Alternatief voor Juwel rotor?


Tiny_25

Well-known member
Lid geworden
17 januari 2013
Berichten
645
De rotor van de Juwel eccoflow 600 is versleten.
Nu zocht ik op internet maar die dingen kosten nieuw 17euro.
Is er een alternatief, bijvoorbeeld goedkoper ander merk wat ook past?

Kan ook een geheel nieuwe pomp kopen, die kost 35euro.
Maar eerst zou ik willen weten of er misschien een alternatief is voor deze rotor.

Hoelang kan een versleten rotor nog mee?
Als hij echt op is, stopt de pomp dan of gaat hij veel lawaai maken?

En nee, ik ga niet over op extern filteren voor we dat weer krijgen.
Daar ga ik niet op reageren ;)
 
Laatst bewerkt:
Een alternatief zou een ander intern filter kunnen zijn maar ik denk dat je dan sowieso duurder uit zou zijn dan met een rotor, waarschijnlijk indien min of meer vergelijkbaar ook duurder dan de nieuwe pomp.

Wat ik in jouw geval zou doen, indien je tevreden bent met de filtering van dit filter, is kijken op marktplaats.
Er zijn veel mensen die een nieuw Juwel aquarium kopen en onmiddellijk het interne filter eruit slopen. We hebben dat zelf ook gedaan.

Geregeld zie je dat deze op de marktplaats staan.

Ik heb eerder al eens gekeken en vind dat soms veel te hoge prijzen gevraagd worden maar dat zal vast niet altijd het geval zijn.
 
Ik had al gekeken op Marktplaats.
Dan is het vaak het complete interne filter.
Er waren er enkele al gereserveerd helaas.
En er staat nog één op, maar die zit amper onder de nieuwprijs.

Ik hoop dat ik via hier iets vind.
Heb een oproepje geplaatst bij Te koop/Gezocht- hoekje.
 
Misschien een keer minder op vakantie of het biertje laten staan!
 
Behalve tweedehands zoeken naar een Juwel pompje of compleet Juwel intern filter (veel mensen slopen die er uit) is er naar mijn weten geen goedkoper alternatief. Dat is overigens een tip voor alle type filters, ik zoek regelmatig op marktplaats of er nog wat aquaria hardware in de buurt is die ik als reserve onderdelen kan gebruiken. Zo heb je altijd wat in huis en hoeft het niet de hoofdprijs te kosten. Maar goed dat moet je dus vooraf doen, vaak is er als je iets nu nodig hebt niks beschikbaar.

Hoe merk je trouwens dat je rotor versleten is? Maakt hij lawaai?
 
Kijk eens op Ali, daar vind je die spullen ook voor een prikje.
je moet alleen wat geduld hebben.
 
Behalve tweedehands zoeken naar een Juwel pompje of compleet Juwel intern filter (veel mensen slopen die er uit) is er naar mijn weten geen goedkoper alternatief. Dat is overigens een tip voor alle type filters, ik zoek regelmatig op marktplaats of er nog wat aquaria hardware in de buurt is die ik als reserve onderdelen kan gebruiken. Zo heb je altijd wat in huis en hoeft het niet de hoofdprijs te kosten. Maar goed dat moet je dus vooraf doen, vaak is er als je iets nu nodig hebt niks beschikbaar.

Hoe merk je trouwens dat je rotor versleten is? Maakt hij lawaai?

Lawaai maakt hij niet.
Maar het onderste puntje van de rotor ( staafje) wat het diepst in de behuizing zit, ziet er anders uit.
Net of het versleten is.
Met kap dicht hoor ik niks, met kap open hoor ik een apart geluid.
Geen getik of geratel, maar eerder een hoog zoemend geluid.
Het is niet het snoer wat ergens tegenaan komt of het deksel.
Omdat de rotor er zo gek uitziet ( onderste) ga ik ervan uit dat hij versleten is.
Het aquarium heb ik tweedehands gekocht.
Volgens de productiesticker is het aquarium vier jaar oud.
Maar geen idee verder wat de vorige eigenaar ermee gedaan heeft verder.

Foto maken van de rotor lukt nu niet.
Ik ga nu niet alles stil zetten voor een foto ;)
 
Ik heb voor je op Aliexpress gekeken maar daar zijn die dingen nog duurder dan in Nederland. 50 euro voor een pompje en 20 euro voor de rotor. Geen idee waarom maar voor Juwel dingen moet je daar dus niet zijn.

Zo lang hij het nog goed doet zou ik het lekker zo laten. Af en toe eens op marktplaats kijken voor een reserve eccoflow mocht hij het toch begeven in de toekomst.
 
Tsjah oproepje op MP doen? En dan nog hopen of iemand het heeft. Moet je er maar toe rijden kijken kopen. Voor 5 eu meer heb je een nieuwe.
 
Ik heb voor je op Aliexpress gekeken maar daar zijn die dingen nog duurder dan in Nederland. 50 euro voor een pompje en 20 euro voor de rotor. Geen idee waarom maar voor Juwel dingen moet je daar dus niet zijn.

Zo lang hij het nog goed doet zou ik het lekker zo laten. Af en toe eens op marktplaats kijken voor een reserve eccoflow mocht hij het toch begeven in de toekomst.
Maar een compleet pompje dat 600l geeft kost minder.

 
Dat zijn universele dompelpompjes, hoe krijg je die in die 'schacht' van een Juwel filter? Zie plaatje hieronder. Hij moet dus wel precies in het omcirkelde stuk passen anders pomp je alleen water rond, en niet door je filtermateriaal heen.

Screenshot_1.png
 

Terug
Bovenaan