Wat is er nieuw

Alternatief voor water in bellenteller?

NicoleE

Well-known member
Lid geworden
27 juli 2013
Leeftijd
57
Ik ben eigenlijk wel heel nieuwsgierig of jullie in de bellenteller een alternatief voor water gebruiken. Water in de bellenteller verdampt geleidelijk.

Nou las ik in een ander topic, kan dat bericht niet meer zo gauw terug vinden, dat iemand glycerine in plaats van water gebruikt. Dan zou de vloeistof in de bellenteller niet meer bijgevuld hoeven te worden.

Wat zijn jullie ideeën hierover, en wat gebruiken jullie voor vloeistof in de bellenteller?

Glycerine en speciale bellentellervloeistof zijn de enige alternatieven voor water die ik ken.
Edit, ik geloof dat je dit topic bedoelt? 🙂

In dit topic schrijft iemand over het vullen van bellenteller met olie:

"Is meer aan de overkant van de grote plas gebruikelijk.

Non toxische minerale olie. Of glycerol (glycerine, propaantriol, propaan-1,2,3-triol) kun je er ook in doen.
Let wel op!! Door de visceuze vloeistof zijn de bellen anders. In deze olie heb je ongeveer 1/3 minder bpm.
Dus 90bpm in water komt ongeveer overeen met 60bpm in deze olie.

Voor hoge bpm is olie dus meer geschikt. Iets makkelijker te tellen."

Ik vulde die vroeger gewoon bij met een 10ml spuitje en een slangetje . Hoef je maar 1 koppeling voor los te maken .

Zo doe ik het ook maar dan met een spuit van de Aiptasia met een stompe naald die erbij zit zeg maar.

Glycerine is een mengsel van glycerol en water (4:1 schijnt normaal te zijn)
GLycerol behoort tot de alcoholen, is niet giftig en dus absoluut veilig te gebruiken, dat ook glycerine (heel) langzaam naar het aquarium verdwijnt is niet erg.
Glycerine verdampt minder snel en bellen bewegen er langzamer door heen dus beter te tellen/af te stellen.
Je koopt het spul voor een paar euro bij de drogist.

Bedankt voor jullie reacties.

De reden dat ik dit vraag is dat ik binnenkort zelf het water moet aanvullen. Vullen had ik zelf inderdaad ook gedaan met een spuit met stompe naald (kleur roze). Dat werkt heel goed.

Ik vraag me wel af waarom wij aan deze kant van de plas niet vaker glycerine gebruiken als het zo onschadelijk is, want immers als je bellen erg snel gaan kan het wel eens een voordeel zijn dat de bellen trager gaan. Ze zijn dan makkelijker te tellen. Als het dan toch niet giftig is?

Om het plaatje compleet te krijgen, wat zouden eventuele nadelen zijn van het gebruik van glycerine/glycerol voor andere onderdelen dan de bellenteller? Tast het bv het materiaal van het terugslagventiel aan? Van de slangen? Kan het in klein hoeveelheden toch de diffuser bereiken en daarmee de werking van de diffuser minder worden?

Ik denk maar eens hardop op.

Als voordeel zie ik dat de CO2 slang minder vaak los gesneden hoeft te worden van de glazen bellenteller. De CO2 slang ver op de bellenteller krijgen vond ik ook geen eenvoudig klusjes, zit er bij mij toch een flinke cm overheen. Scheelt wat gepruts vermoed ik zo.

Ik had zelf veel meer water in de bellenteller moeten doen om mee te beginnen 😉

Ik ben gestopt met bellentellers.
Zijn 3 verbindingen die mogelijk kunnen lekken, en met een continu tester is het prima af te regelen

Ik ben gestopt met bellentellers.
Zijn 3 verbindingen die mogelijk kunnen lekken, en met een continu tester is het prima af te regelen
Ik snap je helemaal. Ik merk dat ik eigenlijk helemaal niet naar de bellenteller kijk en op de kleur van de dropchecker af ga. In het begin was het even handig zodat ik wist hoeveel ik het fijnregelventiel überhaupt open kon draaien.
Wat ik wel lastig vind bij de dropchecker is de kleur aflezen. Het is maar net hoeveel licht erop valt heb ik in de gaten.

Wat betreft het lekken, ik kwam het hier op het forum niet tegen (ook naar naar gezocht) maar ik heb tussen de diffuser en de bellenteller een extra terugslagventiel geplaatst. Heel hoog en aan de binnenkant van het bakje zodat als daar de CO2 slang los komt er niets terug kan lopen. Dit lijkt prima te werken. Zijn er redenen om dit niet te doen?

Tijdens het installeren had ik de slang toch echt goed op de u-bocht geplaatst. Als ik er aan trok kwam daar totaal geen beweging in. Toch was die verbinding na een paar dagen los. U-bocht ertussen uit gelaten voor mijn gemoedsrust (2 verbindingen minder). Vraag me niet hoe de slang van de u-bocht los heeft kunnen laten.
Gelukkig niets uit de bak gelopen, verbinding was aan 'juiste' kan los geraakt.

35841498-DDE5-49A8-BDDD-0AF9EFC109C2.jpeg

Let even niet op de vuilniszak aan de zijkant van het bakje. Die hangt er voor nu om licht dat door een raam valt te blokken nu ik pas gestart ben.

opzichzelf is een bellenteller ook niet echt nodig natuurlijk.

ik vind glycerine fijn werken omdat het oplost in water als er wat in je bak komt wordt merk je er niks van en wordt het wel afgebroken. komt er omgekeerd water in je bellenteller dan mengt het gewoon. en je kunt de bellenteller ook gewoon weer schoonspoelen met water. bovendien bederft het niet zolang de concentratie hoog genoeg is.

(minerale)oliën kunnen ook, werkt vast ook prima. nooit gebruikt geen ervaring mee. maar een bellenteller waar olie in heeft gezeten lijkt mij lastiger weer schoon te krijgen.

er zitten cultuur verschillen in de hobby, hier vinden we de concentratie in het aquarium belangrijker dan het aantal bellen, in andere delen van de wereld is het andersom.
Europa is vooral gericht op meten, en sturen op bepaalde concentraties.
Azië is veel meer van vaste doseringen en handelingen.
Amerika lopen die twee benaderingen door elkaar heen.

Als bellen belangrijk zijn wil je ook een goed werkende bellenteller. en dus niet eentje de constant leeg is of je het aantal bellen bijna niet in kunt tellen. Hier is CO2 doseren op basis van de pH al dan niet geautomatiseerd veel meer de traditie dan vertrouwen op een vast aantal bellen.

per saldo maakt het geen fluit uit. Als hier de plantjes niet goed genoeg groeien of er is alg of wat dan ook maar dan krijg je het advies om van 25 naar 30 ppm CO2 te gaan, daar om 100 naar 120 bellen per minuut te gaan.

Ik vraag me af of uit elke bellenteller hetzelfde formaat bel komt want anders is 10 bellen bij de ene bellenteller meer co2 dan bij de andere bellenteller.
Beter gezegd, bevat elke bel evenveel co2 ongeacht welke bellenteller je gebruikt? Of heet daar de werkdruk ook nog invloed op?

Ik vraag me af of uit elke bellenteller hetzelfde formaat bel komt want anders is 10 bellen bij de ene bellenteller meer co2 dan bij de andere bellenteller.
Beter gezegd, bevat elke bel evenveel co2 ongeacht welke bellenteller je gebruikt? Of heet daar de werkdruk ook nog invloed op?
Dit zijn vragen die ik mezelf ook gesteld heb, dus ik ben heel benieuwd naar het antwoord.

De werkdruk zou daar invloed op kunnen hebben, maar de aantal bellen en de daarbij vrijkomende Co2 is en blijft een indicatie, waardoor het ook nooit kan worden gezegd dat een aantal bellen op een aquarium formaat voldoende of te veel is.

Ja het was dan ook maar een vraag want wat ik me herinner is mij verteld dat bij een gelijkblijvende werkdruk een bel altijd evenveel co2 zal bevatten ongeacht of je een flipper gebruikt of een diffuser. Maar ja van wie ik dat heb dat weet ik niet meer en ik kan me vergissen. Het aantal bellen is altijd maar een indicatie omdat meestal de kh niet gelijk is en je bij een hoge kh meer co2 moet toevoegen. Voor de een is dat 80 bellen op 100 liter en voor de ander zal dat 100 bellen kunnen zijn.

het type bellenteller, druk, viscositeit van de vloeistof etc hebben allemaal invloed. Dus nee bellen zijn niet bij elke teller precies even groot.
tegelijkertijd zijn slangdiameters overal 3/5 en moet een bellenteller daar op passen dus is het ook weer geen enorm verschil.

De werkdruk zou daar invloed op kunnen hebben, maar de aantal bellen en de daarbij vrijkomende Co2 is en blijft een indicatie, waardoor het ook nooit kan worden gezegd dat een aantal bellen op een aquarium formaat voldoende of te veel is.

even de advocaat van de duivel uithangen hoor:
maar hoe weet je of 20 ppm voldoende is?
1 je weet niet eens of het wel echt 20 mg/l is want de meetmethode's in de hobby zijn niet bijster nauwkeurig (alkaliniteit gelijkstellen aan HCO3-concentratie bijv)
2 uiteindelijk zijn al die aanbovelen hoeveelheden hoofdzakelijk gebasseerd op slecht gedocumenteerde emperische data vol meetfouten.
Bijvoorbeeld ik denk dat ik 15 ppm co2 heb maar in werkelijkheid is het 12, en jij denkt dat je 15 ppm co2 hebt maar in werkelijkheid is het 18. Dan heb jij 50% meer CO2 in je bak. Dan is het niet gek dat mijn ervaring met 15ppm heel anders is dan de jouwe.

we voelen ons misschien wel heel vetrouwd en zeker bij X mg/l dit en X mg/l dat, maar objectief bekeken is eigenlijk ook maar een ruwe indicatie.

we voelen ons misschien wel heel vetrouwd en zeker bij X mg/l dit en X mg/l dat, maar objectief bekeken is eigenlijk ook maar een ruwe indicatie.
In de regel zijn al onze metingen niet meer dan een ruwe indicatie maar ja we moeten toch een soort van aanknopingspunt hebben om vanuit te gaan. Maar inderdaad kunnen er tussen onze metingen en de werkelijke waarden van bv voedingsstoffen best verschillen zitten.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan