus niet heb. Toch denk ik dat het probleem elders ligt. Namelijk de temperatuur. Van naaldgras is wel bekend dat ze slecht hogere temperaturen verdragen. 25 graden is wel het maximum. Daarom heb ik eens goed gekeken naar mijn temperatuurmeting. Die stond op 23 graden. Maar wanneer ik andere thermometers ernaast hang geven die allemaal hogere temperaturen aan. 25 tot 27 graden zelfs. Daarom heb ik de offset van mijn meter maar eens naar boven bijgesteld. Waardoor de temperatuur wat verlaagd gaat worden. Eens zien wat dit doet voor mijn naaldgras.
IMG_20200527_130241.jpgIMG_20200527_130257.jpg

Tsja, zelfs voor een plantenbak is een geijkte en te kalibreren thermometer misschien nog niet zo gek :pp

Tsja, zelfs voor een plantenbak is een geijkte en te kalibreren thermometer misschien nog niet zo gek :pp

Kalibreren kan ik mijn thermometer, ijken daar ligt het probleem. Je moet daarvoor een goede thermometer hebben als ijkmodel. Nu zijn dat over het algemeen erg dure dingen maar er is een goed alternatief die ik in elk geval ga aanschaffen. Dat zijn electronische infra rood meters. Deze zijn wel erg nauwkeurig. Waarschijnlijk heb je ze al vaak gezien zonder je het te realiseren. Ze worden namelijk heel veel gebruikt om Corona besmettingen te ontdekken. Het zijn die dingen die ze op je voorhoofd richten.

Het zijn die dingen die ze op je voorhoofd richten.

Het nadeel is dat je hoop dat deze klopt, maar weten doe je het ook niet.

Een geijkte en te kalibreren meter hoeft zonder certificaat echt niet zo duur te zijn, en dan weet je
1 dat je waarde klopt.
2 je kan na verloop van tijd checken en/of bijstellen
3 het gaat heel veel jaren mee

Maar misschien is de IR thermometer zo goed, precies en betrouwbaar dat deze ook geschikt is, maar ik weet het niet en blijf het een beetje een gok in mijn beleving

Het nadeel is dat je hoop dat deze klopt, maar weten doe je het ook niet.

Een geijkte en te kalibreren meter hoeft zonder certificaat echt niet zo duur te zijn, en dan weet je
1 dat je waarde klopt.
2 je kan na verloop van tijd checken en/of bijstellen
3 het gaat heel veel jaren mee

Maar misschien is de IR thermometer zo goed, precies en betrouwbaar dat deze ook geschikt is, maar ik weet het niet en blijf het een beetje een gok in mijn beleving

Een goede gijkte temperatuurmeter vind ik niet echt goedkoop te vinden. Nu is duur en goedkoop een subjectief begrip dus ben ik benieuwd welke meter jij zou aanraden?

Ik heb nu deze al diverse jaren in gebruik

https://www.conrad.nl/p/voltcraft-d...temperatuur-40-tot-250-c-conform-haccp-123320
Het enige waar ik hem persoonlijk op tegen vind vallen is de bouwkwaliteit. Ik hou zelf van wat robuustere en degelijk gebouwde spullen, maar doet wat hij moet doen.

En uiteraard is goedkoop en duur is subjectief. Zou zelf nu als ik opnieuw ging kopen denk ik tot max 50 euro uitgeven, waarbij de bouwkwaliteit voor mij een issue zou zijn.

2020-05-27_18h51_09.jpg

volgens mij exact dezelfde, ietsje goedkoper

Kalibreren kan ik mijn thermometer, ijken daar ligt het probleem. Je moet daarvoor een goede thermometer hebben als ijkmodel. Nu zijn dat over het algemeen erg dure dingen maar er is een goed alternatief die ik in elk geval ga aanschaffen. Dat zijn electronische infra rood meters. Deze zijn wel erg nauwkeurig. Waarschijnlijk heb je ze al vaak gezien zonder je het te realiseren. Ze worden namelijk heel veel gebruikt om Corona besmettingen te ontdekken. Het zijn die dingen die ze op je voorhoofd richten.
Die heb ik ook. Vind ik ideaal om de temperatuur te meten als ik water ververs. Vooral omdat deze ook heel snel zijn 🙂

en ook Inkbird heeft een oplossing

INKBIRD IHT-1P

Onderstaande heb ik besteld; 0,2 graad Celsius tolerantie. Die voedsel thermometers, mijn zoon heeft er een voor z'n BBQ, heb ik nog nooit getest dus ik kan daar weinig over zeggen. Die Inktbird is trouwens ook een voedsel thermometer. Men geeft over het algemeen voor die dingen een, overigens keurige, 0,5 graad Celsius tolerantie aan.

https://nl.aliexpress.com/item/4001013498167.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.35494c4dyZdC7l

Ik ben benieuwd of tie klopt en hoe je ervaringen gaan zijn. Keep us posted!

Ik ben benieuwd of tie klopt en hoe je ervaringen gaan zijn. Keep us posted!

Ik ben ook benieuwd en zal mijn ervaringen delen. Wanneer we elkaar weer mogen bezoeken zal ik mijn zoon's voedsel thermometer ook eens bezien. Dank voor je reacties!

ah dan moet die van mij nog wat bijtrekken 🤣

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan