Alternatief voor AlgoZid van Eheim?


Hans Hauer

Active member
Lid geworden
13 april 2017
Berichten
34
Leeftijd
76
Hallo,
Ik gebruik met succes AlgoZid van Eheim om baardalg te bestrijden. Helaas is dit product uit de handel genomen; wie weet een alternatief?

Met vriendelijke groet,
Hans Hauer
 
Het beste alternatief dat ik aan kan bieden is: Zorg dat je verhoudingen in je bak juist zijn! Dat begint met het afstellen van je verlichting op de licht intensiteit vraag van je plantenkeuze. Wanneer die zo precies mogelijk is afgesteld kan je onmiddellijk achterhalen wat je werkelijke probleem is, ook bij het ontstaan van baardalg. Namelijk een CO2 tekort. Hieronder zie je het principe van de gouden driehoek welke de correlatie tussen licht en bemesting aangeeft waarbij je telkens moet uitgaan, als eerder gezegd, vanuit je lichtintensiteit die je zo'n 8 uur lang aanbiedt.
gouden_driehoek-600x600.jpg
 
Ik ben het met Ben eens want al die middeltjes is symptoombestrijding en de algen zullen telkens terugkeren. Zelf heb ik weleens een stootkuur Carbo gebruikt en dan ben je ze even kwijt maar niet voor lang als je de oorzaak niet oplost.
 
Ik belicht mijn bak gedurende 8 uur met ledverlichting met in het begin lage en aan het eind ook weer lage lichtintensiteit. Verder doe ik dagelijks 5 ml EasyCarbo in mijn 180 liter bak en 1x per week 18 ml FloraCarbo.
Er zit een Juwel binnenfilter. Water verversen doe ik 1x per 2 weken, één derde per keer. Wat doe ik verkeerd?
 
Verversen mag ook gerust wel wekelijks hoor. Misschien kun je een foto van de bak posten met al je waterwaarden. Ik vermoed een co2 tekort of geen goede distributie. Ik begrijp dat je geen co2 toevoegt?
Hoelang branden je led op volle sterkte dan want wellicht is dat teveel tov je co2 en voedingsvraag.
 
Ik voeg inderdaad geen CO2 toe. Het lichtschema is: 12u 10%, 14u 20%, 16u 60%, 18u 85%, 21u 75%, 22u 25%,22.30u 10%, 23u 0%.
Waterwaarden: pH 7,5, kH 3, gH 7, NO3 50, NO2 0.

Alvast dank voor het meedenken!



IMG_20210113_183405.jpg
 
Met de genoemde kh en ph heb je amper co2 in je bak en dat zal de oorzaak van de baardalg zijn denk ik.
 
Ik belicht mijn bak gedurende 8 uur met ledverlichting met in het begin lage en aan het eind ook weer lage lichtintensiteit. Verder doe ik dagelijks 5 ml EasyCarbo in mijn 180 liter bak en 1x per week 18 ml FloraCarbo.
Er zit een Juwel binnenfilter. Water verversen doe ik 1x per 2 weken, één derde per keer. Wat doe ik verkeerd?
Je kan beter plantenvoeding toedienen. Zowel Easy Life Carbo als FlraCarbo zijn alternatieven voor CO2 toediening. Kies voor kant en klare voeding of, wat aanzienlijk goedkoper is, voor zelf met water aan te lengen voeding poeders.

Welkom bij Aquariumbemesting.nl
 
Ik dacht dat EasyCarbo voor de co2 zorgde; maar wat dan? (ik heb geen zin in co2-apparatuur)
 
Ik dacht dat EasyCarbo voor de co2 zorgde; maar wat dan? (ik heb geen zin in co2-apparatuur)
Nauwelijks. Het zorgt voor een weinig CO2 maar is beslist geen vervanger voor CO2 (gas) Wanneer je geen CO2 wilt zal je planten moeten kiezen die met een gemiddelde lichtsterkte toekunnen. Bovendien mogen je lampen dan ook niet meer als die gemiddelde lichtsterkte gedurende 8 uur bieden. Daarna dus zorgdragen voor plantenvoeding én via de waterkolom én via de wortels.
 
Ik dacht dat EasyCarbo voor de co2 zorgde; maar wat dan? (ik heb geen zin in co2-apparatuur)
Het is een chemisch goedje wat meer algen dood en het voegt zeer weinig koolstof toe. uit mn hoofd gedaan iets van 0,7mg/ltr dus dat heeft eigenlijk geen invloed.
Men gebruikt het ook voor ontsmetting namelijk.
 
Kun je uitleggen waarom extra bemesting van de planten zou kunnen leiden tot minder baardalg?
 
Als planten niet goed groeien dan hebben algen meer kans zich te ontwikkelen en juist door een tekort aan co2 of fluctuatie krijg je algen als baardalg.
Algen zijn in de regel een gevolg van te weinig voeding.
 
bedankt voor de uitleg. Ik heb de verlichting zowel qua duur als intensiteit verminderd en ik ga bemesting bestellen.
Dank voor de tips!
 
Kun je uitleggen waarom extra bemesting van de planten zou kunnen leiden tot minder baardalg?
Ik weet niet aan wie je dit vraagt maar het is niet beslist zo dat extra bemesting leidt tot minder baardalg. Sterker nog het toevoegen van zouten, nitraat en fosfaat dus, kan zo bekeken, zelfs zorgen voor een meer aantrekkelijke conditie om baardalg te krijgen. Maar zo moet het niet bekeken worden. In je tweede post gaf je aan carbo's toe te voegen bij wijze van planten bemesting. En dat spul moet niet gezien worden als planten bemesting. Om je planten gezonder en goede groeimogelijkheden te bieden vertelde ik al eerder dat er veel betere alternatieven zijn. Carbo's kunnen je wél helpen om baardalg te verwijderen. Maar het is als een aspirine bij hoofdpijn. Probeer de oorzaak van je baardalg probleem te achterhalen. En dat is een CO2 tekort t.o.v. je licht intensiteit. Het beste wat je kan doen is precies uitzoeken wat je planten nodig zijn om een goede groei mogelijk te maken. Dat is niet zo moeilijk, elke online aanbieder verteld bij de aangeboden plantensoorten wat de groei vraag is. Daarbij is het belangrijk om één vast punt te hebben om de rest te kunnen herleiden. En dat vaste punt moet je belichting zijn. Bepaal dus voor je plantenkeus de licht intensiteit die je vervolgens voor zo'n 8 uur maximaal aanbiedt, exclusief eventuele dimtijden. Heb je dit eenmaal juist afgesteld dan is je vaste punt bekend en daar kom je dan ook niet meer aan. Wanneer je nu toch baardalg hebt, als voorbeeld, weet je dat er maar een mogelijkheid is waar het probleem door wordt veroorzaakt namelijk een CO2 tekort. Immers je verlichting is juist ingesteld!
 
Bedankt Benvo, voor deze uitgebreide toelichting. Toch vind ik het lastig om de licht intensiteit te bepalen. Wèl weet ik dat sinds ik led-verlichting heb, de algproblemen zijn toegenomen.
Ik begin dus maar met de verlichting verder te dimmen en te kijken hoe de huidige planten daarop reageren. Als ik nieuwe planten zou willen aanschaffen welke planten hebben weinig licht nodig?
 
Wèl weet ik dat sinds ik led-verlichting heb, de algproblemen zijn toegenomen.
Dat heb ik vaker gehoord, maar geef ook de planten even de tijd om zich aan te passen aan de nieuwe verlichting, maar wat dimmen is prima natuurlijk, en houdt ook je waterwaarden in de gaten, door de andere verlichting kan de vraag naar extra voeding toenemen.
 
Bedankt Benvo, voor deze uitgebreide toelichting. Toch vind ik het lastig om de licht intensiteit te bepalen. Wèl weet ik dat sinds ik led-verlichting heb, de algproblemen zijn toegenomen.
Ik begin dus maar met de verlichting verder te dimmen en te kijken hoe de huidige planten daarop reageren. Als ik nieuwe planten zou willen aanschaffen welke planten hebben weinig licht nodig?
Hoeveel licht je planten vragen kan je heel gemakkelijk zien bij de online aanbieders. Zij zetten alle gegevens, dus ook de licht sterkte, die hun planten nodig zijn voor een goede groei bij hun aangeboden planten. Planten die een gemiddelde lichtsterkte of minder vragen hebben veelal geen extra CO2 toevoegingen nodig. Die zijn dus geschikt voor jou. Uiteraard moet je dan je verlichting ook op die gemiddelde lichtsterkte zetten. Die gemiddelde lichtsterkte moet dan zo'n 35 lumen per liter zijn, zeker niet hoger dan 35 lumen. Die lichtintensiteit biedt je gedurende 8 uur aan. (Excl. eventuele dimtijden.)
 
Iedereen bedankt voor de goede raad; ik ga ermee aan de slag!
 

Terug
Bovenaan