Wat is er nieuw

Alternatief voor echinodorus amazonicus

• Onderwerp starter Onderwerp starter deleenheir
  • Startdatum Startdatum
D

deleenheir

Guest
Ik heb enkele echinodorus amazonicus planten in m'n aquarium (250L), ze staan in de hoeken van m'n aquarium en ��n pal in het midden.

Op zich vind ik het geweldige achtergrond planten.

De redenen waarom ik ze geweldig vind:
- ze hebben een mooie 'vullende'
- groeit niet te snel
- makkelijk onder controle te houden (lees woekerd niet)

Spijtig genoeg is de groeiende familie ancistrussen (een 4 tal volwassen examplaren + talloze kleintjes momenteel) in m'n bak er ook verzot op. Blijkbaar is dit een gekend probleem. Ze beschadigen het bladoppervlak en eten het bladmoes tussen de nerven op. Met als gevolg dat het blad stilaan afsterft. De echinodorussen maken voldoende nieuwe bladeren aan om dit op te vangen, maar dat wil zeggen dat ik elke 14 dagen de half opgegeten bladeren moet afsnoeien. Bovendien is dit geen mooi zicht.

Ik ben dus op zoek naar een alternatief die wel aan de ancistrus rasp kan weerstaan.

Waarnaar ik op zoek ben:
- vullende achtergrond plant
- ongeveer dezelfde groeisnelheid als de echinodorus
- bij voorkeur een plant die geen ondergrondse uitlopers maakt (ik heb namelijk alle vallisneria uit m'n bak gehaald omdat deze zo woekerde).
- Geen vallisneria, javavaren

of zijn er echinodorus varianten die ancistrus proof zijn?

Denk eerder dat de plantvoeding niet voldoende is.
Echi,s vragen ijzer in de bodem,bij de wortels.
Ik heb zelf een 35 ancistrussen,in div. bakken.
Ook met Echi,s. maar stop er lateriet bolletjes bij.
Klei met lateriet erin gekneed.
Lost langzaam op,en wordt door de plant wortels opgenomen.

Ik voeg wekelijks plantenvoeding en ijzer van auqariumbemesting.nl toe aan het water.

Elke echinodorus heeft kleiballetjes van JBL aan de wortels

http://www.aquaristik-zentrum.at/shop/m ... kugeln.jpg

Dat zou toch voldoende moeten zijn normaal?

Bovendien maakt de plantuitlopers met verschillende kleine plantjes aan (een tiental).
Dit doen ze normaal toch enkel indien ze voldoende voeding hebben?

je kan eens proberen je ancistrussen extra groenvoer aan te bieden

ik voeder bijna elke avond een 4-6 tal prodac algea wafers. Ik veronderstel dat dit voldoende is voor een 4 tal volwassen exemplaren (+/- 12 cm) + 4 tal jonge dieren ( +/- 6 cm) + 10 tal pas geboren ancistrussen

dit soort voeder:
http://www.prodacinternational.it/as/in ... &Itemid=14

In de kleibollen van JBL zit volgens mij geen lateriet, maar leem.Geef ze anders verse groente, bijvoorbeeld komkommer en spinazie. Hopelijk blijven ze er dan van je pkanten af.

Volgens de instructies van JBL
JBL 7 Kugeln bestaan uit leem met een hoog gehalte aan in wateronoplosbaar ijzer dat volgens een speciaal voor dit doel ontwikkeldfabricageproc�d� met belangrijke sporenelementen is verrijkt. Hier-door wordt voorkomen dat het water onnodig met ijzer wordt belasten dat de verspreiding van algen ongewild wordt gestimuleerd.

De echinodorus is de enige die last heeft van de ancistrussen.

Wat gebruiken jullie als achtergrondplanten?

Voornamelijk Cabomba,Vallisneria, Hygrophila polysperma (Belgisch groen) of Hydrocotyle leucocephala.
Bij voorkeur planten die niet zo heel moeilijk zijn.

Hmmm ik ben eerder op zoek naar wat trager groeiende. ik heb de laatste 3 door u vernoemde planten gehad en deze woekerden nogal hard naar mijn goesting (lees tweewekelijks terugsnoeien).

deleenheir zei:
ik voeder bijna elke avond een 4-6 tal prodac algea wafers. Ik veronderstel dat dit voldoende is voor een 4 tal volwassen exemplaren (+/- 12 cm) + 4 tal jonge dieren ( +/- 6 cm) + 10 tal pas geboren ancistrussen

dit soort voeder:
http://www.prodacinternational.it/as/in ... &Itemid=14

vermoed dat je ze te weinig voert.
ook veel gekookte groenten die hier s'avonds op de keukentafel komen zijn bruikbaar voor je vissen

zou om het uur een kleine portie voer extra geven tot ze hun interesse erin verliezen en de volgende dagen dan net iets minder

deleenheir zei:
Hmmm ik ben eerder op zoek naar wat trager groeiende. ik heb de laatste 3 door u vernoemde planten gehad en deze woekerden nogal hard naar mijn goesting (lees tweewekelijks terugsnoeien).

Te lange stengels stekken en verkopen?

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan