D
deleenheir
Guest
Ik heb enkele echinodorus amazonicus planten in m'n aquarium (250L), ze staan in de hoeken van m'n aquarium en ��n pal in het midden.
Op zich vind ik het geweldige achtergrond planten.
De redenen waarom ik ze geweldig vind:
- ze hebben een mooie 'vullende'
- groeit niet te snel
- makkelijk onder controle te houden (lees woekerd niet)
Spijtig genoeg is de groeiende familie ancistrussen (een 4 tal volwassen examplaren + talloze kleintjes momenteel) in m'n bak er ook verzot op. Blijkbaar is dit een gekend probleem. Ze beschadigen het bladoppervlak en eten het bladmoes tussen de nerven op. Met als gevolg dat het blad stilaan afsterft. De echinodorussen maken voldoende nieuwe bladeren aan om dit op te vangen, maar dat wil zeggen dat ik elke 14 dagen de half opgegeten bladeren moet afsnoeien. Bovendien is dit geen mooi zicht.
Ik ben dus op zoek naar een alternatief die wel aan de ancistrus rasp kan weerstaan.
Waarnaar ik op zoek ben:
- vullende achtergrond plant
- ongeveer dezelfde groeisnelheid als de echinodorus
- bij voorkeur een plant die geen ondergrondse uitlopers maakt (ik heb namelijk alle vallisneria uit m'n bak gehaald omdat deze zo woekerde).
- Geen vallisneria, javavaren
of zijn er echinodorus varianten die ancistrus proof zijn?
Op zich vind ik het geweldige achtergrond planten.
De redenen waarom ik ze geweldig vind:
- ze hebben een mooie 'vullende'
- groeit niet te snel
- makkelijk onder controle te houden (lees woekerd niet)
Spijtig genoeg is de groeiende familie ancistrussen (een 4 tal volwassen examplaren + talloze kleintjes momenteel) in m'n bak er ook verzot op. Blijkbaar is dit een gekend probleem. Ze beschadigen het bladoppervlak en eten het bladmoes tussen de nerven op. Met als gevolg dat het blad stilaan afsterft. De echinodorussen maken voldoende nieuwe bladeren aan om dit op te vangen, maar dat wil zeggen dat ik elke 14 dagen de half opgegeten bladeren moet afsnoeien. Bovendien is dit geen mooi zicht.
Ik ben dus op zoek naar een alternatief die wel aan de ancistrus rasp kan weerstaan.
Waarnaar ik op zoek ben:
- vullende achtergrond plant
- ongeveer dezelfde groeisnelheid als de echinodorus
- bij voorkeur een plant die geen ondergrondse uitlopers maakt (ik heb namelijk alle vallisneria uit m'n bak gehaald omdat deze zo woekerde).
- Geen vallisneria, javavaren
of zijn er echinodorus varianten die ancistrus proof zijn?