Alternatief voor diffusor?


Arasazi

Well-known member
Lid geworden
11 mei 2012
Berichten
151
Hallo,

Ik heb in mijn 180L Juwel momenteel een Bowl 30 diffusor, vergelijkbaar met dit model:

https://www.azaqua.nl/co2-diffusors/co2-diffusor-bowl#/577-type-bowl_30_9_90

Ben eigenlijk niet super tevreden over de oplossing. Of eigenlijk meer over het effect. Ik zie wel kleine belletjes, maar drop checker reageert pas als ik 'm er direct boven hang (doh!). En dat terwijl er toch wel wat belletjes door de bellenteller schieten (3 ps oid, lastig te tellen)

De vloeistof is een 20mg oplossing, maar mijn aquarium zou 30mg aan moeten kunnen, gezien het aantal planten. Dus mijn maatstaf is een vloeistof die richting geel gaat. Dat lukt nu dus nauwelijks.


De vraag:
Wat is een goed, niet al te duur (20-30 euro) alternatief? Ik zag hier op het forum iets voorbijkomen van een flipper?

Mijn aquarium is nu aardig beplant, maar wil straks ombouwen richting een meer iwagumi-achtig (met de nadruk op achtig) aquarium.



Overigens had ik het idee dat de originele fles (van Azaqua) met evenveel bellen, wel meer effect liet zien in mijn dropchecker. Ik heb de fles laten hervullen bij de 'gasboer' (Braber, in Den Haag). Ik neem aan dat vullen met co2 toch ook gewoon co2 betekent of zit er nog verschillen in de kwaliteit co2?

Alvast bedankt!
 
Laatst bewerkt:
Met extern filter had ik gezegd “ga voor een reactor”

Maar met intern zou ik tog wat spelen met je diffuser om heb op een optimale plek te krijgen
 
Mijn ervaring met zulke diffusers, en in die prijsklasse, zijn niet zo best. Vooral niet met de modellen uit China.
En het is icm een 180L zowieso een slechte combinatie. Beter zou een bazooka atomizer kunnen zijn of een Aquaria Neo.

En CO2 is CO2 en er is geen verschil tussen leveranciers onderling, behalve de prijs.
Als je denkt dat effect minder is geworden is het wellicht het keramiek vuil geworden of het is aan vervangen toe.

En als je in de toekomst een iwagumi-achtige bak wilt maken is het een voorwaarde voor succes dat je CO2 100% optimaal is.
In zowel oplossing als verspreiding. En ik denk niet dat je dat gaat lukken met een Juwel omdat het filter gewoon niet toereikend is.
Zou je natuurlijk kunnen opvangen met een klein stromingspompje, maar dat is allemaal extra zichtbare techniek in je bak.
 
Overweeg een stromingspomp die je recht op de diffusor richt. Zo dwing je de belletjes naar beneden en daardoor zullen ze iets beter oplossen. Maar sinds ik een in-line diffusor heb gekocht van JBL (30 euro) heb ik genoeg aan 1,5-2 bubbels per seconde voor 20ppm CO2 in mijn 180L aquarium. Met de diffusor van AZaqua waren daar 5, 6, 7 bubbels voor nodig. Dat was gewoon CO2 weggooien..
 
Een Neo diffuser werkt goed bij mij, erg fijne belletjes
 
Ik heb bij de bak destijds ook een JBL E901 gekocht zodat er voldoende stroming in de bak zou zijn.

Ik heb eventueel nog wel een kleine eheim van mijn oude 60l bak staan. Maar zoals eerder werd geopperd, is dat weer extra techniek erbij.

Zorgt die e901 nog voor ander advies? En wat zijn de voor en nadelen van een inline diffusor? Alvast bedankt !
 
Overweeg een stromingspomp die je recht op de diffusor richt. Zo dwing je de belletjes naar beneden en daardoor zullen ze iets beter oplossen. Maar sinds ik een in-line diffusor heb gekocht van JBL (30 euro) heb ik genoeg aan 1,5-2 bubbels per seconde voor 20ppm CO2 in mijn 180L aquarium. Met de diffusor van AZaqua waren daar 5, 6, 7 bubbels voor nodig. Dat was gewoon CO2 weggooien..

Zou je me kunnen vertellen welk model je hebt, eventueel met link? Bvd!
 
Zou je me kunnen vertellen welk model je hebt, eventueel met link? Bvd!
Ik heb gisteren deze in mijn 180L aquarium gehangen. Werkt perfect, relatief stil en zeer zuinig. 1000L/u maar door de brede uitstroom voorkom je het 'draaikolk'-effect. Door de brede kop (in tegenstelling tot een 'jet' uitstroom) voorkom je dat een vis tijdens het voorbijzwemmen aan de kant geblazen wordt. Ze moeten wel flink peddelen hoor maar het is niet gevaarlijk.
https://www.aquastorexl.nl/sicce-nano-voyager-1000-l-h.html
 
Ik heb gisteren deze in mijn 180L aquarium gehangen. Werkt perfect, relatief stil en zeer zuinig. 1000L/u maar door de brede uitstroom voorkom je het 'draaikolk'-effect. Door de brede kop (in tegenstelling tot een 'jet' uitstroom) voorkom je dat een vis tijdens het voorbijzwemmen aan de kant geblazen wordt. Ze moeten wel flink peddelen hoor maar het is niet gevaarlijk.
https://www.aquastorexl.nl/sicce-nano-voyager-1000-l-h.html

En die gebruik je in combinatie met een inline diffusor?
 
Oh, nee. De diffusor zit op de uitgang van mijn filter. Deze stromingspomp is er echt alleen voor de stroming en hangt er los in.
 
De vraag:
Wat is een goed, niet al te duur (20-30 euro) alternatief? Ik zag hier op het forum iets voorbijkomen van een flipper?

Als je een oplossing wil die in de bak hangt ben je beter met een "bazooka" style diffuser. Die geeft fijnere nevel dan het type dat je nu gebruikt.

Zoiets bedoel ik: https://www.azaqua.nl/co2-diffusors/power-atomizer
of dit
https://www.ebay.co.uk/bhp/co2-atomizer

Als je inline werkt kan je bvb kiezen voor de JBL-proflora of de inline azaqua-versie https://www.azaqua.nl/co2-diffusors/inline-co2-atomizer
 
@Honeybadger Hij hoeft er zeker niet in te hangen, dat was destijds de meest voor de hand liggende optie.

Twee dingen staan voorop: best mogelijke co2 oplossing en zo min mogelijk onderhoud. :)

@Cornelius heb jij nog suggesties of voorkeuren voor die 100% optimale spreiding/opname?

Bedankt allen!
 
@Honeybadger Hij hoeft er zeker niet in te hangen, dat was destijds de meest voor de hand liggende optie.

Twee dingen staan voorop: best mogelijke co2 oplossing en zo min mogelijk onderhoud. :)

Dan zou ik eens kijken naar een inline oplossing.
Als je die monteert voor de intake van je filter dan werkt je filter als reactor en krijg je volledige co2-oplossing (dus geen zichtbare belletjes in de bak).
Maar op de outflow-slang van je filter kan het ook. Sommige mensen beweren (of vrezen) dat de diffuser sneller vuil wordt op de intake van het filter maar dat heb ik persoonlijk nog niet gemerkt.

Voor optimale distributie is het belangrijk dat er overal in de bak (dus ook langs de bodem) een goede doorstroming is (zodat de CO2 overal verspreid wordt).
Dus dan speelt zowel pompkracht als ook de doorstroming in de bak zelf een rol.
Met een bodembedekker kan dat soms een uitdaging zijn zoals je wel begrijpt.
 
Werkt zo'n inline diffusor beter met een spraybar? Dat je 'm tegen de voorruit aan laat stromen?
 
Als je een oplossing wil die in de bak hangt ben je beter met een "bazooka" style diffuser. Die geeft fijnere nevel dan het type dat je nu gebruikt.

Zoiets bedoel ik: https://www.azaqua.nl/co2-diffusors/power-atomizer
of dit
https://www.ebay.co.uk/bhp/co2-atomizer

Als je inline werkt kan je bvb kiezen voor de JBL-proflora of de inline azaqua-versie https://www.azaqua.nl/co2-diffusors/inline-co2-atomizer


Toevallig heeft Benvo zo n Atomizer via Aliexpress gekocht en die voldoet net zo goed als de duurdere vertelde hij onlangs.
 
Even stukje verwarring deze topic uit helpen: er zit GEEN interne filter op deze bak, maar een JBL E901. Deze is EXTERN.

Deze heb ik destijds gekocht op aanraden van aantal forumgenoten omdat deze voor voldoende stroming zou moeten zorgen. Op zich is dat wel het geval, maar niet genoeg om de bellen echt naar beneden te drukken.

Ik ga op zoek naar die inline diffusor.

Kan ik trouwens voorlopig niet gewoon de atomizer onder de instroom van de pomp hangen? Lijkt me een beetje hetzelfde idee. Of krijg ik dan problemen met lucht in de pomp?
 
Oh dacht dat je nog een intern filter had xD
Maar een reactor zou je ook kunnen doen als een Atomizer niet bevalt
 
Even stukje verwarring deze topic uit helpen: er zit GEEN interne filter op deze bak, maar een JBL E901. Deze is EXTERN.

Deze heb ik destijds gekocht op aanraden van aantal forumgenoten omdat deze voor voldoende stroming zou moeten zorgen. Op zich is dat wel het geval, maar niet genoeg om de bellen echt naar beneden te drukken.

Ik ga op zoek naar die inline diffusor.

Kan ik trouwens voorlopig niet gewoon de atomizer onder de instroom van de pomp hangen? Lijkt me een beetje hetzelfde idee. Of krijg ik dan problemen met lucht in de pomp?


Gewoon tussen je aanzuigslang en filter monteren, dan moet het Co2 door heel je filter heen wat het nog extra oplost en geen mist/nevel in je bak veroorzaakt, doe het zelf al een jaar zo en op een Rio 180liter staat nu een 500gram fles en daar doe ik 4-5 weken mee met 25-30mg Co2 in het water voor een bak met zeker 60-80% beplant.
Dus best efficient deze manier van toedienen, misschien is het met een reactor op de aanzuigslang nog efficienter dus uit proberen.
 
Even stukje verwarring deze topic uit helpen: er zit GEEN interne filter op deze bak, maar een JBL E901. Deze is EXTERN.

Deze heb ik destijds gekocht op aanraden van aantal forumgenoten omdat deze voor voldoende stroming zou moeten zorgen. Op zich is dat wel het geval, maar niet genoeg om de bellen echt naar beneden te drukken.

Ik ga op zoek naar die inline diffusor.

Kan ik trouwens voorlopig niet gewoon de atomizer onder de instroom van de pomp hangen? Lijkt me een beetje hetzelfde idee. Of krijg ik dan problemen met lucht in de pomp?
Een JBL e 901 heeft ruim voldoende kracht om de CO2 nevel uit de diffuser van Chinese makelij, zie mijn link hierboven, naar beneden te drukken. Ik doe dit met een spraybar langs de gehele achterwand.
 
Ah, ik dacht dat het een inline diffusor was? Jouw link deed me denken aan een andere diffusor die ik een tijdje terug was tegengekomen.

Toevallig had ik deze nog in mijn browser geschiedenis staan: https://www.aliexpress.com/item/Qan...izer-System-Diffuser-Reactor/32792919320.html

Uiteindelijk twee van besteld, zodat ik eventueel een kan schoonmaken en de ander kan laten draaien.

Het inline verhaal sprak me uiteindelijk meer aan. Ga 'm in eerste instantie op de instroom voor de pomp zetten, mocht dat problemen geven dan op de uitstroom icm een spraybar. Dat zou beter moeten werken dat het huidige.

Dank voor de hulp en suggesties!
 
Ik gebruik de jbl inline en ik volg op wat de fabrikant aangeeft en dat is plaatsen op de outtake van je filter om vervuilingsproblemen te voorkomen.
Tevens moet je het keramische deel eerst 24 uur in water leggen om verzadigd te raken met water.
Ik heb mijn 901 aangesloten op een dennerle Lily Pipe en heb wel belletjes maar het is minimaal.
Naar mijn idee moet je ook oppassen voor je bacteriën in je filter met co2 op je intake.
 
Ik gebruik de jbl inline en ik volg op wat de fabrikant aangeeft en dat is plaatsen op de outtake van je filter om vervuilingsproblemen te voorkomen.
Tevens moet je het keramische deel eerst 24 uur in water leggen om verzadigd te raken met water.
Ik heb mijn 901 aangesloten op een dennerle Lily Pipe en heb wel belletjes maar het is minimaal.
Naar mijn idee moet je ook oppassen voor je bacteriën in je filter met co2 op je intake.


Heb al langer als een jaar Co2 op mijn aanvoer van het filter en kan je zeggen at het heel effectief is en vrijwel alle Co2 oplost.
Bacterien hebben er geen last van of dat het schadelijk zou zijn omdat het zuurstof op het zelfde niveau blijft en zelfs stijgt als het licht aan gaat en de planten gaan assimileren waardoor het zuurstof in het water hoger wordt.
Vuil kan inderdaad een membraam laten vervuilen op de inlaat daarom gebruik ik een T stuk zonder membraam en de bellen worden rechtstreeks meegevoerd het filter in waar het oplost en heel soms komt er wat bij de pompkop die deze vermaalt met wat geluid.
Via de spraybar komt Co2 rijk water zo het aquarium in zonder al te veel belletjes of geen mist door de bak heen, je hoeft ook nooit geen onderhoud te plegen aan het Co2 T stukje en kostte mij maar 7.95euro.
Dus het kan ook goedkoop en onderhoud vrij en zonder al te veel poes pas met membraampjes en Diffusors die altijd slijten en schoon gemaakt moeten worden na zoveel tijd.

Je filter is nu op deze manier gewoon een grote Co2 reactor geworden zonder gevolgen voor de bacterien.
 
Zou je een filmpje kunnen maken van je uitstroom met bellen? En fotos van je situatie in je kast?

Het klikt heel goed.
Ik vraag me dan tegelijk af waarom er een keramische membraam gebruikt word bij alle diffusers?

Heb al langer als een jaar Co2 op mijn aanvoer van het filter en kan je zeggen at het heel effectief is en vrijwel alle Co2 oplost.
Bacterien hebben er geen last van of dat het schadelijk zou zijn omdat het zuurstof op het zelfde niveau blijft en zelfs stijgt als het licht aan gaat en de planten gaan assimileren waardoor het zuurstof in het water hoger wordt.
Vuil kan inderdaad een membraam laten vervuilen op de inlaat daarom gebruik ik een T stuk zonder membraam en de bellen worden rechtstreeks meegevoerd het filter in waar het oplost en heel soms komt er wat bij de pompkop die deze vermaalt met wat geluid.
Via de spraybar komt Co2 rijk water zo het aquarium in zonder al te veel belletjes of geen mist door de bak heen, je hoeft ook nooit geen onderhoud te plegen aan het Co2 T stukje en kostte mij maar 7.95euro.
Dus het kan ook goedkoop en onderhoud vrij en zonder al te veel poes pas met membraampjes en Diffusors die altijd slijten en schoon gemaakt moeten worden na zoveel tijd.

Je filter is nu op deze manier gewoon een grote Co2 reactor geworden zonder gevolgen voor de bacterien.
 

Terug
Bovenaan