Alternatief voor pleco


Niels83

Well-known member
Lid geworden
23 november 2017
Berichten
263
Leeftijd
41
Ik heb mij toen ik mijn bak opstartte laten verleiden een pleco te kopen. 2cm was die toen. Nu 10cm maar hij wordt natuurlijk nog veel groter.

Ook in mijn meter bak straks kan hij niet blijven. Maar ik vind zo'n zuignap wel erg leuk in de bak.

Zijn er kleiner blijvende alternatieven? Cm of 15 zal wel passen.
 
er zijn vrij veel alternatieven: Ancistrus is de meest voor de hand liggende, maar ook andere loricariidae zouden kunnen zoals: Panaqolus, Peckoltia, Hypancistrus, Rineloricaria. dit zijn eigenlijk klein blijvende versie van de 'pleco' waarbij ze allerlei verschilende tekeningen hebben.
 
Dank jullie..

In het topic staat een lijst daar staan wel mooie exemplaren bij.
 
Hier de L104. Leuke visjes die niet te groot worden. Zijn alleen wel soorten die je niet zoveel ziet, maar des te leuker als ze zich wel laten zien uiteraard :D
 
Ik heb een Ancistrus 'super red'. Ook een hele leuke vis en wat kleurrijker dan de meeste lnummers. Voordeel van deze soort is dat hij niet heel warm hoeft te zitten en dus wat beter past bij de meeste visbestanden.
 
Wel ff zker weten wat je wilt, niet alle pleco's zijn algeneters.
Sommige soorten zijn carnivoor.
 
Ik ga de wereld van de algeneters eens goed onderzoeken.
 
De meeste die in de handel verkrijgbaar zijn eten geen planten, mochten ze het toch doen dan hebben ze honger. De L134 is ook een erg mooie L-nummer en ook nog redelijk goed betaalbaar.
 
50 euro voor een vis vind ik niet relatief betaalbaar eigenlijk
 
Wellicht is "Truus" een mooie aanvulling voor jouw meterbak, Truus is al 20 (!!) jaar en in gezelschap van 2 morsige heren van dezelfde soort en leeftijd. deze soort eet alleen alg en alg en komkommer en rasp ook graag wat kienhout en zo af en toe eens een tablet met spirulina. Worden niet groter dan 10-11 cm en voelen zich zowel overdag alsook snachts op hun gemak, als ze willen scharrelen ze wat rond of ze hangen maar wat te hangen.
Truus c.s. zijn bekend onder hun L-nummer LDA-78 , maar ik kocht ze onder de naam Peckoltia brevis. Hieronder een fotootje van Truus. En niet te duur!!

WP_20171027_20_26_05_Pro_LI.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: GCJ
Tja, dat is voor de een veel geld en voor de ander weer niet maar goed ik vindt het ook niet echt goedkoop hoor;)
Ik vind het vooral voor een vis veel geld. Het is niet dat ik het heb. Dan moet je je denk ik niet met zo'n prijzige hobby bezig houden maar het moet wel leuk blijven natuurlijk
 
Zit ook wel een logica achter natuurlijk, lastiger te kweken, kost tijden om ze op een verkoopbaar formaat te krijgen en de leggrootte is ook niet altijd even groot geloof ik.
 
Panaqolus maccus is een goedkoop, en kleinblijven L-nummertje. de mijne koste 7,50 en is dagelijks wel te zien. enige nadeel: ze eten hout.
 
Zit ook wel een logica achter natuurlijk, lastiger te kweken, kost tijden om ze op een verkoopbaar formaat te krijgen en de leggrootte is ook niet altijd even groot geloof ik.
Dat snap ik. Alleen vind ik persoonlijk dat niet zo belangrijk.
 
Ik vind het vooral voor een vis veel geld. Het is niet dat ik het heb. Dan moet je je denk ik niet met zo'n prijzige hobby bezig houden maar het moet wel leuk blijven natuurlijk


Ik denk dat je de hobby zo duur kan maken als je zelf wil en dat je ook met een beperkt budget prima deze hobby kan uitoefenen.
 

Terug
Bovenaan