Wat is er nieuw

alternanthera rosanervig

• Onderwerp starter Onderwerp starter AquaMaik
  • Startdatum Startdatum
A

AquaMaik

Guest
Hallo allemaal ik ben nieuw hier en dit is mijn eerst post.
Ik heb een alternanthera rosanervig in mijn aquarium staan, alleen hij wil niet echt groeien en mooi rood kleuren. Er komen allemaal gaatjes en scheurtjes in de blaadjes en hij staat er maar droevig bij. Gebruik sinds 2 weken de EI methode met 25% waterverversing

Mijn waterwaardes zijn:
ph 6.8
kh 5
gh 8
no3 15
no2 0
po4 0.5
k 10
fe 0.5
co2 31mg/l

Zou iemand mij kunnen helpen?

8qM927MybrO0-9dX6FS-Is2V4zJ4mkJO.jpeg

Hoe groot is je bak, hoeveel licht staat er op en hoe lang?

200 liter neto is het aquarium. Heb 2 t5 lampen de voorste is dennerle amazonday en de achterste juwel daylight allebei reflector erop en het licht staat 10.5 uur aan.

Ik vind je po4/no3 voor de EI vrij laag. Als je 25% ververst is het dan zo dat je de dosering daar ook op hebt aangepast?? Bij een halve wissel moet je ook maar de helft toevoegen natuurlijk.
Doen de andere planten het wel goed en staat deze wel voldoende in het licht?? En hoelang heb je deze plant al.

De dosering is ook aangepast. Hij staat vol in het licht.
En verder doen de planten het vrij goed alleen de
Limnophila sessiliflora heeft bij somige blaadjes een soort van bruine aanslag erop. Deze 2 planten zitten er nu 2 weken in.

Ik doseer nu:
Ma: profito 10ml / fe 5ml
Di: no3 10ml / po4 15ml / k 8ml
Wo: profito 10ml / fe 5ml
Do: no3 10ml / po4 15ml / k 8ml
Vr: profito 10ml geen Fe
Za: rustdag
Zo: 25% waterwissel
no3 10ml / po4 15ml / k 8ml

Is dit voldoende wat ik toevoeg of vinden jullie dat ik meer moet doen?
Ik gebruik de producten van easy life

Groet maikel

Ik vind het ook lastig om direct te zien wat er voor zorgt dat de plant zich niet helemaal top voelt. Ik zou wel proberen om je PO4 wat te gaan verhogen naar 1 a 1,5. Dit mag prima met het huidige NO3 gehalte en dan heb je wat buffer voor als de planten dit verbruiken.

Verder geef je aan dat je wat bruine alg hebt. Dit lijkt op een niet helemaal stabiel evenwicht. Je CO2 waarde lijkt dik in orde, maar je alg zegt eigenlijk dat hij nog iets omhoog zou mogen. Is dus een kwestie van zoeken in stapjes van 1, zodat je weet wat de gevolgen van een verandering zijn en je ook weer gepast kan corrigeren.

In ieder geval succes!

AquaMaik zei:
Ik doseer nu:
Ma: profito 10ml / fe 5ml
Di: no3 10ml / po4 15ml / k 8ml
Wo: profito 10ml / fe 5ml
Do: no3 10ml / po4 15ml / k 8ml
Vr: profito 10ml geen Fe
Za: rustdag
Zo: 25% waterwissel
no3 10ml / po4 15ml / k 8ml

Is dit voldoende wat ik toevoeg of vinden jullie dat ik meer moet doen?
Ik gebruik de producten van easy life

Groet maikel

Hoeveel mg/L is dat wat je wekelijks toevoegt?> Ik heb hier geen flesje staan op het moment namelijk.
Misschien dat de planten nog moeten wennen aan nieuwe omstandigheden.
Normaal doseer je bij de EI meestal 20 en 2mg/L dus dat zou bij jou dan 10 en 1mg/L zijn.

Deze plant haalt de meeste voeding uit de bodem , zorgt dus ook dat hij voeding bij de wortels heeft.
Of heeft hij dat al ?
Het is ook geen makkelijke plant hoor.

Groet John

Ik heb bij elke plant 1 of 2 rootsticks van easy life erbij gestopt.

Op het flesje van nitro staat
10ml per 500 liter verhoogt no3 met 2mg/l

Op het flesje van fosfo staat
10ml per 500 liter verhoogt po4 met 0.1mg/l

Rekenen is niet mij beste kant dus kom er zelf niet goed uit haha

Weet iemand dan wel een rode plant die wat makelijker te houde is voor de middenzone?

Groet maikel

NO3
10 500 2
10 250 4

Op 200 liter verhoog je dus nog iets meer, dit die je 3 x per week maar ook je bewoners voegen dit toe. Daarom met je ook meer denk ik.

PO4
10 500 0,1
10 250 0,2
50 250 1

Wederom op 200 liter iets meer. Jij voegt 45ml per week toe, maar je planten slurpen dit ook.

Ik denk dat je je po4 wat moet verhogen, zie je ook aan de gemeten waarde. Probeer eens 15ml per dag, naar wel blijven meteen. Waarde proberen stabiel net boven de 1 te krijgen.

Misschien dat er nog andere ervaringen zijn die je kan meenemen.

Oke bedankt voor de snelle reactie en het advies. Zou het deze week toevoegen en dan over een week eens meten wat de waardes zijn.

Maar als je de dosering van de EI halveert en dan waterwissel van 25% doet, zit er dan niet te weinig voedingsstoffen in het water dan bij de volledige dosering. Mij lijkt het dat de hele dosering met 50% verversing de planten meer voeding geven als bij 25% verversing
Maar om elke week 100 liter te vervangen is ook redelijk veel

Groet maikel

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan